Consciousness and control: a cultural-historical intervention on e-learning Pedagogy Course students’ writings
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/24259 |
Resumo: | This article is the result of a research that aimed to investigate the evolution of e-learning Pedagogy Course students’ writings. During seven semesters, there were four pedagogical interventions and close monitoring of the textualproductions of these students. From the 42 academic students of the surveyed class, three of them were selected. The data designated to the study were collected through document analysis – the textual productions are the documents – questionnaire and interviews. The textual productions analyzes and the students testimonials produced the following findings: positive reception to the interventions; awakening of consciousness to fundamental aspects of writing practice, as to realize that we write for an interlocutor and the importance of text reviewing process; better macrostructural organization; more efficient use of punctuation resources, and improvement and increasing of the set of textual coordinating conjunctions. |
id |
PUC_RS-18_c9897a20475c338c5613cc27ec40fc92 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/24259 |
network_acronym_str |
PUC_RS-18 |
network_name_str |
Educação |
repository_id_str |
|
spelling |
Consciousness and control: a cultural-historical intervention on e-learning Pedagogy Course students’ writingsConciencia y control: una intervención histórico-cultural en la escritura de académicas de Pedagogía a distanciaConsciência e controle: uma intervenção histórico-cultural sobre a escrita de acadêmicas de Pedagogia a distânciaIntervention. Consciousness. Writing. Pedagogy.Intervención. Conciencia. Escritura. Pedagogía.Intervenção. Consciência. Escrita. Pedagogia.This article is the result of a research that aimed to investigate the evolution of e-learning Pedagogy Course students’ writings. During seven semesters, there were four pedagogical interventions and close monitoring of the textualproductions of these students. From the 42 academic students of the surveyed class, three of them were selected. The data designated to the study were collected through document analysis – the textual productions are the documents – questionnaire and interviews. The textual productions analyzes and the students testimonials produced the following findings: positive reception to the interventions; awakening of consciousness to fundamental aspects of writing practice, as to realize that we write for an interlocutor and the importance of text reviewing process; better macrostructural organization; more efficient use of punctuation resources, and improvement and increasing of the set of textual coordinating conjunctions.Este artículo es el resultado de una investigación que tuvo como objetivo investigar la evolución de la escritura de académicas de un curso de Pedagogía a distancia. Durante el período de siete semestres, hubo cuatro intervenciones pedagógicas y un estrecho seguimiento de las producciones textuales de las estudiantes. De las 42 académicas de la clase, se seleccionaron tres. Los datos para el estudio fueron recogidos a través del análisis de documentos - las producciones textuales de las académicas - cuestionario y entrevistas. Los análisis de estas producciones y de los testimonios das académicas produjeron los siguientes resultados: recepción positiva de las intervenciones; despertar de la conciencia de aspectos fundamentales a lo ejercicio de escribir como darse cuenta de que la escritura se hace a un interlocutor y la importancia de la revisión de los textos; mejor organización macro-estructural; uso más eficiente de los recursos de puntuación y; mejora y aumento de lo repertorio de articuladores textuales. Este artigo é resultado de uma pesquisa que objetivou investigar a evolução da escrita de acadêmicas de um curso de Pedagogia a distância. Durante o período de sete semestres, foram realizadas quatro intervenções pedagógicas e minucioso acompanhamento das produções textuais das estudantes. Das 42 acadêmicas da turma pesquisada, foram selecionadas três. Os dados para o estudo foram coletados via análise documental – sendo os documentos as produções textuais –, questionário e entrevistas. As análises dessas produções e dos depoimentos das acadêmicas produziram os seguintes achados: recepção positiva às intervenções; despertar da consciência a aspectos fundamentais ao exercício da escrita, como dar-se conta de que se escreve para um interlocutor e sobre a importância da revisão dos textos; melhor organização macroestrutural; uso mais eficaz de recursos de pontuação e; aprimoramento e aumento do repertório de articuladores textuais.Editora da PUCRS - ediPUCRS2016-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/2425910.15448/1981-2582.2016.s.24259Educação; Vol 39, No esp. (supl.): Dossier - Interdisciplinary Theoretical-methodological Insights