Cinematographic practice: the cinema as an ethical-aesthetic and transdisciplinary potential in the portuguese as an additional language classroom
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por spa |
Título da fonte: | Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11806 |
Resumo: | This paper aims at presenting the course Cinematographic Practice offered by the Portuguese for Foreigners Program (PPE) at the Federal University of Rio Grande do Sul (UFRGS), discussing some of the activities carried out within this teaching proposal. PPE is an extension program created in 1993 with the objective of educating Portuguese as an additional language (PLA) teachers and offering PLA classes to foreigners enrolled or not as UFRGS students. The courses are elaborated from different themes and discourse genres (BAKHTIN, 2003), some of which include the development of learning projects and others are configured exclusively as projects (HERNÁNDEZ, 2008). These learning methodologies, we believe, provide mechanisms for students to engage in and through language in different spheres of human activity. We consider cinema not as a tool for teaching Portuguese, but as an art that has the potential to provide an ethical-aesthetic experience of awareness to the world and to the various ways we relate to languages. |
id |
UNESP-15_da252d9a2880b7c21d69bf0a87d17659 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11806 |
network_acronym_str |
UNESP-15 |
network_name_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Cinematographic practice: the cinema as an ethical-aesthetic and transdisciplinary potential in the portuguese as an additional language classroomPráctica cinematográfica: el cine como potencial ético y estético y transdisciplinar en clase de portugués como lengua adicionalPrática Cinematográfica: o cinema como potencial ético-estético e transdisciplinar na aula de Português como Língua AdicionalPortuguese for foreignersPortuguese as Additional LanguageCinemaLanguage teachingMultiliteracy.Portugués para extranjerosPortugués como Lengua AdicionalCineEnseñanza de lenguasMultiletramentos.Português para estrangeirosPortuguês como Língua AdicionalCinemaEnsino de línguasMultiletramentosThis paper aims at presenting the course Cinematographic Practice offered by the Portuguese for Foreigners Program (PPE) at the Federal University of Rio Grande do Sul (UFRGS), discussing some of the activities carried out within this teaching proposal. PPE is an extension program created in 1993 with the objective of educating Portuguese as an additional language (PLA) teachers and offering PLA classes to foreigners enrolled or not as UFRGS students. The courses are elaborated from different themes and discourse genres (BAKHTIN, 2003), some of which include the development of learning projects and others are configured exclusively as projects (HERNÁNDEZ, 2008). These learning methodologies, we believe, provide mechanisms for students to engage in and through language in different spheres of human activity. We consider cinema not as a tool for teaching Portuguese, but as an art that has the potential to provide an ethical-aesthetic experience of awareness to the world and to the various ways we relate to languages.El trabajo pretende presentar el curso Práctica Cinematográfica del Programa de Portugués para Extranjeros (PPE) de la Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), y discutir algunas atividades que se han realizado dentro de esta propuesta de ensenanza. PPE es un programa de extensión que desde 1993 tiene por objetivo formar profesores de Portugués como Lengua Adicional (PLA) y ofrecer clases de PLE a alumnos extranjeros con o sin vínculo con UFRGS. Se elaboran los cursos desde distintos temas y géneros del discurso (BAKHTIN, 2003), puesto que algunos incluyen la realización de proyectos de aprendizaje y otros se configuran exclusivamente desde proyectos (HERNÁNDEZ, 2008). Creemos que estas metodologías de aprendizaje, proporcionan herramientas para que los alumnos se insieran en el y por el lenguaje en las distintas esferas de la actividad humana. Consideramos el cine no sólo como una herramienta para la enseñanza de portugués, sino un arte que tiene el potencial de proporcionar una experiencia ética y estética de sensibilización ante el mundo y las más diversas formas por las cuales nos relacionamos con los lenguajes. Este trabalho pretende apresentar o curso Prática Cinematográfica do Programa de Português para Estrangeiros (PPE) da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), discutindo algumas atividades realizadas dentro dessa proposta de ensino. O PPE é um programa de extensão que, desde 1993, tem por objetivos formar professores de Português como Língua Adicional (PLA) e oferecer aulas de PLA a alunos estrangeiros com ou sem vínculo com a UFRGS. Os cursos são elaborados a partir de diferentes temáticas e gêneros do discurso (BAKHTIN, 2003), sendo que alguns incluem a realização de projetos de aprendizagem e outros são configurados exclusivamente a partir de projetos (HERNÁNDEZ, 2008). Essas metodologias de aprendizagem, acreditamos, proporcionam mecanismos para que os alunos se insiram na e pela linguagem nas diferentes esferas de atividade humana. Consideramos o cinema não como uma ferramenta para o ensino de português, mas uma arte que tem o potencial de proporcionar uma experiência ético-estética de sensibilização diante do mundo e das mais diversas formas que nos relacionamos com as linguagens.