Implicações do lúdico na educação escolar: uma análise da Revista Nova Escola (1996-2004)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Martinez, Domenica
Data de Publicação: 2006
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10541
Resumo: The question that guided this research turns on the implications of the playful one in the pertaining to school education. The specific objectives had been: to inquire what if it wants to affect objective in the formation of the pupil when if makes based proposals of education in playful actions and to describe of that it forms these actions they are proposals. It was treated to inquire if the objectives that guide practical the pedagogical ones of playful quality tend to the formation or the pseudoformation of the pupils. It was opted to carrying through this study having as source of material for the collection of quantitative and qualitative data the magazine NOVA ESCOLA. It arrives in port it theoretical was on some workmanships of the authors of the first generation of the School of Frankfurt, over all, workmanships of Max Horkheimer, Theodor W. Adorno, Herbert Marcuse and Walter Benjamin. It was broken of the estimated one of that the magazine considers practical pedagogical playful that they tend to the pseudoformation, but to the end, it evidenced that, for moreover, the magazine also if guideline in arguments that express resistance to the regressive conditions of the managed society and that, in fact, have for first objective the formation of the citizen
id PUC_SP-1_1ad0cd596211842caa78932f2d5cf2d7
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/10541
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Crochik, José LeonMartinez, Domenica2016-04-27T16:33:13Z2007-09-052006-08-21Martinez, Domenica. Implicações do lúdico na educação escolar: uma análise da Revista Nova Escola (1996-2004). 2006. 127 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2006.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10541The question that guided this research turns on the implications of the playful one in the pertaining to school education. The specific objectives had been: to inquire what if it wants to affect objective in the formation of the pupil when if makes based proposals of education in playful actions and to describe of that it forms these actions they are proposals. It was treated to inquire if the objectives that guide practical the pedagogical ones of playful quality tend to the formation or the pseudoformation of the pupils. It was opted to carrying through this study having as source of material for the collection of quantitative and qualitative data the magazine NOVA ESCOLA. It arrives in port it theoretical was on some workmanships of the authors of the first generation of the School of Frankfurt, over all, workmanships of Max Horkheimer, Theodor W. Adorno, Herbert Marcuse and Walter Benjamin. It was broken of the estimated one of that the magazine considers practical pedagogical playful that they tend to the pseudoformation, but to the end, it evidenced that, for moreover, the magazine also if guideline in arguments that express resistance to the regressive conditions of the managed society and that, in fact, have for first objective the formation of the citizenA questão que norteou esta pesquisa versa sobre as implicações do lúdico na educação escolar. Os objetivos específicos foram: averiguar o que se quer afetar objetivamente na formação do aluno quando se faz propostas metodológicas de ensino baseadas em ações lúdicas e descrever de que forma essas ações são propostas. Tratou-se de averiguar se os objetivos que orientam as práticas pedagógicas de qualidade lúdica tendem à formação ou à pseudoformação dos alunos. Optou-se por realizar este estudo tendo como fonte de material para a coleta de dados quantitativos e qualitativos a revista NOVA ESCOLA. O aporte teórico pautou-se sobre algumas obras dos autores da primeira geração da Escola de Frankfurt, sobretudo, obras de Max Horkheimer, Theodor W. Adorno, Herbert Marcuse e Walter Benjamin. Partiu-se do pressuposto de que a revista propõe práticas pedagógicas lúdicas que tendem à pseudoformação, mas ao final, constatou-se que, para além disso, a revista também se pauta em argumentos que expressam resistência às condições regressivas da sociedade administrada e que, de fato, têm por objetivo primeiro a formação do sujeitoConselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológicoapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/23345/Dissertacao%20Domenica%20Martinez.