Topoi misogynist in plays by Gil Vicente
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Letras de Hoje (Online) |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/41796 |
Resumo: | Western Misogyny, with an inheritance in classical antiquity, is a thought that extended and developed in the Middle Ages. Gil Vicente was not immune to this situation, even having a look ahead of his time. The purpose of this article is, through the comparative method, to investigate four female characters, in plays by Gil Vicente: Auto da Índia (1510), Quem tem Farelos (1515), Auto dos Mistérios da Virgem ou da Mofina Mendes (1515) e Farsa de Inês Pereira (1523), from the perspective of Misogyny studied by Howard Bloch (1995) and Pedro Carlos Fonseca (2017).The article delimits itself around these characters, to show how the comdiographer portuguese sophis-tication misogynist thinking, and, mimeically, it reproduces several of the topoi of the misogynistic culture, while highlighting traces of modernity in the midst of medieval aesthetics. |
id |
PUC_RS-19_e8a1b8423a3a62903d0c4ebf200e0850 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/41796 |
network_acronym_str |
PUC_RS-19 |
network_name_str |
Letras de Hoje (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Topoi misogynist in plays by Gil VicenteTopoi misóginos en obras de Gil VicenteTopoi misóginos em peças teatrais de Gil VicenteGil VicenteMiddle AgeMisogynyGil VicenteEdad MediaMisoginiaGil VicenteIdade MédiaMisoginiaWestern Misogyny, with an inheritance in classical antiquity, is a thought that extended and developed in the Middle Ages. Gil Vicente was not immune to this situation, even having a look ahead of his time. The purpose of this article is, through the comparative method, to investigate four female characters, in plays by Gil Vicente: Auto da Índia (1510), Quem tem Farelos (1515), Auto dos Mistérios da Virgem ou da Mofina Mendes (1515) e Farsa de Inês Pereira (1523), from the perspective of Misogyny studied by Howard Bloch (1995) and Pedro Carlos Fonseca (2017).The article delimits itself around these characters, to show how the comdiographer portuguese sophis-tication misogynist thinking, and, mimeically, it reproduces several of the topoi of the misogynistic culture, while highlighting traces of modernity in the midst of medieval aesthetics.La misoginia occidental, heredada de la antigüedad clásica, es un pensamiento que se extendió y desarrolló con gran autoridad en la Edad Media. Gil Vicente no era inmune a esta situación, incluso mirando por delante de su tiempo. El propósito de este artículo es, mediante el método comparativo, investigar cuatro personajes femeninos en las obras de Gil Vicente: Constança do Auto da Índia (1510), Isabel de Quem tem Farelos (1515), Mofina Mendes del Auto dos Mistérios da Virgem o Mofina Mendes (1515) e Inês Pereira da Farsa de Inês Pereira (1523), bajo la perspectiva de Misoginia estudiada por Howard Bloch (1995) y Pedro Carlos Fonseca (2017). El artículo está delimitado en torno a estos personajes, para mostrar cómo el comediante portugués sofistica el pensamiento misógino y reproduce miméticamente varios de los temas principales de la cultura misógina, al tiempo que enfatiza la modernidad en medio de la estética medieval.A Misoginia ocidental, com herança na antiguidade clássica, é um pensamento que se estendeu e se desenvolveu com muita autoridade na Idade Média. Gil Vicente não ficou imune a essa situação, mesmo tendo um olhar adiante do seu tempo. O propósito deste artigo é, por meio do método comparativo, investigar quatro personagens femininas, em peças teatrais de Gil Vicente: Constança do Auto da Índia (1510), Isabel de Quem tem Farelos (1515), Mofina Mendes do Auto dos Mistérios da Virgem ou da Mofina Mendes (1515) e Inês Pereira da Farsa de Inês Pereira (1523), sob a ótica da Misoginia estudada por Howard Bloch (1995) e Pedro Carlos Fonseca (2017). O artigo se delimita em torno dessas personagens, para mostrar como o comediógrafo português sofistica o pensamento misógino, e, mimeticamente, reproduz vários dos topoi da cultura misógina, ao mesmo tempo em que ressalta traços de modernidade em meio à estética medieval.Editora da PUCRS - ediPUCRS2022-03-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/4179610.15448/1984-7726.2022.1.41796Letras de Hoje; Vol. 57 No. 1 (2022): Single Volume; e41796Letras de Hoje; Vol. 57 Núm. 1 (2022): Volumen único; e41796Letras de Hoje; v. 57 n. 1 (2022): Volume Único; e417961984-77260101-333510.15448/1984-7726.2022.1reponame:Letras de Hoje (Online)instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/41796/27430Copyright (c) 2022 Letras de Hojehttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPires, Leicina Alves XavierAraújo, Márcia Maria de Melo2022-12-07T12:00:21Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/41796Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/falePRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/oaieditora.periodicos@pucrs.br || letrasdehoje@pucrs.br1984-77260101-3335opendoar:2022-12-07T12:00:21Letras de Hoje (Online) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Topoi misogynist in plays by Gil Vicente Topoi misóginos en obras de Gil Vicente Topoi misóginos em peças teatrais de Gil Vicente |
title |
Topoi misogynist in plays by Gil Vicente |
spellingShingle |
Topoi misogynist in plays by Gil Vicente Pires, Leicina Alves Xavier Gil Vicente Middle Age Misogyny Gil Vicente Edad Media Misoginia Gil Vicente Idade Média Misoginia |
title_short |
Topoi misogynist in plays by Gil Vicente |
title_full |
Topoi misogynist in plays by Gil Vicente |
title_fullStr |
Topoi misogynist in plays by Gil Vicente |
title_full_unstemmed |
Topoi misogynist in plays by Gil Vicente |
title_sort |
Topoi misogynist in plays by Gil Vicente |
author |
Pires, Leicina Alves Xavier |
author_facet |
Pires, Leicina Alves Xavier Araújo, Márcia Maria de Melo |
author_role |
author |
author2 |
Araújo, Márcia Maria de Melo |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pires, Leicina Alves Xavier Araújo, Márcia Maria de Melo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Gil Vicente Middle Age Misogyny Gil Vicente Edad Media Misoginia Gil Vicente Idade Média Misoginia |
topic |
Gil Vicente Middle Age Misogyny Gil Vicente Edad Media Misoginia Gil Vicente Idade Média Misoginia |
description |
Western Misogyny, with an inheritance in classical antiquity, is a thought that extended and developed in the Middle Ages. Gil Vicente was not immune to this situation, even having a look ahead of his time. The purpose of this article is, through the comparative method, to investigate four female characters, in plays by Gil Vicente: Auto da Índia (1510), Quem tem Farelos (1515), Auto dos Mistérios da Virgem ou da Mofina Mendes (1515) e Farsa de Inês Pereira (1523), from the perspective of Misogyny studied by Howard Bloch (1995) and Pedro Carlos Fonseca (2017).The article delimits itself around these characters, to show how the comdiographer portuguese sophis-tication misogynist thinking, and, mimeically, it reproduces several of the topoi of the misogynistic culture, while highlighting traces of modernity in the midst of medieval aesthetics. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-03-09 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/41796 10.15448/1984-7726.2022.1.41796 |
url |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/41796 |
identifier_str_mv |
10.15448/1984-7726.2022.1.41796 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/41796/27430 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Letras de Hoje http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Letras de Hoje http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Letras de Hoje; Vol. 57 No. 1 (2022): Single Volume; e41796 Letras de Hoje; Vol. 57 Núm. 1 (2022): Volumen único; e41796 Letras de Hoje; v. 57 n. 1 (2022): Volume Único; e41796 1984-7726 0101-3335 10.15448/1984-7726.2022.1 reponame:Letras de Hoje (Online) instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) instacron:PUC_RS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
instacron_str |
PUC_RS |
institution |
PUC_RS |
reponame_str |
Letras de Hoje (Online) |
collection |
Letras de Hoje (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Letras de Hoje (Online) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
editora.periodicos@pucrs.br || letrasdehoje@pucrs.br |
_version_ |
1799128773546737664 |