As diferenças da visão clássica e da visão frequentista no conceito de probabilidade
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/31114 |
Resumo: | The purpose of this study is to identify features of the main differences between the classic (Laplacian) view and the frequentist approach when introducing the concept of probability, in the eyes of teachers of Mathematics. Teaching textbooks and materials were examined, aiming to diagnose how the concept of probability is introduced by teachers. A reflective interview was used to collect the data, targeting three Mathematics teachers, two primary school teachers, and one university level professor and researcher. The results obtained show that the subject of probability is still quite absent from primary schools [first nine years of education in Brazil], and that primary and secondary teachers are not aware of the frequentist approach. The review of teaching textbooks and materials indicated that most of them are limited to a classic view of the subject, and that this limitation entails an incomplete understanding by the students, when compared to those whose knowledge derives from a multiple-view of the subject, having learned in different forms. The conclusion is that it is a challenge for Mathematics teacher to search for strategies and materials to offer the frequentist approach to their students |
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Manrique, Ana LúciaSakovic, Francisco Jorge Bergamin2023-02-28T22:38:17Z2023-02-28T22:38:17Z2010-12-21Sakovic, Francisco Jorge Bergamin. As diferenças da visão clássica e da visão frequentista no conceito de probabilidade. 2010. Monografia de Especialização (Especialização em Educação Matemática: Fundamentos Teóricos e Metodológicos) - Faculdade de Ciências Exatas e Tecnologia da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/31114The purpose of this study is to identify features of the main differences between the classic (Laplacian) view and the frequentist approach when introducing the concept of probability, in the eyes of teachers of Mathematics. Teaching textbooks and materials were examined, aiming to diagnose how the concept of probability is introduced by teachers. A reflective interview was used to collect the data, targeting three Mathematics teachers, two primary school teachers, and one university level professor and researcher. The results obtained show that the subject of probability is still quite absent from primary schools [first nine years of education in Brazil], and that primary and secondary teachers are not aware of the frequentist approach. The review of teaching textbooks and materials indicated that most of them are limited to a classic view of the subject, and that this limitation entails an incomplete understanding by the students, when compared to those whose knowledge derives from a multiple-view of the subject, having learned in different forms. The conclusion is that it is a challenge for Mathematics teacher to search for strategies and materials to offer the frequentist approach to their studentsO presente estudo tem como objetivo identificar aspectos relacionados às principais diferenças da visão clássica (Laplaciana) e da frequentista na introdução do conceito de probabilidade na opinião de professores de matemática. Foram analisados livros e materiais didáticos com o objetivo de diagnosticar de que forma eles introduzem o conceito de probabilidade. Utilizou-se a entrevista reflexiva como coleta de dados, ouvindo três professoras de matemática, duas professoras da educação básica, e uma pesquisadora, professora do ensino superior. Os resultados mostram que o tema probabilidade ainda é pouco abordado no ensino fundamental, e a visão frequentista é desconhecida pelas professoras do ensino fundamental e médio. Na análise dos livros e materiais didáticos, foi evidenciado que a maioria deles aborda o tema utilizando apenas a visão clássica, favorecendo com que os alunos fiquem apenas com uma visão incompleta do assunto, quando comparada à de um aluno que tenha compreendido o assunto de modo multifacetado, ou seja, de diversas formas. Conclui-se que é um desafio para o professor de matemática buscar estratégias e materiais para trabalhar a visão frequentista com seus alunosporPontifícia Universidade Católica de São PauloEspecialização em Educação Matemática: Fundamentos Teóricos e MetodológicosPUC-SPBrasilFaculdade de Ciências Exatas e TecnologiaCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAProbabilidadesAs diferenças da visão clássica e da visão frequentista no conceito de probabilidadeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALFrancisco Jorge Bergamin Sakovic.pdfapplication/pdf282582https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/31114/1/Francisco%20Jorge%20Bergamin%20Sakovic.pdf8ea7f8c1d4102035fef2702e13ac5b74MD51TEXTFrancisco Jorge Bergamin Sakovic.pdf.txtFrancisco Jorge Bergamin Sakovic.pdf.txtExtracted texttext/plain60581https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/31114/2/Francisco%20Jorge%20Bergamin%20Sakovic.pdf.txt09cd9bb23b6c2d92f5cc925ffac6a849MD52THUMBNAILFrancisco Jorge Bergamin Sakovic.pdf.jpgFrancisco Jorge Bergamin Sakovic.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1295https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/31114/3/Francisco%20Jorge%20Bergamin%20Sakovic.pdf.jpg35ab4dad2b94ed7f93ddfe108c5477a1MD53handle/311142023-03-01 01:06:39.422oai:repositorio.pucsp.br:handle/31114Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2023-03-01T04:06:39Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
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