O gestor escolar e a educação ambiental: implementando caminhos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Eliane Borges dos
Data de Publicação: 2009
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/29026
Resumo: This work seeks to clarify the importance of the school manager to implement effective educational processes that lead to a new relationship of man with his peers and the environment. The path followed involved the study of literature and legislation on the subject, field research gathering feedback from managers using a questionnaire, ending with a proposal for intervention. This built up a consulting guided the following assumptions: • The school, to multiply information, knowledge and expertise, should through a continuing participatory learning process, encouraging and educating the entire school community to build a critical awareness of the environmental problems of contemporary society. • Education with a view to environmental sustainability should promote the development of knowledge, attitudes and skills necessary for the preservation and improvement of environmental quality, and that learning is more effective if it is articulated to the situations experienced in daily life by educating the community where schools are located. • The socio-environmental development as desired and discussed in all areas of knowledge, not only to appropriate resources and the environment, but also the culture, history and society is only possible with the participation, organization, education and strengthening people, because it is focused on production, but in humans
id PUC_SP-1_320ed41e98195d39068baa96e989b65d
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/29026
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Silveira, Nadia Dumara Ruizhttp://lattes.cnpq.br/8812144458694701Santos, Eliane Borges dos2022-10-18T17:42:46Z2022-10-18T17:42:46Z2009-12-21Santos, Eliane Borges dos. O gestor escolar e a educação ambiental: implementando caminhos. 2009. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/29026This work seeks to clarify the importance of the school manager to implement effective educational processes that lead to a new relationship of man with his peers and the environment. The path followed involved the study of literature and legislation on the subject, field research gathering feedback from managers using a questionnaire, ending with a proposal for intervention. This built up a consulting guided the following assumptions: • The school, to multiply information, knowledge and expertise, should through a continuing participatory learning process, encouraging and educating the entire school community to build a critical awareness of the environmental problems of contemporary society. • Education with a view to environmental sustainability should promote the development of knowledge, attitudes and skills necessary for the preservation and improvement of environmental quality, and that learning is more effective if it is articulated to the situations experienced in daily life by educating the community where schools are located. • The socio-environmental development as desired and discussed in all areas of knowledge, not only to appropriate resources and the environment, but also the culture, history and society is only possible with the participation, organization, education and strengthening people, because it is focused on production, but in humansEste trabalho busca explicitar a importância do papel do gestor escolar para a implementação de processos educativos eficazes que conduzam a uma nova relação do homem com seus pares e com o meio ambiente. O caminho seguido envolveu estudo bibliográfico e da legislação referentes ao tema, pesquisa de campo colhendo depoimentos de gestores por meio de um questionário, finalizando com uma Proposta de Intervenção. Nesta construiu-se uma consultoria pautada nos seguintes pressupostos: • A escola, como multiplicadora de informações, saberes e conhecimentos, deve por meio de um processo pedagógico participativo permanente, favorecer ao educando e a toda comunidade escolar a construção de uma consciência crítica sobre a problemática ambiental da contemporaneidade. • A educação com vistas à sustentabilidade ambiental deve promover o desenvolvimento de conhecimentos, de atitudes e de habilidades necessárias à preservação e melhoria da qualidade ambiental, sendo que, a aprendizagem será mais efetiva se estiver articulada ás situações vivenciadas no cotidiano pelo educando e a comunidade onde a escola está inserida. • O desenvolvimento sócio-ambiental sustentável tão desejado e discutido em todas as áreas do conhecimento, apropriado não só aos recursos e ao meio ambiente, mas também à cultura, história e sociedade só é possível com a participação, a organização, a educação e o fortalecimento das pessoas, pois não é centrado na produção, e sim nos seres humanosporPontifícia Universidade Católica de São PauloGraduação em PedagogiaPUC-SPBrasilFaculdade de EducaçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOEducaçãoMeio ambienteGestão escolarEducationEnvironmentSchool managementO gestor escolar e a educação ambiental: implementando caminhosinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALEliane Borges dos Santos - TCC.pdfapplication/pdf163376https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/29026/1/Eliane%20Borges%20dos%20Santos%20-%20TCC.pdff31de5cb3d6c208aaf93035b84374889MD51TEXTEliane Borges dos Santos - TCC.pdf.txtEliane Borges dos Santos - TCC.pdf.txtExtracted texttext/plain102972https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/29026/2/Eliane%20Borges%20dos%20Santos%20-%20TCC.pdf.txt2ab965cd771ebdb0197184eb20116d9aMD52THUMBNAILEliane Borges dos Santos - TCC.pdf.jpgEliane Borges dos Santos - TCC.