The teaching of reading and writing and the textbook in Early Childhood Education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Brandão, Ana Carolina Perrusi Alves
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: da Silva, Alexsandro
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/23852
Resumo: This article discusses two controversial issues: the teaching of reading and writing in early years education and the introduction of text books at this educational stage. We present some reflections on these topics, identifying and discussing different positions in the debate. Secondly, the two themes are pursued in an analysis of activities proposed by "Meu Livro de Atividades (Pré II)", one of the materials of the “Alfa e Beto” Preschool Program which aims to teach reading and writing to 5-year-old children. The article contributes, therefore, to more informed educational decisions in the field of Early Childhood Education.
id PUC_RS-18_d32860a15bb827642d2e041e5fae0552
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/23852
network_acronym_str PUC_RS-18
network_name_str Educação
repository_id_str
spelling The teaching of reading and writing and the textbook in Early Childhood EducationLa enseñanza de la lectura y escritura y el libro de texto en la Educación InfantilO ensino da leitura e escrita e o livro didático na Educação InfantilEarly Childhood Education. Textbook. Reading and writing.Educação Infantil. Livro didático. Leitura e escrita.Educación Infantil. Libro de texto. Lectura y escritura.This article discusses two controversial issues: the teaching of reading and writing in early years education and the introduction of text books at this educational stage. We present some reflections on these topics, identifying and discussing different positions in the debate. Secondly, the two themes are pursued in an analysis of activities proposed by "Meu Livro de Atividades (Pré II)", one of the materials of the “Alfa e Beto” Preschool Program which aims to teach reading and writing to 5-year-old children. The article contributes, therefore, to more informed educational decisions in the field of Early Childhood Education.El presente artículo discute dos temas polémicos: la enseñanza de la lectura y la escritura en la Educación Infantil y la adopción de libros de texto en esta etapa de la Educación Básica. Así pues, se presenta, inicialmente, algunas reflexiones asumidas en ese debate. En un segundo momento, los dos temas serán retomados en un análisis de las proposiciones extraídas del manual “Meu Livro de Atividades (Pré II)”, uno de los materiales del Programa “Alfa e Beto” Pre-Escuela direccionado a la enseñanza de la lectura y escritura a los niños de 5 años. El artículo contribuye, por tanto, a la toma de decisiones pedagógicas mejor informadas en el ámbito de la Educación Infantil.O presente artigo discute dois temas polêmicos: o ensino da leitura e da escrita na Educação Infantil e a adoção de livros didáticos nessa etapa da Educação Básica. Para isso, apresenta, inicialmente, algumas reflexões sobre esses dois tópicos, identificando e discutindo diferentes posições assumidas nesse debate. Em um segundo momento, os dois temas são retomados na análise de propostas extraídas do “Meu Livro de Atividades” (Pré II), um dos materiais do Programa Alfa e Beto Pré-Escola dirigido ao ensino de leitura e escrita para crianças de 5 anos. O artigo contribui, portanto, para a tomada de decisões pedagógicas mais informadas no campo da Educação Infantil.Editora da PUCRS - ediPUCRS2017-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/2385210.15448/1981-2582.2017.3.23852Educação; Vol. 40 No. 3 (2017): Dossier - InternacionaliZation of higher Education; 440-449Educação; Vol. 40 Núm. 3 (2017): Dossier – INTERNACIONALIZACIÓN de la EDUCACIÓN SUPERIOR; 440-449Educação; v. 40 n. 3 (2017): Dossiê – Internacionalização da educação superior; 440-4491981-25820101-465X10.15448/1981-2582.2017.3reponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/23852/16544Copyright (c) 2018 Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessBrandão, Ana Carolina Perrusi Alvesda Silva, Alexsandro2021-09-14T18:32:38Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/23852Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2021-09-14T18:32:38Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv The teaching of reading and writing and the textbook in Early Childhood Education
La enseñanza de la lectura y escritura y el libro de texto en la Educación Infantil
O ensino da leitura e escrita e o livro didático na Educação Infantil
title The teaching of reading and writing and the textbook in Early Childhood Education
spellingShingle The teaching of reading and writing and the textbook in Early Childhood Education
Brandão, Ana Carolina Perrusi Alves
Early Childhood Education. Textbook. Reading and writing.
Educação Infantil. Livro didático. Leitura e escrita.
Educación Infantil. Libro de texto. Lectura y escritura.
title_short The teaching of reading and writing and the textbook in Early Childhood Education
title_full The teaching of reading and writing and the textbook in Early Childhood Education
title_fullStr The teaching of reading and writing and the textbook in Early Childhood Education
title_full_unstemmed The teaching of reading and writing and the textbook in Early Childhood Education
title_sort The teaching of reading and writing and the textbook in Early Childhood Education
author Brandão, Ana Carolina Perrusi Alves
author_facet Brandão, Ana Carolina Perrusi Alves
da Silva, Alexsandro
author_role author
author2 da Silva, Alexsandro
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Brandão, Ana Carolina Perrusi Alves
da Silva, Alexsandro
dc.subject.por.fl_str_mv Early Childhood Education. Textbook. Reading and writing.
Educação Infantil. Livro didático. Leitura e escrita.
Educación Infantil. Libro de texto. Lectura y escritura.
topic Early Childhood Education. Textbook. Reading and writing.
Educação Infantil. Livro didático. Leitura e escrita.
Educación Infantil. Libro de texto. Lectura y escritura.
description This article discusses two controversial issues: the teaching of reading and writing in early years education and the introduction of text books at this educational stage. We present some reflections on these topics, identifying and discussing different positions in the debate. Secondly, the two themes are pursued in an analysis of activities proposed by "Meu Livro de Atividades (Pré II)", one of the materials of the “Alfa e Beto” Preschool Program which aims to teach reading and writing to 5-year-old children. The article contributes, therefore, to more informed educational decisions in the field of Early Childhood Education.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-12-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/23852
10.15448/1981-2582.2017.3.23852
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/23852
identifier_str_mv 10.15448/1981-2582.2017.3.23852
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/23852/16544
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Educação; Vol. 40 No. 3 (2017): Dossier - InternacionaliZation of higher Education; 440-449
Educação; Vol. 40 Núm. 3 (2017): Dossier – INTERNACIONALIZACIÓN de la EDUCACIÓN SUPERIOR; 440-449
Educação; v. 40 n. 3 (2017): Dossiê – Internacionalização da educação superior; 440-449
1981-2582
0101-465X
10.15448/1981-2582.2017.3
reponame:Educação
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Educação
collection Educação
repository.name.fl_str_mv Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv editora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br
_version_ 1799128741355454464