The teaching of reading and writing and the textbook in Early Childhood Education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/23852 |
Resumo: | This article discusses two controversial issues: the teaching of reading and writing in early years education and the introduction of text books at this educational stage. We present some reflections on these topics, identifying and discussing different positions in the debate. Secondly, the two themes are pursued in an analysis of activities proposed by "Meu Livro de Atividades (Pré II)", one of the materials of the “Alfa e Beto” Preschool Program which aims to teach reading and writing to 5-year-old children. The article contributes, therefore, to more informed educational decisions in the field of Early Childhood Education. |
id |
PUC_RS-18_d32860a15bb827642d2e041e5fae0552 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/23852 |
network_acronym_str |
PUC_RS-18 |
network_name_str |
Educação |
repository_id_str |
|
spelling |
The teaching of reading and writing and the textbook in Early Childhood EducationLa enseñanza de la lectura y escritura y el libro de texto en la Educación InfantilO ensino da leitura e escrita e o livro didático na Educação InfantilEarly Childhood Education. Textbook. Reading and writing.Educação Infantil. Livro didático. Leitura e escrita.Educación Infantil. Libro de texto. Lectura y escritura.This article discusses two controversial issues: the teaching of reading and writing in early years education and the introduction of text books at this educational stage. We present some reflections on these topics, identifying and discussing different positions in the debate. Secondly, the two themes are pursued in an analysis of activities proposed by "Meu Livro de Atividades (Pré II)", one of the materials of the “Alfa e Beto” Preschool Program which aims to teach reading and writing to 5-year-old children. The article contributes, therefore, to more informed educational decisions in the field of Early Childhood Education.El presente artículo discute dos temas polémicos: la enseñanza de la lectura y la escritura en la Educación Infantil y la adopción de libros de texto en esta etapa de la Educación Básica. Así pues, se presenta, inicialmente, algunas reflexiones asumidas en ese debate. En un segundo momento, los dos temas serán retomados en un análisis de las proposiciones extraídas del manual “Meu Livro de Atividades (Pré II)”, uno de los materiales del Programa “Alfa e Beto” Pre-Escuela direccionado a la enseñanza de la lectura y escritura a los niños de 5 años. El artículo contribuye, por tanto, a la toma de decisiones pedagógicas mejor informadas en el ámbito de la Educación Infantil.O presente artigo discute dois temas polêmicos: o ensino da leitura e da escrita na Educação Infantil e a adoção de livros didáticos nessa etapa da Educação Básica. Para isso, apresenta, inicialmente, algumas reflexões sobre esses dois tópicos, identificando e discutindo diferentes posições assumidas nesse debate. Em um segundo momento, os dois temas são retomados na análise de propostas extraídas do “Meu Livro de Atividades” (Pré II), um dos materiais do Programa Alfa e Beto Pré-Escola dirigido ao ensino de leitura e escrita para crianças de 5 anos. O artigo contribui, portanto, para a tomada de decisões pedagógicas mais informadas no campo da Educação Infantil.Editora da PUCRS - ediPUCRS2017-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/2385210.15448/1981-2582.2017.3.23852Educação; Vol. 40 No. 3 (2017): Dossier - InternacionaliZation of higher Education; 440-449Educação; Vol. 40 Núm. 3 (2017): Dossier – INTERNACIONALIZACIÓN de la EDUCACIÓN SUPERIOR; 440-449Educação; v. 40 n. 3 (2017): Dossiê – Internacionalização da educação superior; 440-4491981-25820101-465X10.15448/1981-2582.2017.3reponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/23852/16544Copyright (c) 2018 Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessBrandão, Ana Carolina Perrusi Alvesda Silva, Alexsandro2021-09-14T18:32:38Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/23852Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2021-09-14T18:32:38Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The teaching of reading and writing and the textbook in Early Childhood Education La enseñanza de la lectura y escritura y el libro de texto en la Educación Infantil O ensino da leitura e escrita e o livro didático na Educação Infantil |
title |
The teaching of reading and writing and the textbook in Early Childhood Education |
spellingShingle |
The teaching of reading and writing and the textbook in Early Childhood Education Brandão, Ana Carolina Perrusi Alves Early Childhood Education. Textbook. Reading and writing. Educação Infantil. Livro didático. Leitura e escrita. Educación Infantil. Libro de texto. Lectura y escritura. |
title_short |
The teaching of reading and writing and the textbook in Early Childhood Education |
title_full |
The teaching of reading and writing and the textbook in Early Childhood Education |
title_fullStr |
The teaching of reading and writing and the textbook in Early Childhood Education |
title_full_unstemmed |
The teaching of reading and writing and the textbook in Early Childhood Education |
title_sort |
The teaching of reading and writing and the textbook in Early Childhood Education |
author |
Brandão, Ana Carolina Perrusi Alves |
author_facet |
Brandão, Ana Carolina Perrusi Alves da Silva, Alexsandro |
author_role |
author |
author2 |
da Silva, Alexsandro |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Brandão, Ana Carolina Perrusi Alves da Silva, Alexsandro |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Early Childhood Education. Textbook. Reading and writing. Educação Infantil. Livro didático. Leitura e escrita. Educación Infantil. Libro de texto. Lectura y escritura. |
topic |
Early Childhood Education. Textbook. Reading and writing. Educação Infantil. Livro didático. Leitura e escrita. Educación Infantil. Libro de texto. Lectura y escritura. |
description |
This article discusses two controversial issues: the teaching of reading and writing in early years education and the introduction of text books at this educational stage. We present some reflections on these topics, identifying and discussing different positions in the debate. Secondly, the two themes are pursued in an analysis of activities proposed by "Meu Livro de Atividades (Pré II)", one of the materials of the “Alfa e Beto” Preschool Program which aims to teach reading and writing to 5-year-old children. The article contributes, therefore, to more informed educational decisions in the field of Early Childhood Education. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-12-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/23852 10.15448/1981-2582.2017.3.23852 |
url |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/23852 |
identifier_str_mv |
10.15448/1981-2582.2017.3.23852 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/23852/16544 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação; Vol. 40 No. 3 (2017): Dossier - InternacionaliZation of higher Education; 440-449 Educação; Vol. 40 Núm. 3 (2017): Dossier – INTERNACIONALIZACIÓN de la EDUCACIÓN SUPERIOR; 440-449 Educação; v. 40 n. 3 (2017): Dossiê – Internacionalização da educação superior; 440-449 1981-2582 0101-465X 10.15448/1981-2582.2017.3 reponame:Educação instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) instacron:PUC_RS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
instacron_str |
PUC_RS |
institution |
PUC_RS |
reponame_str |
Educação |
collection |
Educação |
repository.name.fl_str_mv |
Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
editora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br |
_version_ |
1799128741355454464 |