Digital technologies and communication strategies of the deaf: digital inclusion in a bilingual perspective
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/21780 |
Resumo: | The issue of digital inclusion is almost always taken from the problems related to technological appropriation. In the case of people with special needs, beyond the appropriation, technology development is focused on the idea of disability and taken as a possibility for normatization. This paper discusses the issue of digital inclusion and assistive technologies in relation to the tensions that are produced from a bilingual perspective. Based on an exploratory research with deaf people, the results reveal some strategies adopted by deaf revealing the potential thatinformation technology and communication have for the development of written Portuguese language as a second language. The result points to the bilingual perspective and ICTs as a transformation scheme capable of guiding digital inclusion policies oriented by own communicative power of deaf people. |
id |
PUC_RS-18_f32583274be3879b43dc1931955b3fda |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/21780 |
network_acronym_str |
PUC_RS-18 |
network_name_str |
Educação |
repository_id_str |
|
spelling |
Digital technologies and communication strategies of the deaf: digital inclusion in a bilingual perspectiveLas tecnologías digitales y las estrategias de comunicación de los sordos: inclusión digital en una perspectiva bilingüeTecnologias digitais e estratégias comunicacionais de surdos: a inclusão digital numa perspectiva bilíngueCommunication strategies. Deaf. Digital technologies. Bilingualism. Sign language.Estrategias de comunicación. Sordos. Tecnologías digitales. Bilingüismo. Lengua de signos.Estratégias comunicacionais. Surdos. Tecnologias digitais. Bilinguismo. Língua de sinais.The issue of digital inclusion is almost always taken from the problems related to technological appropriation. In the case of people with special needs, beyond the appropriation, technology development is focused on the idea of disability and taken as a possibility for normatization. This paper discusses the issue of digital inclusion and assistive technologies in relation to the tensions that are produced from a bilingual perspective. Based on an exploratory research with deaf people, the results reveal some strategies adopted by deaf revealing the potential thatinformation technology and communication have for the development of written Portuguese language as a second language. The result points to the bilingual perspective and ICTs as a transformation scheme capable of guiding digital inclusion policies oriented by own communicative power of deaf people.El tema de la inclusión digital es casi siempre tomado de los problemas relacionados con la apropiación tecnológica. En el caso de las personas con necesidades especiales, más allá de la apropiación, el desarrollo de latecnología se centra en la idea de la discapacidad y se toma como una posibilidad para la normalización. En este trabajo se analiza el tema de la inclusión digital y tecnologías asistivas en relación con las tensiones que se producen a partir de una perspectiva bilingüe. Basado en una investigación exploratoria con personas sordas, se presentan algunas de las estrategias adoptadas por los sordos que revela el potencial que la tecnología de la información y la comunicación tienen para el desarrollo de la lengua escrita portugués como segunda lengua. El resultado señala la perspectiva bilingüe y las TICs como un esquema de transformación capaz de guiar las políticas de inclusión digital orientadas por la potencia comunicativa propia de las personas sordas.O tema da inclusão digital quase sempre é tomado a partir dos problemas relacionados à apropriação tecnológica. No caso das pessoas com necessidades especiais, além da apropriação, o desenvolvimento tecnológico é focado na ideia de deficiência e tomado como possibilidade para a normatização. O presente artigo problematiza o tema da inclusão digital e das tecnologias assistivas em relação aos tensionamentos que se produzem a partir de uma perspectiva bilíngue. Com base numa pesquisa exploratória com pessoas surdas, são apresentadas algumas estratégias adotadas por surdos que revelam o potencial que as tecnologias da informação e da comunicação possuem para o desenvolvimento da língua portuguesa escrita como segundo idioma. O resultado aponta para a perspectiva bilíngue e das TICs como esquema de transformação capaz de nortear as políticas de inclusão digital orientadas pela potência comunicativa própria do povo surdo.Editora da PUCRS - ediPUCRS2016-03-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/2178010.15448/1981-2582.2015.3.21780Educação; Vol. 38 No. 3 (2015): Dossier - In/exclusion and Digital Education; 358-368Educação; Vol. 38 Núm. 3 (2015): Dosier - En/exclusión y Educación Digital; 358-368Educação; v. 38 n. 3 (2015): Dossiê - In/exclusão Digital e Educação; 358-3681981-25820101-465X10.15448/1981-2582.2015.3reponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/21780/14110Copyright (c) 2016 Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessLopes, Daniel de QueirozGoettert, Nelson2016-04-08T18:25:05Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/21780Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2016-04-08T18:25:05Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Digital technologies and communication strategies of the deaf: digital inclusion in a bilingual perspective Las tecnologías digitales y las estrategias de comunicación de los sordos: inclusión digital en una perspectiva bilingüe Tecnologias digitais e estratégias comunicacionais de surdos: a inclusão digital numa perspectiva bilíngue |
title |
Digital technologies and communication strategies of the deaf: digital inclusion in a bilingual perspective |
spellingShingle |
Digital technologies and communication strategies of the deaf: digital inclusion in a bilingual perspective Lopes, Daniel de Queiroz Communication strategies. Deaf. Digital technologies. Bilingualism. Sign language. Estrategias de comunicación. Sordos. Tecnologías digitales. Bilingüismo. Lengua de signos. Estratégias comunicacionais. Surdos. Tecnologias digitais. Bilinguismo. Língua de sinais. |
title_short |
Digital technologies and communication strategies of the deaf: digital inclusion in a bilingual perspective |
title_full |
Digital technologies and communication strategies of the deaf: digital inclusion in a bilingual perspective |
title_fullStr |
Digital technologies and communication strategies of the deaf: digital inclusion in a bilingual perspective |
title_full_unstemmed |
Digital technologies and communication strategies of the deaf: digital inclusion in a bilingual perspective |
title_sort |
Digital technologies and communication strategies of the deaf: digital inclusion in a bilingual perspective |
author |
Lopes, Daniel de Queiroz |
author_facet |
Lopes, Daniel de Queiroz Goettert, Nelson |
author_role |
author |
author2 |
Goettert, Nelson |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lopes, Daniel de Queiroz Goettert, Nelson |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Communication strategies. Deaf. Digital technologies. Bilingualism. Sign language. Estrategias de comunicación. Sordos. Tecnologías digitales. Bilingüismo. Lengua de signos. Estratégias comunicacionais. Surdos. Tecnologias digitais. Bilinguismo. Língua de sinais. |
topic |
Communication strategies. Deaf. Digital technologies. Bilingualism. Sign language. Estrategias de comunicación. Sordos. Tecnologías digitales. Bilingüismo. Lengua de signos. Estratégias comunicacionais. Surdos. Tecnologias digitais. Bilinguismo. Língua de sinais. |
description |
The issue of digital inclusion is almost always taken from the problems related to technological appropriation. In the case of people with special needs, beyond the appropriation, technology development is focused on the idea of disability and taken as a possibility for normatization. This paper discusses the issue of digital inclusion and assistive technologies in relation to the tensions that are produced from a bilingual perspective. Based on an exploratory research with deaf people, the results reveal some strategies adopted by deaf revealing the potential thatinformation technology and communication have for the development of written Portuguese language as a second language. The result points to the bilingual perspective and ICTs as a transformation scheme capable of guiding digital inclusion policies oriented by own communicative power of deaf people. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-03-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/21780 10.15448/1981-2582.2015.3.21780 |
url |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/21780 |
identifier_str_mv |
10.15448/1981-2582.2015.3.21780 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/21780/14110 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação; Vol. 38 No. 3 (2015): Dossier - In/exclusion and Digital Education; 358-368 Educação; Vol. 38 Núm. 3 (2015): Dosier - En/exclusión y Educación Digital; 358-368 Educação; v. 38 n. 3 (2015): Dossiê - In/exclusão Digital e Educação; 358-368 1981-2582 0101-465X 10.15448/1981-2582.2015.3 reponame:Educação instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) instacron:PUC_RS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
instacron_str |
PUC_RS |
institution |
PUC_RS |
reponame_str |
Educação |
collection |
Educação |
repository.name.fl_str_mv |
Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
editora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br |
_version_ |
1799128744711946240 |