Learning and mobile technologies: Connections, problematizations and possibilities
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/32274 |
Resumo: | The aim of this article is to discuss and problematize both the dissemination and praise of mobile learning from the tool concepts of discursive practice and subjectivity. Digital narratives produced by Basic Education students and discursive practices mobilized by UNESCO constitute the empirical basis for the discussion held in this problematization. The narratives have shown that adolescents’ use of mobile digital technology as a learning tool is restricted to utilitarianism, training and reproduction. Based on Foucauldian studies, the analysis has enabled us to state that the exacerbation of the idea of mobile learning creates conditions of possibility for the production of other types of subjectivities, more participatory and dispersed, linked to the necessity of network connection. This other kind of subjectivity is called Homo œconomicus discentis accessibilis, a subject that besides being his or her own entrepreneur also assumes the need to remain available to access and be accessed. |
id |
PUC_RS-18_f00056d48c898cbe749a547e2ac45fb6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/32274 |
network_acronym_str |
PUC_RS-18 |
network_name_str |
Educação |
repository_id_str |
|
spelling |
Learning and mobile technologies: Connections, problematizations and possibilitiesAprendizaje y tecnologias moviles inalambricas: Conexiones, problematizaciones y posibilidadesAprendizagem e tecnologias móveis sem fio: Conexões, problematizações e possibilidades mobile learningmobile technologiessubjectivitAprendizagem móvelTecnologias móveisSubjetividadeaprendizaje móviltecnologías móvilessubjetividadThe aim of this article is to discuss and problematize both the dissemination and praise of mobile learning from the tool concepts of discursive practice and subjectivity. Digital narratives produced by Basic Education students and discursive practices mobilized by UNESCO constitute the empirical basis for the discussion held in this problematization. The narratives have shown that adolescents’ use of mobile digital technology as a learning tool is restricted to utilitarianism, training and reproduction. Based on Foucauldian studies, the analysis has enabled us to state that the exacerbation of the idea of mobile learning creates conditions of possibility for the production of other types of subjectivities, more participatory and dispersed, linked to the necessity of network connection. This other kind of subjectivity is called Homo œconomicus discentis accessibilis, a subject that besides being his or her own entrepreneur also assumes the need to remain available to access and be accessed.El objetivo de este artículo es discutir y problematizar la diseminación y el enaltecimiento del aprendizaje móvil a partir de los conceptos herramientas de práctica discursiva y de subjetividad. Narrativas digitales producidas por estudiantes de la Educación Básica y prácticas discursivas movilizadas por la UNESCO, constituyen la empírica de la discusión planteada en esta problematización. Las narrativas demostraron que el uso por parte de los adolescentes de las tecnologías digital inalámbricas (TMSF) como herramienta para el aprendizaje, se restringe al utilitarismo, entrenamiento y reproducción. Basada en los estudios foucaultianos, la analítica desarrollada permite afirmar que, la exacerbación de la idea del aprendizaje móvil crea condiciones de posibilidades para la producción de otros tipos de subjetividades, más participativas y dispersas, ligadas a la necesidad de conexión en red. A este otro modo de subjetividad se le denomina Homo oeconomicus discentis accessibilis, un sujeto que, además de encargarse de auto gestionarse empresarialmente, también asume la necesidad de mantenerse disponible para acceder y ser accedido.O objetivo deste artigo é discutir e problematizar a disseminação e o enaltecimento da aprendizagem móvel a partir dos conceitos ferramenta de prática discursiva e de subjetividade. Narrativas digitais produzidas por estudantes da Educação Básica e práticas discursivas mobilizadas pela UNESCO constituem a empiria da discussão tecida nesta problematização. As narrativas demonstraram que o uso feito por adolescentes das tecnologias digitais móveis sem fio (TMSF) como ferramenta para a aprendizagem restringe-se a utilitarismo, treinamento e reprodução. Alicerçada nos estudos foucaultianos, a analítica desenvolvida permite afirmar que a exacerbação da ideia de aprendizagem móvel cria condições de possibilidade para a produção de outros tipos de subjetividades, mais participativas e dispersas, ligadas à necessidade de conexão em