Topoi misogynist in plays by Gil Vicente

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pires, Leicina Alves Xavier
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Araújo, Márcia Maria de Melo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Letras de Hoje (Online)
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/41796
Resumo: Western Misogyny, with an inheritance in classical antiquity, is a thought that extended and developed in the Middle Ages. Gil Vicente was not immune to this situation, even having a look ahead of his time. The purpose of this article is, through the comparative method, to investigate four female characters, in plays by Gil Vicente: Auto da Índia (1510), Quem tem Farelos (1515), Auto dos Mistérios da Virgem ou da Mofina Mendes (1515) e Farsa de Inês Pereira (1523), from the perspective of Misogyny studied by Howard Bloch (1995) and Pedro Carlos Fonseca (2017).The article delimits itself around these characters, to show how the comdiographer portuguese sophis-tication misogynist thinking, and, mimeically, it reproduces several of the topoi of the misogynistic culture, while highlighting traces of modernity in the midst of medieval aesthetics.
id PUC_RS-19_e8a1b8423a3a62903d0c4ebf200e0850
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/41796
network_acronym_str PUC_RS-19
network_name_str Letras de Hoje (Online)
repository_id_str
spelling Topoi misogynist in plays by Gil VicenteTopoi misóginos en obras de Gil VicenteTopoi misóginos em peças teatrais de Gil VicenteGil VicenteMiddle AgeMisogynyGil VicenteEdad MediaMisoginiaGil VicenteIdade MédiaMisoginiaWestern Misogyny, with an inheritance in classical antiquity, is a thought that extended and developed in the Middle Ages. Gil Vicente was not immune to this situation, even having a look ahead of his time. The purpose of this article is, through the comparative method, to investigate four female characters, in plays by Gil Vicente: Auto da Índia (1510), Quem tem Farelos (1515), Auto dos Mistérios da Virgem ou da Mofina Mendes (1515) e Farsa de Inês Pereira (1523), from the perspective of Misogyny studied by Howard Bloch (1995) and Pedro Carlos Fonseca (2017).The article delimits itself around these characters, to show how the comdiographer portuguese sophis-tication misogynist thinking, and, mimeically, it reproduces several of the topoi of the misogynistic culture, while highlighting traces of modernity in the midst of medieval aesthetics.La misoginia occidental, heredada de la antigüedad clásica, es un pensamiento que se extendió y desarrolló con gran autoridad en la Edad Media. Gil Vicente no era inmune a esta situación, incluso mirando por delante de su tiempo. El propósito de este artículo es, mediante el método comparativo, investigar cuatro personajes femeninos en las obras de Gil Vicente: Constança do Auto da Índia (1510), Isabel de Quem tem Farelos (1515), Mofina Mendes del Auto dos Mistérios da Virgem o Mofina Mendes (1515) e Inês Pereira da Farsa de Inês Pereira (1523), bajo la perspectiva de Misoginia estudiada por Howard Bloch (1995) y Pedro Carlos Fonseca (2017). El artículo está delimitado en torno a estos personajes, para mostrar cómo el comediante portugués sofistica el pensamiento misógino y reproduce miméticamente varios de los temas principales de la cultura misógina, al tiempo que enfatiza la modernidad en medio de la estética medieval.A Misoginia ocidental, com herança na antiguidade clássica, é um pensamento que se estendeu e se desenvolveu com muita autoridade na Idade Média. Gil Vicente não ficou imune a essa situação, mesmo tendo um olhar adiante do seu tempo. O propósito deste artigo é, por meio do método comparativo, investigar quatro personagens femininas, em peças teatrais de Gil Vicente: Constança do Auto da Índia (1510), Isabel de Quem tem Farelos (1515), Mofina Mendes do Auto dos Mistérios da Virgem ou da Mofina Mendes (1515) e Inês Pereira da Farsa de Inês Pereira (1523), sob a ótica da Misoginia estudada por Howard Bloch (1995) e Pedro Carlos Fonseca (2017). O artigo se delimita em torno dessas personagens, para mostrar como o comediógrafo português sofistica o pensamento