Representative phenomena of adolescents in socio-educational context about schooling, dropping out and mother tongue classes

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bastos, Sabrina Cecília Moraes
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Fronza, Cátia de Azevedo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Letras de Hoje (Online)
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/36567
Resumo: This article is the result of a master’s research and aims to present a data collection that demonstrates the constructions of reality of adolescents in socio-educational measure, in relation to schooling, dropping out and mother tongue classes. The theoretical basis is based on the Theory of Social Representations, Identity, Difference and studies on the education of adolescents in conflict with the law. The results show that adolescents dialogically construct exclusionary life worlds and, as a conclusion, we observe that the schooling space in a socio-educational context is an important space that has the potential to (re)signify the life perspectives of these adolescents.
id PUC_RS-19_508bf2acc485f23855028c55a60b2658
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/36567
network_acronym_str PUC_RS-19
network_name_str Letras de Hoje (Online)
repository_id_str
spelling Representative phenomena of adolescents in socio-educational context about schooling, dropping out and mother tongue classesFenómenos representativos de adolescentes en contexto socioeducativo sobre escolaridad, abandono escolar y clases de lengua maternaFenômenos representativos de adolescentes em contexto socioeducativo sobre escolarização, abandono escolar e aulas de língua maternaLiteracySocial representationsSocio-educational confinementAdolescents in conflict with the lawLetramentosRepresentaciones SocialesSocioeducaciónAdolescentes en conflicto con la leyLetramentosRepresentações SociaisSocioeducaçãoAdolescentes em conflito com a leiThis article is the result of a master’s research and aims to present a data collection that demonstrates the constructions of reality of adolescents in socio-educational measure, in relation to schooling, dropping out and mother tongue classes. The theoretical basis is based on the Theory of Social Representations, Identity, Difference and studies on the education of adolescents in conflict with the law. The results show that adolescents dialogically construct exclusionary life worlds and, as a conclusion, we observe that the schooling space in a socio-educational context is an important space that has the potential to (re)signify the life perspectives of these adolescents.Este artículo resulta de una investigación de maestría y tiene como objetivo presentar un fragmento de datos que demuestra las construcciones de realidad de adolescentes en medida socioeducativa de internación, en relación con la escolarización, el abandono escolar y las clases de lengua materna. El estudio fue realizado con base en una investigación cualitativa de naturaleza etnográfica y exploratoria, en el campo de la Lingüística Aplicada, con cinco clases de los años finales de la enseñanza primaria, en una escuela insertada en una unidad de servicio socioeducativo. La base teórica se fundamenta em la Teoría de las Representaciones Sociales, Identidad, Diferencia y estudios acerca de la educación de adolescentesen conflicto con la ley. Los resultados demuestran que los jóvenes construyen dialógicamente mundos de vida de exclusión y, como conclusión, observamos que el espacio de escolarización en contexto socioeducativo es un espacio importante, que tiene potencial para (re)significar las perspectivas de vida de estos jóvenesEste artigo resulta de uma pesquisa de mestrado e visa apresentar um recorte de dados que demonstra as construções de realidade de adolescentes em medida socioeducativa de internação, em relação à escolarização, abandono escolar e às aulas de língua materna. O estudo foi realizado com base em uma pesquisa qualitativa de cunho etnográfico e exploratória, no campo da Linguística Aplicada, com cinco turmas dos anos finais do ensino fundamental, em uma escola inserida em uma unidade de atendimento socioeducativo. A base teórica fundamenta-se na Teoria das Representações Sociais, Identidade, Diferença e estudos sobre a educação de adolescentes em conflito com a lei. Os resultados demonstram que os jovens constroem dialogicamente mundos de vida de exclusão e, como conclusão, observamos que o espaço de escolarização em contexto socioeducativo é um espaço importante, que tem potencial para (re)significar as perspectivas de vida desses jovens.  