Psicopedagogia: a possibilidade de um novo olhar de um professor para a dificuldade de aprendizagem, sob a perspectiva da teoria winnicottiana do amadurecimento
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/31550 |
Resumo: | This study is an experience report, using an inductive methodology based on the researcher's experience, throughout direct and intensive observation of changes in the emotional development and learning difficulties of an 8-year-old student from an elementary school in Sao Paulo city. Such observations were supported by the Winnicotian theory of maturation, with the objective of understanding the holding function performed by the teacher, when it is no longer performed by the mother. At the end of the academic periods that this student was under the care of this researcher, the importance of the mother's role on the baby's emotional maturation process was observed, and of her intrinsic relationship with learning, because, when fulfilling her maternal functions, she guarantees a healthy adult life for this baby, allowing him to deal with anguish and disappointments, creating and comprehending external reality and positioning himself in an adequate way in the world. On the other hand, the educator, through a differentiated look, and attentive listening to the needs of children who share this same profile, can fill the gap of a part lived in its primitive stage, significantly rebuilding their self-confidence, favoring their relationship with others each other and with the world |
id |
PUC_SP-1_27d0fd06d7af6e67c1dc9c2588d0cebe |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/31550 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Fernandes, Anete Maria BusinNakasaki, Rosania Felix2023-02-28T22:45:06Z2023-02-28T22:45:06Z2022-03-30Nakasaki, Rosania Felix. Psicopedagogia: a possibilidade de um novo olhar de um professor para a dificuldade de aprendizagem, sob a perspectiva da teoria winnicottiana do amadurecimento. 2022. Monografia de Especialização (Especialização em Psicopedagogia) - da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2022.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/31550This study is an experience report, using an inductive methodology based on the researcher's experience, throughout direct and intensive observation of changes in the emotional development and learning difficulties of an 8-year-old student from an elementary school in Sao Paulo city. Such observations were supported by the Winnicotian theory of maturation, with the objective of understanding the holding function performed by the teacher, when it is no longer performed by the mother. At the end of the academic periods that this student was under the care of this researcher, the importance of the mother's role on the baby's emotional maturation process was observed, and of her intrinsic relationship with learning, because, when fulfilling her maternal functions, she guarantees a healthy adult life for this baby, allowing him to deal with anguish and disappointments, creating and comprehending external reality and positioning himself in an adequate way in the world. On the other hand, the educator, through a differentiated look, and attentive listening to the needs of children who share this same profile, can fill the gap of a part lived in its primitive stage, significantly rebuilding their self-confidence, favoring their relationship with others each other and with the worldEsse estudo trata-se de um relato de experiência, de metodologia indutiva, partindo da experiência da pesquisadora, mediante observação direta e intensiva das alterações no desenvolvimento emocional e dificuldade de aprendizagem de um aluno de 8 anos de idade, de uma escola de Ensino Fundamental na Cidade de São Paulo. Tais observações foram respaldadas pela teoria winnicotiana do amadurecimento, tendo como objetivo compreender a função de holding exercida pelo professor, quando essa deixa de ser exercida pela mãe. Ao final dos períodos letivos que esse aluno esteve sob os cuidados dessa pesquisadora, observou-se a importância do papel da mãe no processo de amadurecimento emocional do bebê, e de sua intrínseca relação com a aprendizagem, pois, ao cumprir suas funções maternas, ela garante a esse bebê uma vida adulta saudável, permitindo-lhe lidar com as angústias e desilusões, criando e percebendo a realidade externa e se posicionando de maneira adequada no mundo. Por sua vez, o educador mediante um olhar diferenciado, e uma escuta atenta para as necessidades de crianças que compartilham desse mesmo perfil, pode preencher a lacuna de uma parte vivida em seu estágio primitivo, reconstruindo de maneira significativa sua autoconfiança, favorecendo seu relacionamento com o outro e com o mundoporPontifícia Universidade Católica de São PauloEspecialização em PsicopedagogiaPUC-SPBrasilFaculdade de EducaçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONALImaturidade emocionalDificuldade de aprendizagemFunção de HoldingPreenchimento de estágio vividoPapel do professorEmotional immaturityLearning difficultyHolding functionCompletion of lived internshipTeacher’s rolePsicopedagogia: a possibilidade de um novo olhar de um professor para a dificuldade de aprendizagem, sob a perspectiva da teoria winnicottiana do amadurecimentoPsychopedagogy: the possibility of a new look by the teacher for learning difficulties, from the perspective of the Winnicottian theory of maturationinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALRosania Felix Nakasaki - Monografia.pdfapplication/pdf344606https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/31550/1/Rosania%20Felix%20Nakasaki%20-%20Monografia.pdfccde42c60414595209a464493f39b488MD51TEXTRosania Felix Nakasaki - Monografia.pdf.txtRosania Felix Nakasaki - Monografia.pdf.txtExtracted texttext/plain80884https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/31550/2/Rosania%20Felix%20Nakasaki%20-%20Monografia.pdf.txt18bd9b771f71d80382bfd107f462e3caMD52THUMBNAILRosania Felix Nakasaki - Monografia.pdf.jpgRosania Felix Nakasaki - Monografia.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1222https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/31550/3/Rosania%20Felix%20Nakasaki%20-%20Monografia.pdf.jpg1072b9485a8c0a81a7e5a4a90e62a38aMD53handle/315502023-03-06 08:55:33.765oai:repositorio.pucsp.br:handle/31550Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2023-03-06T11:55:33Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.pt_BR.fl_str_mv |
