Hiperlivro didático digital: os desafios e as possibilidades de aprendizagem na Educação Básica

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bitencourt, Paulo Raphael Siqueira
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/26709
Resumo: This work aims to analyze textbooks that use digital media to support the transmission of school content and pedagogical methods, investigating how the changes caused by new technologies have transformed this important school artifact that we defined in this research as digital didactic hyperbooks. From theoretical discussions we explore how these digital teaching materials work with other forms of knowledge construction through hypertexts and hypermedia that promote different possibilities of readings and non-linear interactions, allowing the reader / student to become part of the author of their material, through the different paths you can take. These transformations allowed by the didactic hyperbook were also related to changes in the ways of acquiring new knowledge and the recent theories of learning in the digital world and the relationships between teachers and students with the insertion of new technologies, from the perspective of the so-called hybrid teaching . To contribute to a deeper exploration of didactic hyperbooks, two materials currently sold in the educational market were analyzed, Geekie One and Araribá Plus
id PUC_SP-1_0c019c4075bd6324c8e8ab132beebdf6
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/26709
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Lemes, David de OliveiraBitencourt, Paulo Raphael Siqueira2022-08-16T15:17:50Z2022-08-16T15:17:50Z2020-12-04https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/26709This work aims to analyze textbooks that use digital media to support the transmission of school content and pedagogical methods, investigating how the changes caused by new technologies have transformed this important school artifact that we defined in this research as digital didactic hyperbooks. From theoretical discussions we explore how these digital teaching materials work with other forms of knowledge construction through hypertexts and hypermedia that promote different possibilities of readings and non-linear interactions, allowing the reader / student to become part of the author of their material, through the different paths you can take. These transformations allowed by the didactic hyperbook were also related to changes in the ways of acquiring new knowledge and the recent theories of learning in the digital world and the relationships between teachers and students with the insertion of new technologies, from the perspective of the so-called hybrid teaching . To contribute to a deeper exploration of didactic hyperbooks, two materials currently sold in the educational market were analyzed, Geekie One and Araribá PlusEste trabalho tem o objetivo de analisar os livros didáticos que utilizam os meios digitais como suporte para transmissão de conteúdos escolares e métodos pedagógicos. Ao longo dessa pesquisa examinamos como as mudanças causadas pelas novas tecnologias têm transformado este importante artefato escolar que definimos como hiperlivros didáticos digitais. Estes materiais trabalham com outras formas de construção do conhecimento através dos hipertextos e hipermídias e promovem diferentes possibilidades de leituras e interações não-lineares, permitindo ao leitor/estudante se tornar em parte autor do seu material, através dos diferentes caminhos que pode trilhar. Essas transformações permitidas pelo hiperlivro didático foram relacionadas às mudanças sobre as formas de aquisição de novos conhecimentos e as relações entre docentes e estudantes com a inserção das novas tecnologias, a partir da perspectiva do chamado ensino híbrido. Além de pensar nas possibilidades de personalização da aprendizagem que estes materiais oferecem, discutimos ainda como eles podem apoiar a prática pedagógica dos docentes. Para uma exploração mais profunda dos hiperlivros didáticos foram analisados dois materiais atualmente comercializados no mercado educacional, Geekie One e Araribá PluporPontifícia Universidade Católica de São PauloEspecialização em Tecnologias Digitais da Informação e Comunicação na EducaçãoPUC-SPBrasilFaculdade de EducaçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::TECNOLOGIA EDUCACIONALHiperlivro didáticoLivros didáticos digitaisEnsino híbridoNovas tecnologias na educaçãoDidactic hyperbookDigital textbooksBlended learningNew technologies in educationHiperlivro didático digital: os desafios e as possibilidades de aprendizagem na Educação BásicaDigital didactic hyperbook: challenges and learning possibilities in basic educationinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALPaulo Raphael Siqueira Bitencourt.pdfapplication/pdf3299235https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26709/1/Paulo%20Raphael%20Siqueira%20Bitencourt.pdf1610de3b10074ee014ce549b15351c0cMD51TEXTPaulo Raphael Siqueira Bitencourt.pdf.txtPaulo Raphael Siqueira Bitencourt.pdf.txtExtracted texttext/plain100556https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26709/2/Paulo%20Raphael%20Siqueira%20Bitencourt.pdf.txt3f52ef8534490abca2225f9457a19edbMD52THUMBNAILPaulo Raphael Siqueira Bitencourt.pdf.jpgPaulo Raphael Siqueira Bitencourt.