Fun-mind: getting into the cinema by CineIFSC Project – Popcorn Educultural

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Camillo, Eliane Juraski
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Viella, Maria dos Anjos Lopes
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/26159
Resumo: This paper resulted from CineIFSC Project – Popcorn Educultural aimed to enhance the interpretation of texts and worlds, via use of film text with students of technical courses in Mechanical and Manufacturing Agroindústria the Federal Institute of Santa Catarina-IFSC, Campus Xanxerê, in the academic year 2015. Thus, it was made and put into practice the said project using to collect data, questionnaires to students and teachers before the execution of the project and records of discussions after the screening of the movies. To support the analysis established the dialogue with Catelli (2005), Duarte (2002), Napolitano (2013), Roure (2011) among others. The data emphasize a set of skills and attitudes conquered by the subjects who participated in the process and shows the way for a fruitful dialogue between cinema and education.
id PUC_RS-18_ddd89353410b0ca19bf72c78c0906684
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/26159
network_acronym_str PUC_RS-18
network_name_str Educação
repository_id_str
spelling Fun-mind: getting into the cinema by CineIFSC Project – Popcorn EduculturalDivertida-mente: entrando en el cine por el Proyecto CineIFSC – Palomita EducativaDivertida-mente: entrando no cinema pelo Projeto CineIFSC – Pipoca EduculturalReading and interpretation. Cinema. Pedagogical practice.Leitura e interpretação. Cinema. Prática pedagógica.lectura e interpretación. Cine. Práctica pedagógica.This paper resulted from CineIFSC Project – Popcorn Educultural aimed to enhance the interpretation of texts and worlds, via use of film text with students of technical courses in Mechanical and Manufacturing Agroindústria the Federal Institute of Santa Catarina-IFSC, Campus Xanxerê, in the academic year 2015. Thus, it was made and put into practice the said project using to collect data, questionnaires to students and teachers before the execution of the project and records of discussions after the screening of the movies. To support the analysis established the dialogue with Catelli (2005), Duarte (2002), Napolitano (2013), Roure (2011) among others. The data emphasize a set of skills and attitudes conquered by the subjects who participated in the process and shows the way for a fruitful dialogue between cinema and education.Este trabajo resultó del Proyecto CineIFSC – Pipoca Educultural que tuvo como objetivo potenciar la interpretación de textos y de mundos, vía utilización del texto cinematográfico con los alumnos de los cursos técnicos en Fabricación Mecánica y Agroindustria del Instituto Federal de Santa CatarinaIFSC, Câmpus Xanxerê, en el año escolar de 2015. Así, fue elaborado y puesto en práctica el referido Proyecto utilizando para la recolección de datos, de cuestionarios aplicados a los alumnos y profesores antes de la ejecución del proyecto y de registros de los debates realizados después de la exhibición de las películas. Para fundamentar el análisis se estableció el diálogo con Catelli (2005), Duarte (2002), Napolitano (2013), Roure (2011) entre otros. Los datos enfatizan un conjunto de habilidades y actitudes conquistadas por los sujetos que participaron del proceso y apunta caminos hacia un  fructífero diálogo entre cine y educación.Este trabalho resultou do Projeto CineIFSC – Pipoca Educultural, que teve como objetivo potencializar a interpretação de textos e de mundos, via utilização do cinema com os alunos dos cursos técnicos em Fabricação Mecânica e Agroindústria do Instituto Federal de Santa Catarina (IFSC), Campus Xanxerê, no ano letivo de 2015. Assim, foi elaborado e colocado em prática o referido projeto, utilizando-se, para a coleta de dados, questionários aplicados aos alunos e professores antes da sua execução e registros dos debates realizados após a exibição dos filmes. Para fundamentar a análise, estabeleceu-se o diálogo com Catelli (2005), Duarte (2002), Napolitano (2013) e Roure (2011), entre outros. Os dados enfatizam um conjunto de habilidades e atitudes conquistadas pelos sujeitos que participaram do processo e apontam caminhos para um frutífero