Hiperlivro didático digital: os desafios e as possibilidades de aprendizagem na Educação Básica
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/26709 |
Resumo: | This work aims to analyze textbooks that use digital media to support the transmission of school content and pedagogical methods, investigating how the changes caused by new technologies have transformed this important school artifact that we defined in this research as digital didactic hyperbooks. From theoretical discussions we explore how these digital teaching materials work with other forms of knowledge construction through hypertexts and hypermedia that promote different possibilities of readings and non-linear interactions, allowing the reader / student to become part of the author of their material, through the different paths you can take. These transformations allowed by the didactic hyperbook were also related to changes in the ways of acquiring new knowledge and the recent theories of learning in the digital world and the relationships between teachers and students with the insertion of new technologies, from the perspective of the so-called hybrid teaching . To contribute to a deeper exploration of didactic hyperbooks, two materials currently sold in the educational market were analyzed, Geekie One and Araribá Plus |
id |
PUC_SP-1_0c019c4075bd6324c8e8ab132beebdf6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/26709 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Lemes, David de OliveiraBitencourt, Paulo Raphael Siqueira2022-08-16T15:17:50Z2022-08-16T15:17:50Z2020-12-04https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/26709This work aims to analyze textbooks that use digital media to support the transmission of school content and pedagogical methods, investigating how the changes caused by new technologies have transformed this important school artifact that we defined in this research as digital didactic hyperbooks. From theoretical discussions we explore how these digital teaching materials work with other forms of knowledge construction through hypertexts and hypermedia that promote different possibilities of readings and non-linear interactions, allowing the reader / student to become part of the author of their material, through the different paths you can take. These transformations allowed by the didactic hyperbook were also related to changes in the ways of acquiring new knowledge and the recent theories of learning in the digital world and the relationships between teachers and students with the insertion of new technologies, from the perspective of the so-called hybrid teaching . To contribute to a deeper exploration of didactic hyperbooks, two materials currently sold in the educational market were analyzed, Geekie One and Araribá PlusEste trabalho tem o objetivo de analisar os livros didáticos que utilizam os meios digitais como suporte para transmissão de conteúdos escolares e métodos pedagógicos. Ao longo dessa pesquisa examinamos como as mudanças causadas pelas novas tecnologias têm transformado este importante artefato escolar que definimos como hiperlivros didáticos digitais. Estes materiais trabalham com outras formas de construção do conhecimento através dos hipertextos e hipermídias e promovem diferentes possibilidades de leituras e interações não-lineares, permitindo ao leitor/estudante se tornar em parte autor do seu material, através dos diferentes caminhos que pode trilhar. Essas transformações permitidas pelo hiperlivro didático foram relacionadas às mudanças sobre as formas de aquisição de novos conhecimentos e as relações entre docentes e estudantes com a inserção das novas tecnologias, a partir da perspectiva do chamado ensino híbrido. Além de pensar nas possibilidades de personalização da aprendizagem que estes materiais oferecem, discutimos ainda como eles podem apoiar a prática pedagógica dos docentes. Para uma exploração mais profunda dos hiperlivros didáticos foram analisados dois materiais atualmente comercializados no mercado educacional, Geekie One e Araribá PluporPontifícia Universidade Católica de São PauloEspecialização em Tecnologias Digitais da Informação e Comunicação na EducaçãoPUC-SPBrasilFaculdade de EducaçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::TECNOLOGIA EDUCACIONALHiperlivro didáticoLivros didáticos digitaisEnsino híbridoNovas tecnologias na educaçãoDidactic hyperbookDigital textbooksBlended learningNew technologies in educationHiperlivro didático digital: os desafios e as possibilidades de aprendizagem na Educação BásicaDigital didactic hyperbook: challenges and learning possibilities in basic educationinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALPaulo Raphael Siqueira Bitencourt.pdfapplication/pdf3299235https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26709/1/Paulo%20Raphael%20Siqueira%20Bitencourt.pdf1610de3b10074ee014ce549b15351c0cMD51TEXTPaulo Raphael Siqueira Bitencourt.pdf.txtPaulo Raphael Siqueira Bitencourt.pdf.txtExtracted texttext/plain100556https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26709/2/Paulo%20Raphael%20Siqueira%20Bitencourt.pdf.txt3f52ef8534490abca2225f9457a19edbMD52THUMBNAILPaulo Raphael Siqueira Bitencourt.pdf.jpgPaulo Raphael Siqueira Bitencourt.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1169https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26709/3/Paulo%20Raphael%20Siqueira%20Bitencourt.pdf.jpgab1a8fb1ffcc259e93bb2f63b6185a97MD53handle/267092022-08-19 13:59:28.743oai:repositorio.pucsp.br:handle/26709Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-08-19T16:59:28Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.pt_BR.fl_str_mv |