rede. A este outro modo de subjetividade, denomina-se Homo œconomicus discentis accessibilis, um sujeito que, além de encarregar-se de empresariar a si mesmo, também assume a necessidade de manter-se disponível para acessar e ser acessado.Editora da PUCRS - ediPUCRS2021-06-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/3227410.15448/1981-2582.2021.1.32274Educação; Vol. 44 No. 1 (2021); e32274Educação; Vol. 44 Núm. 1 (2021); e32274Educação; v. 44 n. 1 (2021); e322741981-25820101-465X10.15448/1981-2582.2021.1reponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/32274/26744Copyright (c) 2021 Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLoureiro, Carine BueiraLopes, Maura Corcini2021-06-25T14:25:37Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/32274Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2021-06-25T14:25:37Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Learning and mobile technologies: Connections, problematizations and possibilities Aprendizaje y tecnologias moviles inalambricas: Conexiones, problematizaciones y posibilidades Aprendizagem e tecnologias móveis sem fio: Conexões, problematizações e possibilidades |
title |
Learning and mobile technologies: Connections, problematizations and possibilities |
spellingShingle |
Learning and mobile technologies: Connections, problematizations and possibilities Loureiro, Carine Bueira mobile learning mobile technologies subjectivit Aprendizagem móvel Tecnologias móveis Subjetividade aprendizaje móvil tecnologías móviles subjetividad |
title_short |
Learning and mobile technologies: Connections, problematizations and possibilities |
title_full |
Learning and mobile technologies: Connections, problematizations and possibilities |
title_fullStr |
Learning and mobile technologies: Connections, problematizations and possibilities |
title_full_unstemmed |
Learning and mobile technologies: Connections, problematizations and possibilities |
title_sort |
Learning and mobile technologies: Connections, problematizations and possibilities |
author |
Loureiro, Carine Bueira |
author_facet |
Loureiro, Carine Bueira Lopes, Maura Corcini |
author_role |
author |
author2 |
Lopes, Maura Corcini |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Loureiro, Carine Bueira Lopes, Maura Corcini |
dc.subject.por.fl_str_mv |
mobile learning mobile technologies subjectivit Aprendizagem móvel Tecnologias móveis Subjetividade aprendizaje móvil tecnologías móviles subjetividad |
topic |
mobile learning mobile technologies subjectivit Aprendizagem móvel Tecnologias móveis Subjetividade aprendizaje móvil tecnologías móviles subjetividad |
description |
The aim of this article is to discuss and problematize both the dissemination and praise of mobile learning from the tool concepts of discursive practice and subjectivity. Digital narratives produced by Basic Education students and discursive practices mobilized by UNESCO constitute the empirical basis for the discussion held in this problematization. The narratives have shown that adolescents’ use of mobile digital technology as a learning tool is restricted to utilitarianism, training and reproduction. Based on Foucauldian studies, the analysis has enabled us to state that the exacerbation of the idea of mobile learning creates conditions of possibility for the production of other types of subjectivities, more participatory and dispersed, linked to the necessity of network connection. This other kind of subjectivity is called Homo œconomicus discentis accessibilis, a subject that besides being his or her own entrepreneur also assumes the need to remain available to access and be accessed. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-06-21 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/32274 10.15448/1981-2582.2021.1.32274 |
url |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/32274 |
identifier_str_mv |
10.15448/1981-2582.2021.1.32274 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/32274/26744 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Educação http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Educação http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação; Vol. 44 No. 1 (2021); e32274 Educação; Vol. 44 Núm. 1 (2021); e32274 Educação; v. 44 n. 1 (2021); e32274 1981-2582 0101-465X 10.15448/1981-2582.2021.1 reponame:Educação instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) instacron:PUC_RS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
instacron_str |
PUC_RS |
institution |
PUC_RS |
reponame_str |
Educação |
collection |
Educação |
repository.name.fl_str_mv |
Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
editora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br |
_version_ |
1799128745494183936 |