O programa de formação contínua de professores e a ferramenta pedagógica MAPREI na dimensão de uma escola filantrópica

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Periotto, Maria Suelí
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9707
Resumo: This paper proposes to analyze the actions of a regular philanthropic school aimed at the intellectual growth and the development of students citizenship, at the pursuit of reducing the risk of school dropout, and at a path of quality education, which favor the continuity of the academic journey. To achieve these goals, could a program of continued education of teachers improve the learning perspectives of students in social vulnerability? Could a pedagogical tool that emerged from the meetings of this formation process facilitate an inclusive education? The methodology used in this study included a qualitative research with techniques of document analysis and literature review, which include the scientific works of Bourdieu, Freire, Hoffmann, Lahire, Morin, and Nóvoa. This dissertation presents the stages of the Learning Method through Rational-Emotional-Intuitive Research (MAPREI, in Portuguese), a pedagogical tool created by the teachers of this school, which has assisted in the challenge of engaging the student in the dynamic process of his/her own learning, with the mediating action of the teacher and the encouragement for a critical and solidarity-based knowledge
id PUC_SP-1_1d410c2f04524ab2b9686abd11527918
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/9707
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Noffs, Neide de AquinoPeriotto, Maria Suelí2016-04-27T14:31:06Z2013-06-132013-05-21Periotto, Maria Suelí. The program of continued teacher education and the MAPREI pedagogical tool in the dimension of a philanthropic school. 2013. 130 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2013.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9707This paper proposes to analyze the actions of a regular philanthropic school aimed at the intellectual growth and the development of students citizenship, at the pursuit of reducing the risk of school dropout, and at a path of quality education, which favor the continuity of the academic journey. To achieve these goals, could a program of continued education of teachers improve the learning perspectives of students in social vulnerability? Could a pedagogical tool that emerged from the meetings of this formation process facilitate an inclusive education? The methodology used in this study included a qualitative research with techniques of document analysis and literature review, which include the scientific works of Bourdieu, Freire, Hoffmann, Lahire, Morin, and Nóvoa. This dissertation presents the stages of the Learning Method through Rational-Emotional-Intuitive Research (MAPREI, in Portuguese), a pedagogical tool created by the teachers of this school, which has assisted in the challenge of engaging the student in the dynamic process of his/her own learning, with the mediating action of the teacher and the encouragement for a critical and solidarity-based knowledgeEste trabalho propõe-se a analisar ações de uma instituição escolar regular filantrópica, voltadas ao crescimento intelectual e ao desenvolvimento da cidadania de estudantes, pela busca da diminuição do risco de evasão escolar e do caminho de um ensino de qualidade, favorecedores da continuidade da trajetória acadêmica. Para alcançar esses objetivos, um programa de formação contínua de professores poderia melhorar as perspectivas de aprendizagem de alunos em situação de vulnerabilidade social? Uma ferramenta pedagógica surgida dos encontros dessa formação seria facilitadora de uma educação inclusiva? A pesquisa qualitativa foi a metodologia utilizada, com técnicas de análise documental e revisão bibliográfica, que inclui os trabalhos científicos de Bourdieu, Freire, Hoffmann, Lahire, Morin e Nóvoa. Esta dissertação apresenta as etapas do Método de Aprendizagem por Pesquisa Racional, Emocional e Intuitiva (MAPREI), ferramenta pedagógica criada pelos professores dessa escola, que tem auxiliado no desafio de envolver o educando no processo dinâmico de sua própria aprendizagem, com ação mediadora do professor e incentivo a um saber crítico e solidárioapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/22730/Maria%20Sueli%20Periotto.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: CurrículoPUC-SPBREducaçãoFormação contínua de professoresFerramenta pedagógica MAPREIEscola filantrópica.Continued teacher educationMAPREI pedagogical toolPhilanthropic schoolCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULOO programa de formação contínua de professores e a ferramenta pedagógica MAPREI na dimensão de uma escola filantrópicaThe program of continued teacher education and the MAPREI pedagogical tool in the dimension of a philanthropic schoolinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTMaria Sueli Periotto.pdf.txtMaria Sueli Periotto.pdf.txtExtracted texttext/plain203161https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9707/3/Maria%20Sueli%20Periotto.pdf.txt0143a462ea2e9ff4f54d70eeeb1d205aMD53ORIGINALMaria Sueli Periotto.pdfapplication/pdf11176296https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9707/1/Maria%20Sueli%20Periotto.pdf1872234d4b4388b67d529acce90b6128MD51THUMBNAILMaria Sueli Periotto.pdf.jpgMaria Sueli Periotto.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg2104https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9707/2/Maria%20Sueli%20Periotto.pdf.jpgc4715912a635b5fbde63d2a9b070733fMD52handle/97072022-04-27 08:52:30.342oai:repositorio.pucsp.br:handle/9707Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-27T11:52:30Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv O programa de formação contínua de professores e a ferramenta pedagógica MAPREI na dimensão de uma escola filantrópica
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv The program of continued teacher education and the MAPREI pedagogical tool in the dimension of a philanthropic school
title O programa de formação contínua de professores e a ferramenta pedagógica MAPREI na dimensão de uma escola filantrópica
spellingShingle O programa de formação contínua de professores e a ferramenta pedagógica MAPREI na dimensão de uma escola filantrópica
Periotto, Maria Suelí
Formação contínua de professores
Ferramenta pedagógica MAPREI
Escola filantrópica.
