Consciousness and control: a cultural-historical intervention on e-learning Pedagogy Course students’ writings

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Castro, Rafael Fonseca de
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Damiani, Magda F., Selau, Bento
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/24259
Resumo: This article is the result of a research that aimed to investigate the evolution of e-learning Pedagogy Course students’ writings. During seven semesters, there were four pedagogical interventions and close monitoring of the textualproductions of these students. From the 42 academic students of the surveyed class, three of them were selected. The data designated to the study were collected through document analysis – the textual productions are the documents – questionnaire and interviews. The textual productions analyzes and the students testimonials produced the following findings: positive reception to the interventions; awakening of consciousness to fundamental aspects of writing practice, as to realize that we write for an interlocutor and the importance of text reviewing process; better macrostructural organization; more efficient use of punctuation resources, and improvement and increasing of the set of textual coordinating conjunctions.
id PUC_RS-18_c9897a20475c338c5613cc27ec40fc92
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/24259
network_acronym_str PUC_RS-18
network_name_str Educação
repository_id_str
spelling Consciousness and control: a cultural-historical intervention on e-learning Pedagogy Course students’ writingsConciencia y control: una intervención histórico-cultural en la escritura de académicas de Pedagogía a distanciaConsciência e controle: uma intervenção histórico-cultural sobre a escrita de acadêmicas de Pedagogia a distânciaIntervention. Consciousness. Writing. Pedagogy.Intervención. Conciencia. Escritura. Pedagogía.Intervenção. Consciência. Escrita. Pedagogia.This article is the result of a research that aimed to investigate the evolution of e-learning Pedagogy Course students’ writings. During seven semesters, there were four pedagogical interventions and close monitoring of the textualproductions of these students. From the 42 academic students of the surveyed class, three of them were selected. The data designated to the study were collected through document analysis – the textual productions are the documents – questionnaire and interviews. The textual productions analyzes and the students testimonials produced the following findings: positive reception to the interventions; awakening of consciousness to fundamental aspects of writing practice, as to realize that we write for an interlocutor and the importance of text reviewing process; better macrostructural organization; more efficient use of punctuation resources, and improvement and increasing of the set of textual coordinating conjunctions.Este artículo es el resultado de una investigación que tuvo como objetivo investigar la evolución de la escritura de académicas de un curso de Pedagogía a distancia. Durante el período de siete semestres, hubo cuatro intervenciones pedagógicas y un estrecho seguimiento de las producciones textuales de las estudiantes. De las 42 académicas de la clase, se seleccionaron tres. Los datos para el estudio fueron recogidos a través del análisis de documentos - las producciones textuales de las académicas - cuestionario y entrevistas. Los análisis de estas producciones y de los testimonios das académicas produjeron los siguientes resultados: recepción positiva de las intervenciones; despertar de la conciencia de aspectos fundamentales a lo ejercicio de escribir como darse cuenta de que la escritura se hace a un interlocutor y la importancia de la revisión de los textos; mejor organización macro-estructural; uso más eficiente de los recursos de puntuación y; mejora y aumento de lo repertorio de articuladores textuales. Este artigo é resultado de uma pesquisa que objetivou investigar a evolução da escrita de acadêmicas de um curso de Pedagogia a distância. Durante o período de sete semestres, foram realizadas quatro intervenções pedagógicas e minucioso acompanhamento das produções textuais das estudantes. Das 42 acadêmicas da turma pesquisada, foram selecionadas três. Os dados para o estudo foram coletados via análise documental – sendo os documentos as produções textuais –, questionário e entrevistas. As análises dessas produções e dos depoimentos das acadêmicas produziram os seguintes achados: recepção positiva às intervenções; despertar da consciência a aspectos fundamentais ao exercício da escrita, como dar-se conta de que se escreve para um interlocutor e sobre a importância da revisão dos textos; melhor organização macroestrutural; uso mais eficaz de recursos de pontuação e; aprimoramento e aumento do repertório de articuladores textuais.Editora da PUCRS - ediPUCRS2016-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/2425910.15448/1981-2582.2016.s.24259Educação; Vol 39, No esp. (supl.): Dossier - Interdisciplinary Theoretical-methodological Insights on Intervention; s66-s75Educação; Vol 39, No esp. (supl.): Dosier - Entendimientos Interdisciplinarios Ieóricos y Metodológicos de la intervención; s66-s75Educação; v. 39, n. esp. (supl.): Dossiê - Compreensões Interdisciplinares Teórico-metodológicas sobre Intervenção; s66-s751981-25820101-465X10.15448/1981-2582.2016.sreponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/24259/15423Copyright (c) 2017 Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessCastro, Rafael Fonseca deDamiani, Magda F.Selau, Bento2017-05-29T18:30:49Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/24259Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2017-05-29T18:30:49Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Consciousness and control: a cultural-historical intervention on e-learning Pedagogy Course students’ writings
Conciencia y control: una intervención histórico-cultural en la escritura de académicas de Pedagogía a distancia
Consciência e controle: uma intervenção histórico-cultural sobre a escrita de acadêmicas de Pedagogia a distância
title Consciousness and control: a cultural-historical intervention on e-learning Pedagogy Course students’ writings
spellingShingle Consciousness and control: a cultural-historical intervention on e-learning Pedagogy Course students’ writings
Castro, Rafael Fonseca de
Intervention. Consciousness. Writing. Pedagogy.
Intervención. Conciencia. Escritura. Pedagogía.
Intervenção. Consciência. Escrita. Pedagogia.
title_short Consciousness and control: a cultural-historical intervention on e-learning Pedagogy Course students’ writings
title_full Consciousness and control: a cultural-historical intervention on e-learning Pedagogy Course students’ writings
title_fullStr Consciousness and control: a cultural-historical intervention on e-learning Pedagogy Course students’ writings
title_full_unstemmed Consciousness and control: a cultural-historical intervention on e-learning Pedagogy Course students’ writings
title_sort Consciousness and control: a cultural-historical intervention on e-learning Pedagogy Course students’ writings
author Castro, Rafael Fonseca de
author_facet Castro, Rafael Fonseca de
Damiani, Magda F.
Selau, Bento
author_role author
author2 Damiani, Magda F.
Selau, Bento
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Castro, Rafael Fonseca de
Damiani, Magda F.
Selau, Bento
dc.subject.por.fl_str_mv Intervention. Consciousness. Writing. Pedagogy.
Intervención. Conciencia. Escritura. Pedagogía.
Intervenção. Consciência. Escrita. Pedagogia.
topic Intervention. Consciousness. Writing. Pedagogy.
Intervención. Conciencia. Escritura. Pedagogía.
Intervenção. Consciência. Escrita. Pedagogia.
description This article is the result of a research that aimed to investigate the evolution of e-learning Pedagogy Course students’ writings. During seven semesters, there were four pedagogical interventions and close monitoring of the textualproductions of these students. From the 42 academic students of the surveyed class, three of them were selected. The data designated to the study were collected through document analysis – the textual productions are the documents – questionnaire and interviews. The textual productions analyzes and the students testimonials produced the following findings: positive reception to the interventions; awakening of consciousness to fundamental aspects of writing practice, as to realize that we write for an interlocutor and the importance of text reviewing process; better macrostructural organization; more efficient use of punctuation resources, and improvement and increasing of the set of textual coordinating conjunctions.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-12-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/24259
10.15448/1981-2582.2016.s.24259
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/24259
identifier_str_mv 10.15448/1981-2582.2016.s.24259
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/24259/15423
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Educação; Vol 39, No esp. (supl.): Dossier - Interdisciplinary Theoretical-methodological Insights on Intervention; s66-s75
Educação; Vol 39, No esp. (supl.): Dosier - Entendimientos Interdisciplinarios Ieóricos y Metodológicos de la intervención; s66-s75
Educação; v. 39, n. esp. (supl.): Dossiê - Compreensões Interdisciplinares Teórico-metodológicas sobre Intervenção; s66-s75
1981-2582
0101-465X
10.15448/1981-2582.2016.s
reponame:Educação
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Educação
collection Educação
repository.name.fl_str_mv Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv editora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br
_version_ 1799128741366988800