Psicopedagogia: a possibilidade de um novo olhar de um professor para a dificuldade de aprendizagem, sob a perspectiva da teoria winnicottiana do amadurecimento

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nakasaki, Rosania Felix
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/31550
Resumo: This study is an experience report, using an inductive methodology based on the researcher's experience, throughout direct and intensive observation of changes in the emotional development and learning difficulties of an 8-year-old student from an elementary school in Sao Paulo city. Such observations were supported by the Winnicotian theory of maturation, with the objective of understanding the holding function performed by the teacher, when it is no longer performed by the mother. At the end of the academic periods that this student was under the care of this researcher, the importance of the mother's role on the baby's emotional maturation process was observed, and of her intrinsic relationship with learning, because, when fulfilling her maternal functions, she guarantees a healthy adult life for this baby, allowing him to deal with anguish and disappointments, creating and comprehending external reality and positioning himself in an adequate way in the world. On the other hand, the educator, through a differentiated look, and attentive listening to the needs of children who share this same profile, can fill the gap of a part lived in its primitive stage, significantly rebuilding their self-confidence, favoring their relationship with others each other and with the world
id PUC_SP-1_27d0fd06d7af6e67c1dc9c2588d0cebe
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/31550
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Fernandes, Anete Maria BusinNakasaki, Rosania Felix2023-02-28T22:45:06Z2023-02-28T22:45:06Z2022-03-30Nakasaki, Rosania Felix. Psicopedagogia: a possibilidade de um novo olhar de um professor para a dificuldade de aprendizagem, sob a perspectiva da teoria winnicottiana do amadurecimento. 2022. Monografia de Especialização (Especialização em Psicopedagogia) - da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2022.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/31550This study is an experience report, using an inductive methodology based on the researcher's experience, throughout direct and intensive observation of changes in the emotional development and learning difficulties of an 8-year-old student from an elementary school in Sao Paulo city. Such observations were supported by the Winnicotian theory of maturation, with the objective of understanding the holding function performed by the teacher, when it is no longer performed by the mother. At the end of the academic periods that this student was under the care of this researcher, the importance of the mother's role on the baby's emotional maturation process was observed, and of her intrinsic relationship with learning, because, when fulfilling her maternal functions, she guarantees a healthy adult life for this baby, allowing him to deal with anguish and disappointments, creating and comprehending external reality and positioning himself in an adequate way in the world. On the other hand, the educator, through a differentiated look, and attentive listening to the needs of children who share this same profile, can fill the gap of a part lived in its primitive stage, significantly rebuilding their self-confidence, favoring their relationship with others each other and with the worldEsse estudo trata-se de um relato de experiência, de metodologia indutiva, partindo da experiência da pesquisadora, mediante observação direta e intensiva das alterações no desenvolvimento emocional e dificuldade de aprendizagem de um aluno de 8 anos de idade, de uma escola de Ensino Fundamental na Cidade de São Paulo. Tais observações foram respaldadas pela teoria winnicotiana do amadurecimento, tendo como objetivo compreender a função de holding exercida pelo professor, quando essa deixa de ser exercida pela mãe. Ao final dos períodos letivos que esse aluno esteve sob os cuidados dessa pesquisadora, observou-se a importância do papel da mãe no processo de amadurecimento emocional do bebê, e de sua intrínseca relação com a aprendizagem, pois, ao cumprir suas funções maternas, ela garante a esse bebê uma vida adulta saudável, permitindo-lhe lidar com as angústias e desilusões, criando e percebendo a realidade externa e se posicionando de maneira adequada no mundo. Por sua vez, o educador mediante um olhar diferenciado, e uma escuta atenta para as necessidades de crianças que compartilham desse mesmo perfil, pode preencher a lacuna de uma parte vivida em seu estágio primitivo, reconstruindo de maneira significativa sua autoconfiança, favorecendo seu relacionamento com o outro e com o mundoporPontifícia Universidade Católica de São PauloEspecialização em PsicopedagogiaPUC-SPBrasilFaculdade de EducaçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONALImaturidade emocionalDificuldade de aprendizagemFunção de HoldingPreenchimento de estágio vividoPapel do professorEmotional immaturityLearning difficultyHolding functionCompletion of lived internshipTeacher’s rolePsicopedagogia: a possibilidade de um novo olhar de um professor para a dificuldade de aprendizagem, sob a perspectiva da teoria winnicottiana do amadurecimentoPsychopedagogy: the possibility of a new look by the teacher for learning difficulties, from the perspective of the Winnicottian theory of maturationinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALRosania Felix Nakasaki - Monografia.pdfapplication/pdf344606https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/31550/1/Rosania%20Felix%20Nakasaki%20-%20Monografia.pdfccde42c60414595209a464493f39b488MD51TEXTRosania Felix Nakasaki - Monografia.pdf.txtRosania Felix Nakasaki - Monografia.pdf.txtExtracted texttext/plain80884https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/31550/2/Rosania%20Felix%20Nakasaki%20-%20Monografia.pdf.txt18bd9b771f71d80382bfd107f462e3caMD52THUMBNAILRosania Felix Nakasaki - Monografia.pdf.jpgRosania Felix Nakasaki - Monografia.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1222https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/31550/3/Rosania%20Felix%20Nakasaki%20-%20Monografia.pdf.jpg1072b9485a8c0a81a7e5a4a90e62a38aMD53handle/315502023-03-06 08:55:33.765oai:repositorio.pucsp.br:handle/31550Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2023-03-06T11:55:33Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.pt_BR.fl_str_mv Psicopedagogia: a possibilidade de um novo olhar de um professor para a dificuldade de aprendizagem, sob a perspectiva da teoria winnicottiana do amadurecimento
