Storytelling for Autistic Children
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Letras de Hoje (Online) |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/36496 |
Resumo: | This article aims to analyze the contributions of a mediated reading practice for preschool children with mild level. The methodology was based on the theoretical assumptions and the use of a reading adaptation program with visual support since it is an alternative for the development of the emerging literacy of children with autism spectrum disorder (ASD). The results showed that reading practices have a relevant role in the socialization of children, as it encourages social interaction, autonomy, and emerging literacy. The final considerations reaffirmed the results obtained in previous research on the contribution of reading mediation to the development of the emerging literacy of children with ASD, mainly because early intervention assists in the process of Literacy. |
id |
PUC_RS-19_bf84f3842e89ef581069477feecb4bb2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/36496 |
network_acronym_str |
PUC_RS-19 |
network_name_str |
Letras de Hoje (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Storytelling for Autistic ChildrenCuentacuentos para niños autistasA contação de histórias para crianças autistasFablesEmerging literacyReading mediationFábulasAlfabetización emergenteMediación de lecturaFábulasLetramento EmergenteMediação da leituraThis article aims to analyze the contributions of a mediated reading practice for preschool children with mild level. The methodology was based on the theoretical assumptions and the use of a reading adaptation program with visual support since it is an alternative for the development of the emerging literacy of children with autism spectrum disorder (ASD). The results showed that reading practices have a relevant role in the socialization of children, as it encourages social interaction, autonomy, and emerging literacy. The final considerations reaffirmed the results obtained in previous research on the contribution of reading mediation to the development of the emerging literacy of children with ASD, mainly because early intervention assists in the process of Literacy.Este artículo tiene como objetivo analizar los aportes de una práctica de lectura mediada para niños autistas con nivel leve. La metodología se basó en supuestos teóricos y el uso de un programa de adaptación lectora con apoyo visual, por ser una alternativa para el desarrollo de la alfabetización emergente en niños con Trastorno del Espectro Autista (TEA). Los resultados mostraron que las prácticas de lectura juegan un papel importante en la socialización de los niños, ya que fomenta la interacción social, la autonomía y la alfabetización emergente. Las consideraciones finales reafirmaron los resultados obtenidos en investigaciones anteriores sobre la contribución de la mediación lectora al desarrollo de la alfabetización emergente en niños con TEA, principalmente porque la intervención temprana ayuda en el proceso de alfabetización.O presente artigo visa apresentar o relato de uma prática de mediação de leitura para crianças pré-escolares autistas com nível leve. A metodologia fundamentou-se nos pressupostos teóricos e no uso de um programa de adaptação de leitura com recurso de apoio visual, visto que é uma alternativa para o desenvolvimento do letramento emergente de crianças com Transtorno do Espectro Autista (TEA). Os resultados mostraram que as práticas de leitura apresentam papel relevante na socialização de crianças, pois incentiva a interação social, a autonomia e o letramento emergente. As considerações finais reafirmaram os resultados obtidos em pesquisas anteriores, sobre a contribuição da mediação de leitura para o desenvolvimento do letramento emergente de crianças com TEA, principalmente porque a intervenção precoce auxilia no processo de alfabetização.Editora da PUCRS - ediPUCRS2020-12-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/3649610.15448/1984-7726.2020.3.36496Letras de Hoje; Vol. 55 No. 3 (2020); e36496Letras de Hoje; Vol. 55 Núm. 3 (2020); e36496Letras de Hoje; v. 55 n. 3 (2020); e364961984-77260101-333510.15448/1984-7726.2020.3reponame:Letras de Hoje (Online)instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/36496/26417Copyright (c) 2020 Letras de Hojehttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBattistello, Viviane Cristina MattosElicker, Ana Teresinha Volmer, LovaniMartins, Rosemari Lorenz 2021-04-27T18:48:41Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/36496Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/falePRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/oaieditora.periodicos@pucrs.br || letrasdehoje@pucrs.br1984-77260101-3335opendoar:2021-04-27T18:48:41Letras de Hoje (Online) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Storytelling for Autistic Children Cuentacuentos para niños autistas A contação de histórias para crianças autistas |
title |
Storytelling for Autistic Children |
spellingShingle |
Storytelling for Autistic Children Battistello, Viviane Cristina Mattos Fables Emerging literacy Reading mediation Fábulas Alfabetización emergente Mediación de lectura Fábulas Letramento Emergente Mediação da leitura |
title_short |
Storytelling for Autistic Children |
title_full |
Storytelling for Autistic Children |
title_fullStr |
Storytelling for Autistic Children |
title_full_unstemmed |
Storytelling for Autistic Children |
title_sort |
Storytelling for Autistic Children |
author |
Battistello, Viviane Cristina Mattos |
author_facet |
Battistello, Viviane Cristina Mattos Elicker, Ana Teresinha Volmer, Lovani Martins, Rosemari Lorenz |
author_role |
author |
author2 |
Elicker, Ana Teresinha Volmer, Lovani Martins, Rosemari Lorenz |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Battistello, Viviane Cristina Mattos Elicker, Ana Teresinha Volmer, Lovani Martins, Rosemari Lorenz |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Fables Emerging literacy Reading mediation Fábulas Alfabetización emergente Mediación de lectura Fábulas Letramento Emergente Mediação da leitura |
topic |
Fables Emerging literacy Reading mediation Fábulas Alfabetización emergente Mediación de lectura Fábulas Letramento Emergente Mediação da leitura |
description |
This article aims to analyze the contributions of a mediated reading practice for preschool children with mild level. The methodology was based on the theoretical assumptions and the use of a reading adaptation program with visual support since it is an alternative for the development of the emerging literacy of children with autism spectrum disorder (ASD). The results showed that reading practices have a relevant role in the socialization of children, as it encourages social interaction, autonomy, and emerging literacy. The final considerations reaffirmed the results obtained in previous research on the contribution of reading mediation to the development of the emerging literacy of children with ASD, mainly because early intervention assists in the process of Literacy. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-12-11 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/36496 10.15448/1984-7726.2020.3.36496 |
url |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/36496 |
identifier_str_mv |
10.15448/1984-7726.2020.3.36496 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/36496/26417 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Letras de Hoje https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Letras de Hoje https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Letras de Hoje; Vol. 55 No. 3 (2020); e36496 Letras de Hoje; Vol. 55 Núm. 3 (2020); e36496 Letras de Hoje; v. 55 n. 3 (2020); e36496 1984-7726 0101-3335 10.15448/1984-7726.2020.3 reponame:Letras de Hoje (Online) instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) instacron:PUC_RS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
instacron_str |
PUC_RS |
institution |
PUC_RS |
reponame_str |
Letras de Hoje (Online) |
collection |
Letras de Hoje (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Letras de Hoje (Online) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
editora.periodicos@pucrs.br || letrasdehoje@pucrs.br |
_version_ |
1799128782555054080 |