O compreender das diferenças individuais do alunos: uma forma de evitar o fracasso escolar
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2007 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11522 |
Resumo: | This work presents mathematics activities that were elaborated with the objective of identifying the students' individual difficulties with respect to the mathematical knowledge. The objective of that identification is the improvement of the conditions of the students' learning. The subject of the research are students of the third year of the medium teaching of a state public school. The used theoretical referential is it of Philippe Perrenoud's Differentiated Pedagogy. In that theory, so that the student can live learning situations, it is necessary to develop a teaching that takes into account existent differences among the students. The method of analysis of the data is of qualitative stamp and the data were obtained through regular mathematical activities of the class. The results of the research evidenced that the identification of individual difficulties of each one of the students favors the choices of more effective teaching approaches to face them |
id |
PUC_SP-1_07f7d99af5568879100fbb7f28fc8a32 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/11522 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Igliori, Sonia Barbosa CamargoCorreia, Eduardo de Oliveira2016-04-27T17:13:04Z2016-08-25T17:25:42Z2008-01-302007-12-17Correia, Eduardo de Oliveira. O compreender das diferenças individuais do alunos: uma forma de evitar o fracasso escolar. 2007. 133 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11522This work presents mathematics activities that were elaborated with the objective of identifying the students' individual difficulties with respect to the mathematical knowledge. The objective of that identification is the improvement of the conditions of the students' learning. The subject of the research are students of the third year of the medium teaching of a state public school. The used theoretical referential is it of Philippe Perrenoud's Differentiated Pedagogy. In that theory, so that the student can live learning situations, it is necessary to develop a teaching that takes into account existent differences among the students. The method of analysis of the data is of qualitative stamp and the data were obtained through regular mathematical activities of the class. The results of the research evidenced that the identification of individual difficulties of each one of the students favors the choices of more effective teaching approaches to face themEste trabalho apresenta atividades de matemática que foram elaboradas com o objetivo de identificar dificuldades individuais dos estudantes no que tange ao conhecimento matemático. O alvo dessa identificação é a melhoria das condições de aprendizado dos estudantes. Os sujeitos da pesquisa são estudantes do terceiro ano do ensino médio de uma escola pública estadual. O referencial teórico utilizado é o da Pedagogia Diferenciada de Philippe Perrenoud. Nessa teoria, para que o estudante possa vivenciar situações de aprendizagem, é necessário desenvolver um ensino que leve em conta diferenças existentes entre os estudantes. O método de análise dos dados é de cunho qualitativo e os dados foram obtidos por meio de atividades matemáticas regulares da classe. Os resultados da pesquisa evidenciaram que a identificação de dificuldades individuais de cada um dos estudantes favorece as escolhas de abordagens de ensino mais eficazes para enfrentá-las.Secretaria da Educação do Estado de São Pauloapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/24334/Eduardo%20de%20Oliveira%20Correa.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação MatemáticaPUC-SPBREducaçãoDificuldades individuaisAprendizagem da matemáticaMatematica (Ensino medio)Disturbios de aprendizasgemDiferencas individuaisFracasso escolarEducacao matematicaSchool failureIndividual difficultiesLearning of the mathematicsCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAO compreender das diferenças individuais do alunos: uma forma de evitar o fracasso escolarinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTEduardo de Oliveira Correa.pdf.txtEduardo de Oliveira Correa.pdf.txtExtracted texttext/plain112385https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11522/3/Eduardo%20de%20Oliveira%20Correa.pdf.txt8802a6f38733921692b74a7d0b6fa7d9MD53THUMBNAILEduardo de Oliveira Correa.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3792https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11522/1/Eduardo%20de%20Oliveira%20Correa.pdf.jpg747ab6b15d1445c8478f7f47df754061MD51ORIGINALEduardo de Oliveira Correa.pdfapplication/pdf33215806https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11522/2/Eduardo%20de%20Oliveira%20Correa.pdf369d81888533519f87172ce0a4cd75adMD52handle/115222022-04-28 15:15:53.333oai:repositorio.pucsp.br:handle/11522Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T18:15:53Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
O compreender das diferenças individuais do alunos: uma forma de evitar o fracasso escolar |
title |
O compreender das diferenças individuais do alunos: uma forma de evitar o fracasso escolar |
spellingShingle |
O compreender das diferenças individuais do alunos: uma forma de evitar o fracasso escolar Correia, Eduardo de Oliveira Dificuldades individuais Aprendizagem da matemática Matematica (Ensino medio) Disturbios de aprendizasgem Diferencas individuais Fracasso escolar Educacao matematica School failure Individual difficulties Learning of the mathematics CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
title_short |
O compreender das diferenças individuais do alunos: uma forma de evitar o fracasso escolar |
title_full |
O compreender das diferenças individuais do alunos: uma forma de evitar o fracasso escolar |
title_fullStr |
O compreender das diferenças individuais do alunos: uma forma de evitar o fracasso escolar |
title_full_unstemmed |
O compreender das diferenças individuais do alunos: uma forma de evitar o fracasso escolar |
title_sort |
O compreender das diferenças individuais do alunos: uma forma de evitar o fracasso escolar |
author |
Correia, Eduardo de Oliveira |
author_facet |
Correia, Eduardo de Oliveira |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Igliori, Sonia Barbosa Camargo |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Correia, Eduardo de Oliveira |
contributor_str_mv |
Igliori, Sonia Barbosa Camargo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Dificuldades individuais Aprendizagem da matemática Matematica (Ensino medio) Disturbios de aprendizasgem Diferencas individuais Fracasso escolar Educacao matematica |
topic |
Dificuldades individuais Aprendizagem da matemática Matematica (Ensino medio) Disturbios de aprendizasgem Diferencas individuais Fracasso escolar Educacao matematica School failure Individual difficulties Learning of the mathematics CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
School failure Individual difficulties Learning of the mathematics |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
description |
This work presents mathematics activities that were elaborated with the objective of identifying the students' individual difficulties with respect to the mathematical knowledge. The objective of that identification is the improvement of the conditions of the students' learning. The subject of the research are students of the third year of the medium teaching of a state public school. The used theoretical referential is it of Philippe Perrenoud's Differentiated Pedagogy. In that theory, so that the student can live learning situations, it is necessary to develop a teaching that takes into account existent differences among the students. The method of analysis of the data is of qualitative stamp and the data were obtained through regular mathematical activities of the class. The results of the research evidenced that the identification of individual difficulties of each one of the students favors the choices of more effective teaching approaches to face them |
publishDate |
2007 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2007-12-17 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2008-01-30 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-27T17:13:04Z 2016-08-25T17:25:42Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Correia, Eduardo de Oliveira. O compreender das diferenças individuais do alunos: uma forma de evitar o fracasso escolar. 2007. 133 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11522 |
identifier_str_mv |
Correia, Eduardo de Oliveira. O compreender das diferenças individuais do alunos: uma forma de evitar o fracasso escolar. 2007. 133 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11522 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11522/3/Eduardo%20de%20Oliveira%20Correa.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11522/1/Eduardo%20de%20Oliveira%20Correa.pdf.jpg https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11522/2/Eduardo%20de%20Oliveira%20Correa.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
8802a6f38733921692b74a7d0b6fa7d9 747ab6b15d1445c8478f7f47df754061 369d81888533519f87172ce0a4cd75ad |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277887871713280 |