Jogo como ferramenta de aprendizagem de língua inglesa
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/30026 |
Resumo: | The objective of this study is to analyse the playful activity, the game, in English classes as a tool that enables interaction between students and knowledge construction. The central axis of the study focuses on the participation in the gamesof students with age / grade lag, students with special needs, such as dyslexia and students who present no difficulty short series that are attending. As a theoretical background, this research uses concepts of Vygotsky (1930/1998) about the zone of proximal development and interaction among participants, the types of knowledge tackled in the National Curriculum Parameters - Foreign Language (Brazil, 1998), Law No. 9394, of 20 December 1996 laying down guidelines and national education bases (LDB) and the importance of play during class (Teixeira,1995). The results from the data analysis revealed that the game fosters interaction between its participants, regardless of any special needs or age / grade lag |
id |
PUC_SP-1_2bb565b2a06342dfd47d8c4fbd113240 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/30026 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Lopes, ValériaMariano, Ana Paula2022-11-11T21:30:00Z2022-11-11T21:30:00Z2013-03-07Mariano, Ana Paula. Jogo como ferramenta de aprendizagem de língua inglesa. 2013. Monografia de Especialização (Especialização em Práticas Reflexivas e Ensino-Aprendizagem de Inglês na Escola) - Faculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e Artes da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2013.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/30026The objective of this study is to analyse the playful activity, the game, in English classes as a tool that enables interaction between students and knowledge construction. The central axis of the study focuses on the participation in the gamesof students with age / grade lag, students with special needs, such as dyslexia and students who present no difficulty short series that are attending. As a theoretical background, this research uses concepts of Vygotsky (1930/1998) about the zone of proximal development and interaction among participants, the types of knowledge tackled in the National Curriculum Parameters - Foreign Language (Brazil, 1998), Law No. 9394, of 20 December 1996 laying down guidelines and national education bases (LDB) and the importance of play during class (Teixeira,1995). The results from the data analysis revealed that the game fosters interaction between its participants, regardless of any special needs or age / grade lagO objetivo deste trabalho é analisar a atividade lúdica, o jogo, nas aulas de Língua Inglesa como uma ferramenta que possibilite interação entre os alunos e construção de conhecimento. O eixo central do estudo enfoca a participação nos jogos de alunos com defasagem idade/série, alunos com necessidades especiais, tais como a dislexia e alunos que não apresentam nenhuma dificuldade aquém da série que estão cursando. Como embasamento teórico, esta pesquisa utiliza conceitos de Vigotski (1930/1998) acerca da zona de desenvolvimento proximal e interação entre os pares, os tipos de conhecimentos abordados nos Parâmetros Curriculares Nacionais – Língua Estrangeira (Brasil, 1998), a Lei Nº 9.394, de 20 de Dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional (LDB) e a importância do lúdico durante as aulas (Teixeira,1995). Os resultados obtidos a partir da análise dos dados revelaram que o jogo propicia interação entre seus participantes, independentemente, destes terem alguma necessidade especial ou mesmo defasagem idade/sérieporPontifícia Universidade Católica de São PauloEspecialização em Práticas Reflexivas e Ensino-Aprendizagem de Inglês na EscolaPUC-SPBrasilFaculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e ArtesCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUAS ESTRANGEIRAS MODERNASLíngua inglesaInclusãoInteraçãoGameThe English languageInclusionInteractionJogo como ferramenta de aprendizagem de língua inglesainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALANA PAULA MARIANO.pdfapplication/pdf237012https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/30026/1/ANA%20PAULA%20MARIANO.pdf9a46775fd1db28456227f7cb027d6ac2MD51TEXTANA PAULA MARIANO.pdf.txtANA PAULA MARIANO.pdf.txtExtracted texttext/plain116365https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/30026/2/ANA%20PAULA%20MARIANO.pdf.txtdf6fae6afe54d15edf7bfe1ca7df654eMD52THUMBNAILANA PAULA MARIANO.pdf.jpgANA PAULA MARIANO.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1277https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/30026/3/ANA%20PAULA%20MARIANO.pdf.jpg044440884d526b9b45db78424167152aMD53handle/300262023-08-30 10:17:18.289oai:repositorio.pucsp.br:handle/30026Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2023-08-30T13:17:18Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.pt_BR.fl_str_mv |
Jogo como ferramenta de aprendizagem de língua inglesa |
title |
Jogo como ferramenta de aprendizagem de língua inglesa |
spellingShingle |
Jogo como ferramenta de aprendizagem de língua inglesa Mariano, Ana Paula CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUAS ESTRANGEIRAS MODERNAS Língua inglesa Inclusão Interação Game The English language Inclusion Interaction |
title_short |
Jogo como ferramenta de aprendizagem de língua inglesa |
title_full |
Jogo como ferramenta de aprendizagem de língua inglesa |
title_fullStr |
Jogo como ferramenta de aprendizagem de língua inglesa |
title_full_unstemmed |
Jogo como ferramenta de aprendizagem de língua inglesa |
title_sort |
Jogo como ferramenta de aprendizagem de língua inglesa |
author |
Mariano, Ana Paula |
author_facet |
Mariano, Ana Paula |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Lopes, Valéria |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Mariano, Ana Paula |
contributor_str_mv |
Lopes, Valéria |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUAS ESTRANGEIRAS MODERNAS |
topic |
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUAS ESTRANGEIRAS MODERNAS Língua inglesa Inclusão Interação Game The English language Inclusion Interaction |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Língua inglesa Inclusão Interação |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Game The English language Inclusion Interaction |
description |
The objective of this study is to analyse the playful activity, the game, in English classes as a tool that enables interaction between students and knowledge construction. The central axis of the study focuses on the participation in the gamesof students with age / grade lag, students with special needs, such as dyslexia and students who present no difficulty short series that are attending. As a theoretical background, this research uses concepts of Vygotsky (1930/1998) about the zone of proximal development and interaction among participants, the types of knowledge tackled in the National Curriculum Parameters - Foreign Language (Brazil, 1998), Law No. 9394, of 20 December 1996 laying down guidelines and national education bases (LDB) and the importance of play during class (Teixeira,1995). The results from the data analysis revealed that the game fosters interaction between its participants, regardless of any special needs or age / grade lag |
publishDate |
2013 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2013-03-07 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2022-11-11T21:30:00Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2022-11-11T21:30:00Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Mariano, Ana Paula. Jogo como ferramenta de aprendizagem de língua inglesa. 2013. Monografia de Especialização (Especialização em Práticas Reflexivas e Ensino-Aprendizagem de Inglês na Escola) - Faculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e Artes da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2013. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/30026 |
identifier_str_mv |
Mariano, Ana Paula. Jogo como ferramenta de aprendizagem de língua inglesa. 2013. Monografia de Especialização (Especialização em Práticas Reflexivas e Ensino-Aprendizagem de Inglês na Escola) - Faculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e Artes da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2013. |
url |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/30026 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Especialização em Práticas Reflexivas e Ensino-Aprendizagem de Inglês na Escola |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Faculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e Artes |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/30026/1/ANA%20PAULA%20MARIANO.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/30026/2/ANA%20PAULA%20MARIANO.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/30026/3/ANA%20PAULA%20MARIANO.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
9a46775fd1db28456227f7cb027d6ac2 df6fae6afe54d15edf7bfe1ca7df654e 044440884d526b9b45db78424167152a |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277818836615168 |