O show da estrela: análise da campanha presidencial do PT em 2002

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Penteado, Claudio Luis de Camargo
Data de Publicação: 2005
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/3521
Resumo: The mass media influence on the social relations improves the elections s spetacle. The campaigns in the Mediatic Age have a new structure, more professional, in the management of activities. The political marketing is an essencial component to develop campaign strategies, inserting news actors in the electoral game. This paper studies the modern electoral campaings, with focus on the presidencial campaign of Luiz Inácio Lula da Silva in 2002. This research is a reflection about democracy and several components inside the electoral campaigns, its personages, the symbolic dimension of electoral rituals, the professionalization of the campaigns staffs, the proper politician spectacle and the definition of the campaign strategies. In this context, the Horário Gratuito de Propagada Eleitoral (HGPE) , electoral free political advertising, the most visibility place of political debate becomes the principal space of political argument. The political advertising becomes the main stage for candidats display their ideas and their images for the electores. Thus, the analysis of HGPE and the campaigns actors actions, with prominence for the perfomance of the publicity professional Duda Mendonça, allow the verification of campaign s characteristics and the persuason strategies in the Visibility Age. The adaptation of campaigns to the new technologies changed the democracy process, decreasing the popular participation, which has a new role as a spectator of political show.
id PUC_SP-1_29f5a874e9d2d6699e53a6cb7976573b
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/3521
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Chaia, Vera Lúcia MichalanyPenteado, Claudio Luis de Camargo2016-04-26T14:54:34Z2007-11-052005-11-08Penteado, Claudio Luis de Camargo. Star (PT) Show: Analyze PT presidencial campaign in 2002. 2005. 227 f. Tese (Doutorado em Ciências Sociais) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2005.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/3521The mass media influence on the social relations improves the elections s spetacle. The campaigns in the Mediatic Age have a new structure, more professional, in the management of activities. The political marketing is an essencial component to develop campaign strategies, inserting news actors in the electoral game. This paper studies the modern electoral campaings, with focus on the presidencial campaign of Luiz Inácio Lula da Silva in 2002. This research is a reflection about democracy and several components inside the electoral campaigns, its personages, the symbolic dimension of electoral rituals, the professionalization of the campaigns staffs, the proper politician spectacle and the definition of the campaign strategies. In this context, the Horário Gratuito de Propagada Eleitoral (HGPE) , electoral free political advertising, the most visibility place of political debate becomes the principal space of political argument. The political advertising becomes the main stage for candidats display their ideas and their images for the electores. Thus, the analysis of HGPE and the campaigns actors actions, with prominence for the perfomance of the publicity professional Duda Mendonça, allow the verification of campaign s characteristics and the persuason strategies in the Visibility Age. The adaptation of campaigns to the new technologies changed the democracy process, decreasing the popular participation, which has a new role as a spectator of political show.A maior influência dos meios de comunicação nas relações sociais acaba por potencializar o espetáculo das eleições. As campanhas na era midiática ganham uma nova estrutura, mais profissional, no gerenciamento das diversas atividades desenvolvidas. O marketing político passa a ser um elemento essencial no desenvolvimento das estratégias de campanha, inserindo novos atores no jogo eleitoral. O presente trabalho tem como objetivo estudar as modernas campanhas eleitorais, focando a campanha presidencial de Luiz Inácio Lula da Silva em 2002. O estudo faz uma reflexão sobre a democracia e os diversos elementos presentes nas campanhas eleitorais, passando por seus personagens, pela dimensão simbólica do rito eleitoral, pela profissionalização na condução da campanha, pelo próprio espetáculo político e pela definição das estratégias de campanha. No contexto de disputa, o Horário Gratuito de Propagada Eleitoral (HGPE) espaço institucional de maior visibilidade do debate político acaba por se tornar o palco principal do disputa política, os programas exibidos se tornam as principais vitrines pelas quais os eleitores tomam conhecimento dos candidatos e de suas idéias. Assim, a análise do HGPE, bem como da atuação dos atores envolvidos na campanha, destaque para o publicitário Duda Mendonça, permitem a verificação das características das campanhas na era da visibilidade e das estratégias de persuasão. A adequação das campanhas as novas tecnologias de comunicação altera o funcionamento do processo democrático, o que acaba por esvaziar a participação popular, que assume um papel de espectador do show político.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/11943/Claudio_Penteado_copy.