Implicações do lúdico na educação escolar: uma análise da Revista Nova Escola (1996-2004)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2006 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10541 |
Resumo: | The question that guided this research turns on the implications of the playful one in the pertaining to school education. The specific objectives had been: to inquire what if it wants to affect objective in the formation of the pupil when if makes based proposals of education in playful actions and to describe of that it forms these actions they are proposals. It was treated to inquire if the objectives that guide practical the pedagogical ones of playful quality tend to the formation or the pseudoformation of the pupils. It was opted to carrying through this study having as source of material for the collection of quantitative and qualitative data the magazine NOVA ESCOLA. It arrives in port it theoretical was on some workmanships of the authors of the first generation of the School of Frankfurt, over all, workmanships of Max Horkheimer, Theodor W. Adorno, Herbert Marcuse and Walter Benjamin. It was broken of the estimated one of that the magazine considers practical pedagogical playful that they tend to the pseudoformation, but to the end, it evidenced that, for moreover, the magazine also if guideline in arguments that express resistance to the regressive conditions of the managed society and that, in fact, have for first objective the formation of the citizen |
id |
PUC_SP-1_1ad0cd596211842caa78932f2d5cf2d7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/10541 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Crochik, José LeonMartinez, Domenica2016-04-27T16:33:13Z2007-09-052006-08-21Martinez, Domenica. Implicações do lúdico na educação escolar: uma análise da Revista Nova Escola (1996-2004). 2006. 127 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2006.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10541The question that guided this research turns on the implications of the playful one in the pertaining to school education. The specific objectives had been: to inquire what if it wants to affect objective in the formation of the pupil when if makes based proposals of education in playful actions and to describe of that it forms these actions they are proposals. It was treated to inquire if the objectives that guide practical the pedagogical ones of playful quality tend to the formation or the pseudoformation of the pupils. It was opted to carrying through this study having as source of material for the collection of quantitative and qualitative data the magazine NOVA ESCOLA. It arrives in port it theoretical was on some workmanships of the authors of the first generation of the School of Frankfurt, over all, workmanships of Max Horkheimer, Theodor W. Adorno, Herbert Marcuse and Walter Benjamin. It was broken of the estimated one of that the magazine considers practical pedagogical playful that they tend to the pseudoformation, but to the end, it evidenced that, for moreover, the magazine also if guideline in arguments that express resistance to the regressive conditions of the managed society and that, in fact, have for first objective the formation of the citizenA questão que norteou esta pesquisa versa sobre as implicações do lúdico na educação escolar. Os objetivos específicos foram: averiguar o que se quer afetar objetivamente na formação do aluno quando se faz propostas metodológicas de ensino baseadas em ações lúdicas e descrever de que forma essas ações são propostas. Tratou-se de averiguar se os objetivos que orientam as práticas pedagógicas de qualidade lúdica tendem à formação ou à pseudoformação dos alunos. Optou-se por realizar este estudo tendo como fonte de material para a coleta de dados quantitativos e qualitativos a revista NOVA ESCOLA. O aporte teórico pautou-se sobre algumas obras dos autores da primeira geração da Escola de Frankfurt, sobretudo, obras de Max Horkheimer, Theodor W. Adorno, Herbert Marcuse e Walter Benjamin. Partiu-se do pressuposto de que a revista propõe práticas pedagógicas lúdicas que tendem à pseudoformação, mas ao final, constatou-se que, para além disso, a revista também se pauta em argumentos que expressam resistência às condições regressivas da sociedade administrada e que, de fato, têm por objetivo primeiro a formação do sujeitoConselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológicoapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/23345/Dissertacao%20Domenica%20Martinez.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, SociedadePUC-SPBREducaçãoLúdicoPráticas pedagógicasNova Escola (Revista)Atividades criativas na sala de aulaBrincadeirasPlayfulPractical pedagogicalCritical TheoryCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOImplicações do lúdico na educação escolar: uma análise da Revista Nova Escola (1996-2004)info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTDissertacao Domenica Martinez.pdf.txtDissertacao Domenica Martinez.pdf.txtExtracted texttext/plain293561https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10541/3/Dissertacao%20Domenica%20Martinez.pdf.txt5f7ae7c7f432298faed0719d767a771bMD53ORIGINALDissertacao Domenica Martinez.pdfapplication/pdf1076696https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10541/1/Dissertacao%20Domenica%20Martinez.pdf35fd5251bf431dceaa0acadc155ec606MD51THUMBNAILDissertacao Domenica Martinez.pdf.jpgDissertacao Domenica Martinez.