diálogo entre cinema e educação.Editora da PUCRS - ediPUCRS2017-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/2615910.15448/1981-2582.2017.3.26159Educação; Vol. 40 No. 3 (2017): Dossier - InternacionaliZation of higher Education; 386-395Educação; Vol. 40 Núm. 3 (2017): Dossier – INTERNACIONALIZACIÓN de la EDUCACIÓN SUPERIOR; 386-395Educação; v. 40 n. 3 (2017): Dossiê – Internacionalização da educação superior; 386-3951981-25820101-465X10.15448/1981-2582.2017.3reponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/26159/16533Copyright (c) 2018 Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessCamillo, Eliane JuraskiViella, Maria dos Anjos Lopes2021-09-14T18:30:02Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/26159Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2021-09-14T18:30:02Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Fun-mind: getting into the cinema by CineIFSC Project – Popcorn Educultural
Divertida-mente: entrando en el cine por el Proyecto CineIFSC – Palomita Educativa
Divertida-mente: entrando no cinema pelo Projeto CineIFSC – Pipoca Educultural
title Fun-mind: getting into the cinema by CineIFSC Project – Popcorn Educultural
spellingShingle Fun-mind: getting into the cinema by CineIFSC Project – Popcorn Educultural
Camillo, Eliane Juraski
Reading and interpretation. Cinema. Pedagogical practice.
Leitura e interpretação. Cinema. Prática pedagógica.
lectura e interpretación. Cine. Práctica pedagógica.
title_short Fun-mind: getting into the cinema by CineIFSC Project – Popcorn Educultural
title_full Fun-mind: getting into the cinema by CineIFSC Project – Popcorn Educultural
title_fullStr Fun-mind: getting into the cinema by CineIFSC Project – Popcorn Educultural
title_full_unstemmed Fun-mind: getting into the cinema by CineIFSC Project – Popcorn Educultural
title_sort Fun-mind: getting into the cinema by CineIFSC Project – Popcorn Educultural
author Camillo, Eliane Juraski
author_facet Camillo, Eliane Juraski
Viella, Maria dos Anjos Lopes
author_role author
author2 Viella, Maria dos Anjos Lopes
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Camillo, Eliane Juraski
Viella, Maria dos Anjos Lopes
dc.subject.por.fl_str_mv Reading and interpretation. Cinema. Pedagogical practice.
Leitura e interpretação. Cinema. Prática pedagógica.
lectura e interpretación. Cine. Práctica pedagógica.
topic Reading and interpretation. Cinema. Pedagogical practice.
Leitura e interpretação. Cinema. Prática pedagógica.
lectura e interpretación. Cine. Práctica pedagógica.
description This paper resulted from CineIFSC Project – Popcorn Educultural aimed to enhance the interpretation of texts and worlds, via use of film text with students of technical courses in Mechanical and Manufacturing Agroindústria the Federal Institute of Santa Catarina-IFSC, Campus Xanxerê, in the academic year 2015. Thus, it was made and put into practice the said project using to collect data, questionnaires to students and teachers before the execution of the project and records of discussions after the screening of the movies. To support the analysis established the dialogue with Catelli (2005), Duarte (2002), Napolitano (2013), Roure (2011) among others. The data emphasize a set of skills and attitudes conquered by the subjects who participated in the process and shows the way for a fruitful dialogue between cinema and education.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-12-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/26159
10.15448/1981-2582.2017.3.26159
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/26159
identifier_str_mv 10.15448/1981-2582.2017.3.26159
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/26159/16533
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Educação; Vol. 40 No. 3 (2017): Dossier - InternacionaliZation of higher Education; 386-395
Educação; Vol. 40 Núm. 3 (2017): Dossier – INTERNACIONALIZACIÓN de la EDUCACIÓN SUPERIOR; 386-395
Educação; v. 40 n. 3 (2017): Dossiê – Internacionalização da educação superior; 386-395
1981-2582
0101-465X
10.15448/1981-2582.2017.3
reponame:Educação
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Educação
collection Educação
repository.name.fl_str_mv Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv editora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br
_version_ 1799128744810512384