Afeto e educação respeitosa na relação adulto-criança

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Menezes, Talita Okazaki
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/41920
Resumo: The present study, conducted through a literature review, aimed to analyze the significance of respectful education between adults and children. More specifically, to comprehend child development in terms of neurological and socioemotional aspects, as well as to grasp the concept of respectful education and deliberate on the role of adults as facilitators in children's development. The research is justified by the current need for the development of emotional intelligence and socioemotional skills, which are crucial for biopsychosocial well-being and can be more effectively fostered through the intervention of a conscientious adult in a child's development. Substantial differences in the learning and behavior of children with healthy relationships with adults have been observed. The conceptual framework of this study drew upon various authors, including Piaget (1994), Damasio (2022), Eigenmann (2022), and Santos (2021). The research findings demonstrated the importance of respectful education and emotionally bonded relationships, bringing about positive impacts on the cognitive, emotional, and socioemotional development of children
id PUC_SP-1_39bcfe292b92f6a2e33d423e840cd7b2
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/41920
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Vieira, Maria Celina Teixeirahttp://lattes.cnpq.br/3770948636448397http://lattes.cnpq.br/9653404170232640Menezes, Talita Okazaki2024-06-21T12:30:30Z2024-06-21T12:30:30Z2023-12-01Menezes, Talita Okazaki. Afeto e educação respeitosa na relação adulto-criança. 2023. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2023.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/41920The present study, conducted through a literature review, aimed to analyze the significance of respectful education between adults and children. More specifically, to comprehend child development in terms of neurological and socioemotional aspects, as well as to grasp the concept of respectful education and deliberate on the role of adults as facilitators in children's development. The research is justified by the current need for the development of emotional intelligence and socioemotional skills, which are crucial for biopsychosocial well-being and can be more effectively fostered through the intervention of a conscientious adult in a child's development. Substantial differences in the learning and behavior of children with healthy relationships with adults have been observed. The conceptual framework of this study drew upon various authors, including Piaget (1994), Damasio (2022), Eigenmann (2022), and Santos (2021). The research findings demonstrated the importance of respectful education and emotionally bonded relationships, bringing about positive impacts on the cognitive, emotional, and socioemotional development of childrenO presente estudo, realizado por pesquisa bibliográfica, teve como objetivo geral analisar a importância da educação respeitosa entre adultos e crianças. De forma mais específica: entender o desenvolvimento da criança no aspecto neurológico e socioemocional; compreender a educação respeitosa e ponderar o papel do adulto como facilitador no desenvolvimento da criança. A pesquisa se justifica pela necessidade atual de desenvolvimento de inteligência emocional e de habilidades socioemocionais, essenciais para a vida biopsicossocial, o que pode ser feito mais facilmente através da interferência de um adulto consciente no desenvolvimento da criança. Percebe-se diferenças substanciais na aprendizagem e no comportamento de crianças com relações saudáveis com adultos. A base conceitual desse estudo contou com autores entre outros: Piaget (1994), Damásio (2022), Eigenmann (2022), Santos (2021). Os resultados na pesquisa demonstraram a importância da educação respeitosa e de relação com vínculo afetivo, trazendo impactos positivos no desenvolvimento de processos cognitivos, afetivos e socioemocionais nas criançasporPontifícia Universidade Católica de São PauloGraduação em PedagogiaPUC-SPBrasilFaculdade de EducaçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOEducação respeitosaRelação adulto-criançaAfetoRespectful educationAdult-child relationshipAffectionAfeto e educação respeitosa na relação adulto-criançainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINAL2023 Talita Okazaki Menezes TCC .pdfapplication/pdf448370https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/41920/1/2023%20Talita%20Okazaki%20Menezes%20TCC%20.pdf42e38b15e3507a3f389fc09797e66af3MD51TEXT2023 Talita Okazaki Menezes TCC .pdf.txt2023 Talita Okazaki Menezes TCC .pdf.txtExtracted texttext/plain118685https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/41920/2/2023%20Talita%20Okazaki%20Menezes%20TCC%20.pdf.txta9056f827828702ef4e5d504c0986872MD52THUMBNAIL2023 Talita Okazaki Menezes TCC .pdf.jpg2023 Talita Okazaki Menezes TCC .pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1199https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/41920/3/2023%20Talita%20Okazaki%20Menezes%20TCC%20.pdf.jpg629932539ec0fb219410537d6b980c8eMD53handle/419202024-06-28 10:29:46.162oai:repositorio.pucsp.br:handle/41920Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2024-06-28T13:29:46Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.pt_BR.fl_str_mv Afeto e educação respeitosa na relação adulto-criança
title Afeto e educação respeitosa na relação adulto-criança
spellingShingle Afeto e educação respeitosa na relação adulto-criança
Menezes, Talita Okazaki
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Educação respeitosa
Relação adulto-criança
Afeto
Respectful education
Adult-child relationship
Affection
title_short Afeto e educação respeitosa na relação adulto-criança
title_full Afeto e educação respeitosa na relação adulto-criança
title_fullStr Afeto e educação respeitosa na relação adulto-criança
title_full_unstemmed Afeto e educação respeitosa na relação adulto-criança
title_sort Afeto e educação respeitosa na relação adulto-criança
author Menezes, Talita Okazaki
author_facet Menezes, Talita Okazaki
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Vieira, Maria Celina Teixeira
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/3770948636448397
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/9653404170232640
dc.contributor.author.fl_str_mv Menezes, Talita Okazaki
contributor_str_mv Vieira, Maria Celina Teixeira
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
topic CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Educação respeitosa
Relação adulto-criança
Afeto
Respectful education
Adult-child relationship
Affection
dc.subject.por.fl_str_mv Educação respeitosa
Relação adulto-criança
Afeto
dc.subject.eng.fl_str_mv Respectful education
Adult-child relationship
Affection
description The present study, conducted through a literature review, aimed to analyze the significance of respectful education between adults and children. More specifically, to comprehend child development in terms of neurological and socioemotional aspects, as well as to grasp the concept of respectful education and deliberate on the role of adults as facilitators in children's development. The research is justified by the current need for the development of emotional intelligence and socioemotional skills, which are crucial for biopsychosocial well-being and can be more effectively fostered through the intervention of a conscientious adult in a child's development. Substantial differences in the learning and behavior of children with healthy relationships with adults have been observed. The conceptual framework of this study drew upon various authors, including Piaget (1994), Damasio (2022), Eigenmann (2022), and Santos (2021). The research findings demonstrated the importance of respectful education and emotionally bonded relationships, bringing about positive impacts on the cognitive, emotional, and socioemotional development of children
publishDate 2023
dc.date.issued.fl_str_mv 2023-12-01
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2024-06-21T12:30:30Z
dc.date.available.fl_str_mv 2024-06-21T12:30:30Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Menezes, Talita Okazaki. Afeto e educação respeitosa na relação adulto-criança. 2023. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2023.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/41920
identifier_str_mv Menezes, Talita Okazaki. Afeto e educação respeitosa na relação adulto-criança. 2023. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2023.
url https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/41920
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Graduação em Pedagogia
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv Brasil
dc.publisher.department.fl_str_mv Faculdade de Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/41920/1/2023%20Talita%20Okazaki%20Menezes%20TCC%20.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/41920/2/2023%20Talita%20Okazaki%20Menezes%20TCC%20.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/41920/3/2023%20Talita%20Okazaki%20Menezes%20TCC%20.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 42e38b15e3507a3f389fc09797e66af3
a9056f827828702ef4e5d504c0986872
629932539ec0fb219410537d6b980c8e
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277834195107840