misógino, e, mimeticamente, reproduz vários dos topoi da cultura misógina, ao mesmo tempo em que ressalta traços de modernidade em meio à estética medieval.Editora da PUCRS - ediPUCRS2022-03-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/4179610.15448/1984-7726.2022.1.41796Letras de Hoje; Vol. 57 No. 1 (2022): Single Volume; e41796Letras de Hoje; Vol. 57 Núm. 1 (2022): Volumen único; e41796Letras de Hoje; v. 57 n. 1 (2022): Volume Único; e417961984-77260101-333510.15448/1984-7726.2022.1reponame:Letras de Hoje (Online)instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/41796/27430Copyright (c) 2022 Letras de Hojehttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPires, Leicina Alves XavierAraújo, Márcia Maria de Melo2022-12-07T12:00:21Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/41796Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/falePRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/oaieditora.periodicos@pucrs.br || letrasdehoje@pucrs.br1984-77260101-3335opendoar:2022-12-07T12:00:21Letras de Hoje (Online) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Topoi misogynist in plays by Gil Vicente
Topoi misóginos en obras de Gil Vicente
Topoi misóginos em peças teatrais de Gil Vicente
title Topoi misogynist in plays by Gil Vicente
spellingShingle Topoi misogynist in plays by Gil Vicente
Pires, Leicina Alves Xavier
Gil Vicente
Middle Age
Misogyny
Gil Vicente
Edad Media
Misoginia
Gil Vicente
Idade Média
Misoginia
title_short Topoi misogynist in plays by Gil Vicente
title_full Topoi misogynist in plays by Gil Vicente
title_fullStr Topoi misogynist in plays by Gil Vicente
title_full_unstemmed Topoi misogynist in plays by Gil Vicente
title_sort Topoi misogynist in plays by Gil Vicente
author Pires, Leicina Alves Xavier
author_facet Pires, Leicina Alves Xavier
Araújo, Márcia Maria de Melo
author_role author
author2 Araújo, Márcia Maria de Melo
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pires, Leicina Alves Xavier
Araújo, Márcia Maria de Melo
dc.subject.por.fl_str_mv Gil Vicente
Middle Age
Misogyny
Gil Vicente
Edad Media
Misoginia
Gil Vicente
Idade Média
Misoginia
topic Gil Vicente
Middle Age
Misogyny
Gil Vicente
Edad Media
Misoginia
Gil Vicente
Idade Média
Misoginia
description Western Misogyny, with an inheritance in classical antiquity, is a thought that extended and developed in the Middle Ages. Gil Vicente was not immune to this situation, even having a look ahead of his time. The purpose of this article is, through the comparative method, to investigate four female characters, in plays by Gil Vicente: Auto da Índia (1510), Quem tem Farelos (1515), Auto dos Mistérios da Virgem ou da Mofina Mendes (1515) e Farsa de Inês Pereira (1523), from the perspective of Misogyny studied by Howard Bloch (1995) and Pedro Carlos Fonseca (2017).The article delimits itself around these characters, to show how the comdiographer portuguese sophis-tication misogynist thinking, and, mimeically, it reproduces several of the topoi of the misogynistic culture, while highlighting traces of modernity in the midst of medieval aesthetics.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-03-09
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/41796
10.15448/1984-7726.2022.1.41796
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/41796
identifier_str_mv 10.15448/1984-7726.2022.1.41796
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/41796/27430
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Letras de Hoje
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Letras de Hoje
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Letras de Hoje; Vol. 57 No. 1 (2022): Single Volume; e41796
Letras de Hoje; Vol. 57 Núm. 1 (2022): Volumen único; e41796
Letras de Hoje; v. 57 n. 1 (2022): Volume Único; e41796
1984-7726
0101-3335
10.15448/1984-7726.2022.1
reponame:Letras de Hoje (Online)
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Letras de Hoje (Online)
collection Letras de Hoje (Online)
repository.name.fl_str_mv Letras de Hoje (Online) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv editora.periodicos@pucrs.br || letrasdehoje@pucrs.br
_version_ 1799128773546737664