The city seasoned the soul of the hill: Orestes Barbosa’s recipe to nationalize the samba from Rio de Janeiro (1933)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gasparotto, Lucas André
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos Ibero-Americanos
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/article/view/42423
Resumo: The purpose of this study is to demonstrate the historicity of samba and how it was turned into a Brazilian national symbol, through the analysis of Samba, sua história, seus poetas, seus músicos e seus cantores, written by Orestes Barbosa in 1933. Set in the context of fervent debate regarding what were Brazil’s national features, this work is here examined as a nationalist discursive formation, and of romantic inspiration in the music scope. The discourse present in the work of Orestes Barbosa exposes a tension within that debate, that can be observed through the articulation between different temporalities, evoking either tradition or modernity as categories of “space-time” qualifying the samba as a symbol of nationality. However, rather than put themselves in diametrically opposite positions, the temporalities intertwine themselves as if they were in an intersection zone. By suggesting that the hill of Rio de Janeiro city preserve the purity of the samba, Orestes Barbosa turns the genre into a sort of “urban folklore”, because he idealizes the city space as a place of tradition, similarly to rural areas that produce folklore, considered national in the context of the 1920’s and 1930’s. 
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spelling The city seasoned the soul of the hill: Orestes Barbosa’s recipe to nationalize the samba from Rio de Janeiro (1933)La ciudad templó el alma del morro: La receta de Orestes Barbosa para nacionalizar la samba carioca (1933)A cidade temperou a alma do morro: A receita de Orestes Barbosa para nacionalizar o samba carioca (1933)SambaNational identityNationNationalismSambaIdentidad NacionalNaciónNacionalismoSambaIdentidade nacionalNaçãoNacionalismoThe purpose of this study is to demonstrate the historicity of samba and how it was turned into a Brazilian national symbol, through the analysis of Samba, sua história, seus poetas, seus músicos e seus cantores, written by Orestes Barbosa in 1933. Set in the context of fervent debate regarding what were Brazil’s national features, this work is here examined as a nationalist discursive formation, and of romantic inspiration in the music scope. The discourse present in the work of Orestes Barbosa exposes a tension within that debate, that can be observed through the articulation between different temporalities, evoking either tradition or modernity as categories of “space-time” qualifying the samba as a symbol of nationality. However, rather than put themselves in diametrically opposite positions, the temporalities intertwine themselves as if they were in an intersection zone. By suggesting that the hill of Rio de Janeiro city preserve the purity of the samba, Orestes Barbosa turns the genre into a sort of “urban folklore”, because he idealizes the city space as a place of tradition, similarly to rural areas that produce folklore, considered national in the context of the 1920’s and 1930’s. Este trabajo busca demostrar la historicidad de la construcción de la samba carioca como símbolo de la nación brasileña a partir del análisis de la obra Samba, sua história, seus poetas, seus músicos e seus cantores, de Orestes Barbosa, publicada en 1933. Insertada en el contexto de intensa discusión acerca de la definición de los elementos que podían ser considerados nacionales durante las décadas de 1920 y 1930, la obra es analizada como una formación discursiva nacionalista de inspiración romántica en el campo de la música. El discurso allí presente expone una tensión dentro del debate de ese contexto, observada a través de la articulación entre distintas temporalidades, que evocan la tradición o la modernidad como categorías “tiempo-espaciales” que califican a la samba carioca como símbolo de nacionalidad. Sin embargo, más que colocarse en posiciones diametralmente opuestas, las temporalidades allí evocadas se interpenetran como si estuvieran en una zona de intersección. Al sugerir que la pureza de la samba se conserva en morros de la ciudad de Río de Janeiro, Orestes Barbosa transforma el género musical en una especie de “folclore urbano”, ya que idealiza un espacio de la ciudad como lugar de tradición, similar a las zonas rurales productoras de música de manifestaciones folclóricas consideradas nacionales en el contexto de las décadas de 1920 y 1930.Este trabalho busca demonstrar a historicidade da construção do samba carioca como símbolo da nação brasileira analisando a obra Samba, sua história, seus poetas, seus músicos e seus cantores, de autoria de Orestes Barbosa, publicada em 1933. Inserida no contexto de intensa discussão acerca da definição dos elementos que poderiam ser considerados nacionais durante os anos 1920 e 1930, a obra é analisada enquanto formação discursiva nacionalista de inspiração romântica no âmbito da música. O discurso ali presente expõe uma tensão no interior do debate daquele contexto, observada através da articulação entre distintas temporalidades, que evocam a tradição ou a modernidade enquanto categorias de “tempo-espaço” qualificadoras do samba carioca como símbolo da nacionalidade. Contudo, mais do que se colocarem em posições diametralmente opostas, as temporalidades ali evocadas interpenetram-se como se estivessem em uma zona de intersecção. Ao sugerir que nos morros da cidade do Rio de Janeiro se preserva a pureza do samba, Orestes Barbosa transforma o gênero musical numa espécie de “folclore urbano”, já que idealiza um espaço da cidade como lócus da tradição, à semelhança das áreas rurais produtoras de manifestações folclóricas tidas como nacionais no contexto das décadas de 1920 e 1930. Editora da PUCRS - ediPUCRS2022-10-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/article/view/4242310.15448/1980-864X.2022.1.42423Estudos Ibero-Americanos; Vol. 48 No. 1 (2022): Single Volume; e42423Estudos Ibero-Americanos; Vol. 48 Núm. 1 (2022): Volumen Único; e42423Estudos Ibero-Americanos; v. 48 n. 1 (2022): Volume Único; e424231980-864X0101-406410.15448/1980-864X.2022.1reponame:Estudos Ibero-Americanosinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/article/view/42423/27730Copyright (c) 2022 Lucas André Gasparottohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGasparotto, Lucas André2022-12-05T11:18:13Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/42423Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericanaPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/oaieditora.periodicos@pucrs.br||eia@pucrs.br1980-864X0101-4064opendoar:2022-12-05T11:18:13Estudos Ibero-Americanos - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
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