Currículo, arte e formação continuada: percepções de arte-educadores participantes do programa "A rede aprende com a rede" no Estado de São Paulo
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9562 |
Resumo: | This research examines some perceptions of art teachers who teach in state schools in the region of Franco da Rocha , São Paulo, on the application of the "Network Learns Network , focusing on the intent of the course that had as an objective to clarify and deepen. Course of Art of São Paulo . The epistemological grounding of this research is based on theoretical frameworks that expand the field of study in relation to Continuing Education, Curriculum, Art and Ethics. Indispensable categories in the current educational context, its discussion, reflection and discussion assume prospects for significant improvements in the school universe. For its implementation we chose to follow the methodological guidelines of Cognitive Mapping, proposed in 2006 by the researcher Alexandra L. Pereira Okada and analysis of the perceptions of art teachers surveyed and had as theoretical authors Orlandi (1989) and Chizzotti (2008). It is expected that the reflection of this work will contribute to the educational practice of the art educator in making the art a cognitive learning, sensitizing, humanizing and liberating to its students |
id |
PUC_SP-1_07264b9e19e815d17d50239272bc1c17 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/9562 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Cortella, Mario Sergiohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4449647Y2Silva, Irinéia Aparecida dos Santos2016-04-27T14:30:37Z2011-05-102011-05-04Silva, Irinéia Aparecida dos Santos. Currículo, arte e formação continuada: percepções de arte-educadores participantes do programa "A rede aprende com a rede" no Estado de São Paulo. 2011. 191 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2011.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9562This research examines some perceptions of art teachers who teach in state schools in the region of Franco da Rocha , São Paulo, on the application of the "Network Learns Network , focusing on the intent of the course that had as an objective to clarify and deepen. Course of Art of São Paulo . The epistemological grounding of this research is based on theoretical frameworks that expand the field of study in relation to Continuing Education, Curriculum, Art and Ethics. Indispensable categories in the current educational context, its discussion, reflection and discussion assume prospects for significant improvements in the school universe. For its implementation we chose to follow the methodological guidelines of Cognitive Mapping, proposed in 2006 by the researcher Alexandra L. Pereira Okada and analysis of the perceptions of art teachers surveyed and had as theoretical authors Orlandi (1989) and Chizzotti (2008). It is expected that the reflection of this work will contribute to the educational practice of the art educator in making the art a cognitive learning, sensitizing, humanizing and liberating to its studentsEsta pesquisa analisa algumas percepções de arte-educadores que lecionam em escolas estaduais na Região de Franco da Rocha, Grande São Paulo, sobre a aplicação do Programa A Rede Aprende com a Rede , tendo como foco a intencionalidade do curso que apresentava como objetivo explicitar e aprofundar a Proposta Curricular de Arte do Estado de São Paulo. Os embasamentos epistemológicos desta pesquisa se fundamentam em referenciais teóricos que ampliarão o campo de estudo em relação à Formação Continuada, Currículo, Arte e Ética. Categorias indispensáveis no contexto educacional atual, seu debate, reflexão e discussão pressupõe perspectivas de melhorias significativas no universo escolar. Para sua efetivação optou-se por seguir as orientações metodológicas da Cartografia Cognitiva, proposta em 2006 pela pesquisadora Alexandra L. Pereira Okada e a análise das percepções dos arte-educadores pesquisados tiveram como fundamentação teórica os autores Orlandi (1989) e Chizzotti (2008). Espera-se que a reflexibilidade deste trabalho contribua na prática educativa do arte-educador no sentido de tornar a Arte uma aprendizagem cognitiva, sensibilizadora, humanizadora e emancipadora aos seus alunos e alunasCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/22566/Irineia%20Aparecida%20dos%20Santos%20Silva.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: CurrículoPUC-SPBREducaçãoCurrículoArteFormação continuadaArte-educadoresCurriculumArtContinuing educationArt-educatorsCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOCurrículo, arte e formação continuada: percepções de arte-educadores participantes do programa "A rede aprende com a rede" no Estado de São Pauloinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTIrineia Aparecida dos Santos Silva.pdf.txtIrineia Aparecida dos Santos Silva.pdf.txtExtracted texttext/plain270311https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9562/3/Irineia%20Aparecida%20dos%20Santos%20Silva.pdf.txt1eed374d017a49b6c193b26555ff5313MD53ORIGINALIrineia Aparecida dos Santos Silva.pdfapplication/pdf4604972https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9562/1/Irineia%20Aparecida%20dos%20Santos%20Silva.pdfecd977f277f908e23a57da3c4ee29c5fMD51THUMBNAILIrineia Aparecida dos Santos Silva.pdf.jpgIrineia Aparecida dos Santos Silva.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg2470https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9562/2/Irineia%20Aparecida%20dos%20Santos%20Silva.pdf.jpga03aab2ba2caffddad021f940d335bbdMD52handle/95622022-04-19 16:00:47.576oai:repositorio.pucsp.br:handle/9562Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-19T19:00:47Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Currículo, arte e formação continuada: percepções de arte-educadores participantes do programa "A rede aprende com a rede" no Estado de São Paulo |
