O novo sujeito industrializado em Paulo Freire: ideias e contexto na tese Educação e atualidade brasileira (1959)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/29601 |
Resumo: | This study examines Paulo Freire’s thesis for the application to a professor position in the University of Recife, called Education and Brazilian Contemporaneity (1959), on education related to social and historical development in Brazil between 1959 and 1964. By understanding the dynamics in the aforementioned historical scenario, this work considers different aspects of the researched author’s educational background: the teaching career and his thesis; the researches on the industrialized subject; the researches on the national scenario; perspective of consciousness and Brazilian reality. The selected historical sources and results correspond to a set of historical perspectives and analysis of the book Education and Brazilian Contemporaneity (1959). The procedures used for analyzing such material are based on the studies of Antonio Gramsci, regarding the revaluation of the organic subject, the role of intellectuals and the economic issue, returning to Paulo Freire for the understanding of the new industrialized subject, in front of economic and social development, emphasizing the role of educational design for a critical and transitional perspective |
id |
PUC_SP-1_0188a679061de316cf7cb44733401aa5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/29601 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Gonçalves, Mauro Castilhohttp://lattes.cnpq.br/7525754070736569http://lattes.cnpq.br/7525754070736569Silva, Pedro Henrique Ciucci da2022-11-03T18:39:44Z2022-11-03T18:39:44Z2022-09-09Silva, Pedro Henrique Ciucci da. O novo sujeito industrializado em Paulo Freire: ideias e contexto na tese Educação e atualidade brasileira (1959). 2022. Tese (Doutorado em Educação: História, Política, Sociedade) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, Sociedade da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2022.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/29601This study examines Paulo Freire’s thesis for the application to a professor position in the University of Recife, called Education and Brazilian Contemporaneity (1959), on education related to social and historical development in Brazil between 1959 and 1964. By understanding the dynamics in the aforementioned historical scenario, this work considers different aspects of the researched author’s educational background: the teaching career and his thesis; the researches on the industrialized subject; the researches on the national scenario; perspective of consciousness and Brazilian reality. The selected historical sources and results correspond to a set of historical perspectives and analysis of the book Education and Brazilian Contemporaneity (1959). The procedures used for analyzing such material are based on the studies of Antonio Gramsci, regarding the revaluation of the organic subject, the role of intellectuals and the economic issue, returning to Paulo Freire for the understanding of the new industrialized subject, in front of economic and social development, emphasizing the role of educational design for a critical and transitional perspectiveO presente estudo examina a tese de concurso de Paulo Freire (1921-1997), Educação e Atualidade Brasileira (1959), acerca da educação relacionada ao desenvolvimento social e histórico no Brasil, entre os anos de 1959 e 1964. Ao compreender as dinâmicas no cenário histórico referido, a pesquisa considera aspectos da formação acadêmica e docente do autor em questão: a carreira de professor e suas pesquisas para sua tese; pesquisa sobre o sujeito industrializado; pesquisa sobre o cenário nacional; perspectiva de consciência e realidade brasileira. As fontes históricas selecionadas e resultados correspondem a um conjunto de perspectivas históricas e análise do livro Educação e Atualidade Brasileira. Os procedimentos de análise de tal material fundamentam-se nos estudos de Antonio Gramsci, no que tange a revalorização do sujeito orgânico, papel dos intelectuais e questão econômica, retornando a Paulo Freire para a compreensão do Novo Sujeito Industrializado, diante do desenvolvimento econômico e social, com ênfase sobre o papel do projeto educacional para uma perspectiva crítica e transitivaCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – CAPESporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, SociedadePUC-SPBrasilFaculdade de EducaçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAOPaulo FreireEducaçãoSujeitoDécada de 1950IndustrializaçãoPaulo FreireEducationSubjectBrazil in 1950IndustrializationO novo sujeito industrializado em Paulo Freire: ideias e contexto na tese Educação e atualidade brasileira (1959)info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALPedro Henrique Ciucci da Silva.pdfapplication/pdf824279https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/29601/1/Pedro%20Henrique%20Ciucci%20da%20Silva.pdf5916893d6533872e6b0deaee491af37aMD51TEXTPedro Henrique Ciucci da Silva.pdf.txtPedro Henrique Ciucci da Silva.pdf.txtExtracted texttext/plain240621https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/29601/2/Pedro%20Henrique%20Ciucci%20da%20Silva.pdf.txte73c39187d7c7a94635a752ab9db2df4MD52THUMBNAILPedro Henrique Ciucci da Silva.pdf.jpgPedro Henrique Ciucci da Silva.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1250https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/29601/3/Pedro%20Henrique%20Ciucci%20da%20Silva.pdf.jpgfe3f767388415f0c1ec27f02b9854d71MD53handle/296012024-04-16 09:50:11.272oai:repositorio.pucsp.br:handle/29601Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2024-04-16T12:50:11Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.pt_BR.fl_str_mv |
