Alfabetização em libras de crianças surdas
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/42035 |
Resumo: | This undergraduate thesis addresses the intricate process of literacy in Brazilian Sign Language (LIBRAS) for deaf children, emphasizing specific challenges. Given the crucial importance of reading and writing for cognitive and social development, the research explores how educators can effectively promote literacy in LIBRAS in elementary education. Rooted in personal experiences and motivated by challenges faced in the literacy process, the study underscores the necessity of recognizing LIBRAS as a natural language. The research aims to enhance teaching practices in lementary education, acknowledging LIBRAS and fostering inclusive education for deaf children |
id |
PUC_SP-1_21e5fe4e7035323016c82fe86f4b4a75 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/42035 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Martins, Maria Anita Vivianihttp://lattes.cnpq.br/4649673607966297Anastácio, Karolayne Cabral2024-07-02T18:31:07Z2024-07-02T18:31:07Z2023-12-01Anastácio, Karolayne Cabral. Alfabetização em libras de crianças surdas. 2023. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2023.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/42035This undergraduate thesis addresses the intricate process of literacy in Brazilian Sign Language (LIBRAS) for deaf children, emphasizing specific challenges. Given the crucial importance of reading and writing for cognitive and social development, the research explores how educators can effectively promote literacy in LIBRAS in elementary education. Rooted in personal experiences and motivated by challenges faced in the literacy process, the study underscores the necessity of recognizing LIBRAS as a natural language. The research aims to enhance teaching practices in lementary education, acknowledging LIBRAS and fostering inclusive education for deaf childrenEste trabalho de conclusão de curso aborda a complexa alfabetização em Língua Brasileira de Sinais (LIBRAS) de crianças surdas, destacando desafios específicos. Diante da importância crucial da leitura e escrita para o desenvolvimento cognitivo e social, a pesquisa questiona como educadores podem promover efetivamente a alfabetização em LIBRAS no ensino fundamental. Originado de experiências pessoais, o teresse surge dos desafios enfrentados no processo de alfabetização, evidenciando a necessidade de considerar a LIBRAS como língua natural. A pesquisa busca contribuir para aprimorar a docência no ensino fundamental, reconhecendo a LIBRAS e promovendo uma ducação inclusiva para crianças surdasporPontifícia Universidade Católica de São PauloGraduação em PedagogiaPUC-SPBrasilFaculdade de EducaçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOInclusãoSurdosAlfabetizaçãoEducaçãoEnsino FundamentalEducação inclusivaInclusionDeafLiteracyEducationBasic EducationInclusive educationAlfabetização em libras de crianças surdasinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTTCC 23 karolayne Cabral Anastacio.pdf.txtTCC 23 karolayne Cabral Anastacio.pdf.txtExtracted texttext/plain110274https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/42035/2/TCC%2023%20karolayne%20Cabral%20Anastacio.pdf.txt8ac6c3327c79f01d8099a426a91237eaMD52THUMBNAILTCC 23 karolayne Cabral Anastacio.pdf.jpgTCC 23 karolayne Cabral Anastacio.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1136https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/42035/3/TCC%2023%20karolayne%20Cabral%20Anastacio.pdf.jpge6c3228002cc4d1bac3e25b1667b4c9bMD53ORIGINALTCC 23 karolayne Cabral Anastacio.pdfapplication/pdf537751https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/42035/1/TCC%2023%20karolayne%20Cabral%20Anastacio.pdff4cfc606b033ddc34aa72e6b32cf7631MD51handle/420352024-07-03 01:02:11.292oai:repositorio.pucsp.br:handle/42035Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2024-07-03T04:02:11Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.pt_BR.fl_str_mv |
Alfabetização em libras de crianças surdas |
title |
Alfabetização em libras de crianças surdas |
spellingShingle |
Alfabetização em libras de crianças surdas Anastácio, Karolayne Cabral CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Inclusão Surdos Alfabetização Educação Ensino Fundamental Educação inclusiva Inclusion Deaf Literacy Education Basic Education Inclusive education |
title_short |
Alfabetização em libras de crianças surdas |
title_full |
Alfabetização em libras de crianças surdas |
title_fullStr |
Alfabetização em libras de crianças surdas |
title_full_unstemmed |
Alfabetização em libras de crianças surdas |
title_sort |
Alfabetização em libras de crianças surdas |
author |
Anastácio, Karolayne Cabral |
author_facet |
Anastácio, Karolayne Cabral |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Martins, Maria Anita Viviani |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/4649673607966297 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Anastácio, Karolayne Cabral |
contributor_str_mv |
Martins, Maria Anita Viviani |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
topic |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Inclusão Surdos Alfabetização Educação Ensino Fundamental Educação inclusiva Inclusion Deaf Literacy Education Basic Education Inclusive education |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Inclusão Surdos Alfabetização Educação Ensino Fundamental Educação inclusiva |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Inclusion Deaf Literacy Education Basic Education Inclusive education |
description |
This undergraduate thesis addresses the intricate process of literacy in Brazilian Sign Language (LIBRAS) for deaf children, emphasizing specific challenges. Given the crucial importance of reading and writing for cognitive and social development, the research explores how educators can effectively promote literacy in LIBRAS in elementary education. Rooted in personal experiences and motivated by challenges faced in the literacy process, the study underscores the necessity of recognizing LIBRAS as a natural language. The research aims to enhance teaching practices in lementary education, acknowledging LIBRAS and fostering inclusive education for deaf children |
publishDate |
2023 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2023-12-01 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2024-07-02T18:31:07Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2024-07-02T18:31:07Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Anastácio, Karolayne Cabral. Alfabetização em libras de crianças surdas. 2023. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2023. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/42035 |
identifier_str_mv |
Anastácio, Karolayne Cabral. Alfabetização em libras de crianças surdas. 2023. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2023. |
url |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/42035 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Graduação em Pedagogia |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Faculdade de Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/42035/2/TCC%2023%20karolayne%20Cabral%20Anastacio.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/42035/3/TCC%2023%20karolayne%20Cabral%20Anastacio.pdf.jpg https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/42035/1/TCC%2023%20karolayne%20Cabral%20Anastacio.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
8ac6c3327c79f01d8099a426a91237ea e6c3228002cc4d1bac3e25b1667b4c9b f4cfc606b033ddc34aa72e6b32cf7631 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809278001986142208 |