Cues of decoding processes that lead to the reading comprehension

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Machado, Alessandra Pereira Gomes
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Freitag, Raquel Meister Ko.
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Letras de Hoje (Online)
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/32509
Resumo: Reading aloud fluency may have repercussions on the results of large-scale assessments that measure proficiency in reading comprehension. International experiences suggest that the diagnosis of decoding with automaticity processes enables the development of comprehension processes, and it is a solution that can be adopted in the Brazilian educational system. The purpose of this text is to present a proposal of a reader profile diagnosis with the control of fluency in reading aloud, considering the clues of automation processes in the decoding during the reading comprehension. This propose followed the Curriculum-Based Measurement method (DENO, 2003) for the evaluation of fluency in reading aloud and tested the instrument with 6th and 9th grade students from public schools from Sergipe.
id PUC_RS-19_b2168ddadc2b0636597ffcadc63fa8cb
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/32509
network_acronym_str PUC_RS-19
network_name_str Letras de Hoje (Online)
repository_id_str
spelling Cues of decoding processes that lead to the reading comprehensionPistas de procesos de decodificación que llevan a la comprensión de la lecturaPistas dos processos de decodificação que levam à compreensão da leituraReading aloud. Reading comprehension. Diagnosis.Lectura en voz alta. Comprensión lectora. Diagnóstico.Leitura em voz alta. Compreensão leitora. Diagnóstico.Reading aloud fluency may have repercussions on the results of large-scale assessments that measure proficiency in reading comprehension. International experiences suggest that the diagnosis of decoding with automaticity processes enables the development of comprehension processes, and it is a solution that can be adopted in the Brazilian educational system. The purpose of this text is to present a proposal of a reader profile diagnosis with the control of fluency in reading aloud, considering the clues of automation processes in the decoding during the reading comprehension. This propose followed the Curriculum-Based Measurement method (DENO, 2003) for the evaluation of fluency in reading aloud and tested the instrument with 6th and 9th grade students from public schools from Sergipe.La fluidez en lectura en voz alta puede repercutir en los resultados de evaluaciones a gran escala que evalúan la habilidad en la comprensión en lectura. Las experiencias internacionales sugieren que el diagnóstico de los procesos de decodificación con automaticidad posibilita el desarrollo de los procesos de comprensión, solución que se puede adoptar en el sistema educativo brasileño. El objetivo de este texto es presentar una propuesta de diagnóstico de perfil de lector en cuanto a la comprensión a partir del control de la fluencia en lectura en voz alta, considerando las pistas de procesos de automaticidad en la decodificación que llevan a la comprensión de la lectura. Seguimos el método Curriculum-Based Measurement (DENO, 2003) para la evaluación de la fluencia en lectura en voz alta y probamos el instrumento con estudiantes de 6º y 9º años de escuelas públicas de Sergipe.A fluência em leitura em voz alta pode repercutir nos resultados de avaliações em larga escala que avaliam a proficiência na compreensão em leitura. Experiências internacionais sugerem que o diagnóstico dos processos de decodificação com automaticidade possibilita o desenvolvimento dos processos de compreensão, solução que pode ser adotada no sistema educacional brasileiro. O objetivo deste texto é apresentar uma proposta de diagnóstico de perfil de leitor quanto à compreensão a partir do controle da fluência em leitura em voz alta, considerando as pistas de processos de automaticidade na decodificação que levam à compreensão da leitura. Seguimos o método Curriculum-Based Measurement (DENO, 2003) para a avaliação da fluência em leitura em voz alta e testamos o instrumento com estudantes de 6º e 9º ano de escolas públicas de Sergipe.Editora da PUCRS - ediPUCRS2019-11-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionobservacionalapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/3250910.15448/1984-7726.2019.2.32509Letras de Hoje; Vol. 54 No. 2 (2019); 132-145Letras de Hoje; Vol. 54 Núm. 2 (2019); 132-145Letras de Hoje; v. 54 n. 2 (2019); 132-1451984-77260101-333510.15448/1984-7726.2019.2reponame:Letras de Hoje (Online)instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/32509/19043Copyright (c) 2019 Letras de Hojehttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMachado, Alessandra Pereira GomesFreitag, Raquel Meister Ko.2020-01-27T21:12:06Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/32509Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/falePRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/oaieditora.periodicos@pucrs.br || letrasdehoje@pucrs.br1984-77260101-3335opendoar:2020-01-27T21:12:06Letras de Hoje (Online) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Cues of decoding processes that lead to the reading comprehension
Pistas de procesos de decodificación que llevan a la comprensión de la lectura
Pistas dos processos de decodificação que levam à compreensão da leitura
title Cues of decoding processes that lead to the reading comprehension
spellingShingle Cues of decoding processes that lead to the reading comprehension
Machado, Alessandra Pereira Gomes
Reading aloud. Reading comprehension. Diagnosis.
Lectura en voz alta. Comprensión lectora. Diagnóstico.
Leitura em voz alta. Compreensão leitora. Diagnóstico.
title_short Cues of decoding processes that lead to the reading comprehension
title_full Cues of decoding processes that lead to the reading comprehension
title_fullStr Cues of decoding processes that lead to the reading comprehension
title_full_unstemmed Cues of decoding processes that lead to the reading comprehension
title_sort Cues of decoding processes that lead to the reading comprehension
author Machado, Alessandra Pereira Gomes
author_facet Machado, Alessandra Pereira Gomes
Freitag, Raquel Meister Ko.
author_role author
author2 Freitag, Raquel Meister Ko.
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Machado, Alessandra Pereira Gomes
Freitag, Raquel Meister Ko.
dc.subject.por.fl_str_mv Reading aloud. Reading comprehension. Diagnosis.
Lectura en voz alta. Comprensión lectora. Diagnóstico.
Leitura em voz alta. Compreensão leitora. Diagnóstico.
topic Reading aloud. Reading comprehension. Diagnosis.
Lectura en voz alta. Comprensión lectora. Diagnóstico.
Leitura em voz alta. Compreensão leitora. Diagnóstico.
description Reading aloud fluency may have repercussions on the results of large-scale assessments that measure proficiency in reading comprehension. International experiences suggest that the diagnosis of decoding with automaticity processes enables the development of comprehension processes, and it is a solution that can be adopted in the Brazilian educational system. The purpose of this text is to present a proposal of a reader profile diagnosis with the control of fluency in reading aloud, considering the clues of automation processes in the decoding during the reading comprehension. This propose followed the Curriculum-Based Measurement method (DENO, 2003) for the evaluation of fluency in reading aloud and tested the instrument with 6th and 9th grade students from public schools from Sergipe.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-11-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
observacional
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/32509
10.15448/1984-7726.2019.2.32509
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/32509
identifier_str_mv 10.15448/1984-7726.2019.2.32509
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/32509/19043
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Letras de Hoje
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Letras de Hoje
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Letras de Hoje; Vol. 54 No. 2 (2019); 132-145
Letras de Hoje; Vol. 54 Núm. 2 (2019); 132-145
Letras de Hoje; v. 54 n. 2 (2019); 132-145
1984-7726
0101-3335
10.15448/1984-7726.2019.2
reponame:Letras de Hoje (Online)
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Letras de Hoje (Online)
collection Letras de Hoje (Online)
repository.name.fl_str_mv Letras de Hoje (Online) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv editora.periodicos@pucrs.br || letrasdehoje@pucrs.br
_version_ 1799128782081097728