Afetividade: elemento essencial no processo de ensino aprendizagem

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Zucari, Bruno
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/28282
Resumo: This research aimed at investigating and analyzing how much affection is necessary throughout the whole process of teaching-learning, and how it's absence is harmful and, many times, even traumatic to the learner. It presents concepts, theories and practices that justify the importance of an affectionate bond between teachers and students in order to have a really significant learning. This is so, because it shows that an affectionate environment raises interest, motivates and becomes pleasant to the educators, as well as to the learners, which makes teaching-learning easier and demystifies several educators' understanding that "taking care" takes place only outside school. The investigation was developed as a bibliographical and documental research supported in the theories created and confirmed by Henry Wallon, Jean Piaget, Miguel Arroyo, Bernard Charlot, Paulo Freire, among others. The final conclusions present and affirm the necessity for more concern with the affectionate and emotional side of teachers and students, so to have a lower level of school failure and a higher quality in the process of teaching-learning. Besides that, it was also possible to conclude that, with affection, the education of subjects as critical citizens improves, as well as the self-valorization of educators
id PUC_SP-1_03d77bf90625b11d721ee5624dc0d7bf
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/28282
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Campos, Terezinha Calil PadisZucari, Bruno2022-09-30T12:38:55Z2022-09-30T12:38:55Z2015-11-28Zucari, Bruno. Afetividade: elemento essencial no processo de ensino aprendizagem. 2015. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/28282This research aimed at investigating and analyzing how much affection is necessary throughout the whole process of teaching-learning, and how it's absence is harmful and, many times, even traumatic to the learner. It presents concepts, theories and practices that justify the importance of an affectionate bond between teachers and students in order to have a really significant learning. This is so, because it shows that an affectionate environment raises interest, motivates and becomes pleasant to the educators, as well as to the learners, which makes teaching-learning easier and demystifies several educators' understanding that "taking care" takes place only outside school. The investigation was developed as a bibliographical and documental research supported in the theories created and confirmed by Henry Wallon, Jean Piaget, Miguel Arroyo, Bernard Charlot, Paulo Freire, among others. The final conclusions present and affirm the necessity for more concern with the affectionate and emotional side of teachers and students, so to have a lower level of school failure and a higher quality in the process of teaching-learning. Besides that, it was also possible to conclude that, with affection, the education of subjects as critical citizens improves, as well as the self-valorization of educatorsEsta pesquisa teve por objetivo investigar e analisar o quanto a afetividade é necessária durante todo o processo de ensino-aprendizagem e o quanto a sua ausência é prejudicial e por muitas vezes até mesmo traumática para o educando. Apresenta conceitos, teorias e práticas que justificam a importância de um laço afetivo entre o discente e o docente para uma aprendizagem realmente significativa. Isso porque mostra que um ambiente afetivo desperta interesse, gera motivação e passa a ser algo agradável, tanto para o educando quanto para o educador, facilitando assim, o processo de ensino-aprendizagem, e desmistificando a visão de diversos educadores de que o “cuidar” se dá apenas do lado de fora do ambiente escolar. A investigação foi desenvolvida na forma de pesquisa bibliográfica e documental, apoiada nas teorias elaboradas e comprovadas por Henry Wallon, Jean Piaget, Miguel Arroyo, Bernard Charlot, Paulo Freire, entre outros. As conclusões finais apresentam e afirmam a necessidade de uma maior preocupação com o lado afetivo e emocional, tanto do docente quanto do discente, para haver um índice cada vez menor de fracasso escolar e uma qualidade cada vez maior no processo de ensino-aprendizagem. Além disso, foi possível concluir, também, que, com afetividade melhora-se a formação do sujeito como cidadão crítico e a autovalorização do educadorporPontifícia Universidade Católica de São PauloGraduação em PedagogiaPUC-SPBrasilFaculdade de EducaçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOAfetividadeRelação professor-alunoFracasso escolarQualidade no ensino-aprendizagemAffectionStudent-teacher relationshipSchool failureQuality in teaching-learningAfetividade: elemento essencial no processo de ensino aprendizageminfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALBRUNO ZUCARI - TCC.pdfapplication/pdf604112https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28282/1/BRUNO%20ZUCARI%20-%20TCC.pdfce1fd14ef1d234606484956f1140972bMD51TEXTBRUNO ZUCARI - TCC.pdf.txtBRUNO ZUCARI - TCC.pdf.txtExtracted texttext/plain119925https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28282/2/BRUNO%20ZUCARI%20-%20TCC.pdf.txt528620d15758c801d44dccbea749eccdMD52THUMBNAILBRUNO ZUCARI - TCC.pdf.jpgBRUNO ZUCARI - TCC.