Aversão à matemática: dificuldade, atitude e afetividade
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/31080 |
Resumo: | It was elaborated as a theoretical literatureresearch, fromexploratory and descriptive perspectives this investigation intends toreflect about the mathematics teaching and learning process. It discussesas the major theme the aversion to mathematics from evidence of current contextconsideringthe learning difficultiesand negative attitudes and the role of positive attitudes and affectivity in teacher-student relationship in the teaching-learning process. This study intends to indicate the importanceof the student’s emotional life as a prime factor in the mathematics teaching and learningprocess, andto demonstrate that wordslikedifficulty, attitude and affectivity are related with the student’smath knowledgeand which isoften ignored or unknown, in pedagogical terms, by educators. To this theoretical analysis it has been studiedseveral authors. According to some of them, the emotion presents itself, somehow inseparable from cognition and learningand this dynamic web of relationships has been allowedto evidence the origins of some noticeable difficulties in the mathematicsteaching-learningprocess. It was possible,through this study,to verifythat the emotions and feelings related to the conception of affectivityin the investigated process,may or may not, mobilize dispositions to learningand based on thisreflectionit will be possible to formulatealternatives to reduce, from affection, the aversion to mathematics presented bythestudents |
id |
PUC_SP-1_1388b8fe368f4db39b2177a7637a45e8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/31080 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Carlini, Alda LuizaSousa, Dilmar Prates de2023-02-28T22:38:03Z2023-02-28T22:38:03Z2010-11-27Sousa, Dilmar Prates de. Aversão à matemática: dificuldade, atitude e afetividade. 2010. Monografia de Especialização (Especialização em Magistério do Ensino Superior) - Faculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e Artes da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/31080It was elaborated as a theoretical literatureresearch, fromexploratory and descriptive perspectives this investigation intends toreflect about the mathematics teaching and learning process. It discussesas the major theme the aversion to mathematics from evidence of current contextconsideringthe learning difficultiesand negative attitudes and the role of positive attitudes and affectivity in teacher-student relationship in the teaching-learning process. This study intends to indicate the importanceof the student’s emotional life as a prime factor in the mathematics teaching and learningprocess, andto demonstrate that wordslikedifficulty, attitude and affectivity are related with the student’smath knowledgeand which isoften ignored or unknown, in pedagogical terms, by educators. To this theoretical analysis it has been studiedseveral authors. According to some of them, the emotion presents itself, somehow inseparable from cognition and learningand this dynamic web of relationships has been allowedto evidence the origins of some noticeable difficulties in the mathematicsteaching-learningprocess. It was possible,through this study,to verifythat the emotions and feelings related to the conception of affectivityin the investigated process,may or may not, mobilize dispositions to learningand based on thisreflectionit will be possible to formulatealternatives to reduce, from affection, the aversion to mathematics presented bythestudentsElaborada na forma pesquisa bibliográfica de cunho exploratório e descritivo esta investigação pretende refletir sobre o processo de ensino-aprendizagem de matemática. Aborda como tema central a aversão à matemática, a partir de evidências do contexto atual, considerando as dificuldades de aprendizagem e as atitudes negativas, e o papel das atitudes positivas e da afetividade, na relação professor-aluno no processo de ensino-aprendizagem. Este estudo pretende indicar a importância da relação afetiva com os educandos, como fator primordial no processo de ensino-aprendizagem da matemática, e demonstrar que palavras como dificuldade, atitude e afetividade estão relacionadas com o conhecimento matemático do estudante, e que muitas vezes são ignoradas ou desconhecidas, em termos pedagógicos, pelo educador. Para essa análise teórica foram estudados diversos autores. Segundo alguns, a emoção apresenta-se de maneira inseparável da cognição e da aprendizagem e essa trama dinâmica de relações permitiu evidenciaras raízes de algumas dificuldades observáveis no processo ensino-aprendizagem de matemática. Este trabalho possibilitou-se averiguar que as emoções e os sentimentos, relativas à concepção de afetividade no processo investigado, podem ou não mobilizar disposições para a aprendizagem e, apoiados nessa reflexão, será possível formular alternativas para reduzir, a partir do afeto, a aversão à matemática demonstrada pelos estudantesporPontifícia Universidade Católica de São PauloEspecialização em Magistério do Ensino SuperiorPUC-SPBrasilFaculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e ArtesCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEMEnsino-aprendizagemDificuldadeAtitudeAfetividadeAversão à matemáticaTeaching-learningdifficultyAttitudeAffectivityAversion to mathematicsAversão à matemática: dificuldade, atitude e afetividadeAversion to mathematics:problems, attitude and affectioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALDilmar Prates de Sousa.pdfapplication/pdf499545https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/31080/1/Dilmar%20Prates%20de%20Sousa.pdf877fe27c69ded89927a368b14ea45f04MD51TEXTDilmar Prates de Sousa.pdf.txtDilmar Prates de Sousa.pdf.txtExtracted texttext/plain194302https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/31080/2/Dilmar%20Prates%20de%20Sousa.pdf.txt50b2f65fa5e95a9be056f93df91e0e5dMD52THUMBNAILDilmar Prates de Sousa.pdf.jpgDilmar Prates de Sousa.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1226https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/31080/3/Dilmar%20Prates%20de%20Sousa.pdf.jpge4aea3588dff649f394b2753fe63c858MD53handle/310802023-03-01 01:06:06.269oai:repositorio.pucsp.br:handle/31080Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2023-03-01T04:06:06Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.pt_BR.fl_str_mv |