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10541/2/Dissertacao%20Domenica%20Martinez.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/105412022-06-28 10:51:02.412oai:repositorio.pucsp.br:handle/10541Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-06-28T13:51:02Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Implicações do lúdico na educação escolar: uma análise da Revista Nova Escola (1996-2004) |
title |
Implicações do lúdico na educação escolar: uma análise da Revista Nova Escola (1996-2004) |
spellingShingle |
Implicações do lúdico na educação escolar: uma análise da Revista Nova Escola (1996-2004) Martinez, Domenica Lúdico Práticas pedagógicas Nova Escola (Revista) Atividades criativas na sala de aula Brincadeiras Playful Practical pedagogical Critical Theory CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Implicações do lúdico na educação escolar: uma análise da Revista Nova Escola (1996-2004) |
title_full |
Implicações do lúdico na educação escolar: uma análise da Revista Nova Escola (1996-2004) |
title_fullStr |
Implicações do lúdico na educação escolar: uma análise da Revista Nova Escola (1996-2004) |
title_full_unstemmed |
Implicações do lúdico na educação escolar: uma análise da Revista Nova Escola (1996-2004) |
title_sort |
Implicações do lúdico na educação escolar: uma análise da Revista Nova Escola (1996-2004) |
author |
Martinez, Domenica |
author_facet |
Martinez, Domenica |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Crochik, José Leon |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Martinez, Domenica |
contributor_str_mv |
Crochik, José Leon |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Lúdico Práticas pedagógicas Nova Escola (Revista) Atividades criativas na sala de aula Brincadeiras |
topic |
Lúdico Práticas pedagógicas Nova Escola (Revista) Atividades criativas na sala de aula Brincadeiras Playful Practical pedagogical Critical Theory CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Playful Practical pedagogical Critical Theory |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
The question that guided this research turns on the implications of the playful one in the pertaining to school education. The specific objectives had been: to inquire what if it wants to affect objective in the formation of the pupil when if makes based proposals of education in playful actions and to describe of that it forms these actions they are proposals. It was treated to inquire if the objectives that guide practical the pedagogical ones of playful quality tend to the formation or the pseudoformation of the pupils. It was opted to carrying through this study having as source of material for the collection of quantitative and qualitative data the magazine NOVA ESCOLA. It arrives in port it theoretical was on some workmanships of the authors of the first generation of the School of Frankfurt, over all, workmanships of Max Horkheimer, Theodor W. Adorno, Herbert Marcuse and Walter Benjamin. It was broken of the estimated one of that the magazine considers practical pedagogical playful that they tend to the pseudoformation, but to the end, it evidenced that, for moreover, the magazine also if guideline in arguments that express resistance to the regressive conditions of the managed society and that, in fact, have for first objective the formation of the citizen |
publishDate |
2006 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2006-08-21 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2007-09-05 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-27T16:33:13Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Martinez, Domenica. Implicações do lúdico na educação escolar: uma análise da Revista Nova Escola (1996-2004). 2006. 127 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2006. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10541 |
identifier_str_mv |
Martinez, Domenica. Implicações do lúdico na educação escolar: uma análise da Revista Nova Escola (1996-2004). 2006. 127 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2006. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10541 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, Sociedade |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10541/3/Dissertacao%20Domenica%20Martinez.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10541/1/Dissertacao%20Domenica%20Martinez.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10541/2/Dissertacao%20Domenica%20Martinez.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
5f7ae7c7f432298faed0719d767a771b 35fd5251bf431dceaa0acadc155ec606 cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277813739487232 |