As interações dos promotores de justiça mediadas pelas ferramentas digitais na criação de um espaço de aprendizagem
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2009 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/18234 |
Resumo: | The purpose of this study is to observe the existence of a learning space resulting from the interaction of the Prosecuting Attorneys through digital tools produced by the latest technology. In recent years, the Department of Justice has been doing great effort so as to provide digital tools for the Prosecuting Attorneys; however, the use of such tools has been much smaller than the use of public digital tools available in the internet to anyone. In this study of case, rich in inquiries and description, we have listed the tools comprised in our research and what use the Prosecuting Attorneys give them, so we can finally identify the situations where such tools, addressed to solve professional problems, provide a new learning space. Our reference portrait for analyzing this space is constituted by learning theories based on Piaget, Vygotsky and Ausubel, which allow us understand the interaction among users and their relation with learning. We have analyzed, both in quality and quantity, data collected from the Prosecuting Attorneys. Based on such data, we have considered a possible existing learning space created by the interaction promoted by the digital tools. Such space can be used to create spontaneous concepts linked to scientific concepts |
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Allegretti, Sônia Maria de MacedoLima Junior, Carlos Daniel Vaz de2016-04-29T14:23:49Z2009-05-292009-04-30Lima Junior, Carlos Daniel Vaz de. As interações dos promotores de justiça mediadas pelas ferramentas digitais na criação de um espaço de aprendizagem. 2009. 136 f. Dissertação (Mestrado em Tecnologias da Inteligência e Design Digital) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Tecnologias da Inteligência e Design Digital, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/18234The purpose of this study is to observe the existence of a learning space resulting from the interaction of the Prosecuting Attorneys through digital tools produced by the latest technology. In recent years, the Department of Justice has been doing great effort so as to provide digital tools for the Prosecuting Attorneys; however, the use of such tools has been much smaller than the use of public digital tools available in the internet to anyone. In this study of case, rich in inquiries and description, we have listed the tools comprised in our research and what use the Prosecuting Attorneys give them, so we can finally identify the situations where such tools, addressed to solve professional problems, provide a new learning space. Our reference portrait for analyzing this space is constituted by learning theories based on Piaget, Vygotsky and Ausubel, which allow us understand the interaction among users and their relation with learning. We have analyzed, both in quality and quantity, data collected from the Prosecuting Attorneys. Based on such data, we have considered a possible existing learning space created by the interaction promoted by the digital tools. Such space can be used to create spontaneous concepts linked to scientific conceptsA percepção de um espaço de aprendizagem na interação dos promotores de Justiça por meio das ferramentas digitais trazidas pelas novas tecnologias é o objetivo deste estudo de caso. Nos últimos anos o Ministério Público tem investido na disponibilização de ferramentas digitais aos promotores, contudo, o uso dado às mesmas é muito menor daquele dado pelos promotores às ferramentas digitais públicas, que estão disponíveis para todos na Internet. Neste estudo de caso, caracterizado pela exploração e descrição, identificamos quais são estas ferramentas que compõe o nosso corpo de pesquisa e qual o uso que os promotores dão às mesmas, para então identificar as situações em que elas proporcionam o surgimento de um espaço de aprendizagem que leva à solução de problemas profissionais. Nosso quadro de referências para análise deste espaço é composto pelas teorias de aprendizagem baseadas em Piaget, Vygotsky e Ausubel, que nos permitem compreender a interação entre os usuários e a relação deles com a aprendizagem. A partir de dados coletados juntos aos promotores de Justiça, analisados quantitativa e qualitativamente, consideramos que se pôde perceber a existência de um espaço de aprendizagem criado pela interação proporcionada pelas ferramentas digitais, e que tal espaço pode ser aproveitado para a formação de conceitos espontâneos correlatos a conceitos científicosapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/35027/Carlos%20Daniel%20Vaz%20de%20Lima%20Jr.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Tecnologias da Inteligência e Design DigitalPUC-SPBRFaculdade de Ciências Exatas e TecnologiaEspaço de aprendizagemFerramentas digitaisAprendizagemPromotores publicos -- Recursos de redes de computadoresFerramentas de busca na WebInternet na educacaoLearning spaceLearningDigital toolsCNPQ::ENGENHARIASAs interações dos promotores de justiça mediadas pelas ferramentas digitais na criação de um espaço de aprendizagemThe existence of a learning space resulting from the interaction of the prosecuting attorneys through digital toolsinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTCarlos Daniel Vaz de Lima Jr.pdf.txtCarlos Daniel Vaz de Lima Jr.pdf.txtExtracted texttext/plain183519https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/18234/3/Carlos%20Daniel%20Vaz%20de%20Lima%20Jr.pdf.txt10abee8633030388a55c06d597db222aMD53ORIGINALCarlos Daniel Vaz de Lima Jr.pdfapplication/pdf7443937https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/18234/1/Carlos%20Daniel%20Vaz%20de%20Lima%20Jr.pdf17b30d7f36a571b87e420c680f995b6aMD51THUMBNAILCarlos Daniel Vaz de Lima Jr.pdf.jpgCarlos Daniel Vaz de Lima Jr.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3240https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/18234/2/Carlos%20Daniel%20Vaz%20de%20Lima%20Jr.pdf.jpg516be5c551919900a272eaa392001ab7MD52handle/182342022-06-15 09:51:15.886oai:repositorio.pucsp.br:handle/18234Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-06-15T12:51:15Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
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