Campo e identidade: as regras do jogo publicitário
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2007 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/17202 |
Resumo: | In this dissertation, we discussed the pertinence of French sociologist Pierre Bourdieu s concept of social field as a theoretical tool for the scientific analysis of the advertising practice in Brazil nowadays. In other words, we analyzed if the production universe of this practice is characteristic of a hierarchical social environment organized according to specific interest logic and presenting tangential points with other social universes. We investigated if it is a relatively autonomous space, a kind of microcosm which operates like a force field, in which there are fights for its transformation or conservation. A kind of society with its own bonds, rules and consecration institutions within our society. To achieve this purpose, we analyzed the identitarian speeches of its agents - the meanings that advertising students and professionals share about this practice considering their positions in the social structure. This analysis allowed us to investigate if this correlation indicates the existence of an advertising field |
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Ciampa, Antonio da CostaLopes, Felipe Tavares Paes2016-04-29T13:31:33Z2007-07-192007-06-25Lopes, Felipe Tavares Paes. Field and identity: the rules of the publicity game. 2007. 197 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/17202In this dissertation, we discussed the pertinence of French sociologist Pierre Bourdieu s concept of social field as a theoretical tool for the scientific analysis of the advertising practice in Brazil nowadays. In other words, we analyzed if the production universe of this practice is characteristic of a hierarchical social environment organized according to specific interest logic and presenting tangential points with other social universes. We investigated if it is a relatively autonomous space, a kind of microcosm which operates like a force field, in which there are fights for its transformation or conservation. A kind of society with its own bonds, rules and consecration institutions within our society. To achieve this purpose, we analyzed the identitarian speeches of its agents - the meanings that advertising students and professionals share about this practice considering their positions in the social structure. This analysis allowed us to investigate if this correlation indicates the existence of an advertising fieldNesta dissertação, discutimos a pertinência da noção de campo social desenvolvida pelo sociólogo francês Pierre Bourdieu como ferramenta teórica de análise científica da prática publicitária realizada hoje no Brasil. Por outras palavras, discutimos se o universo de produção dessa prática apresenta as características de um espaço social hierarquizado segundo uma lógica específica de interesses, com pontos de tangências com outros universos sociais. Ou seja, se ele constitui um espaço relativamente autônomo, espécie de microcosmo que opera como um campo de forças, onde ocorrem lutas pela sua transformação ou conservação. Uma espécie de sociedade com vínculos, regras e instituições de consagração próprias dentro de nossa sociedade. Para tanto, analisamos os discursos identitários de seus(as) agentes isto é, os significados que estudantes e profissionais da publicidade compartilham acerca dessa prática à luz da posição que ocupam hoje na sua estrutura social. Buscamos, com isso, investigar em que medida essa correlação nos indica a existência de um campo propriamente publicitárioConselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológicoapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/36074/Felipe%20Lopes.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Serviço SocialPUC-SPBRPsicologiacampo publicitárioillusio publicitáriahabitus publicitárioidentidade publicitáriaIdentidade socialPublicidade -- BrasilPublicitarios -- BrasilBourdieu, Pierre -- 1930-2002 -- Contribuicoes em nocao de campo socialadvertising fieldadvertising illusioadvertising habitusadvertising identityCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA::PSICOLOGIA SOCIALCampo e identidade: as regras do jogo publicitárioField and identity: the rules of the publicity gameinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTFelipe Lopes.pdf.txtFelipe Lopes.pdf.txtExtracted texttext/plain398456https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/17202/3/Felipe%20Lopes.pdf.txt3df51f3fb0ad92727dbacefdd51c98dcMD53ORIGINALFelipe Lopes.pdfapplication/pdf859948https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/17202/1/Felipe%20Lopes.pdfea9be2ffde1254cdb528231fd1676705MD51THUMBNAILFelipe Lopes.pdf.jpgFelipe Lopes.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg2125https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/17202/2/Felipe%20Lopes.pdf.jpg5c64ba132b691046b045ed3d69a9121bMD52handle/172022022-04-28 14:55:58.385oai:repositorio.pucsp.br:handle/17202Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T17:55:58Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
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