Alfabetização em libras de crianças surdas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Anastácio, Karolayne Cabral
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/42035
Resumo: This undergraduate thesis addresses the intricate process of literacy in Brazilian Sign Language (LIBRAS) for deaf children, emphasizing specific challenges. Given the crucial importance of reading and writing for cognitive and social development, the research explores how educators can effectively promote literacy in LIBRAS in elementary education. Rooted in personal experiences and motivated by challenges faced in the literacy process, the study underscores the necessity of recognizing LIBRAS as a natural language. The research aims to enhance teaching practices in lementary education, acknowledging LIBRAS and fostering inclusive education for deaf children
id PUC_SP-1_21e5fe4e7035323016c82fe86f4b4a75
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/42035
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Martins, Maria Anita Vivianihttp://lattes.cnpq.br/4649673607966297Anastácio, Karolayne Cabral2024-07-02T18:31:07Z2024-07-02T18:31:07Z2023-12-01Anastácio, Karolayne Cabral. Alfabetização em libras de crianças surdas. 2023. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2023.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/42035This undergraduate thesis addresses the intricate process of literacy in Brazilian Sign Language (LIBRAS) for deaf children, emphasizing specific challenges. Given the crucial importance of reading and writing for cognitive and social development, the research explores how educators can effectively promote literacy in LIBRAS in elementary education. Rooted in personal experiences and motivated by challenges faced in the literacy process, the study underscores the necessity of recognizing LIBRAS as a natural language. The research aims to enhance teaching practices in lementary education, acknowledging LIBRAS and fostering inclusive education for deaf childrenEste trabalho de conclusão de curso aborda a complexa alfabetização em Língua Brasileira de Sinais (LIBRAS) de crianças surdas, destacando desafios específicos. Diante da importância crucial da leitura e escrita para o desenvolvimento cognitivo e social, a pesquisa questiona como educadores podem promover efetivamente a alfabetização em LIBRAS no ensino fundamental. Originado de experiências pessoais, o teresse surge dos desafios enfrentados no processo de alfabetização, evidenciando a necessidade de considerar a LIBRAS como língua natural. A pesquisa busca contribuir para aprimorar a docência no ensino fundamental, reconhecendo a LIBRAS e promovendo uma ducação inclusiva para crianças surdasporPontifícia Universidade Católica de São PauloGraduação em PedagogiaPUC-SPBrasilFaculdade de EducaçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOInclusãoSurdosAlfabetizaçãoEducaçãoEnsino FundamentalEducação inclusivaInclusionDeafLiteracyEducationBasic EducationInclusive educationAlfabetização em libras de crianças surdasinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTTCC 23 karolayne Cabral Anastacio.pdf.txtTCC 23 karolayne Cabral Anastacio.pdf.txtExtracted texttext/plain110274https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/42035/2/TCC%2023%20karolayne%20Cabral%20Anastacio.pdf.txt8ac6c3327c79f01d8099a426a91237eaMD52THUMBNAILTCC 23 karolayne Cabral Anastacio.pdf.jpgTCC 23 karolayne Cabral Anastacio.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1136https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/42035/3/TCC%2023%20karolayne%20Cabral%20Anastacio.pdf.jpge6c3228002cc4d1bac3e25b1667b4c9bMD53ORIGINALTCC 23 karolayne Cabral Anastacio.pdfapplication/pdf537751https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/42035/1/TCC%2023%20karolayne%20Cabral%20Anastacio.pdff4cfc606b033ddc34aa72e6b32cf7631MD51handle/420352024-07-03 01:02:11.292oai:repositorio.pucsp.br:handle/42035Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2024-07-03T04:02:11Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.pt_BR.fl_str_mv Alfabetização em libras de crianças surdas
title Alfabetização em libras de crianças surdas
spellingShingle Alfabetização em libras de crianças surdas
Anastácio, Karolayne Cabral
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Inclusão
Surdos
Alfabetização
Educação
Ensino Fundamental
Educação inclusiva
Inclusion
Deaf
Literacy
Education
Basic Education
Inclusive education
title_short Alfabetização em libras de crianças surdas
title_full Alfabetização em libras de crianças surdas
title_fullStr Alfabetização em libras de crianças surdas
title_full_unstemmed Alfabetização em libras de crianças surdas
title_sort Alfabetização em libras de crianças surdas
author Anastácio, Karolayne Cabral
author_facet Anastácio, Karolayne Cabral
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Martins, Maria Anita Viviani
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/4649673607966297
dc.contributor.author.fl_str_mv Anastácio, Karolayne Cabral
contributor_str_mv Martins, Maria Anita Viviani
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
topic CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Inclusão
Surdos
Alfabetização
Educação
Ensino Fundamental
Educação inclusiva
Inclusion
Deaf
Literacy
Education
Basic Education
Inclusive education
dc.subject.por.fl_str_mv Inclusão
Surdos
Alfabetização
Educação
Ensino Fundamental
Educação inclusiva
dc.subject.eng.fl_str_mv Inclusion
Deaf
Literacy
Education
Basic Education
Inclusive education
description This undergraduate thesis addresses the intricate process of literacy in Brazilian Sign Language (LIBRAS) for deaf children, emphasizing specific challenges. Given the crucial importance of reading and writing for cognitive and social development, the research explores how educators can effectively promote literacy in LIBRAS in elementary education. Rooted in personal experiences and motivated by challenges faced in the literacy process, the study underscores the necessity of recognizing LIBRAS as a natural language. The research aims to enhance teaching practices in lementary education, acknowledging LIBRAS and fostering inclusive education for deaf children
publishDate 2023
dc.date.issued.fl_str_mv 2023-12-01
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2024-07-02T18:31:07Z
dc.date.available.fl_str_mv 2024-07-02T18:31:07Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Anastácio, Karolayne Cabral. Alfabetização em libras de crianças surdas. 2023. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2023.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/42035
identifier_str_mv Anastácio, Karolayne Cabral. Alfabetização em libras de crianças surdas. 2023. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2023.
url https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/42035
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Graduação em Pedagogia
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv Brasil
dc.publisher.department.fl_str_mv Faculdade de Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/42035/2/TCC%2023%20karolayne%20Cabral%20Anastacio.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/42035/3/TCC%2023%20karolayne%20Cabral%20Anastacio.pdf.jpg
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/42035/1/TCC%2023%20karolayne%20Cabral%20Anastacio.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv 8ac6c3327c79f01d8099a426a91237ea
e6c3228002cc4d1bac3e25b1667b4c9b
f4cfc606b033ddc34aa72e6b32cf7631
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809278001986142208