Forming teachers of Portuguese as an Additional Language (PLA) for superdiversity: Challenges

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bessa, Mariana de Camargo
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Weiss, Denise Barros
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Letras de Hoje (Online)
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/38360
Resumo: This paper aims to reflect on gaps that need to be addressed in the case of an institutionalization in the area of Portuguese as a Foreign Language and on glotopolitical actions in this field. We intend to discuss some effects of the absence of documents that guide the education in classrooms that reflect the superdiverse reality in which we are inserted. We analyse how Exame Celpe-Bras – Certificate of Proficiency in Portuguese for Foreigners – has guided Portuguese as a Foreign Language teaching policies and, finally, we observe the effects of this influence on the formation of Portuguese as a Foreign Language teachers. We mobilize, for this study, the concepts of superdiversity; local knowledge and global knowledge; linguistic politics and glotopolitics actions. Based on these concepts, we show some of the skills needed for the teacher to face these challenges that are imposed at work today.
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spelling Forming teachers of Portuguese as an Additional Language (PLA) for superdiversity: ChallengesFormar profesores de portugués como lengua adicional (PLA) para la superdiversidad: DesafíosFormando professores de Português como Língua Adicional (PLA) para a superdiversidade: DesafiosLinguistic politicsSuperdiversityThe formation of Portuguese as a Foreign Language TeachersPolíticas del lenguajeSuperdiversidadFormación del profesor del Portugués como Lengua AdicionalPolítica linguísticaSuperdiversidadeFormação de professores de PLAThis paper aims to reflect on gaps that need to be addressed in the case of an institutionalization in the area of Portuguese as a Foreign Language and on glotopolitical actions in this field. We intend to discuss some effects of the absence of documents that guide the education in classrooms that reflect the superdiverse reality in which we are inserted. We analyse how Exame Celpe-Bras – Certificate of Proficiency in Portuguese for Foreigners – has guided Portuguese as a Foreign Language teaching policies and, finally, we observe the effects of this influence on the formation of Portuguese as a Foreign Language teachers. We mobilize, for this study, the concepts of superdiversity; local knowledge and global knowledge; linguistic politics and glotopolitics actions. Based on these concepts, we show some of the skills needed for the teacher to face these challenges that are imposed at work today.Este artículo tiene como objetivo reflexionar sobre las lagunas que deben abordarse con respecto a la institucionalización en el área del Portugués como Lengua Adicional (PLA) y sobre las acciones glotopolíticas en este campo. Tenemos la intención de discutir algunos efectos de la ausencia de documentos que guíen la enseñanza en las aulas que reflejen la realidad superdiversa en la que estamos insertos. Analizamos cómo el Examen Celpe-Bras – Certificado de Competencia en Portugués para Extranjeros – ha guiado las políticas de enseñanza de PLA y, finalmente, observamos los impactos de esta influencia en la formación del profesor de PLA. Para este estudio, movilizamos los conceptos de superdiversidad; de conocimiento local y conocimiento global; Políticas lingüísticas y acciones de glotopolio. Con base en estos conceptos, mostramos algunas de las habilidades necesarias para que el profesor enfrente estos desafíos que se imponen hoy en el trabajo. Este artigo tem como objetivo refletir sobre as lacunas que precisam ser equacionadas no que tange à  institucionalização na área de Português como Língua Adicional (PLA) e sobre ações glotopolíticas nesse campo. Pretendemos discutir sobre alguns efeitos da ausência de documentos que orientam o ensino em salas de aula que refletem a realidade superdiversa em que estamos inseridos. Analisamos como o Exame Celpe-Bras - Certificado de Proficiência em Língua Portuguesa para Estrangeiros - tem norteado políticas de ensino de PLA e, por fim, observamos os impactos dessa influência na formação de professores de PLA. Mobilizamos, para este estudo, os conceitos de superdiversidade; de saberes locais e saberes globais; de políticas linguísticas e ações glotopolíticas. Com base nesses conceitos, mostramos alguns dos saberes necessárias para o professor dar conta desses desafios que se impõem no trabalho hoje.   Palavras-chave: Política linguística. Superdiversidade. Formação de professores de PLA.Editora da PUCRS - ediPUCRS2020-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/3836010.15448/1984-7726.2020.4.38360Letras de Hoje; Vol. 55 No. 4 (2020); e38360Letras de Hoje; Vol. 55 Núm. 4 (2020); e38360Letras de Hoje; v. 55 n. 4 (2020); e383601984-77260101-333510.15448/1984-7726.2020.4reponame:Letras de Hoje (Online)instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/38360/26591Copyright (c) 2021 Letras de Hojehttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBessa, Mariana de CamargoWeiss, Denise Barros2021-02-09T13:04:05Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/38360Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/falePRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/oaieditora.periodicos@pucrs.br || letrasdehoje@pucrs.br1984-77260101-3335opendoar:2021-02-09T13:04:05Letras de Hoje (Online) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
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