Representative phenomena of adolescents in socio-educational context about schooling, dropping out and mother tongue classes
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Letras de Hoje (Online) |
DOI: | 10.15448/1984-7726.2020.3.36567 |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/36567 |
Resumo: | This article is the result of a master’s research and aims to present a data collection that demonstrates the constructions of reality of adolescents in socio-educational measure, in relation to schooling, dropping out and mother tongue classes. The theoretical basis is based on the Theory of Social Representations, Identity, Difference and studies on the education of adolescents in conflict with the law. The results show that adolescents dialogically construct exclusionary life worlds and, as a conclusion, we observe that the schooling space in a socio-educational context is an important space that has the potential to (re)signify the life perspectives of these adolescents. |
id |
PUC_RS-19_508bf2acc485f23855028c55a60b2658 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/36567 |
network_acronym_str |
PUC_RS-19 |
network_name_str |
Letras de Hoje (Online) |
spelling |
Representative phenomena of adolescents in socio-educational context about schooling, dropping out and mother tongue classesFenómenos representativos de adolescentes en contexto socioeducativo sobre escolaridad, abandono escolar y clases de lengua maternaFenômenos representativos de adolescentes em contexto socioeducativo sobre escolarização, abandono escolar e aulas de língua maternaLiteracySocial representationsSocio-educational confinementAdolescents in conflict with the lawLetramentosRepresentaciones SocialesSocioeducaciónAdolescentes en conflicto con la leyLetramentosRepresentações SociaisSocioeducaçãoAdolescentes em conflito com a leiThis article is the result of a master’s research and aims to present a data collection that demonstrates the constructions of reality of adolescents in socio-educational measure, in relation to schooling, dropping out and mother tongue classes. The theoretical basis is based on the Theory of Social Representations, Identity, Difference and studies on the education of adolescents in conflict with the law. The results show that adolescents dialogically construct exclusionary life worlds and, as a conclusion, we observe that the schooling space in a socio-educational context is an important space that has the potential to (re)signify the life perspectives of these adolescents.Este artículo resulta de una investigación de maestría y tiene como objetivo presentar un fragmento de datos que demuestra las construcciones de realidad de adolescentes en medida socioeducativa de internación, en relación con la escolarización, el abandono escolar y las clases de lengua materna. El estudio fue realizado con base en una investigación cualitativa de naturaleza etnográfica y exploratoria, en el campo de la Lingüística Aplicada, con cinco clases de los años finales de la enseñanza primaria, en una escuela insertada en una unidad de servicio socioeducativo. La base teórica se fundamenta em la Teoría de las Representaciones Sociales, Identidad, Diferencia y estudios acerca de la educación de adolescentesen conflicto con la ley. Los resultados demuestran que los jóvenes construyen dialógicamente mundos de vida de exclusión y, como conclusión, observamos que el espacio de escolarización en contexto socioeducativo es un espacio importante, que tiene potencial para (re)significar las perspectivas de vida de estos jóvenesEste artigo resulta de uma pesquisa de mestrado e visa apresentar um recorte de dados que demonstra as construções de realidade de adolescentes em medida socioeducativa de internação, em relação à escolarização, abandono escolar e às aulas de língua materna. O estudo foi realizado com base em uma pesquisa qualitativa de cunho etnográfico e exploratória, no campo da Linguística Aplicada, com cinco turmas dos anos finais do ensino fundamental, em uma escola inserida em uma unidade de atendimento socioeducativo. A base teórica fundamenta-se na Teoria das Representações Sociais, Identidade, Diferença e estudos sobre a educação de adolescentes em conflito com a lei. Os resultados demonstram que os jovens constroem dialogicamente mundos de vida de exclusão e, como conclusão, observamos que o espaço de escolarização em contexto socioeducativo é um espaço importante, que tem potencial para (re)significar as perspectivas de vida desses jovens. Editora da PUCRS - ediPUCRS2020-12-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/3656710.15448/1984-7726.2020.3.36567Letras de Hoje; Vol. 55 No. 3 (2020); e36567Letras de Hoje; Vol. 55 Núm. 3 (2020); e36567Letras de Hoje; v. 55 n. 3 (2020); e365671984-77260101-333510.15448/1984-7726.2020.3reponame:Letras de Hoje (Online)instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/36567/26416Copyright (c) 2020 Letras de Hojehttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBastos, Sabrina Cecília MoraesFronza, Cátia de Azevedo2020-12-17T12:10:30Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/36567Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/falePRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/oaieditora.periodicos@pucrs.br || letrasdehoje@pucrs.br1984-77260101-3335opendoar:2020-12-17T12:10:30Letras de Hoje (Online) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Representative phenomena of adolescents in socio-educational context about schooling, dropping out and mother tongue classes Fenómenos representativos de adolescentes en contexto socioeducativo sobre escolaridad, abandono escolar y clases de lengua materna Fenômenos representativos de adolescentes em contexto socioeducativo sobre escolarização, abandono escolar e aulas de língua materna |
