O programa de formação contínua de professores e a ferramenta pedagógica MAPREI na dimensão de uma escola filantrópica
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9707 |
Resumo: | This paper proposes to analyze the actions of a regular philanthropic school aimed at the intellectual growth and the development of students citizenship, at the pursuit of reducing the risk of school dropout, and at a path of quality education, which favor the continuity of the academic journey. To achieve these goals, could a program of continued education of teachers improve the learning perspectives of students in social vulnerability? Could a pedagogical tool that emerged from the meetings of this formation process facilitate an inclusive education? The methodology used in this study included a qualitative research with techniques of document analysis and literature review, which include the scientific works of Bourdieu, Freire, Hoffmann, Lahire, Morin, and Nóvoa. This dissertation presents the stages of the Learning Method through Rational-Emotional-Intuitive Research (MAPREI, in Portuguese), a pedagogical tool created by the teachers of this school, which has assisted in the challenge of engaging the student in the dynamic process of his/her own learning, with the mediating action of the teacher and the encouragement for a critical and solidarity-based knowledge |
id |
PUC_SP-1_1d410c2f04524ab2b9686abd11527918 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/9707 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Noffs, Neide de AquinoPeriotto, Maria Suelí2016-04-27T14:31:06Z2013-06-132013-05-21Periotto, Maria Suelí. The program of continued teacher education and the MAPREI pedagogical tool in the dimension of a philanthropic school. 2013. 130 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2013.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9707This paper proposes to analyze the actions of a regular philanthropic school aimed at the intellectual growth and the development of students citizenship, at the pursuit of reducing the risk of school dropout, and at a path of quality education, which favor the continuity of the academic journey. To achieve these goals, could a program of continued education of teachers improve the learning perspectives of students in social vulnerability? Could a pedagogical tool that emerged from the meetings of this formation process facilitate an inclusive education? The methodology used in this study included a qualitative research with techniques of document analysis and literature review, which include the scientific works of Bourdieu, Freire, Hoffmann, Lahire, Morin, and Nóvoa. This dissertation presents the stages of the Learning Method through Rational-Emotional-Intuitive Research (MAPREI, in Portuguese), a pedagogical tool created by the teachers of this school, which has assisted in the challenge of engaging the student in the dynamic process of his/her own learning, with the mediating action of the teacher and the encouragement for a critical and solidarity-based knowledgeEste trabalho propõe-se a analisar ações de uma instituição escolar regular filantrópica, voltadas ao crescimento intelectual e ao desenvolvimento da cidadania de estudantes, pela busca da diminuição do risco de evasão escolar e do caminho de um ensino de qualidade, favorecedores da continuidade da trajetória acadêmica. Para alcançar esses objetivos, um programa de formação contínua de professores poderia melhorar as perspectivas de aprendizagem de alunos em situação de vulnerabilidade social? Uma ferramenta pedagógica surgida dos encontros dessa formação seria facilitadora de uma educação inclusiva? A pesquisa qualitativa foi a metodologia utilizada, com técnicas de análise documental e revisão bibliográfica, que inclui os trabalhos científicos de Bourdieu, Freire, Hoffmann, Lahire, Morin e Nóvoa. Esta dissertação apresenta as etapas do Método de Aprendizagem por Pesquisa Racional, Emocional e Intuitiva (MAPREI), ferramenta pedagógica criada pelos professores dessa escola, que tem auxiliado no desafio de envolver o educando no processo dinâmico de sua própria aprendizagem, com ação mediadora do professor e incentivo a um saber crítico e solidárioapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/22730/Maria%20Sueli%20Periotto.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: CurrículoPUC-SPBREducaçãoFormação contínua de professoresFerramenta pedagógica MAPREIEscola filantrópica.Continued teacher educationMAPREI pedagogical toolPhilanthropic schoolCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULOO programa de formação contínua de professores e a ferramenta pedagógica MAPREI na dimensão de uma escola filantrópicaThe program of continued teacher education and the MAPREI pedagogical tool in the dimension of a philanthropic schoolinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTMaria Sueli Periotto.pdf.txtMaria Sueli Periotto.pdf.txtExtracted texttext/plain203161https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9707/3/Maria%20Sueli%20Periotto.pdf.txt0143a462ea2e9ff4f54d70eeeb1d205aMD53ORIGINALMaria Sueli Periotto.pdfapplication/pdf11176296https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9707/1/Maria%20Sueli%20Periotto.pdf1872234d4b4388b67d529acce90b6128MD51THUMBNAILMaria Sueli Periotto.pdf.jpgMaria Sueli Periotto.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg2104https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9707/2/Maria%20Sueli%20Periotto.pdf.jpgc4715912a635b5fbde63d2a9b070733fMD52handle/97072022-04-27 08:52:30.342oai:repositorio.pucsp.br:handle/9707Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-27T11:52:30Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