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1169https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26709/3/Paulo%20Raphael%20Siqueira%20Bitencourt.pdf.jpgab1a8fb1ffcc259e93bb2f63b6185a97MD53handle/267092022-08-19 13:59:28.743oai:repositorio.pucsp.br:handle/26709Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-08-19T16:59:28Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.pt_BR.fl_str_mv Hiperlivro didático digital: os desafios e as possibilidades de aprendizagem na Educação Básica
dc.title.alternative.en_US.fl_str_mv Digital didactic hyperbook: challenges and learning possibilities in basic education
title Hiperlivro didático digital: os desafios e as possibilidades de aprendizagem na Educação Básica
spellingShingle Hiperlivro didático digital: os desafios e as possibilidades de aprendizagem na Educação Básica
Bitencourt, Paulo Raphael Siqueira
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::TECNOLOGIA EDUCACIONAL
Hiperlivro didático
Livros didáticos digitais
Ensino híbrido
Novas tecnologias na educação
Didactic hyperbook
Digital textbooks
Blended learning
New technologies in education
title_short Hiperlivro didático digital: os desafios e as possibilidades de aprendizagem na Educação Básica
title_full Hiperlivro didático digital: os desafios e as possibilidades de aprendizagem na Educação Básica
title_fullStr Hiperlivro didático digital: os desafios e as possibilidades de aprendizagem na Educação Básica
title_full_unstemmed Hiperlivro didático digital: os desafios e as possibilidades de aprendizagem na Educação Básica
title_sort Hiperlivro didático digital: os desafios e as possibilidades de aprendizagem na Educação Básica
author Bitencourt, Paulo Raphael Siqueira
author_facet Bitencourt, Paulo Raphael Siqueira
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Lemes, David de Oliveira
dc.contributor.author.fl_str_mv Bitencourt, Paulo Raphael Siqueira
contributor_str_mv Lemes, David de Oliveira
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::TECNOLOGIA EDUCACIONAL
topic CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::TECNOLOGIA EDUCACIONAL
Hiperlivro didático
Livros didáticos digitais
Ensino híbrido
Novas tecnologias na educação
Didactic hyperbook
Digital textbooks
Blended learning
New technologies in education
dc.subject.por.fl_str_mv Hiperlivro didático
Livros didáticos digitais
Ensino híbrido
Novas tecnologias na educação
dc.subject.eng.fl_str_mv Didactic hyperbook
Digital textbooks
Blended learning
New technologies in education
description This work aims to analyze textbooks that use digital media to support the transmission of school content and pedagogical methods, investigating how the changes caused by new technologies have transformed this important school artifact that we defined in this research as digital didactic hyperbooks. From theoretical discussions we explore how these digital teaching materials work with other forms of knowledge construction through hypertexts and hypermedia that promote different possibilities of readings and non-linear interactions, allowing the reader / student to become part of the author of their material, through the different paths you can take. These transformations allowed by the didactic hyperbook were also related to changes in the ways of acquiring new knowledge and the recent theories of learning in the digital world and the relationships between teachers and students with the insertion of new technologies, from the perspective of the so-called hybrid teaching . To contribute to a deeper exploration of didactic hyperbooks, two materials currently sold in the educational market were analyzed, Geekie One and Araribá Plus
publishDate 2020
dc.date.issued.fl_str_mv 2020-12-04
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2022-08-16T15:17:50Z
dc.date.available.fl_str_mv 2022-08-16T15:17:50Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/26709
url https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/26709
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Especialização em Tecnologias Digitais da Informação e Comunicação na Educação
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv Brasil
dc.publisher.department.fl_str_mv Faculdade de Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26709/1/Paulo%20Raphael%20Siqueira%20Bitencourt.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26709/2/Paulo%20Raphael%20Siqueira%20Bitencourt.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26709/3/Paulo%20Raphael%20Siqueira%20Bitencourt.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 1610de3b10074ee014ce549b15351c0c
3f52ef8534490abca2225f9457a19edb
ab1a8fb1ffcc259e93bb2f63b6185a97
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277954182610944