on Intervention; s66-s75Educação; Vol 39, No esp. (supl.): Dosier - Entendimientos Interdisciplinarios Ieóricos y Metodológicos de la intervención; s66-s75Educação; v. 39, n. esp. (supl.): Dossiê - Compreensões Interdisciplinares Teórico-metodológicas sobre Intervenção; s66-s751981-25820101-465X10.15448/1981-2582.2016.sreponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/24259/15423Copyright (c) 2017 Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessCastro, Rafael Fonseca deDamiani, Magda F.Selau, Bento2017-05-29T18:30:49Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/24259Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2017-05-29T18:30:49Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Consciousness and control: a cultural-historical intervention on e-learning Pedagogy Course students’ writings Conciencia y control: una intervención histórico-cultural en la escritura de académicas de Pedagogía a distancia Consciência e controle: uma intervenção histórico-cultural sobre a escrita de acadêmicas de Pedagogia a distância |
title |
Consciousness and control: a cultural-historical intervention on e-learning Pedagogy Course students’ writings |
spellingShingle |
Consciousness and control: a cultural-historical intervention on e-learning Pedagogy Course students’ writings Castro, Rafael Fonseca de Intervention. Consciousness. Writing. Pedagogy. Intervención. Conciencia. Escritura. Pedagogía. Intervenção. Consciência. Escrita. Pedagogia. |
title_short |
Consciousness and control: a cultural-historical intervention on e-learning Pedagogy Course students’ writings |
title_full |
Consciousness and control: a cultural-historical intervention on e-learning Pedagogy Course students’ writings |
title_fullStr |
Consciousness and control: a cultural-historical intervention on e-learning Pedagogy Course students’ writings |
title_full_unstemmed |
Consciousness and control: a cultural-historical intervention on e-learning Pedagogy Course students’ writings |
title_sort |
Consciousness and control: a cultural-historical intervention on e-learning Pedagogy Course students’ writings |
author |
Castro, Rafael Fonseca de |
author_facet |
Castro, Rafael Fonseca de Damiani, Magda F. Selau, Bento |
author_role |
author |
author2 |
Damiani, Magda F. Selau, Bento |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Castro, Rafael Fonseca de Damiani, Magda F. Selau, Bento |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Intervention. Consciousness. Writing. Pedagogy. Intervención. Conciencia. Escritura. Pedagogía. Intervenção. Consciência. Escrita. Pedagogia. |
topic |
Intervention. Consciousness. Writing. Pedagogy. Intervención. Conciencia. Escritura. Pedagogía. Intervenção. Consciência. Escrita. Pedagogia. |
description |
This article is the result of a research that aimed to investigate the evolution of e-learning Pedagogy Course students’ writings. During seven semesters, there were four pedagogical interventions and close monitoring of the textualproductions of these students. From the 42 academic students of the surveyed class, three of them were selected. The data designated to the study were collected through document analysis – the textual productions are the documents – questionnaire and interviews. The textual productions analyzes and the students testimonials produced the following findings: positive reception to the interventions; awakening of consciousness to fundamental aspects of writing practice, as to realize that we write for an interlocutor and the importance of text reviewing process; better macrostructural organization; more efficient use of punctuation resources, and improvement and increasing of the set of textual coordinating conjunctions. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-12-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/24259 10.15448/1981-2582.2016.s.24259 |
url |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/24259 |
identifier_str_mv |
10.15448/1981-2582.2016.s.24259 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/24259/15423 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação; Vol 39, No esp. (supl.): Dossier - Interdisciplinary Theoretical-methodological Insights on Intervention; s66-s75 Educação; Vol 39, No esp. (supl.): Dosier - Entendimientos Interdisciplinarios Ieóricos y Metodológicos de la intervención; s66-s75 Educação; v. 39, n. esp. (supl.): Dossiê - Compreensões Interdisciplinares Teórico-metodológicas sobre Intervenção; s66-s75 1981-2582 0101-465X 10.15448/1981-2582.2016.s reponame:Educação instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) instacron:PUC_RS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
instacron_str |
PUC_RS |
institution |
PUC_RS |
reponame_str |
Educação |
collection |
Educação |
repository.name.fl_str_mv |
Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
editora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br |
_version_ |
1799128741366988800 |