Editora da PUCRS - ediPUCRS2020-12-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/3656710.15448/1984-7726.2020.3.36567Letras de Hoje; Vol. 55 No. 3 (2020); e36567Letras de Hoje; Vol. 55 Núm. 3 (2020); e36567Letras de Hoje; v. 55 n. 3 (2020); e365671984-77260101-333510.15448/1984-7726.2020.3reponame:Letras de Hoje (Online)instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/36567/26416Copyright (c) 2020 Letras de Hojehttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBastos, Sabrina Cecília MoraesFronza, Cátia de Azevedo2020-12-17T12:10:30Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/36567Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/falePRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/oaieditora.periodicos@pucrs.br || letrasdehoje@pucrs.br1984-77260101-3335opendoar:2020-12-17T12:10:30Letras de Hoje (Online) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Representative phenomena of adolescents in socio-educational context about schooling, dropping out and mother tongue classes
Fenómenos representativos de adolescentes en contexto socioeducativo sobre escolaridad, abandono escolar y clases de lengua materna
Fenômenos representativos de adolescentes em contexto socioeducativo sobre escolarização, abandono escolar e aulas de língua materna
title Representative phenomena of adolescents in socio-educational context about schooling, dropping out and mother tongue classes
spellingShingle Representative phenomena of adolescents in socio-educational context about schooling, dropping out and mother tongue classes
Bastos, Sabrina Cecília Moraes
Literacy
Social representations
Socio-educational confinement
Adolescents in conflict with the law
Letramentos
Representaciones Sociales
Socioeducación
Adolescentes en conflicto con la ley
Letramentos
Representações Sociais
Socioeducação
Adolescentes em conflito com a lei
title_short Representative phenomena of adolescents in socio-educational context about schooling, dropping out and mother tongue classes
title_full Representative phenomena of adolescents in socio-educational context about schooling, dropping out and mother tongue classes
title_fullStr Representative phenomena of adolescents in socio-educational context about schooling, dropping out and mother tongue classes
title_full_unstemmed Representative phenomena of adolescents in socio-educational context about schooling, dropping out and mother tongue classes
title_sort Representative phenomena of adolescents in socio-educational context about schooling, dropping out and mother tongue classes
author Bastos, Sabrina Cecília Moraes
author_facet Bastos, Sabrina Cecília Moraes
Fronza, Cátia de Azevedo
author_role author
author2 Fronza, Cátia de Azevedo
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bastos, Sabrina Cecília Moraes
Fronza, Cátia de Azevedo
dc.subject.por.fl_str_mv Literacy
Social representations
Socio-educational confinement
Adolescents in conflict with the law
Letramentos
Representaciones Sociales
Socioeducación
Adolescentes en conflicto con la ley
Letramentos
Representações Sociais
Socioeducação
Adolescentes em conflito com a lei
topic Literacy
Social representations
Socio-educational confinement
Adolescents in conflict with the law
Letramentos
Representaciones Sociales
Socioeducación
Adolescentes en conflicto con la ley
Letramentos
Representações Sociais
Socioeducação
Adolescentes em conflito com a lei
description This article is the result of a master’s research and aims to present a data collection that demonstrates the constructions of reality of adolescents in socio-educational measure, in relation to schooling, dropping out and mother tongue classes. The theoretical basis is based on the Theory of Social Representations, Identity, Difference and studies on the education of adolescents in conflict with the law. The results show that adolescents dialogically construct exclusionary life worlds and, as a conclusion, we observe that the schooling space in a socio-educational context is an important space that has the potential to (re)signify the life perspectives of these adolescents.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/36567
10.15448/1984-7726.2020.3.36567
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/36567
identifier_str_mv 10.15448/1984-7726.2020.3.36567
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/36567/26416
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Letras de Hoje
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Letras de Hoje
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Letras de Hoje; Vol. 55 No. 3 (2020); e36567
Letras de Hoje; Vol. 55 Núm. 3 (2020); e36567
Letras de Hoje; v. 55 n. 3 (2020); e36567
1984-7726
0101-3335
10.15448/1984-7726.2020.3
reponame:Letras de Hoje (Online)
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Letras de Hoje (Online)
collection Letras de Hoje (Online)
repository.name.fl_str_mv Letras de Hoje (Online) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv editora.periodicos@pucrs.br || letrasdehoje@pucrs.br
_version_ 1799128782581268480