Afeto e educação respeitosa na relação adulto-criança
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/41920 |
Resumo: | The present study, conducted through a literature review, aimed to analyze the significance of respectful education between adults and children. More specifically, to comprehend child development in terms of neurological and socioemotional aspects, as well as to grasp the concept of respectful education and deliberate on the role of adults as facilitators in children's development. The research is justified by the current need for the development of emotional intelligence and socioemotional skills, which are crucial for biopsychosocial well-being and can be more effectively fostered through the intervention of a conscientious adult in a child's development. Substantial differences in the learning and behavior of children with healthy relationships with adults have been observed. The conceptual framework of this study drew upon various authors, including Piaget (1994), Damasio (2022), Eigenmann (2022), and Santos (2021). The research findings demonstrated the importance of respectful education and emotionally bonded relationships, bringing about positive impacts on the cognitive, emotional, and socioemotional development of children |
id |
PUC_SP-1_39bcfe292b92f6a2e33d423e840cd7b2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/41920 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Vieira, Maria Celina Teixeirahttp://lattes.cnpq.br/3770948636448397http://lattes.cnpq.br/9653404170232640Menezes, Talita Okazaki2024-06-21T12:30:30Z2024-06-21T12:30:30Z2023-12-01Menezes, Talita Okazaki. Afeto e educação respeitosa na relação adulto-criança. 2023. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2023.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/41920The present study, conducted through a literature review, aimed to analyze the significance of respectful education between adults and children. More specifically, to comprehend child development in terms of neurological and socioemotional aspects, as well as to grasp the concept of respectful education and deliberate on the role of adults as facilitators in children's development. The research is justified by the current need for the development of emotional intelligence and socioemotional skills, which are crucial for biopsychosocial well-being and can be more effectively fostered through the intervention of a conscientious adult in a child's development. Substantial differences in the learning and behavior of children with healthy relationships with adults have been observed. The conceptual framework of this study drew upon various authors, including Piaget (1994), Damasio (2022), Eigenmann (2022), and Santos (2021). The research findings demonstrated the importance of respectful education and emotionally bonded relationships, bringing about positive impacts on the cognitive, emotional, and socioemotional development of childrenO presente estudo, realizado por pesquisa bibliográfica, teve como objetivo geral analisar a importância da educação respeitosa entre adultos e crianças. De forma mais específica: entender o desenvolvimento da criança no aspecto neurológico e socioemocional; compreender a educação respeitosa e ponderar o papel do adulto como facilitador no desenvolvimento da criança. A pesquisa se justifica pela necessidade atual de desenvolvimento de inteligência emocional e de habilidades socioemocionais, essenciais para a vida biopsicossocial, o que pode ser feito mais facilmente através da interferência de um adulto consciente no desenvolvimento da criança. Percebe-se diferenças substanciais na aprendizagem e no comportamento de crianças com relações saudáveis com adultos. A base conceitual desse estudo contou com autores entre outros: Piaget (1994), Damásio (2022), Eigenmann (2022), Santos (2021). Os resultados na pesquisa demonstraram a importância da educação respeitosa e de relação com vínculo afetivo, trazendo impactos positivos no desenvolvimento de processos cognitivos, afetivos e socioemocionais nas criançasporPontifícia Universidade Católica de São PauloGraduação em PedagogiaPUC-SPBrasilFaculdade de EducaçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOEducação respeitosaRelação adulto-criançaAfetoRespectful educationAdult-child relationshipAffectionAfeto e educação respeitosa na relação adulto-criançainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINAL2023 Talita Okazaki Menezes TCC .pdfapplication/pdf448370https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/41920/1/2023%20Talita%20Okazaki%20Menezes%20TCC%20.pdf42e38b15e3507a3f389fc09797e66af3MD51TEXT2023 Talita Okazaki Menezes TCC .pdf.txt2023 Talita Okazaki Menezes TCC .pdf.txtExtracted texttext/plain118685https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/41920/2/2023%20Talita%20Okazaki%20Menezes%20TCC%20.pdf.txta9056f827828702ef4e5d504c0986872MD52THUMBNAIL2023 Talita Okazaki Menezes TCC .pdf.jpg2023 Talita Okazaki Menezes TCC .pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1199https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/41920/3/2023%20Talita%20Okazaki%20Menezes%20TCC%20.pdf.jpg629932539ec0fb219410537d6b980c8eMD53handle/419202024-06-28 10:29:46.162oai:repositorio.pucsp.br:handle/41920Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2024-06-28T13:29:46Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.pt_BR.fl_str_mv |
Afeto e educação respeitosa na relação adulto-criança |
title |
Afeto e educação respeitosa na relação adulto-criança |
spellingShingle |
Afeto e educação respeitosa na relação adulto-criança Menezes, Talita Okazaki CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Educação respeitosa Relação adulto-criança Afeto Respectful education Adult-child relationship Affection |
title_short |
Afeto e educação respeitosa na relação adulto-criança |
title_full |
Afeto e educação respeitosa na relação adulto-criança |
title_fullStr |
Afeto e educação respeitosa na relação adulto-criança |
title_full_unstemmed |
Afeto e educação respeitosa na relação adulto-criança |
title_sort |
Afeto e educação respeitosa na relação adulto-criança |
author |
Menezes, Talita Okazaki |
author_facet |
Menezes, Talita Okazaki |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Vieira, Maria Celina Teixeira |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/3770948636448397 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/9653404170232640 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Menezes, Talita Okazaki |
contributor_str_mv |
Vieira, Maria Celina Teixeira |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
topic |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Educação respeitosa Relação adulto-criança Afeto Respectful education Adult-child relationship Affection |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação respeitosa Relação adulto-criança Afeto |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Respectful education Adult-child relationship Affection |
description |
The present study, conducted through a literature review, aimed to analyze the significance of respectful education between adults and children. More specifically, to comprehend child development in terms of neurological and socioemotional aspects, as well as to grasp the concept of respectful education and deliberate on the role of adults as facilitators in children's development. The research is justified by the current need for the development of emotional intelligence and socioemotional skills, which are crucial for biopsychosocial well-being and can be more effectively fostered through the intervention of a conscientious adult in a child's development. Substantial differences in the learning and behavior of children with healthy relationships with adults have been observed. The conceptual framework of this study drew upon various authors, including Piaget (1994), Damasio (2022), Eigenmann (2022), and Santos (2021). The research findings demonstrated the importance of respectful education and emotionally bonded relationships, bringing about positive impacts on the cognitive, emotional, and socioemotional development of children |
publishDate |
2023 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2023-12-01 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2024-06-21T12:30:30Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2024-06-21T12:30:30Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Menezes, Talita Okazaki. Afeto e educação respeitosa na relação adulto-criança. 2023. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2023. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/41920 |
identifier_str_mv |
Menezes, Talita Okazaki. Afeto e educação respeitosa na relação adulto-criança. 2023. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2023. |
url |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/41920 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Graduação em Pedagogia |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Faculdade de Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/41920/1/2023%20Talita%20Okazaki%20Menezes%20TCC%20.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/41920/2/2023%20Talita%20Okazaki%20Menezes%20TCC%20.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/41920/3/2023%20Talita%20Okazaki%20Menezes%20TCC%20.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
42e38b15e3507a3f389fc09797e66af3 a9056f827828702ef4e5d504c0986872 629932539ec0fb219410537d6b980c8e |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277834195107840 |