Digital technologies and communication strategies of the deaf: digital inclusion in a bilingual perspective

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lopes, Daniel de Queiroz
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Goettert, Nelson
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/21780
Resumo: The issue of digital inclusion is almost always taken from the problems related to technological appropriation. In the case of people with special needs, beyond the appropriation, technology development is focused on the idea of disability and taken as a possibility for normatization. This paper discusses the issue of digital inclusion and assistive technologies in relation to the tensions that are produced from a bilingual perspective. Based on an exploratory research with deaf people, the results reveal some strategies adopted by deaf revealing the potential thatinformation technology and communication have for the development of written Portuguese language as a second language. The result points to the bilingual perspective and ICTs as a transformation scheme capable of guiding digital inclusion policies oriented by own communicative power of deaf people.
id PUC_RS-18_f32583274be3879b43dc1931955b3fda
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/21780
network_acronym_str PUC_RS-18
network_name_str Educação
repository_id_str
spelling Digital technologies and communication strategies of the deaf: digital inclusion in a bilingual perspectiveLas tecnologías digitales y las estrategias de comunicación de los sordos: inclusión digital en una perspectiva bilingüeTecnologias digitais e estratégias comunicacionais de surdos: a inclusão digital numa perspectiva bilíngueCommunication strategies. Deaf. Digital technologies. Bilingualism. Sign language.Estrategias de comunicación. Sordos. Tecnologías digitales. Bilingüismo. Lengua de signos.Estratégias comunicacionais. Surdos. Tecnologias digitais. Bilinguismo. Língua de sinais.The issue of digital inclusion is almost always taken from the problems related to technological appropriation. In the case of people with special needs, beyond the appropriation, technology development is focused on the idea of disability and taken as a possibility for normatization. This paper discusses the issue of digital inclusion and assistive technologies in relation to the tensions that are produced from a bilingual perspective. Based on an exploratory research with deaf people, the results reveal some strategies adopted by deaf revealing the potential thatinformation technology and communication have for the development of written Portuguese language as a second language. The result points to the bilingual perspective and ICTs as a transformation scheme capable of guiding digital inclusion policies oriented by own communicative power of deaf people.El tema de la inclusión digital es casi siempre tomado de los problemas relacionados con la apropiación tecnológica. En el caso de las personas con necesidades especiales, más allá de la apropiación, el desarrollo de latecnología se centra en la idea de la discapacidad y se toma como una posibilidad para la normalización. En este trabajo se analiza el tema de la inclusión digital y tecnologías asistivas en relación con las tensiones que se producen a partir de una perspectiva bilingüe. Basado en una investigación exploratoria con personas sordas, se presentan algunas de las estrategias adoptadas por los sordos que revela el potencial que la tecnología de la información y la comunicación tienen para el desarrollo de la lengua escrita portugués como segunda lengua. El resultado señala la perspectiva bilingüe y las TICs como un esquema de transformación capaz de guiar las políticas de inclusión digital orientadas por la potencia comunicativa propia de las personas sordas.O tema da inclusão digital quase sempre é tomado a partir dos problemas relacionados à apropriação tecnológica. No caso das pessoas com necessidades especiais, além da apropriação, o desenvolvimento tecnológico é focado na ideia de deficiência e tomado como possibilidade para a normatização. O presente artigo problematiza o tema da inclusão digital e das tecnologias assistivas em relação aos tensionamentos que se produzem a partir de uma perspectiva bilíngue. Com base numa pesquisa exploratória com pessoas surdas, são apresentadas algumas estratégias adotadas por surdos que revelam o potencial que as tecnologias da informação e da comunicação possuem para o desenvolvimento da língua portuguesa escrita como segundo idioma. O resultado aponta para a perspectiva bilíngue e das TICs como esquema de transformação capaz de nortear as políticas de inclusão digital orientadas pela potência comunicativa própria do povo surdo.Editora da PUCRS - ediPUCRS2016-03-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/2178010.15448/1981-2582.2015.3.21780Educação; Vol. 38 No. 3 (2015): Dossier - In/exclusion and Digital Education; 358-368Educação; Vol. 38 Núm. 3 (2015): Dosier - En/exclusión y Educación Digital; 358-368Educação; v. 38 n. 3 (2015): Dossiê - In/exclusão Digital e Educação; 358-3681981-25820101-465X10.15448/1981-2582.2015.3reponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/21780/14110Copyright (c) 2016 Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessLopes, Daniel de QueirozGoettert, Nelson2016-04-08T18:25:05Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/21780Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2016-04-08T18:25:05Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Digital technologies and communication strategies of the deaf: digital inclusion in a bilingual perspective
Las tecnologías digitales y las estrategias de comunicación de los sordos: inclusión digital en una perspectiva bilingüe
Tecnologias digitais e estratégias comunicacionais de surdos: a inclusão digital numa perspectiva bilíngue
title Digital technologies and communication strategies of the deaf: digital inclusion in a bilingual perspective
spellingShingle Digital technologies and communication strategies of the deaf: digital inclusion in a bilingual perspective
Lopes, Daniel de Queiroz
Communication strategies. Deaf. Digital technologies. Bilingualism. Sign language.
