Gestão na sala de aula: um trabalho participativo reflexões

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Divina de Fátima dos
Data de Publicação: 2007
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/28996
Resumo: The objective of this paper is to present a study on participatory management in the classroom supported by Moreno´s Living Newspaper psychodrama techniques. We explored the possibilities of using newspaper articles inside the classroom as didactic support material with the objective of facilitating literacy. This study was carried out in one of the educational units of “SESI-SP - Serviço Social da Indústria” (“SESI-SP - Industry Social Service”) along the year of 2007 with students from “EJA - Educação de Jovens e Adultos” (“EJAYoung Adults and Adults Education”) who attend “PAI - Programa de Alfabetização Intensiva” (“PAI – Intensive Literacy Program”). As a result, we observed that this work allowed students to develop the ability to make their auto-analysis, as well as to see themselves as members of a society, even being the product of a social act, making them think in themselves as subjects and, at the same time, perceiving themselves in their citizen condition, in a critical attitude towards human life and its values
id PUC_SP-1_3844d75b580c0c0c5ae6efad72a0de27
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/28996
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Albuquerque, Helena Machado de PaulaSantos, Divina de Fátima dos2022-10-18T17:42:37Z2022-10-18T17:42:37Z2007-11-27Santos, Divina de Fátima dos. Gestão na sala de aula: um trabalho participativo reflexões. 2007. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/28996The objective of this paper is to present a study on participatory management in the classroom supported by Moreno´s Living Newspaper psychodrama techniques. We explored the possibilities of using newspaper articles inside the classroom as didactic support material with the objective of facilitating literacy. This study was carried out in one of the educational units of “SESI-SP - Serviço Social da Indústria” (“SESI-SP - Industry Social Service”) along the year of 2007 with students from “EJA - Educação de Jovens e Adultos” (“EJAYoung Adults and Adults Education”) who attend “PAI - Programa de Alfabetização Intensiva” (“PAI – Intensive Literacy Program”). As a result, we observed that this work allowed students to develop the ability to make their auto-analysis, as well as to see themselves as members of a society, even being the product of a social act, making them think in themselves as subjects and, at the same time, perceiving themselves in their citizen condition, in a critical attitude towards human life and its valuesEste trabalho tem como objetivo apresentar um estudo sobre gestão participativa na sala de aula, apoiado nas técnicas psicodramáticas do “Jornal Vivo” de Moreno, exploramos as possibilidades do uso de artigos de jornal como material didático de apoio em sala de aula, a fim de facilitar a alfabetização. Este estudo foi realizado em uma das unidades educacionais da rede “SESI-SP - Serviço Social da Indústria” ao longo do ano de 2007, com alunos da EJA - Educação de Jovens e Adultos que freqüentam o P.A.I. - Programa de Alfabetização Intensiva. Como resultado observamos que este trabalho permitiu aos alunos desenvolver a capacidade de fazer sua auto-análise, bem como a de poder ver-se na sociedade, mesmo sendo ele produto de um ato social, fazendo-o pensar em si mesmo, como sujeito e ao mesmo tempo, perceber-se na sua condição de cidadão, numa atitude crítica para com a vida humana e seus valoresporPontifícia Universidade Católica de São PauloGraduação em PedagogiaPUC-SPBrasilFaculdade de EducaçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOJornalEducação de adultosAlfabetizaçãoAutonomiaNewspaperAdults educationLiteracyAutonomyGestão na sala de aula: um trabalho participativo reflexõesinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALDivina de Fátima dos Santos.pdfDivina de Fátima dos Santos.pdfapplication/pdf5229975https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28996/1/Divina%20de%20F%c3%a1tima%20dos%20Santos.pdf72daaae8ba97aef015a9b24c1f0d75f7MD51TEXTDivina de Fátima dos Santos.pdf.txtDivina de Fátima dos Santos.pdf.txtExtracted texttext/plain71592https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28996/2/Divina%20de%20F%c3%a1tima%20dos%20Santos.pdf.txtc9b8d42918c1b1fc36f035609667cf00MD52THUMBNAILDivina de Fátima dos Santos.pdf.jpgDivina de Fátima dos Santos.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1225https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28996/3/Divina%20de%20F%c3%a1tima%20dos%20Santos.pdf.jpga064fd0acd2f3e0f2a613aa1790b8385MD53handle/289962022-12-21 17:01:32.983oai:repositorio.pucsp.br:handle/28996Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-12-21T20:01:32Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.pt_BR.fl_str_mv Gestão na sala de aula: um trabalho participativo reflexões
title Gestão na sala de aula: um trabalho participativo reflexões
spellingShingle Gestão na sala de aula: um trabalho participativo reflexões
Santos, Divina de Fátima dos
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Jornal
Educação de adultos
Alfabetização
Autonomia
Newspaper
Adults education
Literacy
Autonomy
title_short Gestão na sala de aula: um trabalho participativo reflexões
title_full Gestão na sala de aula: um trabalho participativo reflexões
title_fullStr Gestão na sala de aula: um trabalho participativo reflexões
title_full_unstemmed Gestão na sala de aula: um trabalho participativo reflexões
title_sort Gestão na sala de aula: um trabalho participativo reflexões
author Santos, Divina de Fátima dos
author_facet Santos, Divina de Fátima dos
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Albuquerque, Helena Machado de Paula
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Divina de Fátima dos
contributor_str_mv Albuquerque, Helena Machado de Paula
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
topic CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Jornal
Educação de adultos
Alfabetização
Autonomia
Newspaper
Adults education
Literacy
Autonomy
dc.subject.por.fl_str_mv Jornal
Educação de adultos
Alfabetização
Autonomia
dc.subject.eng.fl_str_mv Newspaper
Adults education
Literacy
Autonomy
description The objective of this paper is to present a study on participatory management in the classroom supported by Moreno´s Living Newspaper psychodrama techniques. We explored the possibilities of using newspaper articles inside the classroom as didactic support material with the objective of facilitating literacy. This study was carried out in one of the educational units of “SESI-SP - Serviço Social da Indústria” (“SESI-SP - Industry Social Service”) along the year of 2007 with students from “EJA - Educação de Jovens e Adultos” (“EJAYoung Adults and Adults Education”) who attend “PAI - Programa de Alfabetização Intensiva” (“PAI – Intensive Literacy Program”). As a result, we observed that this work allowed students to develop the ability to make their auto-analysis, as well as to see themselves as members of a society, even being the product of a social act, making them think in themselves as subjects and, at the same time, perceiving themselves in their citizen condition, in a critical attitude towards human life and its values
publishDate 2007
dc.date.issued.fl_str_mv 2007-11-27
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2022-10-18T17:42:37Z
dc.date.available.fl_str_mv 2022-10-18T17:42:37Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Santos, Divina de Fátima dos. Gestão na sala de aula: um trabalho participativo reflexões. 2007. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/28996
identifier_str_mv Santos, Divina de Fátima dos. Gestão na sala de aula: um trabalho participativo reflexões. 2007. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007.
url https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/28996
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Graduação em Pedagogia
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv Brasil
dc.publisher.department.fl_str_mv Faculdade de Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28996/1/Divina%20de%20F%c3%a1tima%20dos%20Santos.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28996/2/Divina%20de%20F%c3%a1tima%20dos%20Santos.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28996/3/Divina%20de%20F%c3%a1tima%20dos%20Santos.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 72daaae8ba97aef015a9b24c1f0d75f7
c9b8d42918c1b1fc36f035609667cf00
a064fd0acd2f3e0f2a613aa1790b8385
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277963102846976