title |
Currículo, arte e formação continuada: percepções de arte-educadores participantes do programa "A rede aprende com a rede" no Estado de São Paulo |
spellingShingle |
Currículo, arte e formação continuada: percepções de arte-educadores participantes do programa "A rede aprende com a rede" no Estado de São Paulo Silva, Irinéia Aparecida dos Santos Currículo Arte Formação continuada Arte-educadores Curriculum Art Continuing education Art-educators CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Currículo, arte e formação continuada: percepções de arte-educadores participantes do programa "A rede aprende com a rede" no Estado de São Paulo |
title_full |
Currículo, arte e formação continuada: percepções de arte-educadores participantes do programa "A rede aprende com a rede" no Estado de São Paulo |
title_fullStr |
Currículo, arte e formação continuada: percepções de arte-educadores participantes do programa "A rede aprende com a rede" no Estado de São Paulo |
title_full_unstemmed |
Currículo, arte e formação continuada: percepções de arte-educadores participantes do programa "A rede aprende com a rede" no Estado de São Paulo |
title_sort |
Currículo, arte e formação continuada: percepções de arte-educadores participantes do programa "A rede aprende com a rede" no Estado de São Paulo |
author |
Silva, Irinéia Aparecida dos Santos |
author_facet |
Silva, Irinéia Aparecida dos Santos |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Cortella, Mario Sergio |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4449647Y2 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Irinéia Aparecida dos Santos |
contributor_str_mv |
Cortella, Mario Sergio |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Currículo Arte Formação continuada Arte-educadores |
topic |
Currículo Arte Formação continuada Arte-educadores Curriculum Art Continuing education Art-educators CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Curriculum Art Continuing education Art-educators |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
This research examines some perceptions of art teachers who teach in state schools in the region of Franco da Rocha , São Paulo, on the application of the "Network Learns Network , focusing on the intent of the course that had as an objective to clarify and deepen. Course of Art of São Paulo . The epistemological grounding of this research is based on theoretical frameworks that expand the field of study in relation to Continuing Education, Curriculum, Art and Ethics. Indispensable categories in the current educational context, its discussion, reflection and discussion assume prospects for significant improvements in the school universe. For its implementation we chose to follow the methodological guidelines of Cognitive Mapping, proposed in 2006 by the researcher Alexandra L. Pereira Okada and analysis of the perceptions of art teachers surveyed and had as theoretical authors Orlandi (1989) and Chizzotti (2008). It is expected that the reflection of this work will contribute to the educational practice of the art educator in making the art a cognitive learning, sensitizing, humanizing and liberating to its students |
publishDate |
2011 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2011-05-10 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2011-05-04 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-27T14:30:37Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Silva, Irinéia Aparecida dos Santos. Currículo, arte e formação continuada: percepções de arte-educadores participantes do programa "A rede aprende com a rede" no Estado de São Paulo. 2011. 191 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2011. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9562 |
identifier_str_mv |
Silva, Irinéia Aparecida dos Santos. Currículo, arte e formação continuada: percepções de arte-educadores participantes do programa "A rede aprende com a rede" no Estado de São Paulo. 2011. 191 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2011. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9562 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Currículo |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9562/3/Irineia%20Aparecida%20dos%20Santos%20Silva.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9562/1/Irineia%20Aparecida%20dos%20Santos%20Silva.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9562/2/Irineia%20Aparecida%20dos%20Santos%20Silva.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
1eed374d017a49b6c193b26555ff5313 ecd977f277f908e23a57da3c4ee29c5f a03aab2ba2caffddad021f940d335bbd |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277880447795200 |