A concepção de infância da abordagem de San Miniato/Itália, um estudo de caso na perspectiva da formação dos professores e do currículo aberto ao possível

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Claudio Amaro da
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/23415
Resumo: This research aims to analyze how the training of teachers, from San Miniato's, in Italy, approach, is able to influence the construction of a childhood curriculum, which comprehend children as protagonists. Based on this assumption, a case study with qualitative analysis is carried out, with questionnaires and documental analysis, seeking to understand the training of teachers in order to promote new pedagogical practices for children aged 0 to 3 years, starting from training as a guiding element that allows to reflect on and to share the experiences offered to children and their families. In this sense, the training constitutes a dimension that guarantees teachers the continuous updating when accompanying the educational project, starting from the children's experiences, in their learning path under a childhood curriculum, which allows to raise hypotheses of different paths that lead children to child protagonism. The subjects surveyed were teachers at daycare centers in San Miniato/Italy, who presented the childhood education and curriculum in their narratives, allowing a view on the role of the teacher within the services, in the aspect of group planning at the time of training. The International Childhood Research and Documentation Center Glória Tognetti was the path of this research, to understand the creation of a space for the training of teachers not only for the region of San Miniato/Italy, but also for the region of Tuscany/Italy
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spelling Feldmann, Marina Grazielahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4254980J7Silva, Claudio Amaro da2020-12-23T13:50:30Z2020-11-18Silva, Claudio Amaro da. A concepção de infância da abordagem de San Miniato/Itália, um estudo de caso na perspectiva da formação dos professores e do currículo aberto ao possível. 2020. 159 f. Tese (Doutorado em Educação: Currículo) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Currículo, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2020.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/23415This research aims to analyze how the training of teachers, from San Miniato's, in Italy, approach, is able to influence the construction of a childhood curriculum, which comprehend children as protagonists. Based on this assumption, a case study with qualitative analysis is carried out, with questionnaires and documental analysis, seeking to understand the training of teachers in order to promote new pedagogical practices for children aged 0 to 3 years, starting from training as a guiding element that allows to reflect on and to share the experiences offered to children and their families. In this sense, the training constitutes a dimension that guarantees teachers the continuous updating when accompanying the educational project, starting from the children's experiences, in their learning path under a childhood curriculum, which allows to raise hypotheses of different paths that lead children to child protagonism. The subjects surveyed were teachers at daycare centers in San Miniato/Italy, who presented the childhood education and curriculum in their narratives, allowing a view on the role of the teacher within the services, in the aspect of group planning at the time of training. The International Childhood Research and Documentation Center Glória Tognetti was the path of this research, to understand the creation of a space for the training of teachers not only for the region of San Miniato/Italy, but also for the region of Tuscany/ItalyEsta pesquisa tem como objetivo analisar como a formação dos professores, da abordagem de San Miniato/Itália, é capaz de influenciar na construção de um currículo da infância, que compreende a criança como protagonista. A partir desse pressuposto, realiza-se um estudo de caso com análise qualitativa, questionários e análise documental para buscar compreender a formação dos professores como promoção de novas práticas pedagógicas para crianças de 0 a 3 anos de idade, partindo da formação como elemento norteador que permite a partilha e a reflexão sobre as experiências oferecidas às crianças e às suas famílias. Nesse sentido, a formação constitui uma dimensão que garante aos professores atualização contínua ao acompanhar o projeto educativo, partindo das experiências das crianças, em seu percurso de aprendizagem com um currículo da infância que permite levantar hipóteses de diferentes caminhos que levam as crianças ao protagonismo infantil. Os sujeitos pesquisados foram professoras das creches de San Miniato/Itália que em suas narrativas apresentaram a formação e o currículo da infância, permitindo uma visão sobre o papel do professor dentro dos serviços, no aspecto do planejamento compartilhado em grupo no momento das formações. O Centro Internacional de Pesquisa e Documentação sobre a Infância Glória Tognetti foi o percurso dessa pesquisa, na compreensão de um espaço criado para a formação dos professores não somente para a região de San Miniato/Itália, como para a região da Toscana/ItáliaCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPESapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/52966/Claudio%20Amaro%20da%20Silva.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: CurrículoPUC-SPBrasilFaculdade de EducaçãoCrianças - FormaçãoEducação de crianças - ItáliaEducação infantilFormação dos professoresChild rearingEarly childhood education - ItalyChild educationCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULOA concepção de infância da abordagem de San Miniato/Itália, um estudo de caso na perspectiva da formação dos professores e do currículo aberto ao possívelThe childhood conception of the San Miniato/Italy approach, a case study from the perspective of teacher training and the curriculum open to possibilitiesinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTClaudio Amaro da Silva.pdf.txtClaudio Amaro da Silva.pdf.txtExtracted texttext/plain379180https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/23415/4/Claudio%20Amaro%20da%20Silva.pdf.txt098ff8eae6303575fee16f85e2188293MD54LICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; 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