Cinematographic practice: the cinema as an ethical-aesthetic and transdisciplinary potential in the portuguese as an additional language classroom

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bulla, Gabriela da Silva
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Hilgert, Ananda Vargas, Bulegon, Mariana
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
spa
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11806
Resumo: This paper aims at presenting the course Cinematographic Practice offered by the Portuguese for Foreigners Program (PPE) at the Federal University of Rio Grande do Sul (UFRGS), discussing some of the activities carried out within this teaching proposal. PPE is an extension program created in 1993 with the objective of educating Portuguese as an additional language (PLA) teachers and offering PLA classes to foreigners enrolled or not as UFRGS students. The courses are elaborated from different themes and discourse genres (BAKHTIN, 2003), some of which include the development of learning projects and others are configured exclusively as projects (HERNÁNDEZ, 2008). These learning methodologies, we believe, provide mechanisms for students to engage in and through language in different spheres of human activity. We consider cinema not as a tool for teaching Portuguese, but as an art that has the potential to provide an ethical-aesthetic experience of awareness to the world and to the various ways we relate to languages.
id UNESP-15_da252d9a2880b7c21d69bf0a87d17659
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11806
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Cinematographic practice: the cinema as an ethical-aesthetic and transdisciplinary potential in the portuguese as an additional language classroomPráctica cinematográfica: el cine como potencial ético y estético y transdisciplinar en clase de portugués como lengua adicionalPrática Cinematográfica: o cinema como potencial ético-estético e transdisciplinar na aula de Português como Língua AdicionalPortuguese for foreignersPortuguese as Additional LanguageCinemaLanguage teachingMultiliteracy.Portugués para extranjerosPortugués como Lengua AdicionalCineEnseñanza de lenguasMultiletramentos.Português para estrangeirosPortuguês como Língua AdicionalCinemaEnsino de línguasMultiletramentosThis paper aims at presenting the course Cinematographic Practice offered by the Portuguese for Foreigners Program (PPE) at the Federal University of Rio Grande do Sul (UFRGS), discussing some of the activities carried out within this teaching proposal. PPE is an extension program created in 1993 with the objective of educating Portuguese as an additional language (PLA) teachers and offering PLA classes to foreigners enrolled or not as UFRGS students. The courses are elaborated from different themes and discourse genres (BAKHTIN, 2003), some of which include the development of learning projects and others are configured exclusively as projects (HERNÁNDEZ, 2008). These learning methodologies, we believe, provide mechanisms for students to engage in and through language in different spheres of human activity. We consider cinema not as a tool for teaching Portuguese, but as an art that has the potential to provide an ethical-aesthetic experience of awareness to the world and to the various ways we relate to languages.El trabajo pretende presentar el curso Práctica Cinematográfica del Programa de Portugués para Extranjeros (PPE) de la Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), y discutir algunas atividades que se han realizado dentro de esta propuesta de ensenanza. PPE es un programa de extensión que desde 1993 tiene por objetivo formar profesores de Portugués como Lengua Adicional (PLA) y ofrecer clases de PLE a alumnos extranjeros con o sin vínculo con UFRGS. Se elaboran los cursos desde distintos temas y géneros del discurso (BAKHTIN, 2003), puesto que algunos incluyen la realización de proyectos de aprendizaje y otros se configuran exclusivamente desde proyectos (HERNÁNDEZ, 2008). Creemos que estas metodologías de aprendizaje, proporcionan herramientas para que los alumnos se insieran en el y por el lenguaje en las distintas esferas de la actividad humana. Consideramos el cine no sólo como una herramienta para la enseñanza de portugués, sino un arte que tiene el potencial de proporcionar una experiencia ética y estética de sensibilización ante el mundo y las más diversas formas por las cuales nos relacionamos con los lenguajes.  Este trabalho pretende apresentar o curso Prática Cinematográfica do Programa de Português para Estrangeiros (PPE) da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), discutindo algumas atividades realizadas dentro dessa proposta de ensino. O PPE é um programa de extensão que, desde 1993, tem por objetivos formar professores de Português como Língua Adicional (PLA) e oferecer aulas de PLA a alunos estrangeiros com ou sem vínculo com a UFRGS. Os cursos são elaborados a partir de diferentes temáticas e gêneros do discurso (BAKHTIN, 2003), sendo que alguns incluem a realização de projetos de aprendizagem e outros são configurados exclusivamente a partir de projetos (HERNÁNDEZ, 2008). Essas metodologias de aprendizagem, acreditamos, proporcionam mecanismos para que os alunos se insiram na e pela linguagem nas diferentes esferas de atividade humana. Consideramos o cinema não como uma ferramenta para o ensino de português, mas uma arte que tem o potencial de proporcionar uma experiência ético-estética de sensibilização diante do mundo e das mais diversas formas que nos relacionamos com as linguagens.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2018-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1180610.21723/riaee.unesp.v13.n4.out/dez.2018.11806Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v.13, n.4, out./dez. (2018); 1832-1850Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v.13, n.4, out./dez. (2018); 1832-18501982-55872446-860610.21723/riaee.unesp.v13.n4.out/dez.2018reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11806/7699https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11806/7700https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11806/7759Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessBulla, Gabriela da SilvaHilgert, Ananda VargasBulegon, Mariana2018-11-17T02:26:15Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11806Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2018-11-17T02:26:15Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Cinematographic practice: the cinema as an ethical-aesthetic and transdisciplinary potential in the portuguese as an additional language classroom
Práctica cinematográfica: el cine como potencial ético y estético y transdisciplinar en clase de portugués como lengua adicional
Prática Cinematográfica: o cinema como potencial ético-estético e transdisciplinar na aula de Português como Língua Adicional
title Cinematographic practice: the cinema as an ethical-aesthetic and transdisciplinary potential in the portuguese as an additional language classroom
spellingShingle Cinematographic practice: the cinema as an ethical-aesthetic and transdisciplinary potential in the portuguese as an additional language classroom
Bulla, Gabriela da Silva
Portuguese for foreigners
Portuguese as Additional Language
Cinema
Language teaching
Multiliteracy.
