Infância, de Graciliano Ramos: memória ou autobiografia?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Possebom, Rute Augusto
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14684
Resumo: The objective of this dissertation is to reflect upon the problematic proposed by Infância by Graciliano Ramos. The reading, analysis and even the process of research of secondary sources reinforce, repeatedly, the possibility of interpreting the text as a composition proper to fictional narratives or even as an autobiography. It is in this two-way perspective that this investigation is proposed. The hypothesis is to test, based on the traces of memory and on the voices that were part of the narrator‟s childhood, the value of the work as part of the genre of autobiography. A second hypothesis takes us to a reading of the texts in its fragmentary characteristics which denote a structure that forms a group of stories and, consequently, a fictional work. So as to verify the hypotheses, a study was carried out about autobiography, memory in the construction of the story, the importance of poetic language and, using selected extracts, the exposure of facets of the narrator in his relationships in the context associated with family and school, as well as his own self-portrait. As a conclusion, the research suggests a double reading of the work. If, on the one hand, aspects of Graciliano Ramos‟s life are present in the narrative, on the other hand, poetic language constitutes a mask and pretence. Therefore, the predominance of aspects strongly founded on memory allows one to apprehend traces of reality and, at the same time, transforms the past of the boy, characterizing him as the protagonist of a narrative which is also fictional
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A second hypothesis takes us to a reading of the texts in its fragmentary characteristics which denote a structure that forms a group of stories and, consequently, a fictional work. So as to verify the hypotheses, a study was carried out about autobiography, memory in the construction of the story, the importance of poetic language and, using selected extracts, the exposure of facets of the narrator in his relationships in the context associated with family and school, as well as his own self-portrait. As a conclusion, the research suggests a double reading of the work. If, on the one hand, aspects of Graciliano Ramos‟s life are present in the narrative, on the other hand, poetic language constitutes a mask and pretence. Therefore, the predominance of aspects strongly founded on memory allows one to apprehend traces of reality and, at the same time, transforms the past of the boy, characterizing him as the protagonist of a narrative which is also fictionalEsta dissertação tem por objetivo refletir sobre a problemática proposta pela obra Infância, de Graciliano Ramos. A leitura, a análise e mesmo a pesquisa da fortuna crítica recolocam, de forma reiterada, a possibilidade de se interpretar o texto como uma composição própria da narrativa ficcional ou, ainda, como uma autobiografia. É nessa perspectiva de mão dupla que esta investigação se propõe. Como hipótese de trabalho, buscamos testar, a partir das marcas da memória e das vozes que fizeram parte da infância do narrador, a qualidade da obra como pertencente ao gênero autobiográfico. Uma segunda hipótese leva-nos à leitura do texto em suas características fragmentárias que apontam para uma estrutura que se compõe como um conjunto de contos e, portanto, como uma obra ficcional. Para a verificação das hipóteses, estudou-se o gênero autobiográfico, a memória na construção da história, a importância da linguagem poética e, por meio de excertos selecionados, a exposição das faces do narrador em suas relações no contexto familiar e escolar, assim como o seu próprio autorretrato. Como conclusão, a pesquisa sugere uma leitura dupla da obra. Se por um lado, aspectos da vida de Graciliano Ramos estão presentes na narrativa, por outro, a linguagem poética institui a máscara e o fingimento. A dominância do caráter memorialístico permite, portanto, a apreensão de traços do real e, ao mesmo tempo, transmuta o passado do menino, caracterizando-o como protagonista de uma narrativa também ficcionalapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/30895/Rute%20Augusto%20Possebom.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Literatura e Crítica LiteráriaPUC-SPBRLiteraturaInfânciaGraciliano RamosGêneroMemóriaAutobiografiaLiterary genreMemoryAutobiographyCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::TEORIA LITERARIAInfância, de Graciliano Ramos: memória ou autobiografia?info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTRute Augusto Possebom.pdf.txtRute Augusto Possebom.pdf.txtExtracted texttext/plain246234https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14684/3/Rute%20Augusto%20Possebom.pdf.txt4eebf7fc287571333eed7a04a4a8b789MD53ORIGINALRute Augusto Possebom.pdfapplication/pdf763691https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14684/1/Rute%20Augusto%20Possebom.pdf2b4ee5b898bc4143e6f36825ca9c395eMD51THUMBNAILRute Augusto Possebom.pdf.jpgRute Augusto Possebom.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1962https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14684/2/Rute%20Augusto%20Possebom.pdf.jpg26b5e7efb9dd92d7676973e38a8637a9MD52handle/146842022-04-28 11:41:15.738oai:repositorio.pucsp.br:handle/14684Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T14:41:15Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
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