Os alunos de 5ª série/6º ano frente a atividades sobre abservação e generalização de padrões
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2008 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11309 |
Resumo: | This work reports a research which aim was to investigate whether and how 5th series/ 6th year of elementary school students are sensitized by and create strategies to solve situations involving the perception and generalization of patterns. Mason (1996), Vale & Pimentel (2005), Radford, Bardini & Sabena (2007) and Machado (2006) works gave the main base for the research. For the investigation it was created and applied a didactic sequence, inspired by stages of the methodology of Didactic Engineering as reported by Machado (2002). The a posteriori analysis was a multidimensional: analysis of the protocols, audio and video. The experiments involved 33 students from a public school in the suburb of Sao Paulo. It was concluded that pupils were sensitized by the subject, and had appropriate of the considered problems. So, pupils showed capacity of to observe, to analyze, to recognize and to express a sequence pattern, in addition to express the generality symbolically, in explicit or implicit way, either by verbal or written speech, by actions, by gestures, by signs or by rhythms |
id |
PUC_SP-1_388be41bf157afd682b61ded62eade1a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/11309 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Machado, Silvia Dias Alcântarahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4200156Z8Aquino, Lucimeire Omoti de2016-04-27T16:58:39Z2008-08-062008-05-20Aquino, Lucimeire Omoti de. Os alunos de 5ª série/6º ano frente a atividades sobre abservação e generalização de padrões. 2008. 146 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11309This work reports a research which aim was to investigate whether and how 5th series/ 6th year of elementary school students are sensitized by and create strategies to solve situations involving the perception and generalization of patterns. Mason (1996), Vale & Pimentel (2005), Radford, Bardini & Sabena (2007) and Machado (2006) works gave the main base for the research. For the investigation it was created and applied a didactic sequence, inspired by stages of the methodology of Didactic Engineering as reported by Machado (2002). The a posteriori analysis was a multidimensional: analysis of the protocols, audio and video. The experiments involved 33 students from a public school in the suburb of Sao Paulo. It was concluded that pupils were sensitized by the subject, and had appropriate of the considered problems. So, pupils showed capacity of to observe, to analyze, to recognize and to express a sequence pattern, in addition to express the generality symbolically, in explicit or implicit way, either by verbal or written speech, by actions, by gestures, by signs or by rhythmsEsta dissertação relata uma investigação cujo objetivo foi investigar se e como alunos de uma 5ª série/6º ano do Ensino Fundamental são sensibilizados e criam estratégias para resolver situações que envolvem a percepção e generalização de padrões em seqüências. Os trabalhos de: Mason (1996) Vale e Pimentel (2005), Machado (2006) e Radford, Bardini e Sabena (2007) constituíram a principal fonte das escolhas teóricas feitas. Para a coleta de dados elaborou-se e aplicou-se uma seqüência didática, inspirada nas fases da Engenharia Didática, conforme Machado (2002), sendo que a análise a posteriori foi multidimensional, pois englobou: análise dos protocolos, de áudio e de vídeo. As atividades da seqüência foram propostas a 33 alunos de uma escola pública da periferia de São Paulo. Concluiu-se que os alunos da 5ª série/6º ano foram sensibilizados, pois se apropriaram dos problemas propostos. Essa apropriação possibilitou aos alunos observar, analisar, reconhecer e expressar de modo explícito ou implícito, seja pelo discurso oral ou escrito, pelas ações, pelos gestos, pelos sinais ou pelos ritmos, a regularidade de seqüências que apresentavam um padrãoSecretaria da Educação do Estado de São Pauloapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/23652/Lucimeire.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação MatemáticaPUC-SPBREducaçãoÁlgebraEnsino da álgebraPensamento algébricoAlunos do ensino fundamentalEducacao matematicaMatematica -- Estudo e ensinoMathematical educationTeaching of algebraAlgebraic thinkingElementary education studentsCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAOs alunos de 5ª série/6º ano frente a atividades sobre abservação e generalização de padrõesinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTLucimeire.pdf.txtLucimeire.pdf.txtExtracted texttext/plain180995https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11309/3/Lucimeire.pdf.txtbf9c7ae7233174b944bc240bfaed3146MD53ORIGINALLucimeire.pdfapplication/pdf2579583https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11309/1/Lucimeire.pdf1f79a90ec6a8cd20a51dd7e0c340d561MD51THUMBNAILLucimeire.pdf.jpgLucimeire.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3879https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11309/2/Lucimeire.pdf.jpgddbb1b39cf0c7f68aa53b1dd88092e3bMD52handle/113092022-04-27 12:22:22.273oai:repositorio.pucsp.br:handle/11309Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-27T15:22:22Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Os alunos de 5ª série/6º ano frente a atividades sobre abservação e generalização de padrões |
