O show da estrela: análise da campanha presidencial do PT em 2002
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2005 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/3521 |
Resumo: | The mass media influence on the social relations improves the elections s spetacle. The campaigns in the Mediatic Age have a new structure, more professional, in the management of activities. The political marketing is an essencial component to develop campaign strategies, inserting news actors in the electoral game. This paper studies the modern electoral campaings, with focus on the presidencial campaign of Luiz Inácio Lula da Silva in 2002. This research is a reflection about democracy and several components inside the electoral campaigns, its personages, the symbolic dimension of electoral rituals, the professionalization of the campaigns staffs, the proper politician spectacle and the definition of the campaign strategies. In this context, the Horário Gratuito de Propagada Eleitoral (HGPE) , electoral free political advertising, the most visibility place of political debate becomes the principal space of political argument. The political advertising becomes the main stage for candidats display their ideas and their images for the electores. Thus, the analysis of HGPE and the campaigns actors actions, with prominence for the perfomance of the publicity professional Duda Mendonça, allow the verification of campaign s characteristics and the persuason strategies in the Visibility Age. The adaptation of campaigns to the new technologies changed the democracy process, decreasing the popular participation, which has a new role as a spectator of political show. |
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Chaia, Vera Lúcia MichalanyPenteado, Claudio Luis de Camargo2016-04-26T14:54:34Z2007-11-052005-11-08Penteado, Claudio Luis de Camargo. Star (PT) Show: Analyze PT presidencial campaign in 2002. 2005. 227 f. Tese (Doutorado em Ciências Sociais) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2005.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/3521The mass media influence on the social relations improves the elections s spetacle. The campaigns in the Mediatic Age have a new structure, more professional, in the management of activities. The political marketing is an essencial component to develop campaign strategies, inserting news actors in the electoral game. This paper studies the modern electoral campaings, with focus on the presidencial campaign of Luiz Inácio Lula da Silva in 2002. This research is a reflection about democracy and several components inside the electoral campaigns, its personages, the symbolic dimension of electoral rituals, the professionalization of the campaigns staffs, the proper politician spectacle and the definition of the campaign strategies. In this context, the Horário Gratuito de Propagada Eleitoral (HGPE) , electoral free political advertising, the most visibility place of political debate becomes the principal space of political argument. The political advertising becomes the main stage for candidats display their ideas and their images for the electores. Thus, the analysis of HGPE and the campaigns actors actions, with prominence for the perfomance of the publicity professional Duda Mendonça, allow the verification of campaign s characteristics and the persuason strategies in the Visibility Age. The adaptation of campaigns to the new technologies changed the democracy process, decreasing the popular participation, which has a new role as a spectator of political show.A maior influência dos meios de comunicação nas relações sociais acaba por potencializar o espetáculo das eleições. As campanhas na era midiática ganham uma nova estrutura, mais profissional, no gerenciamento das diversas atividades desenvolvidas. O marketing político passa a ser um elemento essencial no desenvolvimento das estratégias de campanha, inserindo novos atores no jogo eleitoral. O presente trabalho tem como objetivo estudar as modernas campanhas eleitorais, focando a campanha presidencial de Luiz Inácio Lula da Silva em 2002. O estudo faz uma reflexão sobre a democracia e os diversos elementos presentes nas campanhas eleitorais, passando por seus personagens, pela dimensão simbólica do rito eleitoral, pela profissionalização na condução da campanha, pelo próprio espetáculo político e pela definição das estratégias de campanha. No contexto de disputa, o Horário Gratuito de Propagada Eleitoral (HGPE) espaço institucional de maior visibilidade do debate político acaba por se tornar o palco principal do disputa política, os programas exibidos se tornam as principais vitrines pelas quais os eleitores tomam conhecimento dos candidatos e de suas idéias. Assim, a análise do HGPE, bem como da atuação dos atores envolvidos na campanha, destaque para o publicitário Duda Mendonça, permitem a verificação das características das campanhas na era da visibilidade e das estratégias de persuasão. A adequação das campanhas as novas tecnologias de comunicação altera o funcionamento do processo democrático, o que acaba por esvaziar a participação popular, que assume um papel de espectador do show político.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/11943/Claudio_Penteado_copy.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Ciências SociaisPUC-SPBRCiências SociaisEleiçãoDemocraciaCampanha EleitoralLulaMarketing PolíticoSilva, Luis Inacio Lula da, 1945- - Campanha eleitoral, 2002Campanhas eleitorais - BrasilElectionDemocracyElectoral CampaignLulaPolitical MarketingCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::CIENCIA POLITICAO show da estrela: análise da campanha presidencial do PT em 2002Star (PT) Show: Analyze PT presidencial campaign in 2002info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTClaudio_Penteado_copy.pdf.txtClaudio_Penteado_copy.pdf.txtExtracted texttext/plain578491https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/3521/3/Claudio_Penteado_copy.pdf.txt98a48bfc09e86e86674cc1ec6ec781baMD53ORIGINALClaudio_Penteado_copy.pdfapplication/pdf2341987https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/3521/1/Claudio_Penteado_copy.pdf6bd306ba8c5c3d0a92f8cd124828888aMD51THUMBNAILClaudio_Penteado_copy.pdf.jpgClaudio_Penteado_copy.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3132https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/3521/2/Claudio_Penteado_copy.pdf.jpg844fc0f2b467494e4117ed749c18cecfMD52handle/35212023-06-28 09:09:01.088oai:repositorio.pucsp.br:handle/3521Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2023-06-28T12:09:01Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
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