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, SociedadePUC-SPBREducaçãoLúdicoPráticas pedagógicasNova Escola (Revista)Atividades criativas na sala de aulaBrincadeirasPlayfulPractical pedagogicalCritical TheoryCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOImplicações do lúdico na educação escolar: uma análise da Revista Nova Escola (1996-2004)info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTDissertacao Domenica Martinez.pdf.txtDissertacao Domenica Martinez.pdf.txtExtracted texttext/plain293561https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10541/3/Dissertacao%20Domenica%20Martinez.pdf.txt5f7ae7c7f432298faed0719d767a771bMD53ORIGINALDissertacao Domenica Martinez.pdfapplication/pdf1076696https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10541/1/Dissertacao%20Domenica%20Martinez.pdf35fd5251bf431dceaa0acadc155ec606MD51THUMBNAILDissertacao Domenica Martinez.pdf.jpgDissertacao Domenica Martinez.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10541/2/Dissertacao%20Domenica%20Martinez.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/105412022-06-28 10:51:02.412oai:repositorio.pucsp.br:handle/10541Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-06-28T13:51:02Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv Implicações do lúdico na educação escolar: uma análise da Revista Nova Escola (1996-2004)
title Implicações do lúdico na educação escolar: uma análise da Revista Nova Escola (1996-2004)
spellingShingle Implicações do lúdico na educação escolar: uma análise da Revista Nova Escola (1996-2004)
Martinez, Domenica
Lúdico
Práticas pedagógicas
Nova Escola (Revista)
Atividades criativas na sala de aula
Brincadeiras
Playful
Practical pedagogical
Critical Theory
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short Implicações do lúdico na educação escolar: uma análise da Revista Nova Escola (1996-2004)
title_full Implicações do lúdico na educação escolar: uma análise da Revista Nova Escola (1996-2004)
title_fullStr Implicações do lúdico na educação escolar: uma análise da Revista Nova Escola (1996-2004)
title_full_unstemmed Implicações do lúdico na educação escolar: uma análise da Revista Nova Escola (1996-2004)
title_sort Implicações do lúdico na educação escolar: uma análise da Revista Nova Escola (1996-2004)
author Martinez, Domenica
author_facet Martinez, Domenica
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Crochik, José Leon
dc.contributor.author.fl_str_mv Martinez, Domenica
contributor_str_mv Crochik, José Leon
dc.subject.por.fl_str_mv Lúdico
Práticas pedagógicas
Nova Escola (Revista)
Atividades criativas na sala de aula
Brincadeiras
topic Lúdico
Práticas pedagógicas
Nova Escola (Revista)
Atividades criativas na sala de aula
Brincadeiras
Playful
Practical pedagogical
Critical Theory
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
dc.subject.eng.fl_str_mv Playful
Practical pedagogical
Critical Theory
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description The question that guided this research turns on the implications of the playful one in the pertaining to school education. The specific objectives had been: to inquire what if it wants to affect objective in the formation of the pupil when if makes based proposals of education in playful actions and to describe of that it forms these actions they are proposals. It was treated to inquire if the objectives that guide practical the pedagogical ones of playful quality tend to the formation or the pseudoformation of the pupils. It was opted to carrying through this study having as source of material for the collection of quantitative and qualitative data the magazine NOVA ESCOLA. It arrives in port it theoretical was on some workmanships of the authors of the first generation of the School of Frankfurt, over all, workmanships of Max Horkheimer, Theodor W. Adorno, Herbert Marcuse and Walter Benjamin. It was broken of the estimated one of that the magazine considers practical pedagogical playful that they tend to the pseudoformation, but to the end, it evidenced that, for moreover, the magazine also if guideline in arguments that express resistance to the regressive conditions of the managed society and that, in fact, have for first objective the formation of the citizen
publishDate 2006
dc.date.issued.fl_str_mv 2006-08-21
dc.date.available.fl_str_mv 2007-09-05
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-27T16:33:13Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Martinez, Domenica. Implicações do lúdico na educação escolar: uma análise da Revista Nova Escola (1996-2004). 2006. 127 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2006.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10541
identifier_str_mv Martinez, Domenica. Implicações do lúdico na educação escolar: uma análise da Revista Nova Escola (1996-2004). 2006. 127 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2006.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10541
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, Sociedade
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10541/3/Dissertacao%20Domenica%20Martinez.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10541/1/Dissertacao%20Domenica%20Martinez.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10541/2/Dissertacao%20Domenica%20Martinez.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 5f7ae7c7f432298faed0719d767a771b
35fd5251bf431dceaa0acadc155ec606
cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277813739487232