title |
Os alunos de 5ª série/6º ano frente a atividades sobre abservação e generalização de padrões |
spellingShingle |
Os alunos de 5ª série/6º ano frente a atividades sobre abservação e generalização de padrões Aquino, Lucimeire Omoti de Álgebra Ensino da álgebra Pensamento algébrico Alunos do ensino fundamental Educacao matematica Matematica -- Estudo e ensino Mathematical education Teaching of algebra Algebraic thinking Elementary education students CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
title_short |
Os alunos de 5ª série/6º ano frente a atividades sobre abservação e generalização de padrões |
title_full |
Os alunos de 5ª série/6º ano frente a atividades sobre abservação e generalização de padrões |
title_fullStr |
Os alunos de 5ª série/6º ano frente a atividades sobre abservação e generalização de padrões |
title_full_unstemmed |
Os alunos de 5ª série/6º ano frente a atividades sobre abservação e generalização de padrões |
title_sort |
Os alunos de 5ª série/6º ano frente a atividades sobre abservação e generalização de padrões |
author |
Aquino, Lucimeire Omoti de |
author_facet |
Aquino, Lucimeire Omoti de |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Machado, Silvia Dias Alcântara |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4200156Z8 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Aquino, Lucimeire Omoti de |
contributor_str_mv |
Machado, Silvia Dias Alcântara |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Álgebra Ensino da álgebra Pensamento algébrico Alunos do ensino fundamental Educacao matematica Matematica -- Estudo e ensino |
topic |
Álgebra Ensino da álgebra Pensamento algébrico Alunos do ensino fundamental Educacao matematica Matematica -- Estudo e ensino Mathematical education Teaching of algebra Algebraic thinking Elementary education students CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Mathematical education Teaching of algebra Algebraic thinking Elementary education students |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
description |
This work reports a research which aim was to investigate whether and how 5th series/ 6th year of elementary school students are sensitized by and create strategies to solve situations involving the perception and generalization of patterns. Mason (1996), Vale & Pimentel (2005), Radford, Bardini & Sabena (2007) and Machado (2006) works gave the main base for the research. For the investigation it was created and applied a didactic sequence, inspired by stages of the methodology of Didactic Engineering as reported by Machado (2002). The a posteriori analysis was a multidimensional: analysis of the protocols, audio and video. The experiments involved 33 students from a public school in the suburb of Sao Paulo. It was concluded that pupils were sensitized by the subject, and had appropriate of the considered problems. So, pupils showed capacity of to observe, to analyze, to recognize and to express a sequence pattern, in addition to express the generality symbolically, in explicit or implicit way, either by verbal or written speech, by actions, by gestures, by signs or by rhythms |
publishDate |
2008 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2008-08-06 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2008-05-20 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-27T16:58:39Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Aquino, Lucimeire Omoti de. Os alunos de 5ª série/6º ano frente a atividades sobre abservação e generalização de padrões. 2008. 146 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11309 |
identifier_str_mv |
Aquino, Lucimeire Omoti de. Os alunos de 5ª série/6º ano frente a atividades sobre abservação e generalização de padrões. 2008. 146 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11309 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11309/3/Lucimeire.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11309/1/Lucimeire.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11309/2/Lucimeire.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
bf9c7ae7233174b944bc240bfaed3146 1f79a90ec6a8cd20a51dd7e0c340d561 ddbb1b39cf0c7f68aa53b1dd88092e3b |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277877692137472 |