Portadores da alegria: um mergulho retórico nos grotões da brasilidade de Zé Mulato & Cassiano
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2024 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/41298 |
Resumo: | This thesis is part of the line of research Text and discourse in the oral and written modalities and deals with the “moda” (fashion) of viola, rhythm of country music, from the perspective of Rhetoric. To this end, it selects three lyrics of “moda de viola” composed by the country duo Zé Mulato & Cassiano, nationally recognized, but known in the academic field only after the specific research undertaken by Tavares (2019). This research was supported by the concepts of dissociation of notions, advocated by Perelman & Olbrechts-Tyteca (1996), in the "Treatise on Argumentation" and, complementarily, the concept of linguistic habitus, present in the works of Sociology by Pierre Bourdieu (2019). The categories of analysis were the basis for the examination of the lyrics of the following “modas de viola”: Anomalias (2005); Rhyming (2019) and The Bearer of Joy (2001). The appraisals showed that, making use of the written cultured variation of the Portuguese language, the speaker establishes a phronetic ethos and uses dissociation and habitus to provoke the "communion of spirits" in the auditorium and, at the same time, to deal with collective (polies) and individual themes, cradled by the simple and assertive narrative of the “moda de viola”. It was possible to prove that both categories converge in the sense of consolidating the ethos of the speaker, concerned with the "to whom it is said", who subverts the common language of the rural man in order to propagate a style defended by him |
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This research was supported by the concepts of dissociation of notions, advocated by Perelman & Olbrechts-Tyteca (1996), in the "Treatise on Argumentation" and, complementarily, the concept of linguistic habitus, present in the works of Sociology by Pierre Bourdieu (2019). The categories of analysis were the basis for the examination of the lyrics of the following “modas de viola”: Anomalias (2005); Rhyming (2019) and The Bearer of Joy (2001). The appraisals showed that, making use of the written cultured variation of the Portuguese language, the speaker establishes a phronetic ethos and uses dissociation and habitus to provoke the "communion of spirits" in the auditorium and, at the same time, to deal with collective (polies) and individual themes, cradled by the simple and assertive narrative of the “moda de viola”. It was possible to prove that both categories converge in the sense of consolidating the ethos of the speaker, concerned with the "to whom it is said", who subverts the common language of the rural man in order to propagate a style defended by himEsta tese se inscreve na linha de pesquisa Texto e discurso nas modalidades oral e escrita e trata da moda de viola, ritmo da música caipira, sob a perspectiva da Retórica. Para tanto, seleciona três letras de modas de viola compostas pela dupla caipira Zé Mulato & Cassiano, reconhecida nacionalmente, porém conhecida em âmbito acadêmico somente após as pesquisas específicas empreendidas por Tavares (2019). Subsidiou esta investigação os conceitos de dissociação das noções, preconizado por Perelman & Olbrechts-Tyteca (1996), no “Tratado da Argumentação” e, complementarmente, o conceito de habitus linguístico, presente nas obras de Sociologia de Pierre Bourdieu (2019). As categorias de análise embasaram o exame das letras das seguintes modas de viola: Anomalias (2005); Rimação (2019) e O portador da alegria (2001). As apreciações demonstraram que, valendo-se da variação culta escrita da Língua Portuguesa, o orador firma um ethos phronético e se vale da dissociação e do habitus para provocar a “comunhão dos espíritos” no auditório e, a um só tempo, versar sobre temas coletivos (pólis) e individuais, embalados pela narrativa simples e assertiva da moda de viola. Foi possível comprovar que ambas as categorias convergem no sentido de consolidar o ethos do orador, preocupado com o “para quem se diz”, que subverte a linguagem comum ao homem do campo com o intuito de propagar um estilo por ele defendidoCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – CAPESporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Pós-Graduação em Língua PortuguesaPUC-SPBrasilFaculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e ArtesCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESAModa de violaDissociação das noçõesHabitus linguístico“Moda de viola”Dissociation of notionsLinguistic habitusPortadores da alegria: um mergulho retórico nos grotões da brasilidade de Zé Mulato & CassianoBearers of joy: a rhetorical dive into the grotesques of Zé Mulato & Cassiano's Braziliannessinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALLeonardo Vinicius de Souza Tavares.pdfapplication/pdf1389692https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/41298/1/Leonardo%20Vinicius%20de%20Souza%20Tavares.pdfa7ee7882a5506f5b99551436df18b495MD51TEXTLeonardo Vinicius de Souza Tavares.pdf.txtLeonardo Vinicius de Souza Tavares.pdf.txtExtracted texttext/plain287826https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/41298/2/Leonardo%20Vinicius%20de%20Souza%20Tavares.pdf.txt6c9c548b3023f32bbfa0072f851e3b35MD52THUMBNAILLeonardo Vinicius de Souza Tavares.pdf.jpgLeonardo Vinicius de Souza Tavares.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1192https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/41298/3/Leonardo%20Vinicius%20de%20Souza%20Tavares.pdf.jpg0f72fc1235dfa211e1fabda4b992e76bMD53handle/412982024-04-13 01:05:05.311oai:repositorio.pucsp.br:handle/41298Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2024-04-13T04:05:05Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
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