Hiperlivro didático digital: os desafios e as possibilidades de aprendizagem na Educação Básica |
dc.title.alternative.en_US.fl_str_mv |
Digital didactic hyperbook: challenges and learning possibilities in basic education |
title |
Hiperlivro didático digital: os desafios e as possibilidades de aprendizagem na Educação Básica |
spellingShingle |
Hiperlivro didático digital: os desafios e as possibilidades de aprendizagem na Educação Básica Bitencourt, Paulo Raphael Siqueira CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::TECNOLOGIA EDUCACIONAL Hiperlivro didático Livros didáticos digitais Ensino híbrido Novas tecnologias na educação Didactic hyperbook Digital textbooks Blended learning New technologies in education |
title_short |
Hiperlivro didático digital: os desafios e as possibilidades de aprendizagem na Educação Básica |
title_full |
Hiperlivro didático digital: os desafios e as possibilidades de aprendizagem na Educação Básica |
title_fullStr |
Hiperlivro didático digital: os desafios e as possibilidades de aprendizagem na Educação Básica |
title_full_unstemmed |
Hiperlivro didático digital: os desafios e as possibilidades de aprendizagem na Educação Básica |
title_sort |
Hiperlivro didático digital: os desafios e as possibilidades de aprendizagem na Educação Básica |
author |
Bitencourt, Paulo Raphael Siqueira |
author_facet |
Bitencourt, Paulo Raphael Siqueira |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Lemes, David de Oliveira |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bitencourt, Paulo Raphael Siqueira |
contributor_str_mv |
Lemes, David de Oliveira |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::TECNOLOGIA EDUCACIONAL |
topic |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::TECNOLOGIA EDUCACIONAL Hiperlivro didático Livros didáticos digitais Ensino híbrido Novas tecnologias na educação Didactic hyperbook Digital textbooks Blended learning New technologies in education |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Hiperlivro didático Livros didáticos digitais Ensino híbrido Novas tecnologias na educação |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Didactic hyperbook Digital textbooks Blended learning New technologies in education |
description |
This work aims to analyze textbooks that use digital media to support the transmission of school content and pedagogical methods, investigating how the changes caused by new technologies have transformed this important school artifact that we defined in this research as digital didactic hyperbooks. From theoretical discussions we explore how these digital teaching materials work with other forms of knowledge construction through hypertexts and hypermedia that promote different possibilities of readings and non-linear interactions, allowing the reader / student to become part of the author of their material, through the different paths you can take. These transformations allowed by the didactic hyperbook were also related to changes in the ways of acquiring new knowledge and the recent theories of learning in the digital world and the relationships between teachers and students with the insertion of new technologies, from the perspective of the so-called hybrid teaching . To contribute to a deeper exploration of didactic hyperbooks, two materials currently sold in the educational market were analyzed, Geekie One and Araribá Plus |
publishDate |
2020 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2020-12-04 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2022-08-16T15:17:50Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2022-08-16T15:17:50Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/26709 |
url |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/26709 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Especialização em Tecnologias Digitais da Informação e Comunicação na Educação |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Faculdade de Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26709/1/Paulo%20Raphael%20Siqueira%20Bitencourt.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26709/2/Paulo%20Raphael%20Siqueira%20Bitencourt.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26709/3/Paulo%20Raphael%20Siqueira%20Bitencourt.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
1610de3b10074ee014ce549b15351c0c 3f52ef8534490abca2225f9457a19edb ab1a8fb1ffcc259e93bb2f63b6185a97 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277954182610944 |