Probabilidades: a visão laplaciana e a visão freqüentista na introdução do conceito
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2002 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11188 |
Resumo: | From her origin, the concept of probabilities grew in multiple perspectives: concretely, the probability of an event or phenomenon has been conceived in a classic slope or laplaciana (based on the "Law of Laplace"), in a slope based on the relative frequency of the event in study (based on the "Law of the Great Numbers" of Jacques Bernoulli) and in a slope personal or subjective. This master's degree dissertation had for objective the study and application of a didactic sequence in the which the concepts or notions that lead to the definition of probabilities were approached starting from activities or situation-problem and the conceptions of relative frequency of an event and classic of probability they could be integrated in the teaching tends in view a deeper and signifcant learning in understanding terms and application of the probabilities. Starting from the establishment of the theoretical foundations and of a research methodology, of the studies of the History, of the Origins of the Knowledge and of the Didactic Transposition, we established our problem, hypotheses and research objectives then. We applied a didactic sequence then with the intention of we reach our research objectives. Soon afterwards, we elaborated our conclusions and we presented a bibliography of our work following by the applied questionnaire in the pilost test |
id |
PUC_SP-1_30a12678dfa0d0b68842c6fd756db0b1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/11188 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Ag Almouloud, SaddoSilva, Ismael de Araújo2016-04-27T16:58:13Z2007-08-032002-05-17Silva, Ismael de Araújo. Probabilidades: a visão laplaciana e a visão freqüentista na introdução do conceito. 2002. 174 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2002.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11188From her origin, the concept of probabilities grew in multiple perspectives: concretely, the probability of an event or phenomenon has been conceived in a classic slope or laplaciana (based on the "Law of Laplace"), in a slope based on the relative frequency of the event in study (based on the "Law of the Great Numbers" of Jacques Bernoulli) and in a slope personal or subjective. This master's degree dissertation had for objective the study and application of a didactic sequence in the which the concepts or notions that lead to the definition of probabilities were approached starting from activities or situation-problem and the conceptions of relative frequency of an event and classic of probability they could be integrated in the teaching tends in view a deeper and signifcant learning in understanding terms and application of the probabilities. Starting from the establishment of the theoretical foundations and of a research methodology, of the studies of the History, of the Origins of the Knowledge and of the Didactic Transposition, we established our problem, hypotheses and research objectives then. We applied a didactic sequence then with the intention of we reach our research objectives. Soon afterwards, we elaborated our conclusions and we presented a bibliography of our work following by the applied questionnaire in the pilost testDesde a sua origem, o conceito de probabilidades desenvolveu-se em múltiplas perspectivas: concretamente, a probabilidade de um acontecimento ou de um fenômeno tem sido concebida numa vertente clássica ou laplaciana (baseada na "Lei de Laplace"), numa vertente freqüentista (baseada na "Lei dos Grandes Números" de Jacques Bernoulli) e numa vertente pessoal ou subjetiva. Esta dissertação de mestrado teve por objetivo o estudo e aplicação de uma seqüência didática na qual os conceitos ou noções que conduzem à definição de probabilidades fossem abordados a partir de atividades ou situações-problema e as concepções freqüentista e clássica de probabilidade pudessem ser integradas no ensino tendo em vista uma aprendizagem mais profunda e significativa em termos de compreensão e aplicação das probabilidades. A partir do estabelecimento de uma fundamentação teórica e de uma metodologia de pesquisa, dos estudos da História, da Epistemologia e da Transposição Didática, estabelecemos nossa problemática, hipóteses e objetivos de pesquisa. Aplicamos, então, uma seqüência didática com o intuito de atingirmos nossos objetivos de pesquisa. Em seguida, elaboramos nossas conclusões e apresentamos uma bibliografia de nossa pesquisa seguida do questionário aplicado no teste pilotoapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/22081/dissertacao_ismael_araujo_silva.