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1144https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/29026/3/Eliane%20Borges%20dos%20Santos%20-%20TCC.pdf.jpg494bd99419a64653e5cfff5ad65c26d7MD53handle/290262022-10-19 01:03:32.215oai:repositorio.pucsp.br:handle/29026Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-10-19T04:03:32Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.pt_BR.fl_str_mv O gestor escolar e a educação ambiental: implementando caminhos
title O gestor escolar e a educação ambiental: implementando caminhos
spellingShingle O gestor escolar e a educação ambiental: implementando caminhos
Santos, Eliane Borges dos
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Educação
Meio ambiente
Gestão escolar
Education
Environment
School management
title_short O gestor escolar e a educação ambiental: implementando caminhos
title_full O gestor escolar e a educação ambiental: implementando caminhos
title_fullStr O gestor escolar e a educação ambiental: implementando caminhos
title_full_unstemmed O gestor escolar e a educação ambiental: implementando caminhos
title_sort O gestor escolar e a educação ambiental: implementando caminhos
author Santos, Eliane Borges dos
author_facet Santos, Eliane Borges dos
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Silveira, Nadia Dumara Ruiz
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/8812144458694701
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Eliane Borges dos
contributor_str_mv Silveira, Nadia Dumara Ruiz
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
topic CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Educação
Meio ambiente
Gestão escolar
Education
Environment
School management
dc.subject.por.fl_str_mv Educação
Meio ambiente
Gestão escolar
dc.subject.eng.fl_str_mv Education
Environment
School management
description This work seeks to clarify the importance of the school manager to implement effective educational processes that lead to a new relationship of man with his peers and the environment. The path followed involved the study of literature and legislation on the subject, field research gathering feedback from managers using a questionnaire, ending with a proposal for intervention. This built up a consulting guided the following assumptions: • The school, to multiply information, knowledge and expertise, should through a continuing participatory learning process, encouraging and educating the entire school community to build a critical awareness of the environmental problems of contemporary society. • Education with a view to environmental sustainability should promote the development of knowledge, attitudes and skills necessary for the preservation and improvement of environmental quality, and that learning is more effective if it is articulated to the situations experienced in daily life by educating the community where schools are located. • The socio-environmental development as desired and discussed in all areas of knowledge, not only to appropriate resources and the environment, but also the culture, history and society is only possible with the participation, organization, education and strengthening people, because it is focused on production, but in humans
publishDate 2009
dc.date.issued.fl_str_mv 2009-12-21
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2022-10-18T17:42:46Z
dc.date.available.fl_str_mv 2022-10-18T17:42:46Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Santos, Eliane Borges dos. O gestor escolar e a educação ambiental: implementando caminhos. 2009. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/29026
identifier_str_mv Santos, Eliane Borges dos. O gestor escolar e a educação ambiental: implementando caminhos. 2009. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009.
url https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/29026
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Graduação em Pedagogia
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv Brasil
dc.publisher.department.fl_str_mv Faculdade de Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/29026/1/Eliane%20Borges%20dos%20Santos%20-%20TCC.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/29026/2/Eliane%20Borges%20dos%20Santos%20-%20TCC.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/29026/3/Eliane%20Borges%20dos%20Santos%20-%20TCC.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv f31de5cb3d6c208aaf93035b84374889
2ab965cd771ebdb0197184eb20116d9a
494bd99419a64653e5cfff5ad65c26d7
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1799796009622044672