Ensino de inglês para crianças: o fator idade no ensino-aprendizagem da língua e suas especificidades

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Passarella, Letícia Aparecida
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/34710
Resumo: The interest in English Teaching for Young Learners has increased in the past two decades. This rising interest is many times justified by the moto “the sooner you learn another language, the better”. Bearing this in mind, this study aims at understanding whether age is the main factor for the success of English learning in childhood. In order to attain this aim, bibliographic research was carried out so as to comprehend what is claimed by researchers in academic studies about this topic. Thus, a historical overview of English language teaching is presented, as well as the methodological paths taken over time in this country. Moreover, this paper sets out to understand more deeply theoretical studies about aspects regarding English teaching for children and, consequently, reflect on some studies that address the same academic field. It was concluded that age is one among several factors to be taken into account when teaching a foreign language to children. However, it cannot be considered as the only factor for successful learning. Those who work with teaching English to children should keep in mind that the establishment of a secure environment, the concern with affectionateness and playfulness are also very important when learning a modern foreign language at childhood
id PUC_SP-1_708b269dda97f21133de8ec06182fbf7
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/34710
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Pow, Elizabeth MPassarella, Letícia Aparecida2023-07-05T19:34:52Z2023-07-05T19:34:52Z2016-02-12Passarella, Letícia Aparecida. Ensino de inglês para crianças: o fator idade no ensino-aprendizagem da língua e suas especificidades. 2016. Monografia de Especialização (Especialização em Práticas Reflexivas e Ensino-Aprendizagem de Inglês na Escola) - Faculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e Artes da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2016.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/34710The interest in English Teaching for Young Learners has increased in the past two decades. This rising interest is many times justified by the moto “the sooner you learn another language, the better”. Bearing this in mind, this study aims at understanding whether age is the main factor for the success of English learning in childhood. In order to attain this aim, bibliographic research was carried out so as to comprehend what is claimed by researchers in academic studies about this topic. Thus, a historical overview of English language teaching is presented, as well as the methodological paths taken over time in this country. Moreover, this paper sets out to understand more deeply theoretical studies about aspects regarding English teaching for children and, consequently, reflect on some studies that address the same academic field. It was concluded that age is one among several factors to be taken into account when teaching a foreign language to children. However, it cannot be considered as the only factor for successful learning. Those who work with teaching English to children should keep in mind that the establishment of a secure environment, the concern with affectionateness and playfulness are also very important when learning a modern foreign language at childhoodO ensino de inglês para crianças ganhou maior destaque nas duas últimas décadas e a justificativa para sua expansão residiu no argumento de que quanto mais cedo se aprende outra língua, melhor. Tendo isto em vista, este estudo objetivou compreender se a idade é o fator principal para o sucesso da aprendizagem de uma língua estrangeira moderna na infância. Para tanto, realizou-se uma pesquisa bibliográfica, buscando compreender o histórico do ensino de Inglês na escola pública e os caminhos metodológicos percorridos pelo ensino desse idioma ao longo do tempo em nosso país. Mais especificamente, buscou-se também um aprofundamento dos aspectos teóricos a respeito do ensino de Inglês para crianças e, posteriormente, a apresentação de alguns estudos que tratam no âmbito acadêmico do mesmo tema. Conclui-se que a idade é um dentre vários fatores a serem levados em conta no ensino-aprendizagem de uma língua estrangeira para crianças, não se configurando como o único fator para o sucesso da aprendizagem. A ação docente deve considerar que a afetividade, a ludicidade e o estabelecimento de um ambiente seguro e são também relevantes para a aprendizagem de uma língua estrangeira moderna na infânciaporPontifícia Universidade Católica de São PauloEspecialização em Práticas Reflexivas e Ensino-Aprendizagem de Inglês na EscolaPUC-SPBrasilFaculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e ArtesCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUAS ESTRANGEIRAS MODERNASEnsino-aprendizagem de língua estrangeiraEnsino de inglêsEnsino de inglês para criançasForeign language teaching and learningEnglish educationTeaching English to childrenEnsino de inglês para crianças: o fator idade no ensino-aprendizagem da língua e suas especificidadesinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALLETÍCIA APARECIDA PASSARELLA.pdfapplication/pdf364129https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/34710/1/LET%c3%8dCIA%20APARECIDA%20PASSARELLA.pdf0665149cca88b5eba6f3955597790d51MD51TEXTLETÍCIA APARECIDA PASSARELLA.pdf.txtLETÍCIA APARECIDA PASSARELLA.pdf.txtExtracted texttext/plain87452https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/34710/2/LET%c3%8dCIA%20APARECIDA%20PASSARELLA.pdf.txtcbd3de9ebda0e7fcc74996da7aa82da7MD52THUMBNAILLETÍCIA APARECIDA PASSARELLA.pdf.jpgLETÍCIA APARECIDA PASSARELLA.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1339https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/34710/3/LET%c3%8dCIA%20APARECIDA%20PASSARELLA.pdf.jpg9c431a574459a8271d543a5bf13dce10MD53handle/347102023-07-06 01:24:40.727oai:repositorio.pucsp.br:handle/34710Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2023-07-06T04:24:40Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.pt_BR.fl_str_mv Ensino de inglês para crianças: o fator idade no ensino-aprendizagem da língua e suas especificidades