O programa de formação contínua de professores e a ferramenta pedagógica MAPREI na dimensão de uma escola filantrópica |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
The program of continued teacher education and the MAPREI pedagogical tool in the dimension of a philanthropic school |
title |
O programa de formação contínua de professores e a ferramenta pedagógica MAPREI na dimensão de uma escola filantrópica |
spellingShingle |
O programa de formação contínua de professores e a ferramenta pedagógica MAPREI na dimensão de uma escola filantrópica Periotto, Maria Suelí Formação contínua de professores Ferramenta pedagógica MAPREI Escola filantrópica. Continued teacher education MAPREI pedagogical tool Philanthropic school CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO |
title_short |
O programa de formação contínua de professores e a ferramenta pedagógica MAPREI na dimensão de uma escola filantrópica |
title_full |
O programa de formação contínua de professores e a ferramenta pedagógica MAPREI na dimensão de uma escola filantrópica |
title_fullStr |
O programa de formação contínua de professores e a ferramenta pedagógica MAPREI na dimensão de uma escola filantrópica |
title_full_unstemmed |
O programa de formação contínua de professores e a ferramenta pedagógica MAPREI na dimensão de uma escola filantrópica |
title_sort |
O programa de formação contínua de professores e a ferramenta pedagógica MAPREI na dimensão de uma escola filantrópica |
author |
Periotto, Maria Suelí |
author_facet |
Periotto, Maria Suelí |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Noffs, Neide de Aquino |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Periotto, Maria Suelí |
contributor_str_mv |
Noffs, Neide de Aquino |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formação contínua de professores Ferramenta pedagógica MAPREI Escola filantrópica. |
topic |
Formação contínua de professores Ferramenta pedagógica MAPREI Escola filantrópica. Continued teacher education MAPREI pedagogical tool Philanthropic school CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Continued teacher education MAPREI pedagogical tool Philanthropic school |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO |
description |
This paper proposes to analyze the actions of a regular philanthropic school aimed at the intellectual growth and the development of students citizenship, at the pursuit of reducing the risk of school dropout, and at a path of quality education, which favor the continuity of the academic journey. To achieve these goals, could a program of continued education of teachers improve the learning perspectives of students in social vulnerability? Could a pedagogical tool that emerged from the meetings of this formation process facilitate an inclusive education? The methodology used in this study included a qualitative research with techniques of document analysis and literature review, which include the scientific works of Bourdieu, Freire, Hoffmann, Lahire, Morin, and Nóvoa. This dissertation presents the stages of the Learning Method through Rational-Emotional-Intuitive Research (MAPREI, in Portuguese), a pedagogical tool created by the teachers of this school, which has assisted in the challenge of engaging the student in the dynamic process of his/her own learning, with the mediating action of the teacher and the encouragement for a critical and solidarity-based knowledge |
publishDate |
2013 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2013-06-13 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2013-05-21 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-27T14:31:06Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Periotto, Maria Suelí. The program of continued teacher education and the MAPREI pedagogical tool in the dimension of a philanthropic school. 2013. 130 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2013. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9707 |
identifier_str_mv |
Periotto, Maria Suelí. The program of continued teacher education and the MAPREI pedagogical tool in the dimension of a philanthropic school. 2013. 130 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2013. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9707 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Currículo |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9707/3/Maria%20Sueli%20Periotto.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9707/1/Maria%20Sueli%20Periotto.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9707/2/Maria%20Sueli%20Periotto.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
0143a462ea2e9ff4f54d70eeeb1d205a 1872234d4b4388b67d529acce90b6128 c4715912a635b5fbde63d2a9b070733f |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809278017723170816 |