Currículo, arte e formação continuada: percepções de arte-educadores participantes do programa "A rede aprende com a rede" no Estado de São Paulo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Irinéia Aparecida dos Santos
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9562
Resumo: This research examines some perceptions of art teachers who teach in state schools in the region of Franco da Rocha , São Paulo, on the application of the "Network Learns Network , focusing on the intent of the course that had as an objective to clarify and deepen. Course of Art of São Paulo . The epistemological grounding of this research is based on theoretical frameworks that expand the field of study in relation to Continuing Education, Curriculum, Art and Ethics. Indispensable categories in the current educational context, its discussion, reflection and discussion assume prospects for significant improvements in the school universe. For its implementation we chose to follow the methodological guidelines of Cognitive Mapping, proposed in 2006 by the researcher Alexandra L. Pereira Okada and analysis of the perceptions of art teachers surveyed and had as theoretical authors Orlandi (1989) and Chizzotti (2008). It is expected that the reflection of this work will contribute to the educational practice of the art educator in making the art a cognitive learning, sensitizing, humanizing and liberating to its students
id PUC_SP-1_07264b9e19e815d17d50239272bc1c17
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/9562
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Cortella, Mario Sergiohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4449647Y2Silva, Irinéia Aparecida dos Santos2016-04-27T14:30:37Z2011-05-102011-05-04Silva, Irinéia Aparecida dos Santos. Currículo, arte e formação continuada: percepções de arte-educadores participantes do programa "A rede aprende com a rede" no Estado de São Paulo. 2011. 191 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2011.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9562This research examines some perceptions of art teachers who teach in state schools in the region of Franco da Rocha , São Paulo, on the application of the "Network Learns Network , focusing on the intent of the course that had as an objective to clarify and deepen. Course of Art of São Paulo . The epistemological grounding of this research is based on theoretical frameworks that expand the field of study in relation to Continuing Education, Curriculum, Art and Ethics. Indispensable categories in the current educational context, its discussion, reflection and discussion assume prospects for significant improvements in the school universe. For its implementation we chose to follow the methodological guidelines of Cognitive Mapping, proposed in 2006 by the researcher Alexandra L. Pereira Okada and analysis of the perceptions of art teachers surveyed and had as theoretical authors Orlandi (1989) and Chizzotti (2008). It is expected that the reflection of this work will contribute to the educational practice of the art educator in making the art a cognitive learning, sensitizing, humanizing and liberating to its studentsEsta pesquisa analisa algumas percepções de arte-educadores que lecionam em escolas estaduais na Região de Franco da Rocha, Grande São Paulo, sobre a aplicação do Programa A Rede Aprende com a Rede , tendo como foco a intencionalidade do curso que apresentava como objetivo explicitar e aprofundar a Proposta Curricular de Arte do Estado de São Paulo. Os embasamentos epistemológicos desta pesquisa se fundamentam em referenciais teóricos que ampliarão o campo de estudo em relação à Formação Continuada, Currículo, Arte e Ética. Categorias indispensáveis no contexto educacional atual, seu debate, reflexão e discussão pressupõe perspectivas de melhorias significativas no universo escolar. Para sua efetivação optou-se por seguir as orientações metodológicas da Cartografia Cognitiva, proposta em 2006 pela pesquisadora Alexandra L. Pereira Okada e a análise das percepções dos arte-educadores pesquisados tiveram como fundamentação teórica os autores Orlandi (1989) e Chizzotti (2008). Espera-se que a reflexibilidade deste trabalho contribua na prática educativa do arte-educador no sentido de tornar a Arte uma aprendizagem cognitiva, sensibilizadora, humanizadora e emancipadora aos seus alunos e alunasCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/22566/Irineia%20Aparecida%20dos%20Santos%20Silva.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: CurrículoPUC-SPBREducaçãoCurrículoArteFormação continuadaArte-educadoresCurriculumArtContinuing educationArt-educatorsCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOCurrículo, arte e formação continuada: percepções de arte-educadores participantes do programa "A rede aprende com a rede" no Estado de São Pauloinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTIrineia Aparecida dos Santos Silva.pdf.txtIrineia Aparecida dos Santos Silva.pdf.txtExtracted texttext/plain270311https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9562/3/Irineia%20Aparecida%20dos%20Santos%20Silva.pdf.txt1eed374d017a49b6c193b26555ff5313MD53ORIGINALIrineia Aparecida dos Santos Silva.pdfapplication/pdf4604972https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9562/1/Irineia%20Aparecida%20dos%20Santos%20Silva.pdfecd977f277f908e23a57da3c4ee29c5fMD51THUMBNAILIrineia Aparecida dos Santos Silva.pdf.jpgIrineia Aparecida dos Santos Silva.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg2470https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9562/2/Irineia%20Aparecida%20dos%20Santos%20Silva.pdf.jpga03aab2ba2caffddad021f940d335bbdMD52handle/95622022-04-19 16:00:47.576oai:repositorio.pucsp.br:handle/9562Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-19T19:00:47Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv Currículo, arte e formação continuada: percepções de arte-educadores participantes do programa "A rede aprende com a rede" no Estado de São Paulo
