Aristotle and praxis: a philosophy of movement
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/15563 |
Resumo: | Although the remarkable influence still exerted on contemporary philosophy, Aristotle’s work remains virtually unexplored by educational field. Seeking to dispel some prejudices and commonplaces based on unreliable readings, this article examines how the author thematizes, in some of his works, the relationship between life and movement. And, especially, human movement, core of educational thought and practice: movement as activity of human formation, as a capacity of self-formation and, more broadly, as praxis. |
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Aristotle and praxis: a philosophy of movementAristóteles y praxis: una filosofía del movimientoAristóteles e a práxis: uma filosofia do movimentoAristotle. Movement. Self-formation. Action. Praxis.Aristóteles. Movimento. Autoformação. Ação. Práxis.Aristóteles. Movimiento. Autoformación. Acción. Praxis.Although the remarkable influence still exerted on contemporary philosophy, Aristotle’s work remains virtually unexplored by educational field. Seeking to dispel some prejudices and commonplaces based on unreliable readings, this article examines how the author thematizes, in some of his works, the relationship between life and movement. And, especially, human movement, core of educational thought and practice: movement as activity of human formation, as a capacity of self-formation and, more broadly, as praxis.Más allá de la notable influencia que innegablemente continua a ejercer en el campo filosófico, la obra aristotélica, colocada en relación con la reflexión usualmente aplicada en el campo educativo, permanece casi inexplorada. Tratando de disipar prejuicios y lugares comunes que, basados en lecturas poco fiables del autor, no encuentran ningún fundamento en el texto aristotélico, este artículo examina como se tematiza y se analiza en algunas de sus obras, la relación entre la vida y el movimiento y, muy especialmente, el movimiento humano, como centro de la reflexión y de la práctica educativa: el movimiento como actividad de formación, como capacidad de autoformación y, más ampliamente, como praxis.Muito embora a notável influência que continua inegavelmente a exercer no campo filosófico, a obra aristotélica permanece, no que respeita à reflexão correntemente praticada no campo educacional, quase inexplorada. Buscando desfazer alguns preconceitos e desautorizar lugares-comuns que, baseados em leituras pouco confiáveis do autor, não encontram fundamento nos textos, este artigo examina como se tematiza e equaciona, em algumas de suas obras, a relação entre vida e movimento. E, muito especialmente, o movimento humano, cerne da reflexão e da prática educacionais: movimento, pois, como atividade de formação, como capacidade de autoformação e, mais amplamente, como práxis.Editora da PUCRS - ediPUCRS2014-08-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/1556310.15448/1981-2582.2014.2.15563Educação; Vol. 37 No. 2 (2014); 263-277Educação; Vol. 37 Núm. 2 (2014); 263-277Educação; v. 37 n. 2 (2014); 263-2771981-25820101-465X10.15448/1981-2582.2014.2reponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/15563/11739do Valle, Lílian de Aragão Bastosinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-09-14T18:36:32Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/15563Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2021-09-14T18:36:32Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
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