Plurilingualism: an asset?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pinto, Maria da Graça L. Castro
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
por
Título da fonte: Letras de Hoje (Online)
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/12584
Resumo: The phenomenon of globalization and the ease with which people today circulate, virtually and personally, in the “global village” that is our planet, more than justifies the closer contacts among peoples and therefore among speakers of different languages, who are at the same time holders of the most diversified cultures. Bearing this setting in mind, this paper deals with some terms that are being used more frequently today (acquisition, learning, bilingualism, multilingualism, second language, foreign language, third language, plurilingualism), considers their coverage and draws attention to what each term may hide beyond its more obvious meaning. Based on an historical perspective, this paper also attempts to find an answer to the proposed title, using additional approaches from the cognitive domain, aimed at exploring and discussing a question that seems, at first sight, obvious and affirmative.
id PUC_RS-19_5363effb28d2210f9c529dbeeba53ffd
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/12584
network_acronym_str PUC_RS-19
network_name_str Letras de Hoje (Online)
repository_id_str
spelling Plurilingualism: an asset?O plurilinguismo: um trunfo?Bilingualism/multilingualismAcquisition/learningSecond/third languagePlurilingualismAssetbilinguismo/multilinguismoaquisição/aprendizagemsegunda/terceira línguaplurilinguismotrunfo.LinguísticaThe phenomenon of globalization and the ease with which people today circulate, virtually and personally, in the “global village” that is our planet, more than justifies the closer contacts among peoples and therefore among speakers of different languages, who are at the same time holders of the most diversified cultures. Bearing this setting in mind, this paper deals with some terms that are being used more frequently today (acquisition, learning, bilingualism, multilingualism, second language, foreign language, third language, plurilingualism), considers their coverage and draws attention to what each term may hide beyond its more obvious meaning. Based on an historical perspective, this paper also attempts to find an answer to the proposed title, using additional approaches from the cognitive domain, aimed at exploring and discussing a question that seems, at first sight, obvious and affirmative.O fenómeno da globalização e a facilidade com que hoje em dia se circula, virtualmente ou presencialmente, na “aldeia global” que constitui o nosso planeta justificam como nunca antes a existência de um contacto mais próximo entre povos e consequentemente entre falantes de diferentes línguas, que são igualmente portadores das mais variadas culturas. Tendo presente o referido enquadramento, este texto aborda alguns termos de uso cada vez mais frequente nos nossos dias (aquisição, aprendizagem, bilinguismo, multilinguismo, segunda língua, língua estrangeira, terceira língua, plurilinguismo), equaciona a sua abrangência e chama a atenção para o que cada termo pode ocultar para lá do significado que lhe pode ser mais facilmente atribuído. Procura ainda este texto responder, com base numa perspetiva histórica, ao título proposto, recorrendo contudo também a achegas provindas da área cognitiva com o objetivo de problematizar uma pergunta à primeira vista de resposta óbvia e afirmativa.Editora da PUCRS - ediPUCRS2013-09-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionLinguísticaapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/12584Letras de Hoje; Vol. 48 No. 3 (2013): Topics in Mother (L1) and Second (L2) Language Acquisition; 369-379Letras de Hoje; Vol. 48 Núm. 3 (2013): Tópicos em Aquisição de Língua Materna (L1) e Segunda Língua (L2); 369-379Letras de Hoje; v. 48 n. 3 (2013): Tópicos em Aquisição de Língua Materna (L1) e Segunda Língua (L2); 369-3791984-77260101-3335reponame:Letras de Hoje (Online)instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSengporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/12584/9917https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/12584/9926Pinto, Maria da Graça L. Castroinfo:eu-repo/semantics/openAccess2013-09-11T16:51:59Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/12584Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/falePRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/oaieditora.periodicos@pucrs.br || letrasdehoje@pucrs.br1984-77260101-3335opendoar:2013-09-11T16:51:59Letras de Hoje (Online) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Plurilingualism: an asset?
O plurilinguismo: um trunfo?
title Plurilingualism: an asset?
spellingShingle Plurilingualism: an asset?
Pinto, Maria da Graça L. Castro
Bilingualism/multilingualism
Acquisition/learning
Second/third language
Plurilingualism
Asset
bilinguismo/multilinguismo
aquisição/aprendizagem
segunda/terceira língua
plurilinguismo
trunfo.
Linguística
title_short Plurilingualism: an asset?
title_full Plurilingualism: an asset?
title_fullStr Plurilingualism: an asset?
title_full_unstemmed Plurilingualism: an asset?
title_sort Plurilingualism: an asset?
author Pinto, Maria da Graça L. Castro
author_facet Pinto, Maria da Graça L. Castro
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pinto, Maria da Graça L. Castro
dc.subject.por.fl_str_mv Bilingualism/multilingualism
Acquisition/learning
Second/third language
Plurilingualism
Asset
bilinguismo/multilinguismo
aquisição/aprendizagem
segunda/terceira língua
plurilinguismo
trunfo.
Linguística
topic Bilingualism/multilingualism
Acquisition/learning
Second/third language
Plurilingualism
Asset
bilinguismo/multilinguismo
aquisição/aprendizagem
segunda/terceira língua
plurilinguismo
trunfo.
Linguística
description The phenomenon of globalization and the ease with which people today circulate, virtually and personally, in the “global village” that is our planet, more than justifies the closer contacts among peoples and therefore among speakers of different languages, who are at the same time holders of the most diversified cultures. Bearing this setting in mind, this paper deals with some terms that are being used more frequently today (acquisition, learning, bilingualism, multilingualism, second language, foreign language, third language, plurilingualism), considers their coverage and draws attention to what each term may hide beyond its more obvious meaning. Based on an historical perspective, this paper also attempts to find an answer to the proposed title, using additional approaches from the cognitive domain, aimed at exploring and discussing a question that seems, at first sight, obvious and affirmative.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-09-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Linguística
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/12584
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/12584
dc.language.iso.fl_str_mv eng
por
language eng
por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/12584/9917
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/12584/9926
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Letras de Hoje; Vol. 48 No. 3 (2013): Topics in Mother (L1) and Second (L2) Language Acquisition; 369-379
Letras de Hoje; Vol. 48 Núm. 3 (2013): Tópicos em Aquisição de Língua Materna (L1) e Segunda Língua (L2); 369-379
Letras de Hoje; v. 48 n. 3 (2013): Tópicos em Aquisição de Língua Materna (L1) e Segunda Língua (L2); 369-379
1984-7726
0101-3335
reponame:Letras de Hoje (Online)
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Letras de Hoje (Online)
collection Letras de Hoje (Online)
repository.name.fl_str_mv Letras de Hoje (Online) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv editora.periodicos@pucrs.br || letrasdehoje@pucrs.br
_version_ 1799128774990626816