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1144https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28282/3/BRUNO%20ZUCARI%20-%20TCC.pdf.jpgc254b1d682a11dc107d1004e1e5c048cMD53handle/282822022-10-01 01:03:30.179oai:repositorio.pucsp.br:handle/28282Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-10-01T04:03:30Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.pt_BR.fl_str_mv Afetividade: elemento essencial no processo de ensino aprendizagem
title Afetividade: elemento essencial no processo de ensino aprendizagem
spellingShingle Afetividade: elemento essencial no processo de ensino aprendizagem
Zucari, Bruno
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Afetividade
Relação professor-aluno
Fracasso escolar
Qualidade no ensino-aprendizagem
Affection
Student-teacher relationship
School failure
Quality in teaching-learning
title_short Afetividade: elemento essencial no processo de ensino aprendizagem
title_full Afetividade: elemento essencial no processo de ensino aprendizagem
title_fullStr Afetividade: elemento essencial no processo de ensino aprendizagem
title_full_unstemmed Afetividade: elemento essencial no processo de ensino aprendizagem
title_sort Afetividade: elemento essencial no processo de ensino aprendizagem
author Zucari, Bruno
author_facet Zucari, Bruno
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Campos, Terezinha Calil Padis
dc.contributor.author.fl_str_mv Zucari, Bruno
contributor_str_mv Campos, Terezinha Calil Padis
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
topic CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Afetividade
Relação professor-aluno
Fracasso escolar
Qualidade no ensino-aprendizagem
Affection
Student-teacher relationship
School failure
Quality in teaching-learning
dc.subject.por.fl_str_mv Afetividade
Relação professor-aluno
Fracasso escolar
Qualidade no ensino-aprendizagem
dc.subject.eng.fl_str_mv Affection
Student-teacher relationship
School failure
Quality in teaching-learning
description This research aimed at investigating and analyzing how much affection is necessary throughout the whole process of teaching-learning, and how it's absence is harmful and, many times, even traumatic to the learner. It presents concepts, theories and practices that justify the importance of an affectionate bond between teachers and students in order to have a really significant learning. This is so, because it shows that an affectionate environment raises interest, motivates and becomes pleasant to the educators, as well as to the learners, which makes teaching-learning easier and demystifies several educators' understanding that "taking care" takes place only outside school. The investigation was developed as a bibliographical and documental research supported in the theories created and confirmed by Henry Wallon, Jean Piaget, Miguel Arroyo, Bernard Charlot, Paulo Freire, among others. The final conclusions present and affirm the necessity for more concern with the affectionate and emotional side of teachers and students, so to have a lower level of school failure and a higher quality in the process of teaching-learning. Besides that, it was also possible to conclude that, with affection, the education of subjects as critical citizens improves, as well as the self-valorization of educators
publishDate 2015
dc.date.issued.fl_str_mv 2015-11-28
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2022-09-30T12:38:55Z
dc.date.available.fl_str_mv 2022-09-30T12:38:55Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Zucari, Bruno. Afetividade: elemento essencial no processo de ensino aprendizagem. 2015. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/28282
identifier_str_mv Zucari, Bruno. Afetividade: elemento essencial no processo de ensino aprendizagem. 2015. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015.
url https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/28282
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Graduação em Pedagogia
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv Brasil
dc.publisher.department.fl_str_mv Faculdade de Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28282/1/BRUNO%20ZUCARI%20-%20TCC.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28282/2/BRUNO%20ZUCARI%20-%20TCC.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28282/3/BRUNO%20ZUCARI%20-%20TCC.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv ce1fd14ef1d234606484956f1140972b
528620d15758c801d44dccbea749eccd
c254b1d682a11dc107d1004e1e5c048c
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277779186810880