Learning and mobile technologies: Connections, problematizations and possibilities

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Loureiro, Carine Bueira
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Lopes, Maura Corcini
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/32274
Resumo: The aim of this article is to discuss and problematize both the dissemination and praise of mobile learning from the tool concepts of discursive practice and subjectivity. Digital narratives produced by Basic Education students and discursive practices mobilized by UNESCO constitute the empirical basis for the discussion held in this problematization. The narratives have shown that adolescents’ use of mobile digital technology as a learning tool is restricted to utilitarianism, training and reproduction. Based on Foucauldian studies, the analysis has enabled us to state that the exacerbation of the idea of mobile learning creates conditions of possibility for the production of other types of subjectivities, more participatory and dispersed, linked to the necessity of network connection. This other kind of subjectivity is called Homo œconomicus discentis accessibilis, a subject that besides being his or her own entrepreneur also assumes the need to remain available to access and be accessed.
id PUC_RS-18_f00056d48c898cbe749a547e2ac45fb6
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/32274
network_acronym_str PUC_RS-18
network_name_str Educação
repository_id_str
spelling Learning and mobile technologies: Connections, problematizations and possibilitiesAprendizaje y tecnologias moviles inalambricas: Conexiones, problematizaciones y posibilidadesAprendizagem e tecnologias móveis sem fio: Conexões, problematizações e possibilidades mobile learningmobile technologiessubjectivitAprendizagem móvelTecnologias móveisSubjetividadeaprendizaje móviltecnologías móvilessubjetividadThe aim of this article is to discuss and problematize both the dissemination and praise of mobile learning from the tool concepts of discursive practice and subjectivity. Digital narratives produced by Basic Education students and discursive practices mobilized by UNESCO constitute the empirical basis for the discussion held in this problematization. The narratives have shown that adolescents’ use of mobile digital technology as a learning tool is restricted to utilitarianism, training and reproduction. Based on Foucauldian studies, the analysis has enabled us to state that the exacerbation of the idea of mobile learning creates conditions of possibility for the production of other types of subjectivities, more participatory and dispersed, linked to the necessity of network connection. This other kind of subjectivity is called Homo œconomicus discentis accessibilis, a subject that besides being his or her own entrepreneur also assumes the need to remain available to access and be accessed.El objetivo de este artículo es discutir y problematizar la diseminación y el enaltecimiento del aprendizaje móvil a partir de los conceptos herramientas de práctica discursiva y de subjetividad. Narrativas digitales producidas por estudiantes de la Educación Básica y prácticas discursivas movilizadas por la UNESCO, constituyen la empírica de la discusión planteada en esta problematización. Las narrativas demostraron que el uso por parte de los adolescentes de las tecnologías digital inalámbricas (TMSF) como herramienta para el aprendizaje, se restringe al utilitarismo, entrenamiento y reproducción. Basada en los estudios foucaultianos, la analítica desarrollada permite afirmar que, la exacerbación de la idea del aprendizaje móvil crea condiciones de posibilidades para la producción de otros tipos de subjetividades, más participativas y dispersas, ligadas a la necesidad de conexión en red. A este otro modo de subjetividad se le denomina Homo oeconomicus discentis accessibilis, un sujeto que, además de encargarse de auto gestionarse empresarialmente, también asume la necesidad de mantenerse disponible para acceder y ser accedido.O objetivo deste artigo é discutir e problematizar a disseminação e o enaltecimento da aprendizagem móvel a partir dos conceitos ferramenta de prática discursiva e de subjetividade. Narrativas digitais produzidas por estudantes da Educação Básica e práticas discursivas mobilizadas pela UNESCO constituem a empiria da discussão tecida nesta problematização. As narrativas demonstraram que o uso feito por adolescentes das tecnologias digitais móveis sem fio (TMSF) como ferramenta para a aprendizagem restringe-se a utilitarismo, treinamento e reprodução. Alicerçada nos estudos foucaultianos, a analítica desenvolvida permite afirmar que a exacerbação da ideia