Aversão à matemática: dificuldade, atitude e afetividade

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sousa, Dilmar Prates de
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/31080
Resumo: It was elaborated as a theoretical literatureresearch, fromexploratory and descriptive perspectives this investigation intends toreflect about the mathematics teaching and learning process. It discussesas the major theme the aversion to mathematics from evidence of current contextconsideringthe learning difficultiesand negative attitudes and the role of positive attitudes and affectivity in teacher-student relationship in the teaching-learning process. This study intends to indicate the importanceof the student’s emotional life as a prime factor in the mathematics teaching and learningprocess, andto demonstrate that wordslikedifficulty, attitude and affectivity are related with the student’smath knowledgeand which isoften ignored or unknown, in pedagogical terms, by educators. To this theoretical analysis it has been studiedseveral authors. According to some of them, the emotion presents itself, somehow inseparable from cognition and learningand this dynamic web of relationships has been allowedto evidence the origins of some noticeable difficulties in the mathematicsteaching-learningprocess. It was possible,through this study,to verifythat the emotions and feelings related to the conception of affectivityin the investigated process,may or may not, mobilize dispositions to learningand based on thisreflectionit will be possible to formulatealternatives to reduce, from affection, the aversion to mathematics presented bythestudents
id PUC_SP-1_1388b8fe368f4db39b2177a7637a45e8
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/31080
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Carlini, Alda LuizaSousa, Dilmar Prates de2023-02-28T22:38:03Z2023-02-28T22:38:03Z2010-11-27Sousa, Dilmar Prates de. Aversão à matemática: dificuldade, atitude e afetividade. 2010. Monografia de Especialização (Especialização em Magistério do Ensino Superior) - Faculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e Artes da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/31080It was elaborated as a theoretical literatureresearch, fromexploratory and descriptive perspectives this investigation intends toreflect about the mathematics teaching and learning process. It discussesas the major theme the aversion to mathematics from evidence of current contextconsideringthe learning difficultiesand negative attitudes and the role of positive attitudes and affectivity in teacher-student relationship in the teaching-learning process. This study intends to indicate the importanceof the student’s emotional life as a prime factor in the mathematics teaching and learningprocess, andto demonstrate that wordslikedifficulty, attitude and affectivity are related with the student’smath knowledgeand which isoften ignored or unknown, in pedagogical terms, by educators. To this theoretical analysis it has been studiedseveral authors. According to some of them, the emotion presents itself, somehow inseparable from cognition and learningand this dynamic web of relationships has been allowedto evidence the origins of some noticeable difficulties in the mathematicsteaching-learningprocess. It was possible,through this study,to verifythat the emotions and feelings related to the conception of affectivityin the investigated process,may or may not, mobilize dispositions to learningand based on thisreflectionit will be possible to formulatealternatives to reduce, from affection, the aversion to mathematics presented bythestudentsElaborada na forma pesquisa bibliográfica de cunho exploratório e descritivo esta investigação pretende refletir sobre o processo de ensino-aprendizagem de matemática. Aborda como tema central a aversão à matemática, a partir de evidências do contexto atual, considerando as dificuldades de aprendizagem e as atitudes negativas, e o papel das atitudes positivas e da afetividade, na relação professor-aluno no processo de ensino-aprendizagem. Este estudo pretende indicar a importância da relação afetiva com os educandos, como fator primordial no processo de ensino-aprendizagem da matemática, e demonstrar que palavras como dificuldade, atitude e afetividade estão relacionadas com o conhecimento matemático do estudante, e que muitas vezes são ignoradas ou desconhecidas, em termos pedagógicos, pelo educador. Para essa análise teórica foram estudados diversos autores. Segundo alguns, a emoção apresenta-se de maneira inseparável da cognição e da aprendizagem e essa trama dinâmica de relações permitiu evidenciaras raízes de algumas dificuldades observáveis no processo ensino-aprendizagem de matemática. Este trabalho possibilitou-se averiguar que as emoções e os sentimentos, relativas à concepção de afetividade no processo investigado, podem ou não mobilizar disposições para a aprendizagem e, apoiados nessa reflexão, será possível formular alternativas para reduzir, a partir do afeto, a aversão à matemática demonstrada pelos estudantesporPontifícia Universidade Católica de São PauloEspecialização em Magistério do Ensino SuperiorPUC-SPBrasilFaculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e ArtesCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEMEnsino-aprendizagemDificuldadeAtitudeAfetividadeAversão à matemáticaTeaching-learningdifficultyAttitudeAffectivityAversion to mathematicsAversão à matemática: dificuldade, atitude e afetividadeAversion to mathematics:problems, attitude and affectioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALDilmar Prates de Sousa.pdfapplication/pdf499545https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/31080/1/Dilmar%20Prates%20de%20Sousa.pdf877fe27c69ded89927a368b14ea45f04MD51TEXTDilmar Prates de Sousa.pdf.txtDilmar Prates de Sousa.pdf.txtExtracted texttext/plain194302https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/31080/2/Dilmar%20Prates%20de%20Sousa.pdf.txt50b2f65fa5e95a9be056f93df91e0e5dMD52THUMBNAILDilmar Prates de Sousa.pdf.jpgDilmar Prates de Sousa.