O traje medieval português e sua função alegórica no Auto da Barca do Inferno e no Auto da Alma de Gil Vicente

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza, Érica Fernanda Brasil Carosia Paulino de
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14665
Resumo: This dissertation examines the role of the allegorical medieval costume Portuguese, Auto da Barca do Inferno (1517) and Auto da Alma (1518) Gil Vicente. As specific objectives, we demonstrate the relationship between clothing and the characters, explain the symbolism of each piece of clothing, and elucidate the Vincentian context, through the clothing, the conflict between the sacred and the profane, the ideological concepts of the sixteenth century Christians In two acts of religious playwright Portuguese. We point out relevant data from the clothing of the sixteenth century, as well as the theoretical background on allegory. We apply the concept, through clothing, to elucidate the conflict between salvation and damnation of the characters in the context of the pieces. We explain the issue from two allegorical modes stylistic or rhetorical allegory constructive (so to speak) and allegory interpretive or hermeneutic (way of understanding). Object of study by numerous researchers, the machine takes a critical look that demands a closer look. Establishes a visual language as relevant as verbal discourse. Reveals information. Expresses ideas. Represents the social and cultural changes. Allows interactions between society. It expresses identity and behavior. However, we observed that the clothing is not synonymous with acquittal or conviction, but joins the allegorical character of the works of playwright Portuguese, who always point to two conflicting realities: human and divine, the immanent and transcendent, individual ethics and social ethics
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As specific objectives, we demonstrate the relationship between clothing and the characters, explain the symbolism of each piece of clothing, and elucidate the Vincentian context, through the clothing, the conflict between the sacred and the profane, the ideological concepts of the sixteenth century Christians In two acts of religious playwright Portuguese. We point out relevant data from the clothing of the sixteenth century, as well as the theoretical background on allegory. We apply the concept, through clothing, to elucidate the conflict between salvation and damnation of the characters in the context of the pieces. We explain the issue from two allegorical modes stylistic or rhetorical allegory constructive (so to speak) and allegory interpretive or hermeneutic (way of understanding). Object of study by numerous researchers, the machine takes a critical look that demands a closer look. Establishes a visual language as relevant as verbal discourse. Reveals information. Expresses ideas. Represents the social and cultural changes. Allows interactions between society. It expresses identity and behavior. However, we observed that the clothing is not synonymous with acquittal or conviction, but joins the allegorical character of the works of playwright Portuguese, who always point to two conflicting realities: human and divine, the immanent and transcendent, individual ethics and social ethicsEsta dissertação de Mestrado analisa a função alegórica do traje medieval português, no Auto da Barca do Inferno (1517) e no Auto da Alma (1518) de Gil Vicente. Como objetivos específicos, buscamos demonstrar a relação entre a indumentária e as personagens; explicar a simbologia de cada peça de roupa, no contexto vicentino e elucidar, por meio do vestuário, o conflito entre o sagrado e o profano e os conceitos ideológicos cristãos do século XVI, nos dois autos religiosos do teatrólogo português. Apontamos dados relevantes do vestuário do século XVI, bem como o panorama teórico sobre alegoria. Aplicamos a conceituação, por meio da indumentária, para elucidar o conflito entre a salvação e a perdição das personagens no contexto das peças. Elucidamos a questão alegórica a partir de duas modalidades estilísticas: alegoria construtiva ou retórica (maneira de falar) e alegoria interpretativa ou hermenêutica (modo de entender). Objeto de estudo de inúmeros pesquisadores, a roupa propõe uma leitura crítica que demanda um olhar atento. Estabelece uma linguagem visual tão relevante quanto o discurso verbal. Revela informações. Exprime ideias. Representa as mudanças sociais e culturais. Permite interações entre a sociedade. Expressa identidade e comportamento. Contudo, observamos que a roupa não é sinônimo de absolvição ou condenação, mas antes alia-se ao caráter alegórico das obras do teatrólogo português, que apontam sempre para duas realidades em conflito: a humana e a divina, a imanente e a transcendente, a ética individual e a ética socialCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/30866/Erica%20Fernanda%20Brasil%20Carosia%20Paulino%20de%20Souza.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Literatura e Crítica LiteráriaPUC-SPBRLiteraturaGil VicenteTraje medieval portuguêsFigurino teatralAlegoriaIdade MédiaPortuguese medieval costumeCostume dramaAllegoryThe Middle AgesCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LITERATURA COMPARADAO traje medieval português e sua função alegórica no Auto da Barca do Inferno e no Auto da Alma de Gil Vicenteinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTErica Fernanda Brasil Carosia Paulino de Souza.pdf.txtErica Fernanda Brasil Carosia Paulino de Souza.pdf.txtExtracted texttext/plain246082https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14665/3/Erica%20Fernanda%20Brasil%20Carosia%20Paulino%20de%20Souza.pdf.txt0315b6f0dcb5ba86a8254f9a2bc59d17MD53ORIGINALErica Fernanda Brasil Carosia Paulino de Souza.pdfapplication/pdf4921179https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14665/1/Erica%20Fernanda%20Brasil%20Carosia%20Paulino%20de%20Souza.pdfe84c84d017fcbfe4da9382c710a93b55MD51THUMBNAILErica Fernanda Brasil Carosia Paulino de Souza.pdf.jpgErica Fernanda Brasil Carosia Paulino de Souza.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14665/2/Erica%20Fernanda%20Brasil%20Carosia%20Paulino%20de%20Souza.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/146652022-04-28 11:39:31.608oai:repositorio.pucsp.br:handle/14665Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T14:39:31Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
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