O novo sujeito industrializado em Paulo Freire: ideias e contexto na tese Educação e atualidade brasileira (1959) |
title |
O novo sujeito industrializado em Paulo Freire: ideias e contexto na tese Educação e atualidade brasileira (1959) |
spellingShingle |
O novo sujeito industrializado em Paulo Freire: ideias e contexto na tese Educação e atualidade brasileira (1959) Silva, Pedro Henrique Ciucci da CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO Paulo Freire Educação Sujeito Década de 1950 Industrialização Paulo Freire Education Subject Brazil in 1950 Industrialization |
title_short |
O novo sujeito industrializado em Paulo Freire: ideias e contexto na tese Educação e atualidade brasileira (1959) |
title_full |
O novo sujeito industrializado em Paulo Freire: ideias e contexto na tese Educação e atualidade brasileira (1959) |
title_fullStr |
O novo sujeito industrializado em Paulo Freire: ideias e contexto na tese Educação e atualidade brasileira (1959) |
title_full_unstemmed |
O novo sujeito industrializado em Paulo Freire: ideias e contexto na tese Educação e atualidade brasileira (1959) |
title_sort |
O novo sujeito industrializado em Paulo Freire: ideias e contexto na tese Educação e atualidade brasileira (1959) |
author |
Silva, Pedro Henrique Ciucci da |
author_facet |
Silva, Pedro Henrique Ciucci da |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Gonçalves, Mauro Castilho |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/7525754070736569 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/7525754070736569 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Pedro Henrique Ciucci da |
contributor_str_mv |
Gonçalves, Mauro Castilho |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO |
topic |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO Paulo Freire Educação Sujeito Década de 1950 Industrialização Paulo Freire Education Subject Brazil in 1950 Industrialization |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Paulo Freire Educação Sujeito Década de 1950 Industrialização |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Paulo Freire Education Subject Brazil in 1950 Industrialization |
description |
This study examines Paulo Freire’s thesis for the application to a professor position in the University of Recife, called Education and Brazilian Contemporaneity (1959), on education related to social and historical development in Brazil between 1959 and 1964. By understanding the dynamics in the aforementioned historical scenario, this work considers different aspects of the researched author’s educational background: the teaching career and his thesis; the researches on the industrialized subject; the researches on the national scenario; perspective of consciousness and Brazilian reality. The selected historical sources and results correspond to a set of historical perspectives and analysis of the book Education and Brazilian Contemporaneity (1959). The procedures used for analyzing such material are based on the studies of Antonio Gramsci, regarding the revaluation of the organic subject, the role of intellectuals and the economic issue, returning to Paulo Freire for the understanding of the new industrialized subject, in front of economic and social development, emphasizing the role of educational design for a critical and transitional perspective |
publishDate |
2022 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2022-11-03T18:39:44Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2022-11-03T18:39:44Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2022-09-09 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis |
format |
doctoralThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Silva, Pedro Henrique Ciucci da. O novo sujeito industrializado em Paulo Freire: ideias e contexto na tese Educação e atualidade brasileira (1959). 2022. Tese (Doutorado em Educação: História, Política, Sociedade) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, Sociedade da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2022. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/29601 |
identifier_str_mv |
Silva, Pedro Henrique Ciucci da. O novo sujeito industrializado em Paulo Freire: ideias e contexto na tese Educação e atualidade brasileira (1959). 2022. Tese (Doutorado em Educação: História, Política, Sociedade) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, Sociedade da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2022. |
url |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/29601 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, Sociedade |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Faculdade de Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/29601/1/Pedro%20Henrique%20Ciucci%20da%20Silva.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/29601/2/Pedro%20Henrique%20Ciucci%20da%20Silva.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/29601/3/Pedro%20Henrique%20Ciucci%20da%20Silva.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
5916893d6533872e6b0deaee491af37a e73c39187d7c7a94635a752ab9db2df4 fe3f767388415f0c1ec27f02b9854d71 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277910594355200 |