Os novos mecanismos de controle da discricionariedade judicial da Lei de Introdução às Normas do Direito Brasileiro

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Carreiro, Genilson Rodrigues
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/22858
Resumo: The increase in judicial function has resulted in the retraction of zones of immunity from state acts and the emergence of a new institutional design, whose background is the progressive complexity of society and public administration, the erosion of certainty with the permanent dilemma between plurality of answers and the correct answer. However, judicial review must not result in the absorption or annihilation of administrative functions, much less in the allowance of whims and arbitrariness. Giving the last word is not an activity absolutely and completely isolated from other state functions. It fits precisely into the dynamic and changing notion of tripartition of powers, all independent but harmonious with one another, which recommends a permanent effort of self-restraint and highlights the problem of the judge’s decision-making powers. In turn, unable to keep pace with the changes that continually redefine social relations, Law becomes ductile and a source of unpredictability. It is in this scenario that, aiming to raise the levels of legal certainty and efficiency in the creation and application of Public Law, Law no. 13.655/2018 instituted new reasoning mechanisms supported by three main axes: (i) reinforcement of the duty of motivation; (ii) consideration of the manager’s real obstacles and difficulties and practical circumstances that have imposed, limited or conditioned their action; and (iii) the measurement of practical, legal and administrative consequences. This paper aims to examine the impacts of these new tools on judicial discretion and to verify if the pursued ends were achieved
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However, judicial review must not result in the absorption or annihilation of administrative functions, much less in the allowance of whims and arbitrariness. Giving the last word is not an activity absolutely and completely isolated from other state functions. It fits precisely into the dynamic and changing notion of tripartition of powers, all independent but harmonious with one another, which recommends a permanent effort of self-restraint and highlights the problem of the judge’s decision-making powers. In turn, unable to keep pace with the changes that continually redefine social relations, Law becomes ductile and a source of unpredictability. It is in this scenario that, aiming to raise the levels of legal certainty and efficiency in the creation and application of Public Law, Law no. 13.655/2018 instituted new reasoning mechanisms supported by three main axes: (i) reinforcement of the duty of motivation; (ii) consideration of the manager’s real obstacles and difficulties and practical circumstances that have imposed, limited or conditioned their action; and (iii) the measurement of practical, legal and administrative consequences. This paper aims to examine the impacts of these new tools on judicial discretion and to verify if the pursued ends were achievedO incremento da função judicial resultou na retração das zonas de imunidade dos atos estatais e no surgimento de um novo desenho institucional, que tem como pano de fundo a progressiva complexidade da sociedade e da Administração Pública, a erosão da certeza com o permanente dilema entre a pluralidade de respostas e a resposta correta. Necessário, entretanto, que o controle judicial não redunde na absorção ou na aniquilação das funções administrativas e muito menos na permissão para caprichos e arbitrariedades. Dar a última palavra não é uma atividade absoluta e completamente isolada das demais funções estatais. Ela se insere precisamente na dinâmica e mutante noção de tripartição de poderes, todos independentes, mas harmônicos entre si, o que recomenda um permanente esforço de autocontenção e coloca em evidência o problema dos poderes decisórios do juiz. Por sua vez, incapaz de acompanhar o ritmo das mudanças que continuamente redefinem as relações sociais, o Direito torna-se dúctil e passa a ser fonte de imprevisibilidade. É nesse horizonte que, objetivando elevar os níveis de segurança jurídica e de eficiência na criação e aplicação do Direito Público, a Lei n. 13.655/2018 instituiu novos mecanismos de racionalização decisória sustentados por três eixos principais: (i) o reforço do dever de motivação; (ii) a consideração dos obstáculos e das dificuldades reais do gestor e das circunstâncias práticas que houverem imposto, limitado ou condicionado a sua ação; e (iii) a mensuração das consequências práticas, jurídicas e administrativas. A abordagem deste trabalho pretende examinar os impactos dessas novas ferramentas sobre a discricionariedade judicial e verificar se os fins perseguidos foram atingidosapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/51171/Genilson%20Rodrigues%20Carreiro.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em DireitoPUC-SPBrasilFaculdade de DireitoFunção judicialDiscricionariedade judicialBrasil - [Lei n.13.655, de 25 de abril de 2018]Judicial processJudicial discretionCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::DIREITOOs novos mecanismos de controle da discricionariedade judicial da Lei de Introdução às Normas do Direito Brasileiroinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTGenilson Rodrigues Carreiro.pdf.txtGenilson Rodrigues Carreiro.pdf.txtExtracted texttext/plain1005769https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/22858/4/Genilson%20Rodrigues%20Carreiro.pdf.txta9f7134a1f63da718feb801608baf94aMD54LICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; 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