title Ensino de inglês para crianças: o fator idade no ensino-aprendizagem da língua e suas especificidades
spellingShingle Ensino de inglês para crianças: o fator idade no ensino-aprendizagem da língua e suas especificidades
Passarella, Letícia Aparecida
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUAS ESTRANGEIRAS MODERNAS
Ensino-aprendizagem de língua estrangeira
Ensino de inglês
Ensino de inglês para crianças
Foreign language teaching and learning
English education
Teaching English to children
title_short Ensino de inglês para crianças: o fator idade no ensino-aprendizagem da língua e suas especificidades
title_full Ensino de inglês para crianças: o fator idade no ensino-aprendizagem da língua e suas especificidades
title_fullStr Ensino de inglês para crianças: o fator idade no ensino-aprendizagem da língua e suas especificidades
title_full_unstemmed Ensino de inglês para crianças: o fator idade no ensino-aprendizagem da língua e suas especificidades
title_sort Ensino de inglês para crianças: o fator idade no ensino-aprendizagem da língua e suas especificidades
author Passarella, Letícia Aparecida
author_facet Passarella, Letícia Aparecida
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Pow, Elizabeth M
dc.contributor.author.fl_str_mv Passarella, Letícia Aparecida
contributor_str_mv Pow, Elizabeth M
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUAS ESTRANGEIRAS MODERNAS
topic CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUAS ESTRANGEIRAS MODERNAS
Ensino-aprendizagem de língua estrangeira
Ensino de inglês
Ensino de inglês para crianças
Foreign language teaching and learning
English education
Teaching English to children
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino-aprendizagem de língua estrangeira
Ensino de inglês
Ensino de inglês para crianças
dc.subject.eng.fl_str_mv Foreign language teaching and learning
English education
Teaching English to children
description The interest in English Teaching for Young Learners has increased in the past two decades. This rising interest is many times justified by the moto “the sooner you learn another language, the better”. Bearing this in mind, this study aims at understanding whether age is the main factor for the success of English learning in childhood. In order to attain this aim, bibliographic research was carried out so as to comprehend what is claimed by researchers in academic studies about this topic. Thus, a historical overview of English language teaching is presented, as well as the methodological paths taken over time in this country. Moreover, this paper sets out to understand more deeply theoretical studies about aspects regarding English teaching for children and, consequently, reflect on some studies that address the same academic field. It was concluded that age is one among several factors to be taken into account when teaching a foreign language to children. However, it cannot be considered as the only factor for successful learning. Those who work with teaching English to children should keep in mind that the establishment of a secure environment, the concern with affectionateness and playfulness are also very important when learning a modern foreign language at childhood
publishDate 2016
dc.date.issued.fl_str_mv 2016-02-12
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2023-07-05T19:34:52Z
dc.date.available.fl_str_mv 2023-07-05T19:34:52Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Passarella, Letícia Aparecida. Ensino de inglês para crianças: o fator idade no ensino-aprendizagem da língua e suas especificidades. 2016. Monografia de Especialização (Especialização em Práticas Reflexivas e Ensino-Aprendizagem de Inglês na Escola) - Faculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e Artes da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2016.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/34710
identifier_str_mv Passarella, Letícia Aparecida. Ensino de inglês para crianças: o fator idade no ensino-aprendizagem da língua e suas especificidades. 2016. Monografia de Especialização (Especialização em Práticas Reflexivas e Ensino-Aprendizagem de Inglês na Escola) - Faculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e Artes da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2016.
url https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/34710
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Especialização em Práticas Reflexivas e Ensino-Aprendizagem de Inglês na Escola
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv Brasil
dc.publisher.department.fl_str_mv Faculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e Artes
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/34710/1/LET%c3%8dCIA%20APARECIDA%20PASSARELLA.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/34710/2/LET%c3%8dCIA%20APARECIDA%20PASSARELLA.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/34710/3/LET%c3%8dCIA%20APARECIDA%20PASSARELLA.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 0665149cca88b5eba6f3955597790d51
cbd3de9ebda0e7fcc74996da7aa82da7
9c431a574459a8271d543a5bf13dce10
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1799796230932398080