Discursive Ethos and Enunciative Performance: self-construction of commentators in scientific popularization texts from the magazine Superinteressante online

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Giering, Maria Eduarda
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Glück, Eduardo Paré
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Letras de Hoje (Online)
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/31075
Resumo: This paper studies texts from the genre online comment, produced by readers of scientific popularization texts from the magazine Superinteressante website. The aim is to verify, in this webjournalism genre, how the commentator-readers build their discursive ethos in the interaction with their interlocutors. In the analysis, we investigate, by means of marks of the commentators’ enunciative performances, the image of themselves they provide in order to validate their speech. The theoretical basis of this study is composed of the categories of Enunciative Organization Modes, proposed by Charaudeau (2008), and Mainguenau’s (2010) and Amossy’s (2005) concepts of discursive ethos. The results show that the attention to the enunciative behavior of the reader-commentators leads us to the construction of the projected discursive ethos. They are given roles that authorize them to judge, to opine, to question, all backed by a guarantor, built in the scenography, who gives legitimacy to their criticism.
id PUC_RS-19_d4b80ee1712e2b0c41f1eb3ff411bfd8
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/31075
network_acronym_str PUC_RS-19
network_name_str Letras de Hoje (Online)
repository_id_str
spelling Discursive Ethos and Enunciative Performance: self-construction of commentators in scientific popularization texts from the magazine Superinteressante onlineEthos discursivo y comportamiento enunciativo: la autoconstrucción de los periodistas de noticias de la divulgación científica de la revista Superinteressante en líneaEthos discursivo e o comportamento enunciativo: a construção de si de comentaristas de notícias de divulgação científica da revista Superinteressante onlineDiscursive ethos. Enunciative performances. Scenography. Online comment. Science popularization.Ethos discursivo. Comportamientos enunciativos. Escenografía. Comentario en línea. Difusión de la ciencia.Ethos discursivo. Comportamentos enunciativos. Cenografia. Comentário online. Divulgação da ciência.This paper studies texts from the genre online comment, produced by readers of scientific popularization texts from the magazine Superinteressante website. The aim is to verify, in this webjournalism genre, how the commentator-readers build their discursive ethos in the interaction with their interlocutors. In the analysis, we investigate, by means of marks of the commentators’ enunciative performances, the image of themselves they provide in order to validate their speech. The theoretical basis of this study is composed of the categories of Enunciative Organization Modes, proposed by Charaudeau (2008), and Mainguenau’s (2010) and Amossy’s (2005) concepts of discursive ethos. The results show that the attention to the enunciative behavior of the reader-commentators leads us to the construction of the projected discursive ethos. They are given roles that authorize them to judge, to opine, to question, all backed by a guarantor, built in the scenography, who gives legitimacy to their criticism.Este artículo está dedicado al estudio de géneros de comentarios en línea, escrito por lectores de noticias de divulgación científica del sitio web Superinteressante en línea. El objetivo es saber, dentro de este género de periodismo web, cómo los lectores-comentaristas construyen su espíritu discursivo en interacción con el interlocutor. Para el análisis, investigamos, a partir de las marcas del comportamiento enunciativo del comentarista, la imagen que él da de sí mismo para legitimar su discurso. Utilizamos, desde el punto de vista teórico, las categorías  del Modo de Organización Enunciativo, postuladas por Charaudeau (2008) y los conceptos de ethos discursivo por Maingueneau (2010) y Amossy (2005). Los resultados muestran que la atención al comportamiento enunciativo de los lectores-comentaristas nos lleva a la construcción del ethos discursivo proyectado. Se les asignan roles que los autorizan a juzgar, a opinar, a cuestionar, todo respaldado por un garante, construido en la escenografía, que da legitimidad a sus críticas.Este artigo dedica-se ao estudo de textos do gênero comentário online, escritos por leitores de notícias de divulgação da ciência do site da revista Superinteressante online. O objetivo é conhecer, no âmbito desse gênero próprio do webjornalismo, como os leitores-comentaristas constroem seu ethos discursivo na interação com o interlocutor. Para a análise, investigamos, a partir de marcas do comportamento enunciativo do comentarista, a imagem que ele dá de si para legitimar a sua fala. Valemo-nos, do ponto de vista teórico, de categorias do Modo de Organização Enunciativo, postuladas por Charaudeau (2008) e de conceitos de ethos discursivo de Maingueneau (2010) e de Amossy (2005). Os resultados mostram que a atenção ao comportamento enunciativo dos leitores-comentaristas nos leva à construção do ethos discursivo projetado. Eles atribuem-se a papéis que os autorizam a julgar, a opinar, a interpelar, tudo isso respaldado por um fiador, construído na cenografia, que concede legitimidade para as suas críticas.Editora da PUCRS - ediPUCRS2019-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionLinguística Aplicadaapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/3107510.15448/1984-7726.2019.3.31075Letras de Hoje; Vol. 54 No. 3 (2019); 385-394Letras de Hoje; Vol. 54 Núm. 3 (2019); 385-394Letras de Hoje; v. 54 n. 3 (2019); 385-3941984-77260101-333510.15448/1984-7726.2019.3reponame:Letras de Hoje (Online)instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/31075/19329Copyright (c) 2020 Letras de Hojehttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGiering, Maria EduardaGlück, Eduardo Paré2021-04-27T20:13:47Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/31075Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/falePRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/oaieditora.periodicos@pucrs.br || letrasdehoje@pucrs.br1984-77260101-3335opendoar:2021-04-27T20:13:47Letras de Hoje (Online) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Discursive Ethos and Enunciative Performance: self-construction of commentators in scientific popularization texts from the magazine Superinteressante online
Ethos discursivo y comportamiento enunciativo: la autoconstrucción de los periodistas de noticias de la divulgación científica de la revista Superinteressante en línea
Ethos discursivo e o comportamento enunciativo: a construção de si de comentaristas de notícias de divulgação científica da revista Superinteressante online
title Discursive Ethos and Enunciative Performance: self-construction of commentators in scientific popularization texts from the magazine Superinteressante online
spellingShingle Discursive Ethos and Enunciative Performance: self-construction of commentators in scientific popularization texts from the magazine Superinteressante online
Giering, Maria Eduarda
Discursive ethos. Enunciative performances. Scenography. Online comment. Science popularization.