Psicopedagogia: a possibilidade de um novo olhar de um professor para a dificuldade de aprendizagem, sob a perspectiva da teoria winnicottiana do amadurecimento |
dc.title.alternative.en_US.fl_str_mv |
Psychopedagogy: the possibility of a new look by the teacher for learning difficulties, from the perspective of the Winnicottian theory of maturation |
title |
Psicopedagogia: a possibilidade de um novo olhar de um professor para a dificuldade de aprendizagem, sob a perspectiva da teoria winnicottiana do amadurecimento |
spellingShingle |
Psicopedagogia: a possibilidade de um novo olhar de um professor para a dificuldade de aprendizagem, sob a perspectiva da teoria winnicottiana do amadurecimento Nakasaki, Rosania Felix CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONAL Imaturidade emocional Dificuldade de aprendizagem Função de Holding Preenchimento de estágio vivido Papel do professor Emotional immaturity Learning difficulty Holding function Completion of lived internship Teacher’s role |
title_short |
Psicopedagogia: a possibilidade de um novo olhar de um professor para a dificuldade de aprendizagem, sob a perspectiva da teoria winnicottiana do amadurecimento |
title_full |
Psicopedagogia: a possibilidade de um novo olhar de um professor para a dificuldade de aprendizagem, sob a perspectiva da teoria winnicottiana do amadurecimento |
title_fullStr |
Psicopedagogia: a possibilidade de um novo olhar de um professor para a dificuldade de aprendizagem, sob a perspectiva da teoria winnicottiana do amadurecimento |
title_full_unstemmed |
Psicopedagogia: a possibilidade de um novo olhar de um professor para a dificuldade de aprendizagem, sob a perspectiva da teoria winnicottiana do amadurecimento |
title_sort |
Psicopedagogia: a possibilidade de um novo olhar de um professor para a dificuldade de aprendizagem, sob a perspectiva da teoria winnicottiana do amadurecimento |
author |
Nakasaki, Rosania Felix |
author_facet |
Nakasaki, Rosania Felix |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Fernandes, Anete Maria Busin |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Nakasaki, Rosania Felix |
contributor_str_mv |
Fernandes, Anete Maria Busin |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONAL |
topic |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONAL Imaturidade emocional Dificuldade de aprendizagem Função de Holding Preenchimento de estágio vivido Papel do professor Emotional immaturity Learning difficulty Holding function Completion of lived internship Teacher’s role |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Imaturidade emocional Dificuldade de aprendizagem Função de Holding Preenchimento de estágio vivido Papel do professor |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Emotional immaturity Learning difficulty Holding function Completion of lived internship Teacher’s role |
description |
This study is an experience report, using an inductive methodology based on the researcher's experience, throughout direct and intensive observation of changes in the emotional development and learning difficulties of an 8-year-old student from an elementary school in Sao Paulo city. Such observations were supported by the Winnicotian theory of maturation, with the objective of understanding the holding function performed by the teacher, when it is no longer performed by the mother. At the end of the academic periods that this student was under the care of this researcher, the importance of the mother's role on the baby's emotional maturation process was observed, and of her intrinsic relationship with learning, because, when fulfilling her maternal functions, she guarantees a healthy adult life for this baby, allowing him to deal with anguish and disappointments, creating and comprehending external reality and positioning himself in an adequate way in the world. On the other hand, the educator, through a differentiated look, and attentive listening to the needs of children who share this same profile, can fill the gap of a part lived in its primitive stage, significantly rebuilding their self-confidence, favoring their relationship with others each other and with the world |
publishDate |
2022 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2022-03-30 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2023-02-28T22:45:06Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2023-02-28T22:45:06Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Nakasaki, Rosania Felix. Psicopedagogia: a possibilidade de um novo olhar de um professor para a dificuldade de aprendizagem, sob a perspectiva da teoria winnicottiana do amadurecimento. 2022. Monografia de Especialização (Especialização em Psicopedagogia) - da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2022. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/31550 |
identifier_str_mv |
Nakasaki, Rosania Felix. Psicopedagogia: a possibilidade de um novo olhar de um professor para a dificuldade de aprendizagem, sob a perspectiva da teoria winnicottiana do amadurecimento. 2022. Monografia de Especialização (Especialização em Psicopedagogia) - da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2022. |
url |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/31550 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Especialização em Psicopedagogia |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Faculdade de Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/31550/1/Rosania%20Felix%20Nakasaki%20-%20Monografia.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/31550/2/Rosania%20Felix%20Nakasaki%20-%20Monografia.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/31550/3/Rosania%20Felix%20Nakasaki%20-%20Monografia.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
ccde42c60414595209a464493f39b488 18bd9b771f71d80382bfd107f462e3ca 1072b9485a8c0a81a7e5a4a90e62a38a |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277799261798400 |