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação MatemáticaPUC-SPBREducaçãoVisao laplacianaVisao frequentistaEducacao matematicaMatematica -- Estudo e ensinoProbabilidadesCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAProbabilidades: a visão laplaciana e a visão freqüentista na introdução do conceitoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTdissertacao_ismael_araujo_silva.pdf.txtdissertacao_ismael_araujo_silva.pdf.txtExtracted texttext/plain311484https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11188/3/dissertacao_ismael_araujo_silva.pdf.txt80d4725330e5e43fee817e550bcc5763MD53ORIGINALdissertacao_ismael_araujo_silva.pdfapplication/pdf615518https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11188/1/dissertacao_ismael_araujo_silva.pdff211a91228074c46cec931700518ea40MD51THUMBNAILdissertacao_ismael_araujo_silva.pdf.jpgdissertacao_ismael_araujo_silva.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg2270https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11188/2/dissertacao_ismael_araujo_silva.pdf.jpg6ac132d14de0cf62d8d3822b07396b9eMD52handle/111882022-04-27 21:08:30.138oai:repositorio.pucsp.br:handle/11188Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T00:08:30Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Probabilidades: a visão laplaciana e a visão freqüentista na introdução do conceito |
title |
Probabilidades: a visão laplaciana e a visão freqüentista na introdução do conceito |
spellingShingle |
Probabilidades: a visão laplaciana e a visão freqüentista na introdução do conceito Silva, Ismael de Araújo Visao laplaciana Visao frequentista Educacao matematica Matematica -- Estudo e ensino Probabilidades CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
title_short |
Probabilidades: a visão laplaciana e a visão freqüentista na introdução do conceito |
title_full |
Probabilidades: a visão laplaciana e a visão freqüentista na introdução do conceito |
title_fullStr |
Probabilidades: a visão laplaciana e a visão freqüentista na introdução do conceito |
title_full_unstemmed |
Probabilidades: a visão laplaciana e a visão freqüentista na introdução do conceito |
title_sort |
Probabilidades: a visão laplaciana e a visão freqüentista na introdução do conceito |
author |
Silva, Ismael de Araújo |
author_facet |
Silva, Ismael de Araújo |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Ag Almouloud, Saddo |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Ismael de Araújo |
contributor_str_mv |
Ag Almouloud, Saddo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Visao laplaciana Visao frequentista Educacao matematica Matematica -- Estudo e ensino Probabilidades |
topic |
Visao laplaciana Visao frequentista Educacao matematica Matematica -- Estudo e ensino Probabilidades CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
description |
From her origin, the concept of probabilities grew in multiple perspectives: concretely, the probability of an event or phenomenon has been conceived in a classic slope or laplaciana (based on the "Law of Laplace"), in a slope based on the relative frequency of the event in study (based on the "Law of the Great Numbers" of Jacques Bernoulli) and in a slope personal or subjective. This master's degree dissertation had for objective the study and application of a didactic sequence in the which the concepts or notions that lead to the definition of probabilities were approached starting from activities or situation-problem and the conceptions of relative frequency of an event and classic of probability they could be integrated in the teaching tends in view a deeper and signifcant learning in understanding terms and application of the probabilities. Starting from the establishment of the theoretical foundations and of a research methodology, of the studies of the History, of the Origins of the Knowledge and of the Didactic Transposition, we established our problem, hypotheses and research objectives then. We applied a didactic sequence then with the intention of we reach our research objectives. Soon afterwards, we elaborated our conclusions and we presented a bibliography of our work following by the applied questionnaire in the pilost test |
publishDate |
2002 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2002-05-17 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2007-08-03 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-27T16:58:13Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Silva, Ismael de Araújo. Probabilidades: a visão laplaciana e a visão freqüentista na introdução do conceito. 2002. 174 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2002. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11188 |
identifier_str_mv |
Silva, Ismael de Araújo. Probabilidades: a visão laplaciana e a visão freqüentista na introdução do conceito. 2002. 174 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2002. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11188 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11188/3/dissertacao_ismael_araujo_silva.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11188/1/dissertacao_ismael_araujo_silva.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11188/2/dissertacao_ismael_araujo_silva.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
80d4725330e5e43fee817e550bcc5763 f211a91228074c46cec931700518ea40 6ac132d14de0cf62d8d3822b07396b9e |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277920312557568 |