Fun-mind: getting into the cinema by CineIFSC Project – Popcorn Educultural
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/26159 |
Resumo: | This paper resulted from CineIFSC Project – Popcorn Educultural aimed to enhance the interpretation of texts and worlds, via use of film text with students of technical courses in Mechanical and Manufacturing Agroindústria the Federal Institute of Santa Catarina-IFSC, Campus Xanxerê, in the academic year 2015. Thus, it was made and put into practice the said project using to collect data, questionnaires to students and teachers before the execution of the project and records of discussions after the screening of the movies. To support the analysis established the dialogue with Catelli (2005), Duarte (2002), Napolitano (2013), Roure (2011) among others. The data emphasize a set of skills and attitudes conquered by the subjects who participated in the process and shows the way for a fruitful dialogue between cinema and education. |
id |
PUC_RS-18_ddd89353410b0ca19bf72c78c0906684 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/26159 |
network_acronym_str |
PUC_RS-18 |
network_name_str |
Educação |
repository_id_str |
|
spelling |
Fun-mind: getting into the cinema by CineIFSC Project – Popcorn EduculturalDivertida-mente: entrando en el cine por el Proyecto CineIFSC – Palomita EducativaDivertida-mente: entrando no cinema pelo Projeto CineIFSC – Pipoca EduculturalReading and interpretation. Cinema. Pedagogical practice.Leitura e interpretação. Cinema. Prática pedagógica.lectura e interpretación. Cine. Práctica pedagógica.This paper resulted from CineIFSC Project – Popcorn Educultural aimed to enhance the interpretation of texts and worlds, via use of film text with students of technical courses in Mechanical and Manufacturing Agroindústria the Federal Institute of Santa Catarina-IFSC, Campus Xanxerê, in the academic year 2015. Thus, it was made and put into practice the said project using to collect data, questionnaires to students and teachers before the execution of the project and records of discussions after the screening of the movies. To support the analysis established the dialogue with Catelli (2005), Duarte (2002), Napolitano (2013), Roure (2011) among others. The data emphasize a set of skills and attitudes conquered by the subjects who participated in the process and shows the way for a fruitful dialogue between cinema and education.Este trabajo resultó del Proyecto CineIFSC – Pipoca Educultural que tuvo como objetivo potenciar la interpretación de textos y de mundos, vía utilización del texto cinematográfico con los alumnos de los cursos técnicos en Fabricación Mecánica y Agroindustria del Instituto Federal de Santa CatarinaIFSC, Câmpus Xanxerê, en el año escolar de 2015. Así, fue elaborado y puesto en práctica el referido Proyecto utilizando para la recolección de datos, de cuestionarios aplicados a los alumnos y profesores antes de la ejecución del proyecto y de registros de los debates realizados después de la exhibición de las películas. Para fundamentar el análisis se estableció el diálogo con Catelli (2005), Duarte (2002), Napolitano (2013), Roure (2011) entre otros. Los datos enfatizan un conjunto de habilidades y actitudes conquistadas por los sujetos que participaron del proceso y apunta caminos hacia un fructífero diálogo entre cine y educación.Este trabalho resultou do Projeto CineIFSC – Pipoca Educultural, que teve como objetivo potencializar a interpretação de textos e de mundos, via utilização do cinema com os alunos dos cursos técnicos em Fabricação Mecânica e Agroindústria do Instituto Federal de Santa Catarina (IFSC), Campus Xanxerê, no ano letivo de 2015. Assim, foi elaborado e colocado em prática o referido projeto, utilizando-se, para a coleta de dados, questionários aplicados aos alunos e professores antes da sua execução e registros dos debates realizados após a exibição dos filmes. Para fundamentar a análise, estabeleceu-se o diálogo com Catelli (2005), Duarte (2002), Napolitano (2013) e Roure (2011), entre outros. Os dados enfatizam um conjunto de habilidades e atitudes conquistadas pelos sujeitos que participaram do processo e apontam caminhos para um frutífero diálogo entre cinema e educação.Editora da PUCRS - ediPUCRS2017-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/2615910.15448/1981-2582.2017.3.26159Educação; Vol. 40 No. 3 (2017): Dossier - InternacionaliZation of higher Education; 386-395Educação; Vol. 40 Núm. 3 (2017): Dossier – INTERNACIONALIZACIÓN de la EDUCACIÓN SUPERIOR; 386-395Educação; v. 40 n. 3 (2017): Dossiê – Internacionalização da educação superior; 386-3951981-25820101-465X10.15448/1981-2582.2017.3reponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/26159/16533Copyright (c) 2018 Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessCamillo, Eliane JuraskiViella, Maria dos Anjos Lopes2021-09-14T18:30:02Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/26159Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2021-09-14T18:30:02Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Fun-mind: getting into the cinema by CineIFSC Project – Popcorn Educultural Divertida-mente: entrando en el cine por el Proyecto CineIFSC – Palomita Educativa Divertida-mente: entrando no cinema pelo Projeto CineIFSC – Pipoca Educultural |
title |
Fun-mind: getting into the cinema by CineIFSC Project – Popcorn Educultural |
spellingShingle |
Fun-mind: getting into the cinema by CineIFSC Project – Popcorn Educultural Camillo, Eliane Juraski Reading and interpretation. Cinema. Pedagogical practice. Leitura e interpretação. Cinema. Prática pedagógica. lectura e interpretación. Cine. Práctica pedagógica. |
title_short |
Fun-mind: getting into the cinema by CineIFSC Project – Popcorn Educultural |
title_full |
Fun-mind: getting into the cinema by CineIFSC Project – Popcorn Educultural |
title_fullStr |
Fun-mind: getting into the cinema by CineIFSC Project – Popcorn Educultural |
title_full_unstemmed |
Fun-mind: getting into the cinema by CineIFSC Project – Popcorn Educultural |
title_sort |
Fun-mind: getting into the cinema by CineIFSC Project – Popcorn Educultural |
author |
Camillo, Eliane Juraski |
author_facet |
Camillo, Eliane Juraski Viella, Maria dos Anjos Lopes |
author_role |
author |
author2 |
Viella, Maria dos Anjos Lopes |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Camillo, Eliane Juraski Viella, Maria dos Anjos Lopes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Reading and interpretation. Cinema. Pedagogical practice. Leitura e interpretação. Cinema. Prática pedagógica. lectura e interpretación. Cine. Práctica pedagógica. |
topic |
Reading and interpretation. Cinema. Pedagogical practice. Leitura e interpretação. Cinema. Prática pedagógica. lectura e interpretación. Cine. Práctica pedagógica. |
description |
This paper resulted from CineIFSC Project – Popcorn Educultural aimed to enhance the interpretation of texts and worlds, via use of film text with students of technical courses in Mechanical and Manufacturing Agroindústria the Federal Institute of Santa Catarina-IFSC, Campus Xanxerê, in the academic year 2015. Thus, it was made and put into practice the said project using to collect data, questionnaires to students and teachers before the execution of the project and records of discussions after the screening of the movies. To support the analysis established the dialogue with Catelli (2005), Duarte (2002), Napolitano (2013), Roure (2011) among others. The data emphasize a set of skills and attitudes conquered by the subjects who participated in the process and shows the way for a fruitful dialogue between cinema and education. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-12-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/26159 10.15448/1981-2582.2017.3.26159 |
url |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/26159 |
identifier_str_mv |
10.15448/1981-2582.2017.3.26159 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/26159/16533 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação; Vol. 40 No. 3 (2017): Dossier - InternacionaliZation of higher Education; 386-395 Educação; Vol. 40 Núm. 3 (2017): Dossier – INTERNACIONALIZACIÓN de la EDUCACIÓN SUPERIOR; 386-395 Educação; v. 40 n. 3 (2017): Dossiê – Internacionalização da educação superior; 386-395 1981-2582 0101-465X 10.15448/1981-2582.2017.3 reponame:Educação instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) instacron:PUC_RS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
instacron_str |
PUC_RS |
institution |
PUC_RS |
reponame_str |
Educação |
collection |
Educação |
repository.name.fl_str_mv |
Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
editora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br |
_version_ |
1799128744810512384 |