Ethos discursivo. Comportamientos enunciativos. Escenografía. Comentario en línea. Difusión de la ciencia.
Ethos discursivo. Comportamentos enunciativos. Cenografia. Comentário online. Divulgação da ciência.
title_short Discursive Ethos and Enunciative Performance: self-construction of commentators in scientific popularization texts from the magazine Superinteressante online
title_full Discursive Ethos and Enunciative Performance: self-construction of commentators in scientific popularization texts from the magazine Superinteressante online
title_fullStr Discursive Ethos and Enunciative Performance: self-construction of commentators in scientific popularization texts from the magazine Superinteressante online
title_full_unstemmed Discursive Ethos and Enunciative Performance: self-construction of commentators in scientific popularization texts from the magazine Superinteressante online
title_sort Discursive Ethos and Enunciative Performance: self-construction of commentators in scientific popularization texts from the magazine Superinteressante online
author Giering, Maria Eduarda
author_facet Giering, Maria Eduarda
Glück, Eduardo Paré
author_role author
author2 Glück, Eduardo Paré
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Giering, Maria Eduarda
Glück, Eduardo Paré
dc.subject.por.fl_str_mv Discursive ethos. Enunciative performances. Scenography. Online comment. Science popularization.
Ethos discursivo. Comportamientos enunciativos. Escenografía. Comentario en línea. Difusión de la ciencia.
Ethos discursivo. Comportamentos enunciativos. Cenografia. Comentário online. Divulgação da ciência.
topic Discursive ethos. Enunciative performances. Scenography. Online comment. Science popularization.
Ethos discursivo. Comportamientos enunciativos. Escenografía. Comentario en línea. Difusión de la ciencia.
Ethos discursivo. Comportamentos enunciativos. Cenografia. Comentário online. Divulgação da ciência.
description This paper studies texts from the genre online comment, produced by readers of scientific popularization texts from the magazine Superinteressante website. The aim is to verify, in this webjournalism genre, how the commentator-readers build their discursive ethos in the interaction with their interlocutors. In the analysis, we investigate, by means of marks of the commentators’ enunciative performances, the image of themselves they provide in order to validate their speech. The theoretical basis of this study is composed of the categories of Enunciative Organization Modes, proposed by Charaudeau (2008), and Mainguenau’s (2010) and Amossy’s (2005) concepts of discursive ethos. The results show that the attention to the enunciative behavior of the reader-commentators leads us to the construction of the projected discursive ethos. They are given roles that authorize them to judge, to opine, to question, all backed by a guarantor, built in the scenography, who gives legitimacy to their criticism.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-12-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Linguística Aplicada
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/31075
10.15448/1984-7726.2019.3.31075
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/31075
identifier_str_mv 10.15448/1984-7726.2019.3.31075
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/31075/19329
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Letras de Hoje
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Letras de Hoje
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Letras de Hoje; Vol. 54 No. 3 (2019); 385-394
Letras de Hoje; Vol. 54 Núm. 3 (2019); 385-394
Letras de Hoje; v. 54 n. 3 (2019); 385-394
1984-7726
0101-3335
10.15448/1984-7726.2019.3
reponame:Letras de Hoje (Online)
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Letras de Hoje (Online)
collection Letras de Hoje (Online)
repository.name.fl_str_mv Letras de Hoje (Online) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv editora.periodicos@pucrs.br || letrasdehoje@pucrs.br
_version_ 1799128782024474624