de aprendizagem móvel cria condições de possibilidade para a produção de outros tipos de subjetividades, mais participativas e dispersas, ligadas à necessidade de conexão em rede. A este outro modo de subjetividade, denomina-se Homo œconomicus discentis accessibilis, um sujeito que, além de encarregar-se de empresariar a si mesmo, também assume a necessidade de manter-se disponível para acessar e ser acessado.Editora da PUCRS - ediPUCRS2021-06-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/3227410.15448/1981-2582.2021.1.32274Educação; Vol. 44 No. 1 (2021); e32274Educação; Vol. 44 Núm. 1 (2021); e32274Educação; v. 44 n. 1 (2021); e322741981-25820101-465X10.15448/1981-2582.2021.1reponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/32274/26744Copyright (c) 2021 Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLoureiro, Carine BueiraLopes, Maura Corcini2021-06-25T14:25:37Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/32274Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2021-06-25T14:25:37Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Learning and mobile technologies: Connections, problematizations and possibilities
Aprendizaje y tecnologias moviles inalambricas: Conexiones, problematizaciones y posibilidades
Aprendizagem e tecnologias móveis sem fio: Conexões, problematizações e possibilidades
title Learning and mobile technologies: Connections, problematizations and possibilities
spellingShingle Learning and mobile technologies: Connections, problematizations and possibilities
Loureiro, Carine Bueira
mobile learning
mobile technologies
subjectivit
Aprendizagem móvel
Tecnologias móveis
Subjetividade
aprendizaje móvil
tecnologías móviles
subjetividad
title_short Learning and mobile technologies: Connections, problematizations and possibilities
title_full Learning and mobile technologies: Connections, problematizations and possibilities
title_fullStr Learning and mobile technologies: Connections, problematizations and possibilities
title_full_unstemmed Learning and mobile technologies: Connections, problematizations and possibilities
title_sort Learning and mobile technologies: Connections, problematizations and possibilities
author Loureiro, Carine Bueira
author_facet Loureiro, Carine Bueira
Lopes, Maura Corcini
author_role author
author2 Lopes, Maura Corcini
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Loureiro, Carine Bueira
Lopes, Maura Corcini
dc.subject.por.fl_str_mv mobile learning
mobile technologies
subjectivit
Aprendizagem móvel
Tecnologias móveis
Subjetividade
aprendizaje móvil
tecnologías móviles
subjetividad
topic mobile learning
mobile technologies
subjectivit
Aprendizagem móvel
Tecnologias móveis
Subjetividade
aprendizaje móvil
tecnologías móviles
subjetividad
description The aim of this article is to discuss and problematize both the dissemination and praise of mobile learning from the tool concepts of discursive practice and subjectivity. Digital narratives produced by Basic Education students and discursive practices mobilized by UNESCO constitute the empirical basis for the discussion held in this problematization. The narratives have shown that adolescents’ use of mobile digital technology as a learning tool is restricted to utilitarianism, training and reproduction. Based on Foucauldian studies, the analysis has enabled us to state that the exacerbation of the idea of mobile learning creates conditions of possibility for the production of other types of subjectivities, more participatory and dispersed, linked to the necessity of network connection. This other kind of subjectivity is called Homo œconomicus discentis accessibilis, a subject that besides being his or her own entrepreneur also assumes the need to remain available to access and be accessed.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-06-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/32274
10.15448/1981-2582.2021.1.32274
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/32274
identifier_str_mv 10.15448/1981-2582.2021.1.32274
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/32274/26744
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Educação
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Educação
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Educação; Vol. 44 No. 1 (2021); e32274
Educação; Vol. 44 Núm. 1 (2021); e32274
Educação; v. 44 n. 1 (2021); e32274
1981-2582
0101-465X
10.15448/1981-2582.2021.1
reponame:Educação
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Educação
collection Educação
repository.name.fl_str_mv Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv editora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br
_version_ 1799128745494183936