Continued teacher education
MAPREI pedagogical tool
Philanthropic school
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO
title_short O programa de formação contínua de professores e a ferramenta pedagógica MAPREI na dimensão de uma escola filantrópica
title_full O programa de formação contínua de professores e a ferramenta pedagógica MAPREI na dimensão de uma escola filantrópica
title_fullStr O programa de formação contínua de professores e a ferramenta pedagógica MAPREI na dimensão de uma escola filantrópica
title_full_unstemmed O programa de formação contínua de professores e a ferramenta pedagógica MAPREI na dimensão de uma escola filantrópica
title_sort O programa de formação contínua de professores e a ferramenta pedagógica MAPREI na dimensão de uma escola filantrópica
author Periotto, Maria Suelí
author_facet Periotto, Maria Suelí
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Noffs, Neide de Aquino
dc.contributor.author.fl_str_mv Periotto, Maria Suelí
contributor_str_mv Noffs, Neide de Aquino
dc.subject.por.fl_str_mv Formação contínua de professores
Ferramenta pedagógica MAPREI
Escola filantrópica.
topic Formação contínua de professores
Ferramenta pedagógica MAPREI
Escola filantrópica.
Continued teacher education
MAPREI pedagogical tool
Philanthropic school
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO
dc.subject.eng.fl_str_mv Continued teacher education
MAPREI pedagogical tool
Philanthropic school
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO
description This paper proposes to analyze the actions of a regular philanthropic school aimed at the intellectual growth and the development of students citizenship, at the pursuit of reducing the risk of school dropout, and at a path of quality education, which favor the continuity of the academic journey. To achieve these goals, could a program of continued education of teachers improve the learning perspectives of students in social vulnerability? Could a pedagogical tool that emerged from the meetings of this formation process facilitate an inclusive education? The methodology used in this study included a qualitative research with techniques of document analysis and literature review, which include the scientific works of Bourdieu, Freire, Hoffmann, Lahire, Morin, and Nóvoa. This dissertation presents the stages of the Learning Method through Rational-Emotional-Intuitive Research (MAPREI, in Portuguese), a pedagogical tool created by the teachers of this school, which has assisted in the challenge of engaging the student in the dynamic process of his/her own learning, with the mediating action of the teacher and the encouragement for a critical and solidarity-based knowledge
publishDate 2013
dc.date.available.fl_str_mv 2013-06-13
dc.date.issued.fl_str_mv 2013-05-21
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-27T14:31:06Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Periotto, Maria Suelí. The program of continued teacher education and the MAPREI pedagogical tool in the dimension of a philanthropic school. 2013. 130 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2013.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9707
identifier_str_mv Periotto, Maria Suelí. The program of continued teacher education and the MAPREI pedagogical tool in the dimension of a philanthropic school. 2013. 130 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2013.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9707
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Currículo
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9707/3/Maria%20Sueli%20Periotto.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9707/1/Maria%20Sueli%20Periotto.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9707/2/Maria%20Sueli%20Periotto.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 0143a462ea2e9ff4f54d70eeeb1d205a
1872234d4b4388b67d529acce90b6128
c4715912a635b5fbde63d2a9b070733f
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809278017723170816