Storytelling for Autistic Children

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Battistello, Viviane Cristina Mattos
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Elicker, Ana Teresinha, Volmer, Lovani, Martins, Rosemari Lorenz
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Letras de Hoje (Online)
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/36496
Resumo: This article aims to analyze the contributions of a mediated reading practice for preschool children with mild level. The methodology was based on the theoretical assumptions and the use of a reading adaptation program with visual support since it is an alternative for the development of the emerging literacy of children with autism spectrum disorder (ASD). The results showed that reading practices have a relevant role in the socialization of children, as it encourages social interaction, autonomy, and emerging literacy. The final considerations reaffirmed the results obtained in previous research on the contribution of reading mediation to the development of the emerging literacy of children with ASD, mainly because early intervention assists in the process of Literacy.
id PUC_RS-19_bf84f3842e89ef581069477feecb4bb2
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/36496
network_acronym_str PUC_RS-19
network_name_str Letras de Hoje (Online)
repository_id_str
spelling Storytelling for Autistic ChildrenCuentacuentos para niños autistasA contação de histórias para crianças autistasFablesEmerging literacyReading mediationFábulasAlfabetización emergenteMediación de lecturaFábulasLetramento EmergenteMediação da leituraThis article aims to analyze the contributions of a mediated reading practice for preschool children with mild level. The methodology was based on the theoretical assumptions and the use of a reading adaptation program with visual support since it is an alternative for the development of the emerging literacy of children with autism spectrum disorder (ASD). The results showed that reading practices have a relevant role in the socialization of children, as it encourages social interaction, autonomy, and emerging literacy. The final considerations reaffirmed the results obtained in previous research on the contribution of reading mediation to the development of the emerging literacy of children with ASD, mainly because early intervention assists in the process of Literacy.Este artículo tiene como objetivo analizar los aportes de una práctica de lectura mediada para niños autistas con nivel leve. La metodología se basó en supuestos teóricos y el uso de un programa de adaptación lectora con apoyo visual, por ser una alternativa para el desarrollo de la alfabetización emergente en niños con Trastorno del Espectro Autista (TEA). Los resultados mostraron que las prácticas de lectura juegan un papel importante en la socialización de los niños, ya que fomenta la interacción social, la autonomía y la alfabetización emergente. Las consideraciones finales reafirmaron los resultados obtenidos en investigaciones anteriores sobre la contribución de la mediación lectora al desarrollo de la alfabetización emergente en niños con TEA, principalmente porque la intervención temprana ayuda en el proceso de alfabetización.O presente artigo visa apresentar o relato de uma prática de mediação de leitura para crianças pré-escolares autistas com nível leve. A metodologia fundamentou-se nos pressupostos teóricos e no uso de um programa de adaptação de leitura com recurso de apoio visual, visto que é uma alternativa para o desenvolvimento do letramento emergente de crianças com Transtorno do Espectro Autista (TEA). Os resultados mostraram que as práticas de leitura apresentam papel relevante na socialização de crianças, pois incentiva a interação social, a autonomia e o letramento emergente. As considerações finais reafirmaram os resultados obtidos em pesquisas anteriores, sobre a contribuição da mediação de leitura para o desenvolvimento do letramento emergente de crianças com TEA, principalmente porque a intervenção precoce auxilia no processo de alfabetização.Editora da PUCRS - ediPUCRS2020-12-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/3649610.15448/1984-7726.2020.3.36496Letras de Hoje; Vol. 55 No. 3 (2020); e36496Letras de Hoje; Vol. 55 Núm. 3 (2020); e36496Letras de Hoje; v. 55 n. 3 (2020); e364961984-77260101-333510.15448/1984-7726.2020.3reponame:Letras de Hoje (Online)instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/36496/26417Copyright (c) 2020 Letras de Hojehttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBattistello, Viviane Cristina MattosElicker, Ana Teresinha Volmer, LovaniMartins, Rosemari Lorenz 2021-04-27T18:48:41Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/36496Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/falePRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/oaieditora.periodicos@pucrs.br || letrasdehoje@pucrs.br1984-77260101-3335opendoar:2021-04-27T18:48:41Letras de Hoje (Online) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Storytelling for Autistic Children
Cuentacuentos para niños autistas
A contação de histórias para crianças autistas
title Storytelling for Autistic Children
spellingShingle Storytelling for Autistic Children
Battistello, Viviane Cristina Mattos
Fables
Emerging literacy
Reading mediation
Fábulas
Alfabetización emergente
Mediación de lectura
Fábulas
Letramento Emergente
Mediação da leitura
title_short Storytelling for Autistic Children
title_full Storytelling for Autistic Children
title_fullStr Storytelling for Autistic Children
title_full_unstemmed Storytelling for Autistic Children
title_sort Storytelling for Autistic Children
author Battistello, Viviane Cristina Mattos
author_facet Battistello, Viviane Cristina Mattos
Elicker, Ana Teresinha
Volmer, Lovani
Martins, Rosemari Lorenz
author_role author
author2 Elicker, Ana Teresinha
Volmer, Lovani
Martins, Rosemari Lorenz
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Battistello, Viviane Cristina Mattos
Elicker, Ana Teresinha
Volmer, Lovani
Martins, Rosemari Lorenz
dc.subject.por.fl_str_mv Fables
Emerging literacy
Reading mediation
Fábulas
Alfabetización emergente
Mediación de lectura
Fábulas
Letramento Emergente
Mediação da leitura
topic Fables
Emerging literacy
Reading mediation
Fábulas
Alfabetización emergente
Mediación de lectura
Fábulas
Letramento Emergente
Mediação da leitura
description This article aims to analyze the contributions of a mediated reading practice for preschool children with mild level. The methodology was based on the theoretical assumptions and the use of a reading adaptation program with visual support since it is an alternative for the development of the emerging literacy of children with autism spectrum disorder (ASD). The results showed that reading practices have a relevant role in the socialization of children, as it encourages social interaction, autonomy, and emerging literacy. The final considerations reaffirmed the results obtained in previous research on the contribution of reading mediation to the development of the emerging literacy of children with ASD, mainly because early intervention assists in the process of Literacy.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/36496
10.15448/1984-7726.2020.3.36496
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/36496
identifier_str_mv 10.15448/1984-7726.2020.3.36496
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/36496/26417
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Letras de Hoje
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Letras de Hoje
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Letras de Hoje; Vol. 55 No. 3 (2020); e36496
Letras de Hoje; Vol. 55 Núm. 3 (2020); e36496
Letras de Hoje; v. 55 n. 3 (2020); e36496
1984-7726
0101-3335
10.15448/1984-7726.2020.3
reponame:Letras de Hoje (Online)
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Letras de Hoje (Online)
collection Letras de Hoje (Online)
repository.name.fl_str_mv Letras de Hoje (Online) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv editora.periodicos@pucrs.br || letrasdehoje@pucrs.br
_version_ 1799128782555054080