title |
Representative phenomena of adolescents in socio-educational context about schooling, dropping out and mother tongue classes |
spellingShingle |
Representative phenomena of adolescents in socio-educational context about schooling, dropping out and mother tongue classes Representative phenomena of adolescents in socio-educational context about schooling, dropping out and mother tongue classes Bastos, Sabrina Cecília Moraes Literacy Social representations Socio-educational confinement Adolescents in conflict with the law Letramentos Representaciones Sociales Socioeducación Adolescentes en conflicto con la ley Letramentos Representações Sociais Socioeducação Adolescentes em conflito com a lei Bastos, Sabrina Cecília Moraes Literacy Social representations Socio-educational confinement Adolescents in conflict with the law Letramentos Representaciones Sociales Socioeducación Adolescentes en conflicto con la ley Letramentos Representações Sociais Socioeducação Adolescentes em conflito com a lei |
title_short |
Representative phenomena of adolescents in socio-educational context about schooling, dropping out and mother tongue classes |
title_full |
Representative phenomena of adolescents in socio-educational context about schooling, dropping out and mother tongue classes |
title_fullStr |
Representative phenomena of adolescents in socio-educational context about schooling, dropping out and mother tongue classes Representative phenomena of adolescents in socio-educational context about schooling, dropping out and mother tongue classes |
title_full_unstemmed |
Representative phenomena of adolescents in socio-educational context about schooling, dropping out and mother tongue classes Representative phenomena of adolescents in socio-educational context about schooling, dropping out and mother tongue classes |
title_sort |
Representative phenomena of adolescents in socio-educational context about schooling, dropping out and mother tongue classes |
author |
Bastos, Sabrina Cecília Moraes |
author_facet |
Bastos, Sabrina Cecília Moraes Bastos, Sabrina Cecília Moraes Fronza, Cátia de Azevedo Fronza, Cátia de Azevedo |
author_role |
author |
author2 |
Fronza, Cátia de Azevedo |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bastos, Sabrina Cecília Moraes Fronza, Cátia de Azevedo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Literacy Social representations Socio-educational confinement Adolescents in conflict with the law Letramentos Representaciones Sociales Socioeducación Adolescentes en conflicto con la ley Letramentos Representações Sociais Socioeducação Adolescentes em conflito com a lei |
topic |
Literacy Social representations Socio-educational confinement Adolescents in conflict with the law Letramentos Representaciones Sociales Socioeducación Adolescentes en conflicto con la ley Letramentos Representações Sociais Socioeducação Adolescentes em conflito com a lei |
description |
This article is the result of a master’s research and aims to present a data collection that demonstrates the constructions of reality of adolescents in socio-educational measure, in relation to schooling, dropping out and mother tongue classes. The theoretical basis is based on the Theory of Social Representations, Identity, Difference and studies on the education of adolescents in conflict with the law. The results show that adolescents dialogically construct exclusionary life worlds and, as a conclusion, we observe that the schooling space in a socio-educational context is an important space that has the potential to (re)signify the life perspectives of these adolescents. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-12-11 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/36567 10.15448/1984-7726.2020.3.36567 |
url |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/36567 |
identifier_str_mv |
10.15448/1984-7726.2020.3.36567 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/36567/26416 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Letras de Hoje https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Letras de Hoje https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Letras de Hoje; Vol. 55 No. 3 (2020); e36567 Letras de Hoje; Vol. 55 Núm. 3 (2020); e36567 Letras de Hoje; v. 55 n. 3 (2020); e36567 1984-7726 0101-3335 10.15448/1984-7726.2020.3 reponame:Letras de Hoje (Online) instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) instacron:PUC_RS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
instacron_str |
PUC_RS |
institution |
PUC_RS |
reponame_str |
Letras de Hoje (Online) |
collection |
Letras de Hoje (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Letras de Hoje (Online) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
editora.periodicos@pucrs.br || letrasdehoje@pucrs.br |
_version_ |
1822181104627482624 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.15448/1984-7726.2020.3.36567 |