Portugués para extranjeros
Portugués como Lengua Adicional
Cine
Enseñanza de lenguas
Multiletramentos.
Português para estrangeiros
Português como Língua Adicional
Cinema
Ensino de línguas
Multiletramentos
title_short Cinematographic practice: the cinema as an ethical-aesthetic and transdisciplinary potential in the portuguese as an additional language classroom
title_full Cinematographic practice: the cinema as an ethical-aesthetic and transdisciplinary potential in the portuguese as an additional language classroom
title_fullStr Cinematographic practice: the cinema as an ethical-aesthetic and transdisciplinary potential in the portuguese as an additional language classroom
title_full_unstemmed Cinematographic practice: the cinema as an ethical-aesthetic and transdisciplinary potential in the portuguese as an additional language classroom
title_sort Cinematographic practice: the cinema as an ethical-aesthetic and transdisciplinary potential in the portuguese as an additional language classroom
author Bulla, Gabriela da Silva
author_facet Bulla, Gabriela da Silva
Hilgert, Ananda Vargas
Bulegon, Mariana
author_role author
author2 Hilgert, Ananda Vargas
Bulegon, Mariana
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bulla, Gabriela da Silva
Hilgert, Ananda Vargas
Bulegon, Mariana
dc.subject.por.fl_str_mv Portuguese for foreigners
Portuguese as Additional Language
Cinema
Language teaching
Multiliteracy.
Portugués para extranjeros
Portugués como Lengua Adicional
Cine
Enseñanza de lenguas
Multiletramentos.
Português para estrangeiros
Português como Língua Adicional
Cinema
Ensino de línguas
Multiletramentos
topic Portuguese for foreigners
Portuguese as Additional Language
Cinema
Language teaching
Multiliteracy.
Portugués para extranjeros
Portugués como Lengua Adicional
Cine
Enseñanza de lenguas
Multiletramentos.
Português para estrangeiros
Português como Língua Adicional
Cinema
Ensino de línguas
Multiletramentos
description This paper aims at presenting the course Cinematographic Practice offered by the Portuguese for Foreigners Program (PPE) at the Federal University of Rio Grande do Sul (UFRGS), discussing some of the activities carried out within this teaching proposal. PPE is an extension program created in 1993 with the objective of educating Portuguese as an additional language (PLA) teachers and offering PLA classes to foreigners enrolled or not as UFRGS students. The courses are elaborated from different themes and discourse genres (BAKHTIN, 2003), some of which include the development of learning projects and others are configured exclusively as projects (HERNÁNDEZ, 2008). These learning methodologies, we believe, provide mechanisms for students to engage in and through language in different spheres of human activity. We consider cinema not as a tool for teaching Portuguese, but as an art that has the potential to provide an ethical-aesthetic experience of awareness to the world and to the various ways we relate to languages.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-10-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11806
10.21723/riaee.unesp.v13.n4.out/dez.2018.11806
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11806
identifier_str_mv 10.21723/riaee.unesp.v13.n4.out/dez.2018.11806
dc.language.iso.fl_str_mv por
spa
language por
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11806/7699
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11806/7700
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11806/7759
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v.13, n.4, out./dez. (2018); 1832-1850
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v.13, n.4, out./dez. (2018); 1832-1850
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.unesp.v13.n4.out/dez.2018
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1800215856739778560