Persuasão e sedução: os caminhos do texto publicitário pela intertextualidade e interdiscursividade

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cavalcante, Márcia Suany Dias
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
Texto Completo: http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/6544
Resumo: From the theories of Textual Linguistics and discourse analysis, this work has for object to study the process of production and reception of advertisement printed, investigating specifically the intertextuality and interdiscursividade as a way of binding information found in the cultural repertoire of society. Analyzes, therefore, the effects of such texts to the interlocutor, who is seduced by the message to which it is exposed, whereas the advertising language is impregnated with socio-historical speeches and ideological values that reflect the daily life of the common people, the appearance of ads that stand out before the reader/consumer by revealing situations experienced by him or who identify themselves with their innermost longings. With the analysis of a corpus made up of 10 (ten) ads, removed from mass circulation national magazines, involving a series of creative strategies for its processing, as well as the knowledge of the world of the reader, we sought to highlight how the intertext and interdiscourse build sense of advertisements, building persuasive texts and seductive. Thus, the present study turns to a consideration of the language, and can be used with didactic purpose, so that the look of the student/reader is pointed to the persuasive strategies purposely present in this text. Thus, the subject-if commercials receiver instruments for reading, in a broad sense, and becomes able to perceive all play a hybrid language ordained
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Dissertação (Mestrado em Literaturas de Língua Inglesa; Literatura Brasileira; Literatura Portuguesa; Língua Portuguesa; Ling) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2012.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/6544From the theories of Textual Linguistics and discourse analysis, this work has for object to study the process of production and reception of advertisement printed, investigating specifically the intertextuality and interdiscursividade as a way of binding information found in the cultural repertoire of society. Analyzes, therefore, the effects of such texts to the interlocutor, who is seduced by the message to which it is exposed, whereas the advertising language is impregnated with socio-historical speeches and ideological values that reflect the daily life of the common people, the appearance of ads that stand out before the reader/consumer by revealing situations experienced by him or who identify themselves with their innermost longings. With the analysis of a corpus made up of 10 (ten) ads, removed from mass circulation national magazines, involving a series of creative strategies for its processing, as well as the knowledge of the world of the reader, we sought to highlight how the intertext and interdiscourse build sense of advertisements, building persuasive texts and seductive. Thus, the present study turns to a consideration of the language, and can be used with didactic purpose, so that the look of the student/reader is pointed to the persuasive strategies purposely present in this text. Thus, the subject-if commercials receiver instruments for reading, in a broad sense, and becomes able to perceive all play a hybrid language ordainedA partir das teorias da Linguística Textual e da Análise do Discurso, este trabalho tem por objeto de estudo o processo de produção e recepção do anúncio publicitário impresso, investigando especificamente a intertextualidade e a interdiscursividade como forma de associação de informações que se encontram no repertório cultural da sociedade. Analisa, portanto, os efeitos de tais textos no interlocutor, que é seduzido pela mensagem que lhe é exposta, considerando que a linguagem publicitária está impregnada de discursos sócio-históricos e valores ideológicos que refletem o cotidiano das pessoas, sendo comum a aparição de anúncios que se destacam diante do leitor / consumidor por revelarem situações vividas por ele ou que se identifiquem com seus anseios mais íntimos. Com a análise de um corpus formado por 10 (dez) anúncios, retirados de revistas de grande circulação nacional, que mobilizam uma série de estratégias criativas para o seu processamento, assim como o conhecimento de mundo do leitor, buscou-se evidenciar de que modo o intertexto e o interdiscurso constroem o sentido das peças publicitárias, construindo textos persuasivos e sedutores. Com isso, o presente estudo se volta para uma reflexão da língua, podendo ser utilizado com finalidade didática, para que o olhar do aluno / leitor seja aguçado para as estratégias persuasivas propositadamente presentes nesse gênero textual. Assim, o sujeito-receptor de anúncios publicitários se instrumentaliza para a leitura, em sentido amplo, e se torna capaz de perceber todo o jogo arquitetado por uma linguagem híbridaSubmitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-05T15:08:38Z No. of bitstreams: 1 Marcia_Suany_Dissertacao Biblioteca.pdf: 5799321 bytes, checksum: 360c70a51424207aeda8660516bb8c34 (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-05T15:08:38Z (GMT). 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