title Currículo, arte e formação continuada: percepções de arte-educadores participantes do programa "A rede aprende com a rede" no Estado de São Paulo
spellingShingle Currículo, arte e formação continuada: percepções de arte-educadores participantes do programa "A rede aprende com a rede" no Estado de São Paulo
Silva, Irinéia Aparecida dos Santos
Currículo
Arte
Formação continuada
Arte-educadores
Curriculum
Art
Continuing education
Art-educators
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short Currículo, arte e formação continuada: percepções de arte-educadores participantes do programa "A rede aprende com a rede" no Estado de São Paulo
title_full Currículo, arte e formação continuada: percepções de arte-educadores participantes do programa "A rede aprende com a rede" no Estado de São Paulo
title_fullStr Currículo, arte e formação continuada: percepções de arte-educadores participantes do programa "A rede aprende com a rede" no Estado de São Paulo
title_full_unstemmed Currículo, arte e formação continuada: percepções de arte-educadores participantes do programa "A rede aprende com a rede" no Estado de São Paulo
title_sort Currículo, arte e formação continuada: percepções de arte-educadores participantes do programa "A rede aprende com a rede" no Estado de São Paulo
author Silva, Irinéia Aparecida dos Santos
author_facet Silva, Irinéia Aparecida dos Santos
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Cortella, Mario Sergio
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4449647Y2
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Irinéia Aparecida dos Santos
contributor_str_mv Cortella, Mario Sergio
dc.subject.por.fl_str_mv Currículo
Arte
Formação continuada
Arte-educadores
topic Currículo
Arte
Formação continuada
Arte-educadores
Curriculum
Art
Continuing education
Art-educators
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
dc.subject.eng.fl_str_mv Curriculum
Art
Continuing education
Art-educators
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description This research examines some perceptions of art teachers who teach in state schools in the region of Franco da Rocha , São Paulo, on the application of the "Network Learns Network , focusing on the intent of the course that had as an objective to clarify and deepen. Course of Art of São Paulo . The epistemological grounding of this research is based on theoretical frameworks that expand the field of study in relation to Continuing Education, Curriculum, Art and Ethics. Indispensable categories in the current educational context, its discussion, reflection and discussion assume prospects for significant improvements in the school universe. For its implementation we chose to follow the methodological guidelines of Cognitive Mapping, proposed in 2006 by the researcher Alexandra L. Pereira Okada and analysis of the perceptions of art teachers surveyed and had as theoretical authors Orlandi (1989) and Chizzotti (2008). It is expected that the reflection of this work will contribute to the educational practice of the art educator in making the art a cognitive learning, sensitizing, humanizing and liberating to its students
publishDate 2011
dc.date.available.fl_str_mv 2011-05-10
dc.date.issued.fl_str_mv 2011-05-04
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-27T14:30:37Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Silva, Irinéia Aparecida dos Santos. Currículo, arte e formação continuada: percepções de arte-educadores participantes do programa "A rede aprende com a rede" no Estado de São Paulo. 2011. 191 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2011.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9562
identifier_str_mv Silva, Irinéia Aparecida dos Santos. Currículo, arte e formação continuada: percepções de arte-educadores participantes do programa "A rede aprende com a rede" no Estado de São Paulo. 2011. 191 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2011.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9562
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Currículo
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9562/3/Irineia%20Aparecida%20dos%20Santos%20Silva.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9562/1/Irineia%20Aparecida%20dos%20Santos%20Silva.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9562/2/Irineia%20Aparecida%20dos%20Santos%20Silva.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 1eed374d017a49b6c193b26555ff5313
ecd977f277f908e23a57da3c4ee29c5f
a03aab2ba2caffddad021f940d335bbd
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277880447795200