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2018-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1180610.21723/riaee.unesp.v13.n4.out/dez.2018.11806Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v.13, n.4, out./dez. (2018); 1832-1850Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v.13, n.4, out./dez. (2018); 1832-18501982-55872446-860610.21723/riaee.unesp.v13.n4.out/dez.2018reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11806/7699https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11806/7700https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11806/7759Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessBulla, Gabriela da SilvaHilgert, Ananda VargasBulegon, Mariana2018-11-17T02:26:15Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11806Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2018-11-17T02:26:15Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Cinematographic practice: the cinema as an ethical-aesthetic and transdisciplinary potential in the portuguese as an additional language classroom Práctica cinematográfica: el cine como potencial ético y estético y transdisciplinar en clase de portugués como lengua adicional Prática Cinematográfica: o cinema como potencial ético-estético e transdisciplinar na aula de Português como Língua Adicional |
title |
Cinematographic practice: the cinema as an ethical-aesthetic and transdisciplinary potential in the portuguese as an additional language classroom |
spellingShingle |
Cinematographic practice: the cinema as an ethical-aesthetic and transdisciplinary potential in the portuguese as an additional language classroom Bulla, Gabriela da Silva Portuguese for foreigners Portuguese as Additional Language Cinema Language teaching Multiliteracy. Portugués para extranjeros Portugués como Lengua Adicional Cine Enseñanza de lenguas Multiletramentos. Português para estrangeiros Português como Língua Adicional Cinema Ensino de línguas Multiletramentos |
title_short |
Cinematographic practice: the cinema as an ethical-aesthetic and transdisciplinary potential in the portuguese as an additional language classroom |
title_full |
Cinematographic practice: the cinema as an ethical-aesthetic and transdisciplinary potential in the portuguese as an additional language classroom |
title_fullStr |
Cinematographic practice: the cinema as an ethical-aesthetic and transdisciplinary potential in the portuguese as an additional language classroom |
title_full_unstemmed |
Cinematographic practice: the cinema as an ethical-aesthetic and transdisciplinary potential in the portuguese as an additional language classroom |
title_sort |
Cinematographic practice: the cinema as an ethical-aesthetic and transdisciplinary potential in the portuguese as an additional language classroom |
author |
Bulla, Gabriela da Silva |
author_facet |
Bulla, Gabriela da Silva Hilgert, Ananda Vargas Bulegon, Mariana |
author_role |
author |
author2 |
Hilgert, Ananda Vargas Bulegon, Mariana |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bulla, Gabriela da Silva Hilgert, Ananda Vargas Bulegon, Mariana |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Portuguese for foreigners Portuguese as Additional Language Cinema Language teaching Multiliteracy. Portugués para extranjeros Portugués como Lengua Adicional Cine Enseñanza de lenguas Multiletramentos. Português para estrangeiros Português como Língua Adicional Cinema Ensino de línguas Multiletramentos |
topic |
Portuguese for foreigners Portuguese as Additional Language Cinema Language teaching Multiliteracy. Portugués para extranjeros Portugués como Lengua Adicional Cine Enseñanza de lenguas Multiletramentos. Português para estrangeiros Português como Língua Adicional Cinema Ensino de línguas Multiletramentos |
description |
This paper aims at presenting the course Cinematographic Practice offered by the Portuguese for Foreigners Program (PPE) at the Federal University of Rio Grande do Sul (UFRGS), discussing some of the activities carried out within this teaching proposal. PPE is an extension program created in 1993 with the objective of educating Portuguese as an additional language (PLA) teachers and offering PLA classes to foreigners enrolled or not as UFRGS students. The courses are elaborated from different themes and discourse genres (BAKHTIN, 2003), some of which include the development of learning projects and others are configured exclusively as projects (HERNÁNDEZ, 2008). These learning methodologies, we believe, provide mechanisms for students to engage in and through language in different spheres of human activity. We consider cinema not as a tool for teaching Portuguese, but as an art that has the potential to provide an ethical-aesthetic experience of awareness to the world and to the various ways we relate to languages. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-10-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11806 10.21723/riaee.unesp.v13.n4.out/dez.2018.11806 |
url |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11806 |
identifier_str_mv |
10.21723/riaee.unesp.v13.n4.out/dez.2018.11806 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por spa |
language |
por spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11806/7699 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11806/7700 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11806/7759 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v.13, n.4, out./dez. (2018); 1832-1850 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v.13, n.4, out./dez. (2018); 1832-1850 1982-5587 2446-8606 10.21723/riaee.unesp.v13.n4.out/dez.2018 reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
collection |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com |
_version_ |
1800215856739778560 |