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Ciências SociaisPUC-SPBRCiências SociaisEleiçãoDemocraciaCampanha EleitoralLulaMarketing PolíticoSilva, Luis Inacio Lula da, 1945- - Campanha eleitoral, 2002Campanhas eleitorais - BrasilElectionDemocracyElectoral CampaignLulaPolitical MarketingCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::CIENCIA POLITICAO show da estrela: análise da campanha presidencial do PT em 2002Star (PT) Show: Analyze PT presidencial campaign in 2002info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTClaudio_Penteado_copy.pdf.txtClaudio_Penteado_copy.pdf.txtExtracted texttext/plain578491https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/3521/3/Claudio_Penteado_copy.pdf.txt98a48bfc09e86e86674cc1ec6ec781baMD53ORIGINALClaudio_Penteado_copy.pdfapplication/pdf2341987https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/3521/1/Claudio_Penteado_copy.pdf6bd306ba8c5c3d0a92f8cd124828888aMD51THUMBNAILClaudio_Penteado_copy.pdf.jpgClaudio_Penteado_copy.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3132https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/3521/2/Claudio_Penteado_copy.pdf.jpg844fc0f2b467494e4117ed749c18cecfMD52handle/35212023-06-28 09:09:01.088oai:repositorio.pucsp.br:handle/3521Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2023-06-28T12:09:01Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv O show da estrela: análise da campanha presidencial do PT em 2002
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Star (PT) Show: Analyze PT presidencial campaign in 2002
title O show da estrela: análise da campanha presidencial do PT em 2002
spellingShingle O show da estrela: análise da campanha presidencial do PT em 2002
Penteado, Claudio Luis de Camargo
Eleição
Democracia
Campanha Eleitoral
Lula
Marketing Político
Silva, Luis Inacio Lula da, 1945- - Campanha eleitoral, 2002
Campanhas eleitorais - Brasil
Election
Democracy
Electoral Campaign
Lula
Political Marketing
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::CIENCIA POLITICA
title_short O show da estrela: análise da campanha presidencial do PT em 2002
title_full O show da estrela: análise da campanha presidencial do PT em 2002
title_fullStr O show da estrela: análise da campanha presidencial do PT em 2002
title_full_unstemmed O show da estrela: análise da campanha presidencial do PT em 2002
title_sort O show da estrela: análise da campanha presidencial do PT em 2002
author Penteado, Claudio Luis de Camargo
author_facet Penteado, Claudio Luis de Camargo
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Chaia, Vera Lúcia Michalany
dc.contributor.author.fl_str_mv Penteado, Claudio Luis de Camargo
contributor_str_mv Chaia, Vera Lúcia Michalany
dc.subject.por.fl_str_mv Eleição
Democracia
Campanha Eleitoral
Lula
Marketing Político
Silva, Luis Inacio Lula da, 1945- - Campanha eleitoral, 2002
Campanhas eleitorais - Brasil
topic Eleição
Democracia
Campanha Eleitoral
Lula
Marketing Político
Silva, Luis Inacio Lula da, 1945- - Campanha eleitoral, 2002
Campanhas eleitorais - Brasil
Election
Democracy
Electoral Campaign
Lula
Political Marketing
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::CIENCIA POLITICA
dc.subject.eng.fl_str_mv Election
Democracy
Electoral Campaign
Lula
Political Marketing
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::CIENCIA POLITICA
description The mass media influence on the social relations improves the elections s spetacle. The campaigns in the Mediatic Age have a new structure, more professional, in the management of activities. The political marketing is an essencial component to develop campaign strategies, inserting news actors in the electoral game. This paper studies the modern electoral campaings, with focus on the presidencial campaign of Luiz Inácio Lula da Silva in 2002. This research is a reflection about democracy and several components inside the electoral campaigns, its personages, the symbolic dimension of electoral rituals, the professionalization of the campaigns staffs, the proper politician spectacle and the definition of the campaign strategies. In this context, the Horário Gratuito de Propagada Eleitoral (HGPE) , electoral free political advertising, the most visibility place of political debate becomes the principal space of political argument. The political advertising becomes the main stage for candidats display their ideas and their images for the electores. Thus, the analysis of HGPE and the campaigns actors actions, with prominence for the perfomance of the publicity professional Duda Mendonça, allow the verification of campaign s characteristics and the persuason strategies in the Visibility Age. The adaptation of campaigns to the new technologies changed the democracy process, decreasing the popular participation, which has a new role as a spectator of political show.
publishDate 2005
dc.date.issued.fl_str_mv 2005-11-08
dc.date.available.fl_str_mv 2007-11-05
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-26T14:54:34Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Penteado, Claudio Luis de Camargo. Star (PT) Show: Analyze PT presidencial campaign in 2002. 2005. 227 f. Tese (Doutorado em Ciências Sociais) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2005.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/3521
identifier_str_mv Penteado, Claudio Luis de Camargo. Star (PT) Show: Analyze PT presidencial campaign in 2002. 2005. 227 f. Tese (Doutorado em Ciências Sociais) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2005.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/3521
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Ciências Sociais
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Ciências Sociais
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/3521/3/Claudio_Penteado_copy.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/3521/1/Claudio_Penteado_copy.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/3521/2/Claudio_Penteado_copy.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 98a48bfc09e86e86674cc1ec6ec781ba
6bd306ba8c5c3d0a92f8cd124828888a
844fc0f2b467494e4117ed749c18cecf
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277834998317056