Estrategias de comunicación. Sordos. Tecnologías digitales. Bilingüismo. Lengua de signos.
Estratégias comunicacionais. Surdos. Tecnologias digitais. Bilinguismo. Língua de sinais.
title_short Digital technologies and communication strategies of the deaf: digital inclusion in a bilingual perspective
title_full Digital technologies and communication strategies of the deaf: digital inclusion in a bilingual perspective
title_fullStr Digital technologies and communication strategies of the deaf: digital inclusion in a bilingual perspective
title_full_unstemmed Digital technologies and communication strategies of the deaf: digital inclusion in a bilingual perspective
title_sort Digital technologies and communication strategies of the deaf: digital inclusion in a bilingual perspective
author Lopes, Daniel de Queiroz
author_facet Lopes, Daniel de Queiroz
Goettert, Nelson
author_role author
author2 Goettert, Nelson
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lopes, Daniel de Queiroz
Goettert, Nelson
dc.subject.por.fl_str_mv Communication strategies. Deaf. Digital technologies. Bilingualism. Sign language.
Estrategias de comunicación. Sordos. Tecnologías digitales. Bilingüismo. Lengua de signos.
Estratégias comunicacionais. Surdos. Tecnologias digitais. Bilinguismo. Língua de sinais.
topic Communication strategies. Deaf. Digital technologies. Bilingualism. Sign language.
Estrategias de comunicación. Sordos. Tecnologías digitales. Bilingüismo. Lengua de signos.
Estratégias comunicacionais. Surdos. Tecnologias digitais. Bilinguismo. Língua de sinais.
description The issue of digital inclusion is almost always taken from the problems related to technological appropriation. In the case of people with special needs, beyond the appropriation, technology development is focused on the idea of disability and taken as a possibility for normatization. This paper discusses the issue of digital inclusion and assistive technologies in relation to the tensions that are produced from a bilingual perspective. Based on an exploratory research with deaf people, the results reveal some strategies adopted by deaf revealing the potential thatinformation technology and communication have for the development of written Portuguese language as a second language. The result points to the bilingual perspective and ICTs as a transformation scheme capable of guiding digital inclusion policies oriented by own communicative power of deaf people.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-03-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/21780
10.15448/1981-2582.2015.3.21780
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/21780
identifier_str_mv 10.15448/1981-2582.2015.3.21780
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/21780/14110
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Educação; Vol. 38 No. 3 (2015): Dossier - In/exclusion and Digital Education; 358-368
Educação; Vol. 38 Núm. 3 (2015): Dosier - En/exclusión y Educación Digital; 358-368
Educação; v. 38 n. 3 (2015): Dossiê - In/exclusão Digital e Educação; 358-368
1981-2582
0101-465X
10.15448/1981-2582.2015.3
reponame:Educação
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Educação
collection Educação
repository.name.fl_str_mv Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv editora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br
_version_ 1799128744711946240