dc.title.alternative.en_US.fl_str_mv Psychopedagogy: the possibility of a new look by the teacher for learning difficulties, from the perspective of the Winnicottian theory of maturation
title Psicopedagogia: a possibilidade de um novo olhar de um professor para a dificuldade de aprendizagem, sob a perspectiva da teoria winnicottiana do amadurecimento
spellingShingle Psicopedagogia: a possibilidade de um novo olhar de um professor para a dificuldade de aprendizagem, sob a perspectiva da teoria winnicottiana do amadurecimento
Nakasaki, Rosania Felix
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONAL
Imaturidade emocional
Dificuldade de aprendizagem
Função de Holding
Preenchimento de estágio vivido
Papel do professor
Emotional immaturity
Learning difficulty
Holding function
Completion of lived internship
Teacher’s role
title_short Psicopedagogia: a possibilidade de um novo olhar de um professor para a dificuldade de aprendizagem, sob a perspectiva da teoria winnicottiana do amadurecimento
title_full Psicopedagogia: a possibilidade de um novo olhar de um professor para a dificuldade de aprendizagem, sob a perspectiva da teoria winnicottiana do amadurecimento
title_fullStr Psicopedagogia: a possibilidade de um novo olhar de um professor para a dificuldade de aprendizagem, sob a perspectiva da teoria winnicottiana do amadurecimento
title_full_unstemmed Psicopedagogia: a possibilidade de um novo olhar de um professor para a dificuldade de aprendizagem, sob a perspectiva da teoria winnicottiana do amadurecimento
title_sort Psicopedagogia: a possibilidade de um novo olhar de um professor para a dificuldade de aprendizagem, sob a perspectiva da teoria winnicottiana do amadurecimento
author Nakasaki, Rosania Felix
author_facet Nakasaki, Rosania Felix
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Fernandes, Anete Maria Busin
dc.contributor.author.fl_str_mv Nakasaki, Rosania Felix
contributor_str_mv Fernandes, Anete Maria Busin
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONAL
topic CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONAL
Imaturidade emocional
Dificuldade de aprendizagem
Função de Holding
Preenchimento de estágio vivido
Papel do professor
Emotional immaturity
Learning difficulty
Holding function
Completion of lived internship
Teacher’s role
dc.subject.por.fl_str_mv Imaturidade emocional
Dificuldade de aprendizagem
Função de Holding
Preenchimento de estágio vivido
Papel do professor
dc.subject.eng.fl_str_mv Emotional immaturity
Learning difficulty
Holding function
Completion of lived internship
Teacher’s role
description This study is an experience report, using an inductive methodology based on the researcher's experience, throughout direct and intensive observation of changes in the emotional development and learning difficulties of an 8-year-old student from an elementary school in Sao Paulo city. Such observations were supported by the Winnicotian theory of maturation, with the objective of understanding the holding function performed by the teacher, when it is no longer performed by the mother. At the end of the academic periods that this student was under the care of this researcher, the importance of the mother's role on the baby's emotional maturation process was observed, and of her intrinsic relationship with learning, because, when fulfilling her maternal functions, she guarantees a healthy adult life for this baby, allowing him to deal with anguish and disappointments, creating and comprehending external reality and positioning himself in an adequate way in the world. On the other hand, the educator, through a differentiated look, and attentive listening to the needs of children who share this same profile, can fill the gap of a part lived in its primitive stage, significantly rebuilding their self-confidence, favoring their relationship with others each other and with the world
publishDate 2022
dc.date.issued.fl_str_mv 2022-03-30
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2023-02-28T22:45:06Z
dc.date.available.fl_str_mv 2023-02-28T22:45:06Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Nakasaki, Rosania Felix. Psicopedagogia: a possibilidade de um novo olhar de um professor para a dificuldade de aprendizagem, sob a perspectiva da teoria winnicottiana do amadurecimento. 2022. Monografia de Especialização (Especialização em Psicopedagogia) - da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2022.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/31550
identifier_str_mv Nakasaki, Rosania Felix. Psicopedagogia: a possibilidade de um novo olhar de um professor para a dificuldade de aprendizagem, sob a perspectiva da teoria winnicottiana do amadurecimento. 2022. Monografia de Especialização (Especialização em Psicopedagogia) - da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2022.
url https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/31550
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Especialização em Psicopedagogia
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv Brasil
dc.publisher.department.fl_str_mv Faculdade de Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/31550/1/Rosania%20Felix%20Nakasaki%20-%20Monografia.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/31550/2/Rosania%20Felix%20Nakasaki%20-%20Monografia.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/31550/3/Rosania%20Felix%20Nakasaki%20-%20Monografia.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv ccde42c60414595209a464493f39b488
18bd9b771f71d80382bfd107f462e3ca
1072b9485a8c0a81a7e5a4a90e62a38a
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277799261798400