Contributions of generational diversity for organizational learning

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Colet, Daniela Siqueira
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Mozzato, Anelise Rebelato
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Carreiras e Pessoas
Texto Completo: https://revistas.pucsp.br/index.php/ReCaPe/article/view/48300
Resumo: The main objective of this article is to propose an analytical conceptual scheme that facilitates the understanding of the contributions of generational diversity to organizational learning (OL), under the practice-based approach in the sociological perspective. A qualitative multiple case study was carried out, with an exploratory and descriptive nature. With the application of the analytical conceptual scheme, the results reveal that, in daily work practices, learning occurs through social relationships and interactions. In a procedural relationship, knowledge transfer, sharing, creation and reconstruction take place, resulting in intergenerational learning that contributes to OL.
id PUC_SP-10_33880575473c686f7807dc1a33b9550e
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/48300
network_acronym_str PUC_SP-10
network_name_str Revista de Carreiras e Pessoas
repository_id_str
spelling Contributions of generational diversity for organizational learningContribuciones de la diversidad geracional para el aprendizaje organizacionalContribuições da diversidade geracional para a aprendizagem organizacionalDiversidade geracionalAprendizagem intergeracionalAprendizagem organizacionalGenerational diversityIntergenerational learningOrganizational learningDiversidad generacionalAprendizaje intergeneracionalAprendizaje organizacionalThe main objective of this article is to propose an analytical conceptual scheme that facilitates the understanding of the contributions of generational diversity to organizational learning (OL), under the practice-based approach in the sociological perspective. A qualitative multiple case study was carried out, with an exploratory and descriptive nature. With the application of the analytical conceptual scheme, the results reveal that, in daily work practices, learning occurs through social relationships and interactions. In a procedural relationship, knowledge transfer, sharing, creation and reconstruction take place, resulting in intergenerational learning that contributes to OL.Este artículo tiene como objetivo principal proponer un esquema conceptual analítico que facilite la comprensión de las contribuciones de la diversidad generacional al aprendizaje organizacional (AO), bajo el enfoque basado en la práctica en la perspectiva sociológica. Se realizó un estudio cualitativo de casos múltiples, de naturaleza exploratoria y descriptiva. Con la aplicación del esquema conceptual analítico, los resultados revelan que, en las prácticas laborales diarias, el aprendizaje ocurre a través de las relaciones e interacciones sociales. En una relación de procedimiento, se lleva a cabo la transferencia de conocimiento, el intercambio, la creación y la reconstrucción, lo que resulta en un aprendizaje intergeneracional que contribuye a la AO.Este artigo tem como objetivo principal propor um esquema conceitual analítico que facilite a compreensão das contribuições da diversidade geracional para a aprendizagem organizacional (AO), sob a abordagem baseada em prática na perspectiva sociológica. Realizou-se um estudo de caso múltiplo qualitativo, de natureza exploratória e descritiva. Com a aplicação do esquema conceitual analítico, os resultados revelam que, nas práticas cotidianas de trabalho ocorre a aprendizagem por meio das relações sociais e das interações. Numa relação processual, acontece a transferência, o compartilhamento, a criação e a reconstrução de conhecimento, resultando em aprendizagem intergeracional que contribui para com a AO.Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)2021-09-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/epub+ziptext/xmlhttps://revistas.pucsp.br/index.php/ReCaPe/article/view/4830010.23925/recape.v11i3.48300Revista de Carreiras e Pessoas; v. 11 n. 3 (2021): setembro/dezembro2237-142710.23925/recape.v11i3reponame:Revista de Carreiras e Pessoasinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPporhttps://revistas.pucsp.br/index.php/ReCaPe/article/view/48300/37543https://revistas.pucsp.br/index.php/ReCaPe/article/view/48300/37544https://revistas.pucsp.br/index.php/ReCaPe/article/view/48300/37545Copyright (c) 2021 Revista de Carreiras e Pessoas (ReCaPe) | ISSN-e: 2237-1427https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessColet, Daniela SiqueiraMozzato, Anelise Rebelato2021-09-01T13:53:08Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/48300Revistahttps://revistas.pucsp.br/ReCaPehttps://revistas.pucsp.br//index.php/ReCaPe/oairecape@pucsp.br2237-14272237-1427opendoar:2021-09-01T13:53:08Revista de Carreiras e Pessoas - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.none.fl_str_mv Contributions of generational diversity for organizational learning
Contribuciones de la diversidad geracional para el aprendizaje organizacional
Contribuições da diversidade geracional para a aprendizagem organizacional
title Contributions of generational diversity for organizational learning
spellingShingle Contributions of generational diversity for organizational learning
Colet, Daniela Siqueira
Diversidade geracional
Aprendizagem intergeracional
Aprendizagem organizacional
Generational diversity
Intergenerational learning
Organizational learning
Diversidad generacional
Aprendizaje intergeneracional
Aprendizaje organizacional
title_short Contributions of generational diversity for organizational learning
title_full Contributions of generational diversity for organizational learning
title_fullStr Contributions of generational diversity for organizational learning
title_full_unstemmed Contributions of generational diversity for organizational learning
title_sort Contributions of generational diversity for organizational learning
author Colet, Daniela Siqueira
author_facet Colet, Daniela Siqueira
Mozzato, Anelise Rebelato
author_role author
author2 Mozzato, Anelise Rebelato
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Colet, Daniela Siqueira
Mozzato, Anelise Rebelato
dc.subject.por.fl_str_mv Diversidade geracional
Aprendizagem intergeracional
Aprendizagem organizacional
Generational diversity
Intergenerational learning
Organizational learning
Diversidad generacional
Aprendizaje intergeneracional
Aprendizaje organizacional
topic Diversidade geracional
Aprendizagem intergeracional
Aprendizagem organizacional
Generational diversity
Intergenerational learning
Organizational learning
Diversidad generacional
Aprendizaje intergeneracional
Aprendizaje organizacional
description The main objective of this article is to propose an analytical conceptual scheme that facilitates the understanding of the contributions of generational diversity to organizational learning (OL), under the practice-based approach in the sociological perspective. A qualitative multiple case study was carried out, with an exploratory and descriptive nature. With the application of the analytical conceptual scheme, the results reveal that, in daily work practices, learning occurs through social relationships and interactions. In a procedural relationship, knowledge transfer, sharing, creation and reconstruction take place, resulting in intergenerational learning that contributes to OL.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-09-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.pucsp.br/index.php/ReCaPe/article/view/48300
10.23925/recape.v11i3.48300
url https://revistas.pucsp.br/index.php/ReCaPe/article/view/48300
identifier_str_mv 10.23925/recape.v11i3.48300
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.pucsp.br/index.php/ReCaPe/article/view/48300/37543
https://revistas.pucsp.br/index.php/ReCaPe/article/view/48300/37544
https://revistas.pucsp.br/index.php/ReCaPe/article/view/48300/37545
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista de Carreiras e Pessoas (ReCaPe) | ISSN-e: 2237-1427
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista de Carreiras e Pessoas (ReCaPe) | ISSN-e: 2237-1427
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/epub+zip
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Carreiras e Pessoas; v. 11 n. 3 (2021): setembro/dezembro
2237-1427
10.23925/recape.v11i3
reponame:Revista de Carreiras e Pessoas
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Revista de Carreiras e Pessoas
collection Revista de Carreiras e Pessoas
repository.name.fl_str_mv Revista de Carreiras e Pessoas - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv recape@pucsp.br
_version_ 1798675233525202944