Aversão à matemática: dificuldade, atitude e afetividade |
dc.title.alternative.en_US.fl_str_mv |
Aversion to mathematics:problems, attitude and affection |
title |
Aversão à matemática: dificuldade, atitude e afetividade |
spellingShingle |
Aversão à matemática: dificuldade, atitude e afetividade Sousa, Dilmar Prates de CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM Ensino-aprendizagem Dificuldade Atitude Afetividade Aversão à matemática Teaching-learning difficulty Attitude Affectivity Aversion to mathematics |
title_short |
Aversão à matemática: dificuldade, atitude e afetividade |
title_full |
Aversão à matemática: dificuldade, atitude e afetividade |
title_fullStr |
Aversão à matemática: dificuldade, atitude e afetividade |
title_full_unstemmed |
Aversão à matemática: dificuldade, atitude e afetividade |
title_sort |
Aversão à matemática: dificuldade, atitude e afetividade |
author |
Sousa, Dilmar Prates de |
author_facet |
Sousa, Dilmar Prates de |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Carlini, Alda Luiza |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Sousa, Dilmar Prates de |
contributor_str_mv |
Carlini, Alda Luiza |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM |
topic |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM Ensino-aprendizagem Dificuldade Atitude Afetividade Aversão à matemática Teaching-learning difficulty Attitude Affectivity Aversion to mathematics |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino-aprendizagem Dificuldade Atitude Afetividade Aversão à matemática |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Teaching-learning difficulty Attitude Affectivity Aversion to mathematics |
description |
It was elaborated as a theoretical literatureresearch, fromexploratory and descriptive perspectives this investigation intends toreflect about the mathematics teaching and learning process. It discussesas the major theme the aversion to mathematics from evidence of current contextconsideringthe learning difficultiesand negative attitudes and the role of positive attitudes and affectivity in teacher-student relationship in the teaching-learning process. This study intends to indicate the importanceof the student’s emotional life as a prime factor in the mathematics teaching and learningprocess, andto demonstrate that wordslikedifficulty, attitude and affectivity are related with the student’smath knowledgeand which isoften ignored or unknown, in pedagogical terms, by educators. To this theoretical analysis it has been studiedseveral authors. According to some of them, the emotion presents itself, somehow inseparable from cognition and learningand this dynamic web of relationships has been allowedto evidence the origins of some noticeable difficulties in the mathematicsteaching-learningprocess. It was possible,through this study,to verifythat the emotions and feelings related to the conception of affectivityin the investigated process,may or may not, mobilize dispositions to learningand based on thisreflectionit will be possible to formulatealternatives to reduce, from affection, the aversion to mathematics presented bythestudents |
publishDate |
2010 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2010-11-27 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2023-02-28T22:38:03Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2023-02-28T22:38:03Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Sousa, Dilmar Prates de. Aversão à matemática: dificuldade, atitude e afetividade. 2010. Monografia de Especialização (Especialização em Magistério do Ensino Superior) - Faculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e Artes da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/31080 |
identifier_str_mv |
Sousa, Dilmar Prates de. Aversão à matemática: dificuldade, atitude e afetividade. 2010. Monografia de Especialização (Especialização em Magistério do Ensino Superior) - Faculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e Artes da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010. |
url |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/31080 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Especialização em Magistério do Ensino Superior |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Faculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e Artes |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/31080/1/Dilmar%20Prates%20de%20Sousa.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/31080/2/Dilmar%20Prates%20de%20Sousa.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/31080/3/Dilmar%20Prates%20de%20Sousa.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
877fe27c69ded89927a368b14ea45f04 50b2f65fa5e95a9be056f93df91e0e5d e4aea3588dff649f394b2753fe63c858 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277807612657664 |