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1226https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/31080/3/Dilmar%20Prates%20de%20Sousa.pdf.jpge4aea3588dff649f394b2753fe63c858MD53handle/310802023-03-01 01:06:06.269oai:repositorio.pucsp.br:handle/31080Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2023-03-01T04:06:06Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.pt_BR.fl_str_mv Aversão à matemática: dificuldade, atitude e afetividade
dc.title.alternative.en_US.fl_str_mv Aversion to mathematics:problems, attitude and affection
title Aversão à matemática: dificuldade, atitude e afetividade
spellingShingle Aversão à matemática: dificuldade, atitude e afetividade
Sousa, Dilmar Prates de
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM
Ensino-aprendizagem
Dificuldade
Atitude
Afetividade
Aversão à matemática
Teaching-learning
difficulty
Attitude
Affectivity
Aversion to mathematics
title_short Aversão à matemática: dificuldade, atitude e afetividade
title_full Aversão à matemática: dificuldade, atitude e afetividade
title_fullStr Aversão à matemática: dificuldade, atitude e afetividade
title_full_unstemmed Aversão à matemática: dificuldade, atitude e afetividade
title_sort Aversão à matemática: dificuldade, atitude e afetividade
author Sousa, Dilmar Prates de
author_facet Sousa, Dilmar Prates de
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Carlini, Alda Luiza
dc.contributor.author.fl_str_mv Sousa, Dilmar Prates de
contributor_str_mv Carlini, Alda Luiza
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM
topic CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM
Ensino-aprendizagem
Dificuldade
Atitude
Afetividade
Aversão à matemática
Teaching-learning
difficulty
Attitude
Affectivity
Aversion to mathematics
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino-aprendizagem
Dificuldade
Atitude
Afetividade
Aversão à matemática
dc.subject.eng.fl_str_mv Teaching-learning
difficulty
Attitude
Affectivity
Aversion to mathematics
description It was elaborated as a theoretical literatureresearch, fromexploratory and descriptive perspectives this investigation intends toreflect about the mathematics teaching and learning process. It discussesas the major theme the aversion to mathematics from evidence of current contextconsideringthe learning difficultiesand negative attitudes and the role of positive attitudes and affectivity in teacher-student relationship in the teaching-learning process. This study intends to indicate the importanceof the student’s emotional life as a prime factor in the mathematics teaching and learningprocess, andto demonstrate that wordslikedifficulty, attitude and affectivity are related with the student’smath knowledgeand which isoften ignored or unknown, in pedagogical terms, by educators. To this theoretical analysis it has been studiedseveral authors. According to some of them, the emotion presents itself, somehow inseparable from cognition and learningand this dynamic web of relationships has been allowedto evidence the origins of some noticeable difficulties in the mathematicsteaching-learningprocess. It was possible,through this study,to verifythat the emotions and feelings related to the conception of affectivityin the investigated process,may or may not, mobilize dispositions to learningand based on thisreflectionit will be possible to formulatealternatives to reduce, from affection, the aversion to mathematics presented bythestudents
publishDate 2010
dc.date.issued.fl_str_mv 2010-11-27
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2023-02-28T22:38:03Z
dc.date.available.fl_str_mv 2023-02-28T22:38:03Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Sousa, Dilmar Prates de. Aversão à matemática: dificuldade, atitude e afetividade. 2010. Monografia de Especialização (Especialização em Magistério do Ensino Superior) - Faculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e Artes da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/31080
identifier_str_mv Sousa, Dilmar Prates de. Aversão à matemática: dificuldade, atitude e afetividade. 2010. Monografia de Especialização (Especialização em Magistério do Ensino Superior) - Faculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e Artes da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.
url https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/31080
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Especialização em Magistério do Ensino Superior
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv Brasil
dc.publisher.department.fl_str_mv Faculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e Artes
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/31080/1/Dilmar%20Prates%20de%20Sousa.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/31080/2/Dilmar%20Prates%20de%20Sousa.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/31080/3/Dilmar%20Prates%20de%20Sousa.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 877fe27c69ded89927a368b14ea45f04
50b2f65fa5e95a9be056f93df91e0e5d
e4aea3588dff649f394b2753fe63c858
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277807612657664