Contributions of generational diversity for organizational learning
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Carreiras e Pessoas |
Texto Completo: | https://revistas.pucsp.br/index.php/ReCaPe/article/view/48300 |
Resumo: | The main objective of this article is to propose an analytical conceptual scheme that facilitates the understanding of the contributions of generational diversity to organizational learning (OL), under the practice-based approach in the sociological perspective. A qualitative multiple case study was carried out, with an exploratory and descriptive nature. With the application of the analytical conceptual scheme, the results reveal that, in daily work practices, learning occurs through social relationships and interactions. In a procedural relationship, knowledge transfer, sharing, creation and reconstruction take place, resulting in intergenerational learning that contributes to OL. |
id |
PUC_SP-10_33880575473c686f7807dc1a33b9550e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/48300 |
network_acronym_str |
PUC_SP-10 |
network_name_str |
Revista de Carreiras e Pessoas |
repository_id_str |
|
spelling |
Contributions of generational diversity for organizational learningContribuciones de la diversidad geracional para el aprendizaje organizacionalContribuições da diversidade geracional para a aprendizagem organizacionalDiversidade geracionalAprendizagem intergeracionalAprendizagem organizacionalGenerational diversityIntergenerational learningOrganizational learningDiversidad generacionalAprendizaje intergeneracionalAprendizaje organizacionalThe main objective of this article is to propose an analytical conceptual scheme that facilitates the understanding of the contributions of generational diversity to organizational learning (OL), under the practice-based approach in the sociological perspective. A qualitative multiple case study was carried out, with an exploratory and descriptive nature. With the application of the analytical conceptual scheme, the results reveal that, in daily work practices, learning occurs through social relationships and interactions. In a procedural relationship, knowledge transfer, sharing, creation and reconstruction take place, resulting in intergenerational learning that contributes to OL.Este artículo tiene como objetivo principal proponer un esquema conceptual analítico que facilite la comprensión de las contribuciones de la diversidad generacional al aprendizaje organizacional (AO), bajo el enfoque basado en la práctica en la perspectiva sociológica. Se realizó un estudio cualitativo de casos múltiples, de naturaleza exploratoria y descriptiva. Con la aplicación del esquema conceptual analítico, los resultados revelan que, en las prácticas laborales diarias, el aprendizaje ocurre a través de las relaciones e interacciones sociales. En una relación de procedimiento, se lleva a cabo la transferencia de conocimiento, el intercambio, la creación y la reconstrucción, lo que resulta en un aprendizaje intergeneracional que contribuye a la AO.Este artigo tem como objetivo principal propor um esquema conceitual analítico que facilite a compreensão das contribuições da diversidade geracional para a aprendizagem organizacional (AO), sob a abordagem baseada em prática na perspectiva sociológica. Realizou-se um estudo de caso múltiplo qualitativo, de natureza exploratória e descritiva. Com a aplicação do esquema conceitual analítico, os resultados revelam que, nas práticas cotidianas de trabalho ocorre a aprendizagem por meio das relações sociais e das interações. Numa relação processual, acontece a transferência, o compartilhamento, a criação e a reconstrução de conhecimento, resultando em aprendizagem intergeracional que contribui para com a AO.Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)2021-09-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/epub+ziptext/xmlhttps://revistas.pucsp.br/index.php/ReCaPe/article/view/4830010.23925/recape.v11i3.48300Revista de Carreiras e Pessoas; v. 11 n. 3 (2021): setembro/dezembro2237-142710.23925/recape.v11i3reponame:Revista de Carreiras e Pessoasinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPporhttps://revistas.pucsp.br/index.php/ReCaPe/article/view/48300/37543https://revistas.pucsp.br/index.php/ReCaPe/article/view/48300/37544https://revistas.pucsp.br/index.php/ReCaPe/article/view/48300/37545Copyright (c) 2021 Revista de Carreiras e Pessoas (ReCaPe) | ISSN-e: 2237-1427https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessColet, Daniela SiqueiraMozzato, Anelise Rebelato2021-09-01T13:53:08Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/48300Revistahttps://revistas.pucsp.br/ReCaPehttps://revistas.pucsp.br//index.php/ReCaPe/oairecape@pucsp.br2237-14272237-1427opendoar:2021-09-01T13:53:08Revista de Carreiras e Pessoas - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Contributions of generational diversity for organizational learning Contribuciones de la diversidad geracional para el aprendizaje organizacional Contribuições da diversidade geracional para a aprendizagem organizacional |
title |
Contributions of generational diversity for organizational learning |
spellingShingle |
Contributions of generational diversity for organizational learning Colet, Daniela Siqueira Diversidade geracional Aprendizagem intergeracional Aprendizagem organizacional Generational diversity Intergenerational learning Organizational learning Diversidad generacional Aprendizaje intergeneracional Aprendizaje organizacional |
title_short |
Contributions of generational diversity for organizational learning |
title_full |
Contributions of generational diversity for organizational learning |
title_fullStr |
Contributions of generational diversity for organizational learning |
title_full_unstemmed |
Contributions of generational diversity for organizational learning |
title_sort |
Contributions of generational diversity for organizational learning |
author |
Colet, Daniela Siqueira |
author_facet |
Colet, Daniela Siqueira Mozzato, Anelise Rebelato |
author_role |
author |
author2 |
Mozzato, Anelise Rebelato |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Colet, Daniela Siqueira Mozzato, Anelise Rebelato |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Diversidade geracional Aprendizagem intergeracional Aprendizagem organizacional Generational diversity Intergenerational learning Organizational learning Diversidad generacional Aprendizaje intergeneracional Aprendizaje organizacional |
topic |
Diversidade geracional Aprendizagem intergeracional Aprendizagem organizacional Generational diversity Intergenerational learning Organizational learning Diversidad generacional Aprendizaje intergeneracional Aprendizaje organizacional |
description |
The main objective of this article is to propose an analytical conceptual scheme that facilitates the understanding of the contributions of generational diversity to organizational learning (OL), under the practice-based approach in the sociological perspective. A qualitative multiple case study was carried out, with an exploratory and descriptive nature. With the application of the analytical conceptual scheme, the results reveal that, in daily work practices, learning occurs through social relationships and interactions. In a procedural relationship, knowledge transfer, sharing, creation and reconstruction take place, resulting in intergenerational learning that contributes to OL. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-09-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.pucsp.br/index.php/ReCaPe/article/view/48300 10.23925/recape.v11i3.48300 |
url |
https://revistas.pucsp.br/index.php/ReCaPe/article/view/48300 |
identifier_str_mv |
10.23925/recape.v11i3.48300 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.pucsp.br/index.php/ReCaPe/article/view/48300/37543 https://revistas.pucsp.br/index.php/ReCaPe/article/view/48300/37544 https://revistas.pucsp.br/index.php/ReCaPe/article/view/48300/37545 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista de Carreiras e Pessoas (ReCaPe) | ISSN-e: 2237-1427 https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista de Carreiras e Pessoas (ReCaPe) | ISSN-e: 2237-1427 https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/epub+zip text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Carreiras e Pessoas; v. 11 n. 3 (2021): setembro/dezembro 2237-1427 10.23925/recape.v11i3 reponame:Revista de Carreiras e Pessoas instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Revista de Carreiras e Pessoas |
collection |
Revista de Carreiras e Pessoas |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Carreiras e Pessoas - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
recape@pucsp.br |
_version_ |
1798675233525202944 |